Gå til innhold

Meny

Gifteklar:)

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg syns dette høres utrolig godt ut. Lam smaker jo fantastisk godt, og jeg er enig med en annen om at de som ikke liker lam, sikkert har bare har smakt gammel sau.

Mitt inntrykk er at de som ikke liker lam er litt enkle i matveien, og foretrekker litt safere mat. Du har selv oversikten over gjestene, og kan ta den vurderingen.

Selv kjenner vet jeg om flere som ikke vil spise svin (de er ikke muslimer), enn som ikke vil spise lam. For mange, inkludert meg selv, er ihjelstekt svinesteik det kjedeligste å bli servert.

Glemte å si at dersom du er redd for at fløtegratinert blir for heavy, så kan potetpuré være et alternativ. Jeg mener ikke toro-potetemos, men hjemmelaget. Smaksatt med selleri eller hvitløk er potetpuré utruolig godt, og absolutt festmat. De er litt lettere enn fløtegratinert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
-....., og jeg er enig med en annen om at de som ikke liker lam, sikkert har bare har smakt gammel sau.

Mitt inntrykk er at de som ikke liker lam er litt enkle i matveien, og foretrekker litt safere mat. Du har selv oversikten over gjestene, og kan ta den vurderingen.

Oi det ble mange teite og "gjettende kommentarer" på et sted :overrasket: De jeg kjenner som ikke er glade i lam har spist både lammestek, lammelår og pinnekjøtt. De spiser det om sagt om de får det servert men er ikke noe glade i det. Og de er alle voksne folk som vanligvis spiser det meste og smaker på alt. (Ikke sånne kresne som bare spiser kylling og pølser og vil ha ketchup på alt :ler: )

Skrevet

Du har sikkert tenkt på det allerede, men du bør ha en back-up til de du vet er vegatarianere, eller som sier ifra til deg på forhånd at de gjerne vil ha fisk istedenfor kjøtt til hovedretten.

Gjest Deception
Skrevet

Og så finnes det slike som meg, som faktisk blir dårlige i magen av masse melkeprodukter. Jeg elsker lammekjøtt, men måtte ha spist det med bare grønnsaker, og desserten kunne jeg skutt en hvit pil etter.

Skrevet

Jeg har ikke melkeallergi, men blir litt uggen av kokt melk (kakao, grøt, fløtegratinerte poteter osv). Spiser det uansett fordi det er så godt, men det er jo litt kjipt hvis det legger en demper på stemingen.

Skrevet

det viktigste er hva dere liker,ikke gjestene.

vi har tenkt på

forret:melon og skinke

middag:reinsdyrstek med tilbehør

dessert,hjemmelaget karamellpudding

vi hadde foressten lam til middag og hjemmelaget karamellpudding til dessert i dåp og det var ingen som sa noe annet en NAM NYDELIG MAT.

lykke til (jeg vil også ha :ler: )

Skrevet

Hei igjen:)

Har selv fått servert middag med fløtegratinerte poteter i bryllup (sammen med marinert, grillet elgkjøtt og grønnsaker, og det var det beste jeg noen gang har smakt!) Er ikke så bekymret for at maten er for "tung". De fleste jeg kjenner liker fløtegratinerte poteter svært godt, så det blir nok bra. Kan eventuelt ha vanlige poteter eller stekte potetbåter i tillegg da...

Når det gjelder lam, er det mange delte meninger, men slik er det jo med alt.. Jeg vet i hvert fall at jeg og min kjære liker maten. Når det gjelder gjestene håper jeg de fleste gjør det. Samtidig, hvor "safe" skal en bryllupsmeny være?? (Ikke at lam er så utrolig spennende da).

Takk for all respons!

Skrevet

Jeg synes dette hørtes veldig godt ut. Jeg liker tung mat da, og synes fløtegratinerte poteter er nydelig. Enig med deg i at man ikke trenger å kjøre den mest "safe" menyen, jeg synes fort det blir veldig kjedelig. Jeg har inntrykk av at de fleste serverer mye av det samme i bryllup.

Skrevet
Vi har bestemt oss for denne menyen:

Forrett: Røkt laks i potetlefse med snøfrisk

Hovedrett: Marinert lammelår med fløtegratinerte poteter + saus og grønnsaker

Dessert: Hjemmelaget karamellpudding + krem og saus (Svigermor lager)

Hvitvin til forrett, rødvin/øl til hovedrett, (og eventuelt dessertvin...)

Vi kjøper inn råvarer, og har leid inn en flink kokk til å lage forrett og hovedrett.

En venninne sa at mange ikke liker lam, og jeg er litt bekymra. Vi og våre nærmeste synes denne menyen er topp, men hva om mange av gjestene ikke liker maten???

Hva mener dere??

:sikle::sikle: Kan ikke ta hensy til alle vanne gjester!

Ps har vel ikke plass til en ekstra-gjest til middag ;)

Skrevet
Hvorfor det? :overrasket:

fordi det er deres store dag?

Førstepri på min bryllupsdag er en meny som JEG liker.

Fordi dette er min og min elskedes store dag, og da vil jeg kunne nyte et festmåltid for en gangs skyld, og ikke pirke i maten og få servert ting jeg ikke liker.

