Gå til innhold

Kaninhold

Gjest Gjest_Line_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Hei hei

Vi kjøpte oss en kanin i sommer til både små og stores begeistring.

Nå som høsten sniker seg på stiller det seg enkelte spørsmål som jeg håper noen har erfaring med eller kan komme med råd og tips

Vi har nå en hunnkanin.

Foreldrene har levd ute både sommer og vinter hele sitt liv, følgelig vår også.

Nå har hun et hjemmebygd klassisk "trekantbur" som da står rett på bakken.

Når frosten kommer bør hun få et bur så hun kommer opp fra bakken.

Vi vurderer løpende to alternativer:

1: Bygge ett selv som vi sette i ly på verandaen

2: Gjøre om dukkestuen til ungene til vinterbolig. Må jo da legge tissesikkert gulv, men i sum blir det billigere enn å kjøpe/ bygge et annet.

Det vi også tenker på er at hun kanskje blir litt ensom i vinter? Jeg er redd hun kommer til å få mindre kos når kulda setter inn... dessverre...

Så vi grubler veldig da, på om vi skal anskaffe en til?

Har lest en del om dette med to stykker. Hunn-hunn, hann-hunn, underdanighet osv.

Kan det å ha to forskjellige raser ha noe for seg. Den vi har nå er en god blanding har jeg fått vite. Som voksen vil den nok veie rundt 3 kilo.

Hun er veldig rolig og kjælen idag.

NOen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de skal kunne holde hverandre med selskap, må du ihvertfall ikke kjøpe en hann. Da har du fort flere kaniner enn du klarer å telle...

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet
Hvis de skal kunne holde hverandre med selskap, må du ihvertfall ikke kjøpe en hann.  Da har du fort flere kaniner enn du klarer å telle...

Usj...

Neida, skal ikke ha noen morsomme avkom fra to raser her i gården..!! Faktisk har jeg ikke lyst på avkom i det hele tatt.. he-he

Skrevet

En kastrert hankanin kan fungere bra som selskap. Hvis dere gjør om dukkestua til vinterbolig vil jeg tro de får god plass til å være to stykker også, noe som gjør sannsynligheten større for at de vil trives sammen (det samme med to hunkaniner - de bør da også ha mulighet til å trekke seg tilbake i hvert sitt bur e.l).

Jeg er enig i at det kan være en ide med selskap når kaninen står ute og ikke får like mye oppmerksomhet som en innekanin. Ellers trives kaniner godt alene, men jeg merker på mine egne at de blir beroliget av å ha andre kaniner i nabobur, framfor å stå helt alene.

Om de er av samme eller forskjellig rase tror jeg ikke spiller noen rolle, så lenge de har greit gemytt. Tror ikke kaniner vurderer hverandre så mye ut fra størrelse, f eks.

Et alternativ er også, om det er praktisk mulig for dere, å ha henne inne om vinteren. Frittgående innekaniner kan bli svært sosiale og trivelige dyr.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Det er ikke alle kaniner som trives så godt sammen, kaniner som blir introdusert til hverandre i voksen alder begynner ofte å sloss. Fra naturens side lever kaniner i kolonier, dvs de har hver sin hule og kommer ellers sammen med andre kaniner for å pare seg. Så selv om kaniner kan kose seg sammen med andre artsfrender og sette pris på selskap, gjelder ikke dette alle. Hold derfor godt øye med kaninene hvis du kjøper en til, så det ikke ender opp med at de skader hverandre.

På den annen side har jeg for det meste opplevd at kaniner trives godt sammen med andre kaniner, det er bare noen få som har vært aggressive.

Skrevet

Jeg holder med Norwegian Blue - hold et godt øye med kaninene om du anskaffer en til - og vær obs på at de kan skade hverandre alvorlig. Du bør aller helst venne dem til hverandre i hvert sitt bur, for så å slippe dem sammen i det nye buret samtidig. Da har ikke buret allerede blitt den enes territorium, og ingen blir automatisk inntrengeren, om du skjønner. Du bør også være klar over at du kan risikere å ende opp med to kaniner i hvert sitt bur, det er godt mulig at de ikke tåler trynet på hverandre.

Det beste å ha er nok en kastrert hann. Han vil være roligere, du slipper unger og styr - og to hunner kan slåss like bra som to hanner.

Hvilken rase du velger har lite å si - det er gemyttet som teller.

