Gå til innhold

Morbus Crohn + Vita Biosa = ?

lillen

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Lurer på om det er noen crohns-pasienter (eller dere andre!), som har erfaring med Vita Biosa som behandling. Har lest om det, og det virker jo som en slags mirakel-medisin... Har hatt Morbus Crohn i 7 år nå, med konstant aktiv sykdom, så jeg begynner å lure på om det i det hele tatt er håp for meg...!? :roll:

Er selvfølgelig også veldig interessert i annen type behandling, skolemedisin :o eller ei 8) !

Blir så veldig lykkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

en kamerat av meg har tatt Vita Biosa i en lengre periode nå (han har Crohns, vært veldig plaget med det!) og Astaxin, og han føler seg utrolig mye bedre.jeg SER forskjellen på ham, for en måned siden var han omtrent døden nær, han hadde fått kortison-tabletter av legen sin (tror det var kortison) og var utrolig dårlig. men nå er han så og si frisk!

han begynte med Astaxinen etter Vita Biosaen, så det var Vvita Biosaen som gjorde ham frisk, men han sier selv at han føler seg bedre når han tar begge deler.

det er jo klart at melkesyrebakterier har en veldig gunstig virkning på tarmen, da mangel på disse utsetter tarmsystemet for hissige angrep av både det ene og det andre.

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Tusen takk for svar!

Bare en ting til (hvis du leser svaret mitt); Jeg lurer litt på hvilken dose astaxin man kan ta hver dag... Så hvis du snakker med kompisen din; gidder du å spørre? Det står vel anbefalt dose på glasset, men jeg tror man kan ha lov til å ta mer...

Jeg har selv prøvd astaxin i et par måneder for en stund siden, men det er så vanskelig å vite hva det er som virker (hvis det er noe som virker i det hele tatt...) når man går på tre forskjellige skolemedisiner i tillegg (cortison, imurel og pentasa)... :roll:

Jeg begynner å bli desperat!

Til alle som leser dette; svar ivei! Kom gjerne med andre råd!

Er det virkelig ingen andre enn meg her som har Crohns (eller Ulcerøs Colitt)?

Takknemlige klemmer fra Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han tar 3 kapsler daglig, etter anvisning fra meg, (jeg jobber i helsekost), men det er nok litt individuelt, en annen kunde med samme problemet tar i perioder 6 daglig, mens i andre perioder 2-3 stk. i tilegg til Biosaen.

Uff ja, den skolemedisinen. cortisonen er det verste, kameraten min ble skikkelig dårlig. sa han ville stappe cortison pillene i r... på legen hehe.

men nå har han kunnet slutte HELT med skolemedisinen, han går bare på vita biosa og astaxin nå (og vitaminer og omega 3, altså spektro og pikasol) og han er blitt så mye bedre.

klem Iset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Hei Lillen.

Jeg har crohn. Jeg tar Udo´s choice probiotika (den eneste jeg har funnet i Norge som ikke inneholder F.O.S). Er veldig fornøyd med den. Ellers går jeg på en spesiell diett (scd) som har hjulpet meg enormt mye. Den er litt komplisert, men så definitivt verdt innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Jan-Egil

Hei!

Jeg gikk på 7,5mg Prednisolon og 1000mg Pentasa to ggr. daglig i mange år. Følte meg konstant elendig, men ved en tilfeldighet oppdaget jeg at en reduksjon i Pentasa-doseringen bidro til at jeg følte meg bedre. Fikk ikke hjelp hos vedk. spesialist, som hadde lagt løpet for meg, men skiftet til en annen spesialist på mage/tarm. Han prøvde ut alternativer innenfor skolemedisin - det er faktisk en del å velge på - og for min del endte jeg opp med Entocort 2mg. Denne benytter jeg når jeg kjenner det brygger opp til aktiv betennelse, men jeg har jo lange perioder jeg ikke har behov for medisinering. Livet uten Prednisolon og Pentasa er helt utrolig bra. Leger må snart forstå at det som er medisin for en person kan være gift for en annen.

Be snarest fastlegen om henvisning til annen spesialist for vurdering av behandlingsopplegget du har fått - DET HAR DU KRAV PÅ.

God bedring fra: Tilfeldig leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...