Gå til innhold

Aargh!

Majabeth

Fremhevede innlegg

Skrevet
Som sagt handler det ikke om kommuner, men kirkesogn. Hvis dere bor innenfor menighetsgrensene til kirken dere skal gifte dere i, skal dere ikke betale. Kan det hende at dere sogner til en annen kirke i nærheten?

Sogner til denne kirken, men de tar betalt av alle.... Trenger vel penger :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som tar betalt av de som sogner til kirken nei, det tror jeg ikke de kan gjøre, det skal være gratis å benytte krika for dem som sogner til den.

For oss andre, så er det bare å betale. Vi skal gifte oss "der jenta kommer fra", dvs i den kirka jeg er døpt. Dette er den mest populære vigselskirken i den byen, vi visste at de ville ta betalt, vi var bare glade for at de i det hele tatt ikke var fullbooket.

vi bor i en helt annen del av landet, men det er ikke aktuelt å gifte oss i den kriken vi sogner til. Jeg SER den daglig fordi den ligger rett ved togstasjonen jeg benytter hver morgen/ettermiddag, men har aldr ivært der (vi har nettopp flytta dit da, men jeg går ikke i kirka sånn utenom at det er noe spesielt) og "alle gjestene" bor i en annen del av landet, så vi tar bryllupet der.

Hadde jeg opplevd slik som trådstarter sier, hadde jeg blitt sint også, har man avtalt et tidspunkt, så har man avtalt det, om dersom en person ikke har myndighet til å inngå en slik avtale må de da heller ikke gjøre det.

Heldigvis hadde jeg ikke noe problemer med den veldig vennlige kontordama i kirka, og fikk bekreftelse på mail av bookingen allerede samme dag. Godt å ha noe å "slå i bordet med" om de lager trøbbel da :) (for vi fikk det siste ledige tidspunktet denne dagen, så om de sier vi ikke kan få den tiden, da må vi bytte dato, og det går jo ikke, vi ordner jo alt det ANDRE til denne dagen :) )

Godt at det ordnet seg for dere.

Skrevet

Vi opplevde også mye styr rundt booking av prest og kirke.

Men var så heldige at de hvertfall startet med å reservere dato og tidspunkt, før vi ble sendt som kasteballer for å ordne alt det andre.

Vi regnet med å betale noe, siden vi ikke sogner direkte til denne kirken. Men det viser seg at kirkesognet her har koordinert seg, og at alle som sogner til de fire-fem kirkene i dette området regnes som å sogne til alle kirkene. (Vi kunne altså velge.)

Vet at minst en av de andre kirkene forlanger at man har en form for tilknytning til denne for å få gifte seg der. Vet ikke om dette ble krevet av oss, ettersom vi har veldig sterk tilknytning på begge sider.

Det endte hvertfall med at vi ble bedt om å skaffe prest selv. Fikk beskjed om å kontakte egen menighet hvis vi ikke kjente noen. Egenmenighet sendte oss tilbake til kirken, og sa at dette skulle ordnes gjennom dem... :riste:

Fikk beskjed om å sende ut et skjema som lå på nett, som vi ikke fant, for det lå ikke på nett...

Til slutt fikk vi skjemaet på mail, fikk printet og fyllt ut. Tror vi brukte 4 uker på bare dette... :sjenert:

Men det ordnet seg da. De hadde jo booket oss inn. :)

Skrevet

For et styr...

vi "leier kirke, med prest og organist inni". Vi kunne få "ha med egen prest" om vi ville, da blir det rimligere, men ettersom vi ikke kjenner noen prest, og det er lite aktuelt å ta med prest fra vår egen meninghet (ettersom jeg ikke tror den presten har så innmari lyst å reise fra Bergen til Ålesund for å vie oss) så leier vi en som hører til i den kirka.

De har veldig greie prester der også, behagelige. Så dette går nok bra. Selv om vi må avstå fra samlivskurset de så veldig anbefaler oss å delta på da, ettersom det avholdes i kirka over tre ettermiddager eller noe sånn... altså 35 mil fra der vi bor. Og DET kan bli litt vanskelig å få til.

Skrevet

Vi har som nygifte fått tilbud om samlivskurs både fra kirken der vi giftet oss og fra kirken vi hører til. Har ikke planer om å gå på noen av dem.

Blir nok samlivskurs for førstegangsforeldre gjennom helsestasjonen på oss.

Men nå ser ikke jeg på samlivskurs som SÅ viktig heller. Men det er greit å få tips om hvordan vi skal takle omveltningen det er å få barn.

Så ikke på giftemål som den helt store omveltningen.

Skrevet

Anser nok detå få barn som en større endring i livssituasjonen enn det å gifte seg jeg også. Vi er jo samboere.

Det var nå likevel noe kirka anbefalte oss, noe de tilbyr alle som skal gifte seg der det året. Men for oss som ikke kan (eller de som ikke vil) får vi tatt "samtalen med presten" i forbindelse med generalprøven i stedet. Man må jo en eller annen gang prate med denne presten. Det handler jo litt om at han skal ha noe å si i preken/talen sin også, i tilegg til at han vil forsikre seg om at vi vet hva vi gjør...

Skrevet
Anser nok detå få barn som en større endring i livssituasjonen enn det å gifte seg jeg også. Vi er jo samboere.

Det var nå likevel noe kirka anbefalte oss, noe de tilbyr alle som skal gifte seg der det året. Men for oss som ikke kan (eller de som ikke vil) får vi tatt "samtalen med presten" i forbindelse med generalprøven i stedet. Man må jo en eller annen gang prate med denne presten. Det handler jo litt om at han skal ha noe å si i preken/talen sin også, i tilegg til at han vil forsikre seg om at vi vet hva vi gjør...

Vi fikk nå lite ut av samtalen med presten også vi da... Bortsett fra et ønske om å bytte prest. (Noe som vel ikke er så lett midt i fellesferien.)

Presten spurte knapt nok noe om oss, hørte ikke noe på svarene vi gav, og dro sine egne forhastede konklusjoner om oss. (Som da ble proklamert med høy røst og stor tilhørerskare i kirken på bryllupsdagen. Mange av våre venner har kommentert at de ikke kjente oss igjen.)

Og så holdt han en lang monolog til slutt om at det var viktig at vi etniske nordmenn også viste at vi hadde tilknytning til en religion. (Bittelitt rasistisk, kanskje?)

Så likte han ikke valgene våre av salmer, for han kunne dem ikke. Og ville ha oss til å bytte dem ut med noen han likte.

Og mente at det egentlig var han og ikke oss som skulle velge hvilke tekster som skulle leses. (Men han syntes de vi hadde valgt var fine, og valgte å bruke dem.)

Alt i alt en dårlig opplevelse som gjør at kirkedåp absolutt ikke føltes mer aktuelt for våre barn.

Skrevet

Huff da, da ville jeg også ønsket å bytte prest.

Heldigvis er det altså sympatiske prester alle prestene som tilhører den krika vi skal gifte oss i (og det er en medvirkende grunn til valget av krika, vi kunne også valgt kirka jeg er konfirmert i, den er lindr pen (en moderne/ny kikr,e med handlesenter som nærmeste nabop, kjekt på en lørdag ja...) og har lite sympatiske prester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...