Håper det går bra! Lykke til!

Skrevet

ja, enig i det Norwegian Blue og Itacha sier også. man risikerer, uansett om man prøver å introdusere henne for en kastrert han som en hun, at de ikke liker hverandre. Om man skal ha to hunkaniner sammen er det også viktig at de får så stort område å være på at de kan ha hvert sitt territorium i tillegg til fellesområdet, på en måte - ellers kan rangforskjell gjøre at den ene kaninen undertrykker den andre. Hunkaniner vil så godt som alltid konkurrere om rang, selv om de ikke alltid slåss.

Generelt tror jeg det er størst sannsynlighet for at kaninene vil takle selskap om de har et stort bur/område, f eks hele dukkestua. Da har de mulighet for å sitte (og trives) i hver sin krok om de vil det, og kose om det er det de vil.

Skrevet

Spørs jo hvor stor den dukkestua er... Ei venninne av meg hadde en dukkestue, og det var knapt plas til oss to der inne. To kaniner ville ikke kunnet ha sine territorier i den, for å si det sånn... Så det kommer an på størrelsen på dukkestua.

Noe trådstarter burde tenke på er at en kanin - for ikke å snakke om to - vil slite på dukkestua. De gnager på ting, graver, og tisser rundt om kring... så det er slettes ikke sikkert at den dukkestua er så veldig innbydende for barna neste sommer når kaninen har bebodd den om vinteren... hvis det var slik at den skulle brukes til noe annet enn kaninhus. Skal den ikke brukes til noe annet tror jeg det blir helt supert som kaninhus!

Skrevet

Noen som har noen gode linker i forhold til kaninhold ute??

Og kaninhold generelt??

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Takk for mange gode svar:-) fantastisk!!

Vi tenkte vi kunne "kle" overgangen vegg/gulv med noe "ugjennomtrengelig".

Men, dette med alder og introdusering av en kanin til...

Jeg må nok teste litt linker her og finne ut av når en kanin er "voksen". Kanskje er det allerede forsent?

Takk i allefall for gode svar.

Line

Skrevet

Våtromslinoleum er glimrende på gulvet vil jeg tro. La det gå et stykke opp på veggen bare.

For å si noe om kompis til kaninen; jeg ville ikke satset på ei jente til tror jeg. Det går som regel ikke bra, for de er så bestemte de små kanindamene. Jeg hadde to søstre sammen fra de var små, men da de ble kjønnsmodne kunne de ikke bo sasmmen lenger fordi de sloss så innmari. Noen rang ble de heller ikke enige om, så det bare fortsatte til de flyttet hvert til sitt. Da er jo hele poenget borte liksom. Jeg ville nok satset på en kastert hann. Det er mange oppdrettere som selger litt eldre dyr, og det hadde nok passet dere.

Lykke til!

Skrevet
Jeg må nok teste litt linker her og finne ut av når en kanin er "voksen". Kanskje er det allerede forsent?

Jenter er kjønnsmodne rundt 6 mndr. Gutter ca 4 mndr. Du ser om kaninen er kjønnsmoden ved at den gnir haka mot alt mulig for å markere, og hannene kan tisse oppetter veggene, i buret (helst :ler: ).

Skrevet

Hei!

Først; Dukkestue til kaninen kan fungere kjempegodt, er kanskje større enn et bur, og med mer høyde er det lettere å innrede på en morsom måte (hyller ol. han kan hoppe/sitte på), det er også lettere å rengjøre (om du gjør som folk sier, og legger gulvbelegg).

Når det gjelder kanin nr. 2, er det noe mange tenker - at kaninen ønsker seg en lekekamerat, altså - men kaniner har som regel ikke så stor glede av hverandre som en skulle tro. - Og i tillegg er det (dessverre) stor mulighet for at kaninene ikke finner ut av det med hverandre, og begynner å slåss.

Jeg har hatt kaniner sammen da jeg var yngre, med varierende hell. To var mor og datter,hvor datteren spiste omtrent all maten! - I et annet bur hadde jeg to brødre,som plutselig slåss blodige sår i hverandre! (men da jeg delte buret med netting midt i, sov de side ved side.. :forvirret:

Derfor.. Om du vil ha to kaniner for din egen del, kan du forsøke å ha de sammen i korte observerte perioder, og samtidig ha egne bur..

Uansett; lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...