Gå til innhold

Aargh!

Majabeth

Anbefalte innlegg

Skrevet

I begynnelsen av august snakka jeg med presten. Han sa da at det ikke var noen problemer å få kirka til kl. 14 på bryllupsdagen. Jeg sendte i tillegg et brev til menighetskontoret samme dag der jeg spesielt ba om dette klokkeslettet. Hørte ingenting fra noen, og i forrige uke ringte jeg til menigh.kontoret. De skreiv meg opp på nytt. I dag måtte jeg ringe atter en gang, denne gang for å få bekrefta at vi fikk den ønska datoen, for slekt og venner lurte på hvordan det hele lå an. Da får jeg beskjed om at jeg må ringe det sentrale kontoret for hele prosti-greia. Der sier hun at "joda, de hadde pratet om meg i går" og fortsetter med at dessverre for meg hadde et annet par fått bekrefta før oss at de skal ha det på det klokkeslettet! Det hadde de gjort i forrige uke... Og presten jeg snakka med først hadde ingenting å gjøre med sånne ting som å booke kirka. :frustrert: For svarte! Kunne ikke presten ha sagt det med én gang, sånn at jeg slapp dette tullet?! Nå må vi ta det mye senere enn vi hadde tenkt, men det skal vel gå bra. Det er bare det at jeg synes det er så utrolig irriterende at det skal være så mye tull! Er det ingen som kan være litt serviceinnstilt og fortelle hvor og hvordan man skal gå fram for å få ordna med disse kirketingene? Vi betaler jo tross alt endel tusen for å få gifte oss i denne kirka...Sånn nå har jeg fått ut litt aggresjon her... : :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg prata med en annen fyr på menighetskontoret. Det viste seg at de har rota litt. Derfor får vi gifte oss kl. 14. Huff, det høres ut som jeg er den vanskelige dama. Men det har vært så mye rot med hele denne greia, og i dag fikk det et lite klimaks. Men den koselige fyren på menighetskontoret hjalp meg skikkelig, jeg er jo helt amatør på dette området...

Skrevet
Nå har jeg prata med en annen fyr på menighetskontoret. Det viste seg at de har rota litt. Derfor får vi gifte oss kl. 14. Huff, det høres ut som jeg er den vanskelige dama. Men det har vært så mye rot med hele denne greia, og i dag fikk det et lite klimaks. Men den koselige fyren på menighetskontoret hjalp meg skikkelig, jeg er jo helt amatør på dette området...

Trodde jeg var innlogga.. ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Mulig jeg er dum nå, men er det vanlig å betale seg for å få gifte seg i kirka, eller er dette en veldig spesiell kirke?

Skrevet
Mulig jeg er dum nå, men er det vanlig å betale seg for å få gifte seg i kirka, eller er dette en veldig spesiell kirke?

Vi skal gifte oss i den kirka som tilhører der jeg kommer fra. Dersom vi hadde sognet til den hadde det vært gratis, men siden vi hører til et annet kirkesogn (?) må vi betale.

Skrevet

Lurer på hvor mye det er?? det varierer sikkert fra kommune til kommune, men du kan kanskje gi meg en peikepinn??

Skrevet

Det stemmer. Man får gifte seg gratis i den kirken man sogner til, og hvis man vil gifte seg i en annen kirke risikerer man å måtte betale.

Skrevet

Prisen varierer fra 1000 til 5000, omtrent.

Skrevet
Lurer på hvor mye det er?? det varierer sikkert fra kommune til kommune, men du kan kanskje gi meg en peikepinn??

Han fyren sa at det koster 1000,- for oss. Men har hørt andre i andre sogn som må betale mer enn det.

Skrevet

Der vi gifter oss er det kr 2500,- inkludert organist og klokker.

(Jeg er døpt der, men vi bor i et annet sogn.)

Tror det er bestemt fra sentralthold.

De var iallefall litt lei seg for det i kirken.

(De har kanskje 2 brylluper i året der, fordi det er 2 andre kjempe populære kirker i nærheten)

Skrevet

Forresten: Kostnad til prest kommer utenom.

Hadde vi giftet oss i kirka vi tilhørte hadde alt vært gratis.

Skrevet

Noen kirker tar ikke betaling. Da vi giftet oss slapp vi å betale, selv om vi ikke bodde i sognet. Andre kirker er så populære at de er nødt til å gjøre det slik, f. eks. Holmenkollen kapell og Haslum kirke i Bærum. Tror det er de to kirkene i landet med flest vielser per år, det var det i hvert fall for noen år tilbake.

Skrevet

Vi skal gifte oss i en kirke vi ikke sogner til (nabokommune) men de sa ingenting om at det kostet noe når jeg bestilte den. Det eneste de sa var at vi fikk prest fra kommunen vi bor i, men det ordnet de så det skulle jeg ikke tenke noe mer på....

Skrevet
Vi skal gifte oss i en kirke vi ikke sogner til (nabokommune) men de sa ingenting om at det kostet noe når jeg bestilte den. Det eneste de sa var at vi fikk prest fra kommunen vi bor i, men det ordnet de så det skulle jeg ikke tenke noe mer på....

Vår kirke sa også at det ikke kostet noe først, men de ringte oss litt etter vi hadde vært der og sa de hadde blitt pålagt å ta noe betalt. Og siden vi var ute i så god tid håpet de det ikke gjorde noe for avgjørelsen vår om å bruke den kirken.

Betalingen dekker som sagt klokker, organist og oppvarming og klargjøring av lokalene.

Har hørt om kirker man må skaffe organist selv.... :sjenert: så er fornøyde vi. ;)

Skrevet

Jeg har jobbet i ei kirke, men velger å gifte meg i ei annen kirke som ligger i samme kommune. Jeg er døpt,konfirmert i den kirken så hadde lyst til å gifte meg der også. Og store deler av familien min går i denne kirka. Det er samme prest som jobber i begge disse kirkene. Men nå bor vi i nabo kommunen. Hva har dette å si for hvor jg sogner til??? Må jeg ringe kirke kontoret for å finne ut om jeg må betale noe eller hvordan er det???

Skrevet

Det er der du faktisk bor nå som teller, det er den du sogner til.

For øvrig har ikke dette noe med kommuner å gjøre, men menighetsgrenser.

Skrevet
Noen kirker tar ikke betaling. Da vi giftet oss slapp vi å betale, selv om vi ikke bodde i sognet. Andre kirker er så populære at de er nødt til å gjøre det slik, f. eks. Holmenkollen kapell og Haslum kirke i Bærum. Tror det er de to kirkene i landet med flest vielser per år, det var det i hvert fall for noen år tilbake.

Mor giftet seg i Haslum kirke for 35 år siden, da var det seks vielser på samme dag! Og så butt i butt at brudene gjerne hilste på hverandre utenfor! Sånn er det med 1000 år gamle små stenkirker rett ved oslo.

Det at det koster noe å gifte seg når en er utenfor sognet sitt har vel med utgifter å gjøre, for det koster jo å varme opp kirke, samt hyre organist, klokker og prest. Synes det er helt ok, så lenge det ikke blir noe dyrere enn 2000-3000 tusen. Meeen, det burde egentlig være slik at alle betalte, for de fleste gifter seg der jenta kommer fra, og mange unge bor jo slettes ikke i samme sogn som der de vokste opp, og da blir det en pussig ekstrautgift som slår tilfeldig ut.

Enten eller liksom. 1000 kr på alle, enkelt og greit.

Vi må betale der vi gifter oss forde jeg ikke bor hjemme lenger. Jeg kjenner faktisk flere som velger å gifte seg i en helt annen kirke en sin barndomskirke ganske enkelt forde de ikke gidder å bruke flere tusen på en kirke det ikke egentlig er noe serlig spesielt ved arkitektonisk/stemningsmessig.

Skrevet

Det er fremdeles like mange vielser i Haslum...

Om sommeren gjør de nesten ikke annet enn å vie folk der.

Ellers tror jeg det ikke er like vanlig å gifte seg der bruden kommer fra lenger, i hvert fall ikke hvis man bor langt unna.

Skrevet

hm...

Vi skal gifte oss i kirken i den kommunen vi bor i. Vi må betale 1.000,-, hadde vi bodd i en annen kommune måtte vi ha betalt 2.000,- for å gifte oss her :forvirret:

Skrevet
hm...

Vi skal gifte oss i kirken i den kommunen vi bor i. Vi må betale 1.000,-, hadde vi bodd i en annen kommune måtte vi ha betalt 2.000,- for å gifte oss her :forvirret:

Som sagt handler det ikke om kommuner, men kirkesogn. Hvis dere bor innenfor menighetsgrensene til kirken dere skal gifte dere i, skal dere ikke betale. Kan det hende at dere sogner til en annen kirke i nærheten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...