Gå til innhold

Kanskje et marsvin til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har et hunnmarsvin. Vurderer å få tak i et marsvin til slik at det får mer selskap. Noen har anbefalt en kastrert hann, andre en hunn.

Noen som vet hva som vil fungerer best?

Marsvinet er ca. 6 mnd gammelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan marsvin stå ute året rundt i et godt isolert bur??

Slang på et spm til jeg ;)

Skrevet

Det vil kanskje bli aller minst krangling med en kastrert han, men marsvin er sosiale flokkdyr som fint kan gå sammen to av samme kjønn. Vil tro begge deler går greit. Det er uansett hyggelig for marsvinet å få selskap:-)

Marsvin tåler ikke å stå ute året rundt såvidt jeg vet, selv om de kommer fra Andes har jeg fått inntrykk av at de er ganske følsomme ovenfor kulde.

Skrevet

Du må ikke ha marsvin ute, de tåler veldig lite. De kan bli forkjølte og dø av trekk i stua, så... Kaniner kan stå ute, men ikke marsvin. Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha marsvin ute uansett, de tar ikke mye plass i stua...

Jeg har hatt to hunnmarsvin sammen, det gikk bare fint. Jeg hadde en gammel marsvinjente, og falt pladask for ei lita ei på ferie, så da ble gamlehunnen min samboer gitt...det var null problem. Da den nye døde av sykdom kjøpte jeg enda ei ny - det gikk like fint.

Marsvin er fredelige dyr, og de har flokkinstinkt, så det bruker å gå bra. Men pass på de første dagene, så de ikke skader hverandre. Lurt å slippe dem sammen på et nøytralt område først, altså ikke den ene i buret til den andre - slik at ingen blir inntrenger på den andres område.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har forresten også hatt et hannmarsvin, overtok han da han var fire år gammel og skulle avlives pga at eieren ikke ville ha han lenger. Jeg hadde ham i tre år, og han var herlig - men han stinket. Han var kastrert, men det hjalp lite... Han rotet mye mer enn hunnmarsvinene mine noen gang har gjort, og han luktet helt forferdelig. Jeg måtte vaske buret skikkelig med zalo flere ganger i uken, og byttet flis og fjernet dritt en gang om dagen. Det var dobbelt så mye arbeid, og dobbelt så mye lukt, av en hann som av to hunner.

Kanskje du burde ta det med i vurderingen din...

Skrevet

Jeg sliter med allergi så hvis jeg skal ha dyr burde det være et dyr som kan være mye ute, derfor jeg lurte :)

Har vurdert kanin :)

Skrevet

Takk for svar!

Da blir det nok en liten omplasseringsmarsvinsfrøken som får et nytt hjem hos oss.

Marsvinet vi har i dag er en teddy. Omplasseringsmarsvinsfrøkena ser ut som langhåret teddy. Krever det mye pelsstell?

Gjest snikkelora
Skrevet
Jeg sliter med allergi så hvis jeg skal ha dyr burde det være et dyr som kan være mye ute, derfor jeg lurte :)

Har vurdert kanin :)

Et lite tips, om du er allergisk er det ikke lurt med kanin eller marsvin da dette er dyr som man ofte reagerer kraftig på.. Har bittre erfaringer i familien. Mamma var litt allergisk, så fikk vi kanin som bodde ute. Så ble hun VELDIG allergisk. Chincilla(skrives det sånn?) skal være allergi-vennlige.. Bare litt så "by the way"

Skrevet

Du bør børste et langhåret marsvin hver dag - gjør det til en del av kosen. Mitt første var langhåret, og spesielt på bakkroppen ble det ofte så langt at flis og avføring satt fast. Vi brukte å klippe henne når hun ble for langhåret.

Du merker jo fort om du trenger å børste hver dag. Om pelsen er stri og glatt trenger du kanskje ikke å børste like ofte som du gjør med en fluffy og myk pels.

Bare pass på å ikke bade dyret. Det tåler de ikke.

Skrevet

det spørs jo hvor mange du vil ha.... ;)

om du har 2 marsvin, går det stort sett bra om de er av samme kjønn.

To hanner og en hunn, kan bli blodige slagsmål.

Jeg ville helt klart skaffet meg en hunn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...