(og han liker alt jeg liker)

Selvsagt tar vi hensyn til gjester også, egen mat til min mor pga diett (og denne dagen skal hun få slippe å ha med sin egen mat slik hun ellers alltid må, vi skal sørge for at kokken har egen mat til henne, og at serveringspersonalet vet at det er til henne.) Vegetarmat dersom noen ønsker det (de skal få slippe å bare spise saus og poteter)

Men det som er menyen for "de andre", der er det aller viktigst at jeg for en gangs skyld skal like all maten jeg får servert. Jeg er aldri i et festlag der jeg ikke får servert noe jeg ikke liker, i all hovedsak fordi sjømat er en veeeeldig vanlig forrett, og jeg klarer hverken reker eller skaldyr eller røkelaks.

Dette skal være en dag som jeg og min kjære skal huske for all tid. Og da er det viktigere at vi får mat vi liker, enn om tanta mi kanskje ikke egentlig syntes dette var hennes favorittmat. For henne er dette et av mange bryllup or ett av hennes tantebarn. For oss er det vårt bryllup.

Selvsagt tar man hensyn til gjestene, men det er lov å ha førstepri på at man selv liker maten.

Skrevet

Jeg mente ikke at det er naturlig å servere mat man ikke liker selv, da! Herlighet...

Skrevet

Nei,vel, og om man ikke skal servere mat man ikke selv ikke liker, så er det jo altså naturlig at det viktigste er at det ER mat hun og hennes kjære liker da. Sant?

Deretter tar man andre hensyn.

Skrevet
Vi har bestemt oss for denne menyen:

Forrett: Røkt laks i potetlefse med snøfrisk

Hovedrett: Marinert lammelår med fløtegratinerte poteter + saus og grønnsaker

Dessert: Hjemmelaget karamellpudding + krem og saus (Svigermor lager)

Hvitvin til forrett, rødvin/øl til hovedrett, (og eventuelt dessertvin...)

Vi kjøper inn råvarer, og har leid inn en flink kokk til å lage forrett og hovedrett.

En venninne sa at mange ikke liker lam, og jeg er litt bekymra. Vi og våre nærmeste synes denne menyen er topp, men hva om mange av gjestene ikke liker maten???

Hva mener dere??

Synes det virker som en fin meny, men ikke en jeg ville valgt selv. Jeg kan til en viss grad skjønne argumentene mot fløtegratinerte poteter, at det er tungt etc, men samtidig skal man gjerne holde på en stund utover natten så tror ikke det er et veldig stort problem. Det eneste er at fløtegratinerte poteter ofte blir laget på forhånd, så jeg har opplevd å få de servert knapt varmet, lunkne i midten og osten hadde ikke smeltet.... :sjenert::ler:

Forøvrig opplever jeg ofte at det er slurvete tilberedning av maten, og spesielt treg/uproff servering som ødelegger for et bryllupsmåltid, ikke hva som faktisk blir servert. En saftig svinesteik tilberedt av godt kjøtt og med omhu, ER faktisk veldig godt! ;)

Skrevet

Jeg ville nok ikke valgt lam, det er jo en av de kjøttypene som færrest liker. Synes det er tåpelig av noen å si at de som ikke liker fårekjøtt bare har spist gammel sau, det er bare sånn det er at flere liker kjøtt av okse og svin enn av får.

Selvsagt er det brudeparets dag, men man øsnker vel at flest mulig av gjestene skal ha det bra også?

Skrevet

For øvrig synes jeg black 'n white er en glimrende rett i bryllup.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Synes menyen høres ut som en flott bryllupsmiddag! Uansett hva man har, kan man ikke garantere at det er alles livrett.

Hvis karamellpuddingen ikke kan byttes ut, ville jeg vurdert å bytte ut de gratinerte potetene med noe annet så ikke middagen blir alt for mektig.

Skrevet (endret)
Jeg syns det så kjempe godt ut...men jeg elsker fløtepoteter :)

samme her! en tradisjonell meny med masse god mat. :)

jeg eter ikke lam, men jeg eter heller ikke svin, okse, vilt, osv, hehehe (kun fugl og fisk, altså).

forresten; det eneste som er sikkert i min framtidige bryllupsmeny er at jeg skal ha fløtegratinerte poteter! :sikle: er man ikke så glad i det eller synes det blir for tung mat behøver man vel ikke å forsyne seg med så mye av det heller?

Endret av Fruktfat
Skrevet

Menyen høres fin ut den! Men pass på å ha alternativer for de som ikke spiser kjøtt... som meg! :ler: Lurt å skrive i invitasjonen at folk skal si ifra om allergier og vegetarmat osv. :)

Skrevet

Jeg gifter meg neste år. For oss er det viktigste at menyen er noe vi liker. av de gjestene vi skal invitere har vi ikke hørt at de ikke tåler ulike ting, og vi kljenner dem godt. Så det er jo bra da. Men det går mer i at de ikke liker og at de ikke synes vårt valg av meny er det de ville valgt.. altså klaging og furting... Og at enklete av gjestene kanskje ikke liker forretten eller deserten ser jeg på som deres problem. I og med vi skal ha endel barn, synes jeg det var litt viktig at vi valgte noe vi selv synes var godt, men også noe jeg vet de flaste barna ville like.(oksesteik,poteter og grønnsaker). Men tenker i hovedsak ¨vårt bryllup VI skal være i sentrum og vår valg teller. Om noen ikke hadde likt oksesteik hadde jeg bare tenkt syn for dem, spis grønnsaker,potet og saus!!! Det har vel hendt flere ganger at folk har kommet i bryllup der de ikke har likt middagen og bare spist litt eller lite... thats life!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...