Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stussa litt på en historie jeg fikk i dag, så jeg tenkte jeg skulle spørre her inne - dere vet jo alt!

En venn av meg deler en treromsleilighet med en annen venn. Min venn (kall han Per) flytter ut 1. desember, og har gitt beskjed om dette, så alt er klart sånn. I dag ringte huseier ham for å få dette bekreftet en gang for alle. Huseier sa da, i en bisetning, at han samtidig sier opp den andre vennen (Pål) f.o.m samme dato.

Dette har ikke Pål gitt noe uttrykk for å ville, og huseier har heller ikke snakket med han om dette, bare gått utifra det. Huseier har funnet to nye leieboere, som selvsagt ikke vil dele leilighet med Pål. Pål på sin side har funnet noen som kan flytte inn i stedet for Per, og trodde saken var i orden.

Jeg mener at dette er litt merkelig, og begynte å forhøre meg om hva slags grunnlag huseier kan ha for å plutselig kaste ut Pål. Det eneste vi kunne finne på var at Pål, da han flyttet inn, betalte depositumet sitt en måned for sent. Kan huseier bruke dette som grunn? Eller for den saks skyld bare kaste han ut uten grunn?

:klø: Lette gjennom husleieloven, men ble lettere forvirret. Noen som kan hjelpe - og eventuelt vise til noen paragrafer som man kan bruke mot denne noe spesielle huseieren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de en felles kontrakt på leiligheten? I såfall sa vel Per opp denne når han sa opp.

Har de hver sin kontrakt, kan Pål bare drite i det husvert sier, da husvert ikke har gyldig oppsigelsesgrunn.

Skrevet

Og her er gjeldende paragraf:

"§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. "

At utleier har funnet noen andre er ikke "annen saklig grunn".

Skrevet

De har hver sin kontrakt, såvidt jeg har forstått det. Så det er ikke bare meg som synes det lukter rart av dette?

Skrevet

Og mer, fra husleieloven:

"§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

§ 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse

Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.

Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum.

Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod.

§ 9-9. Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,

b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,

c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,

d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller

e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8. "

Skrevet

Åh, du er en engel niomi! Pål var en liten smule frustrert. Nå skal vi se om jeg ikke får ordnet opp for disse tiltaksløse gutta. Takk skal du ha!

Skrevet

Det er tre månederes oppsigelse i følge husleieloven, så lenge dere ikke har en kontrakt som sier noe annet. Da har huseier rett til å "kaste" ut kompisen din, men tidligst fra 01.jan (tre mnd fra 01.okt.). Lykke til :)

Skrevet

Og så enkelt er det ikke, Stavangerbrud.

Utleier må ha saklig grunn til oppsigelse, det holder ikke med at "jeg vil ha noen andre". Selv ikke ved salg av utleieboligen kan leietaker sies opp uten at det er skjellig grunn til oppsigelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...