Gå til innhold

Jeg skal på intervju på drømmejobben

Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Jeg skal på intervju på DRØMMEJOBBEN! Hurra for meg. Det var mange søkere og jeg er jo nyutdannet. Men uansett, nå skal jeg på intervju. Lurer på hvordan jeg skal forberede meg. Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for deg!

Tenk gjennom hvem du er som person, hvorfor du har lyst på jobben og hva bedriften tjener på å ansette deg. Det siste er viktig, det skal være den røde tråden gjennom intervjuet, å få frem hvorfor bedriften skal tilby akkurat deg jobb og ikke de andre som er på intervju.

Typiske spørsmål i den forbindelse:

-Hvor er du i bedriften om fem år?

-Hvorfor skal vi velge deg?

-Hva er dine verdier/Relater deg selv til bedriftens verdier

Og klassikeren med 3 positive og 3 negative sider kan du likesågodt forberede deg på først som sist. Husk på at de er ikke ute etter hva du er dårlig i, men hvor selvreflektert du er. Når du er klar over en mindre bra egenskap er det lettere å gjøre noe med det, ikke sant? ;)

Husk at når de har innkalt deg til intervju er det fordi de synes du er interessant, selv om du er nyutdannet! Intervjuet er jo en toveisgreie, du vil selge deg selv og bedriften vil selge seg.

Var på jobbintervjuteknikkurs i går, kan godt komme med noen flere spørsmål du kan forberede deg på, vet ikke helt hvor dreven du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Hva menes med verdier?

Jeg tar gjerne i mot flere tips fra deg. Før jeg ble ferdig med studiene mine var jeg på jobbsøkerkurs i trondheim. Jeg burde ha vært på jobbintervju kurs også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les så mye du kan om bedriften/firmaet på deres hjemmesider. Sannsynligvis finner du noe om personalpolicy, ledelse, strategi osv. I det hele tatt, sett deg litt inn i organisasjonsstrukturen. Finn ut hvordan du kan selge deg og dine erfaringer inn i bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt hvordan type stilling dette er men her er mine erfaringer:

Gå gjennom utlysningsteksten nøye, dette er litt som eksamen; har du forstått oppgaven riktig? Hva er det de spør etter, og hva betyr det. Jeg var på jobbintervju en gang hvor det i utlysningsteksten sto at man burde ha kjennskap til balansert målstyring. Jeg visste lite om det men lette opp flere artikler og forskningsrapporter på nettet, bladde og leste og satte meg grundig inn i det. Det ble et spørsmål eller to om det, og da var jeg rimelig trygg på hva det handlet om og hvorfro dette var relevant i denne jobben.

En annen ting jeg gjorde var å finne en guide for jobbintervju på nettet, husker ikke i dag hva jeg søkte etter eller hvor jeg fant det, men forberedte meg på slike klassiske spørsmål.

Så er det også viktig at du kjennner bedriften, les alt du kommer over. Jeg har selv interjvuet personer for ulike stillinger og det er alltid et pluss at de viser interesse ved også å ha lett etter info på egenhånd.

Til slutt mener jeg det er positivt hvis du har gode spørsmål. Dere sier at det er en fordel med arfaring med tverrfaglig samarbeid - er det da snakk om ulike grupperinger internt i bedriften, eller tenker dere på eksterne samarbeidspartnere? Og let opp eksempler i din egen erfaringsbakgrunn hvor du har løst ulike problelmstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å tenke ut noen gode eksempler ift eventuelle påstander om deg selv. Hvis du for eksempel beskriver deg selv som løsningsorientert så er det viktig å kunne komme med et eksempel eller to på situasjoner når du har vist denne egenskapen. Det gjelder egentlig ift alt du sier. Eksempler blir "beviset" for det du sier. Og forbered deg slik at du vet en del om bedriften og kan komme med relevante spørsmål.

Vær også ute i god tid og snakk gjerne litt med resepsjonisten hvis du venter i resepsjonen.

Tingeling

som har fått tre jobbtilbud den siste uken :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Hva menes med verdier?

Jeg tar gjerne i mot flere tips fra deg. Før jeg ble ferdig med studiene mine var jeg på jobbsøkerkurs i trondheim. Jeg burde ha vært på jobbintervju kurs også! :)

Ja, det er det jeg har vært på, synes intervjuteknikkurset var mest lærerikt! Bare synd at jeg hadde vært på noen intervjuer før kurset...

Verdiene til en bedrift finner du ofte på hjemmesiden. F.eks Microsofts. Eller Hydros. Typisk noen høytsvevende ord som bedriften arbeider etter. