Gjest niomi Skrevet 1. oktober 2006 #41 Skrevet 1. oktober 2006 Enig med deg, MAcy. Jeg er en av de som er veldig kresen på kjøttet, og dermed bare spiser indrefilet av okse, f.eks. Steik er generelt ikke no höjdare for meg, enten det er av okse, svin, elg eller rein. Men jeg har ALDRI sutret over maten som er blitt servert. Jeg forsyner meg med en steikskive ved hver servering, og mye poteter, grønnsaker og saus. Det er ikke sikkert jeg spiser noe av kjøttet jeg har forsynt meg med, men jeg har blitt ganske flink til å kamuflere at jeg bare spiser tilbehøret. Jeg syns det er smålig, barnslig og ufint å sutre over menyen. Det er noe helt annet om man er allergisk eller vegetarianer, da varsler man brudeparet tidlig og får egen mat. Liker man ikke lam, tar man bare litt, og spiser tilbehør. Blir man stinn av melkeprodukter, tar man bare litt fløtepoteter, og spiser lam og grønnsaker. Og man blir ikke ødelag i magen av å ta et par små skjeer karamellpudding. Hvorfor lage problemer av bagateller alltid?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #42 Skrevet 1. oktober 2006 Det at man sier i fra her på nett om den ene eller andre matretten er ikke ensbetydende med at man sitter og sutrer åpenlyst over menyen når man først er i et selskap da. Man bør ha vett nok til å holde kjeft og heller la være å spise det man ikke liker når man er i selskap. Jeg forbeholder meg likevel retten til her på nett å si i fra om at lam/fårekjøtt, sammen med viltkjøtt, går for å være de særeste kjøtttypene (det er ikke noe jeg finner på, det er bare sånn det er) og da synes jeg personlig det er noe underlig å velge dette som en hovedrett i et digert selskap. Selvsagt skal brudeparet velge noe de selv liker, men det skal mye til om lam er den eneste kjøttretten brudeparet spiser. Jeg er såpass sær at jeg synes det er tullball at vegetarianere og allergikere (med mindre man er superallergisk for alt, men det er det jo et fåtall som er) skal ha særbehandling og få egen menyer også jeg. Det er da bare å plukke ut det man ikke tåler/ikke kan spise, akkurat som vi andre gjør med ting vi ikke liker, f eks at noen står over lammekjøttet eller fløtepotetene.
Gifteklar:) Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #43 Skrevet 1. oktober 2006 Fruktfat: Enig med deg! Vi kjenner ingen som er allergiske/har intoleranse mot mat.... Og det er ingen barn i vårt bryllup. Litt overraskende at det diskuteres så mye rundt fløtegratinerte poteter, det må jeg si...
Kykkelikokos Skrevet 1. oktober 2006 #44 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er delivs enig i at det er brudeparets dag, men hvis det bare skal fokuseres på hva brudeparet liker, så kan vel kanskje man la være å servere middag og spise alene uten gjester? For meg er det viktig at de fleste liker maten, da føler jeg at gjestene mine trives.
Malama Skrevet 1. oktober 2006 #45 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er såpass sær at jeg synes det er tullball at vegetarianere og allergikere (med mindre man er superallergisk for alt, men det er det jo et fåtall som er) skal ha særbehandling og få egen menyer også jeg. Det er da bare å plukke ut det man ikke tåler/ikke kan spise, akkurat som vi andre gjør med ting vi ikke liker, f eks at noen står over lammekjøttet eller fløtepotetene. ← Nja, vegetarianere ville jeg forsøkt å finne på "litt varierende tilbehør" til i alle fall, slik at de skulle få noe mer enn bar saus og poteter. Allergier/dittbehov tilpasser vi så godt som mulig. JA, vi skal sørge for egen mat til min mor. Hun skal få samme mat som oss, men spesialtilberedt. Det er bar et must, hennes mat kan ikke ha NOE krydder på seg, ikke et eneste pepperkorn, ikke tørkede urter, ikke friske heller egentlig, rett og slett bare salt, og ikke mye av det heller... Får hun saus eller kjøtt som er til oss andre, altså med krydder, innebærer dette store smerter, samt at hun er bundt til toalettet for resten av kvelden og natta. Dersom noen andre har diettbehov, så får vi ta hensyn til det også. Selvsagt, om noen ikke tåler en enkelt ingredisen, såfår de gjære det samme som de som ikke liker den, legge den til side. Men når det er behov for diett, så får de få det da. For jeg synes ikke det er et alternativ at min mor skal spise kun poteter og grønnsakerm hverken kjøtt eller saus, bare fordi det selvsagt er krydret. Og BESTANDIG er det slik i selskaper at mamma må ha med sin egn mat, passe godt på de selv (hun er av denne grunn ofte "kjøkkenhjelp" for det er eneste måten hun kan være sikker påat ikke en eller annen gjør som de har gjort så mang gangr før, blander hennes mat med de andres "Ja, hvorfor i all verden ligger det to kyllingstykker her for seg selv, la oss legge dem sammen med de andre") og slik vil jeg ikke at det skal måtte være denne dagen. Men ettersom jeg er såpass kresen og vanskelig, så kommer dt il å være lett-likelig mat, så jeg tror de aller fleste kommer til å like det vi serverer
Wonders Skrevet 1. oktober 2006 #46 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg ville ha kuttet karamellpuddingen og heller funnet en litt lettere dessert. Etter fløtegratinerte poteter kan karamellpudding bli litt i meste laget. ← skriver under på denne
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #47 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg synes menyen ser fin ut, jeg, "norsk" men ikke kjedelig. Noen ekstremt safe meny er det kanskje ikke, men det er jo kjedelig å bli servert biff med bernaise og vaniljeis til dessert i bryllup, da. Fint om midagen er noe man legger merke til og husker. Jeg er forøvrig ikke spesielt glad i lam (LAM, ja. Men har mest erfaring med lammekoteletter) utenom pinnekjøtt og fårikål. Men man trenger (pleier?) vel ikke å spise så mye av kjøttet at man går i bakken av smaken heller - jeg synes f eks lam er best i små doser, og da er det virkelig godt og særpreget. Jeg pleier i hvert fall å spise relativt lite i slike middager. Ellers har jeg blitt servert hjortestek i bryllup, og det er vel egentlig ikke mindre sært enn lam. Jeg synes det var nydelig, jeg:-) Dessuten en lokal rett som passet veldig fgodt til stedet bryllupet ble holdt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå