Gifteklar:) Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 Vi har bestemt oss for denne menyen: Forrett: Røkt laks i potetlefse med snøfrisk Hovedrett: Marinert lammelår med fløtegratinerte poteter + saus og grønnsaker Dessert: Hjemmelaget karamellpudding + krem og saus (Svigermor lager) Hvitvin til forrett, rødvin/øl til hovedrett, (og eventuelt dessertvin...) Vi kjøper inn råvarer, og har leid inn en flink kokk til å lage forrett og hovedrett. En venninne sa at mange ikke liker lam, og jeg er litt bekymra. Vi og våre nærmeste synes denne menyen er topp, men hva om mange av gjestene ikke liker maten??? Hva mener dere??
Gjest Deception Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Jeg ville ha kuttet karamellpuddingen og heller funnet en litt lettere dessert. Etter fløtegratinerte poteter kan karamellpudding bli litt i meste laget.
Gjest Gjest_Lilli_* Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Jeg syns det høres nyyyyydelig ut! Skal man ta hensyn til hva alle liker og ikke liker her i verden kan dere nesten like godt servere pølse i lompe... med andre ord- det er alltid noen som ikke blir fornøyde!
flickan Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 NAM NAM sier jeg Har også hørt at mange ikke liker lam, men kjenner egentlig ingen som ikke gjør det.. Som jeg vet om hvertfall... Vet mange er skeptisk til sau fordi fettet er i kjøttet og kan ikke skjæres bort som hos de fleste andre kjøttslag.. Men lammekjøtt er det ikke så mye fett.. UANSETT synes jeg ikke du skal bry deg om noen ikke liker en så alminnelig ting som lam. Selv er jeg ikke så glad i karamellpudding, men det er jo jeg som er rar da. Server det dere vil!!
Gjest Kitten Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 Jeg synes det høres bra ut! Jeg ville evt. hatt oppskjært frukt i tillegg til karamellpuddingen, og poteter som valgmulighet til fløtegratinerte. Jeg vet om mange som ikke liker røkt laks/ karamellpudding/ snøfrisk også, så hvis man skal begynne å tenke sånn så tror jeg dere kan la være å servere noe som helst. Lam er ikke spesielt lite likt.
Leyla77 Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Høres kjempegodt ut!!! De som sier de ikke liker lam har sikkert bare spist gammel sau! Det viktigste er vel at DU og din kjære liker maten, hyggelig om alle gjør det så klart.
Kykkelikokos Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 Fløtegratinerte poteter er kjempegodt, men det anbefales ikke å servere så "tung" mat. Det kan fort legge seg som en stein i magen. Jeg anbefaler heller potetbåter stekt i stekeovn med godt krydder på. Det er nam! Synes også slike poteter passer bedre med saus enn fløtegratinerte. Der er det jo allerede "fløtesaus" på.
flickan Skrevet 27. september 2006 #8 Skrevet 27. september 2006 Fløtegratinerte poteter er kjempegodt, men det anbefales ikke å servere så "tung" mat. Det kan fort legge seg som en stein i magen. Jeg anbefaler heller potetbåter stekt i stekeovn med godt krydder på. Det er nam! Synes også slike poteter passer bedre med saus enn fløtegratinerte. Der er det jo allerede "fløtesaus" på. ← Må si meg litt enig med Darkness når jeg tenker meg om..
Gjest Kitten Skrevet 27. september 2006 #9 Skrevet 27. september 2006 Må si meg litt enig med Darkness når jeg tenker meg om.. ← Jeg og, kom bare ikke på noe bedre enn kokte poteter i farta.
MAcy Skrevet 27. september 2006 #10 Skrevet 27. september 2006 Glad jeeg ikke skal i ditt bryllup da hadde jeg nok vært sulten liker absolutt ingen av delene. Men det hørtes jo flott ut og for de som liker det er det nok et flott fest måltid. Men når du ikke liker laks,lam,fløte gratinertpoteter eller karamellpudding er det nok ikke det store. Men du har nok funnet noe som slår bra ann hos gjestene dine. Og jeg mener bryllupsmaten må være etter brudeparets smak!!!
Malama Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 Sier meg enig i det med potetene. Og kanskje at hjemmelaget karamellpudding kan være litt tungt, i alle fall etter fløtepoteter. PERSONLIG er det vel egentlig kun lammet jeg ville vært glad for, men det er fordi jeg er sær da (liker ikke røkelaks, så forretten hadde jeg stått over, og fløtepoteter er ikke min favoritt (og jeg synes heller ikke det stemmer så godt med saus til fløtepoteter) og etter en såpass tung middag hadde jeg i alle fall spist litt lite dessert da (men igjen, jeg er SMÅ SPIST, og har ikke plass til så mye mat i magen ) Det er ikke mange mennesker jg vet om som ikke spiser lam. Min brors samboer spiser ikke fårekjøtt i det hele tatt, hun er svensk og der spiser de visstnok ikke får? I alle fall ikke hun/hennes familie. Men ellers er det ingen jeg kjenner som ikke ville likt lammekjøtt. (sau er noe annet, men lam er godt) Om det er dette dere har lyst på, så synes jeg dere kan ha det. Mitt hovedpoeng er i alle fall at vi skal ha mat som JEG liker (jeg er langt mer kresen enn min forlovede, så alt jeg liker liker han også) Men, ville vurdert det potet-tipset, fordi fløtepoteter tross alt er "kraftig kost".
*Emma* Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Jeg syns det så kjempe godt ut...men jeg elsker fløtepoteter Jeg kjenner flere som ikke spiser/liker lam. Både moren min og samboern min feks. De spiser det om de får det servert men ingen av dem synes det er noe godt... Det er nok flere som er skeptiske til lam enn til okse og svin tror jeg.
Gifteklar:) Skrevet 27. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 27. september 2006 Tusen takk for svar alle sammen! Dette er et utrolig bra forum, hvor en får svar fort... Karamellpudding blir det definitivt, siden svigermor allerede har sagt ja... Får høre med kokken ang. saus og poteter. Ville bare ha noe annet enn blomkålsuppe og oksesteik, som er vanlig i disse nordtrønderske trakter.... Litt kjedelig... Men synd at mange her tror at lam smaker sau da. Igjen, tusen takk for respons Mvh. Gifteklare meg
Lourdes Skrevet 27. september 2006 #14 Skrevet 27. september 2006 Jeg får nesten vann i munn bare av tanken. Menyen er midt i blinken etter min smak, men min kjære ville ikke rørt særlig annet enn potetene og karamellpuddingen hvis han fikk servert dette..
Kykkelikokos Skrevet 27. september 2006 #16 Skrevet 27. september 2006 Vi har tenkt på følgende meny: Forrett: Spekeskinke, asparges + et eller annet dilldall Hovedmeny: Helstekt okse indrefilet med potetbåter eller vanlige poteter + peppersaus og friske grønnsaker Dessert: Enten vaniljeis med varme bær med litt melis/sukker på (Bjørnebær, bringebær osv) eller sjokolademousse (smakte en som var som en blanding av sjokoladepudding og is, den var kjempegod..).
Lourdes Skrevet 27. september 2006 #17 Skrevet 27. september 2006 (endret) Vi har tenkt på følgende meny: Forrett: Spekeskinke, asparges + et eller annet dilldall Hovedmeny: Helstekt okse indrefilet med potetbåter eller vanlige poteter + peppersaus og friske grønnsaker Dessert: Enten vaniljeis med varme bær med litt melis/sukker på (Bjørnebær, bringebær osv) eller sjokolademousse (smakte en som var som en blanding av sjokoladepudding og is, den var kjempegod..). ← Dette er nok en mer "safe" meny... Ville nok valgt noe lignende bortsett fra forretten kanskje.. uten å ha noe forslag til hva jeg heller ville valgt.. Endret 27. september 2006 av Lourdes
Gjest niomi Skrevet 27. september 2006 #18 Skrevet 27. september 2006 Syns menyen din høres helt nydelig ut, jeg!!! Med unntak av fløtepotetene, kanskje, men de er det jo flere som har påpekt. Var i et bryllup hvor vi fikk lignende forrett, men med lokal vri - sik i potetlefse med lokal hvit smørbar geitost. Helt nyyydelig. Voksne mennesker bør være i stand til å spise den menyen der. Barn spiser jo stort sett poteter med saus i bryllup uansett.
Drua Skrevet 27. september 2006 #19 Skrevet 27. september 2006 Vi har bestemt oss for denne menyen: Forrett: Røkt laks i potetlefse med snøfrisk Hovedrett: Marinert lammelår med fløtegratinerte poteter + saus og grønnsaker Dessert: Hjemmelaget karamellpudding + krem og saus (Svigermor lager) ← Jeg synes at menyen din hørtes veldig bra ut jeg, og hadde gledet meg over den hvis jeg var gjest i ditt bryllup. Jeg er en av de som går for å være kresen, hvis du skjønner, men jeg hadde aldri sytet og klaget i et bryllup o.l. Blir jeg servert noe jeg absolutt ikke orker å spise, så lar jeg det heller ligge igjen på tallerkenen, det er da vel ikke så farlig. Det er brudeparet sin dag, og da er det deres favorittmat eller deres egen drømmemeny som bør på bordet synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #20 Skrevet 27. september 2006 Vi har bestemt oss for denne menyen: Forrett: Røkt laks i potetlefse med snøfrisk Hovedrett: Marinert lammelår med fløtegratinerte poteter + saus og grønnsaker Dessert: Hjemmelaget karamellpudding + krem og saus (Svigermor lager) Hvitvin til forrett, rødvin/øl til hovedrett, (og eventuelt dessertvin...) Vi kjøper inn råvarer, og har leid inn en flink kokk til å lage forrett og hovedrett. En venninne sa at mange ikke liker lam, og jeg er litt bekymra. Vi og våre nærmeste synes denne menyen er topp, men hva om mange av gjestene ikke liker maten??? Hva mener dere?? ← Jeg syns dette høres utrolig godt ut. Lam smaker jo fantastisk godt, og jeg er enig med en annen om at de som ikke liker lam, sikkert har bare har smakt gammel sau. Mitt inntrykk er at de som ikke liker lam er litt enkle i matveien, og foretrekker litt safere mat. Du har selv oversikten over gjestene, og kan ta den vurderingen. Selv kjenner vet jeg om flere som ikke vil spise svin (de er ikke muslimer), enn som ikke vil spise lam. For mange, inkludert meg selv, er ihjelstekt svinesteik det kjedeligste å bli servert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå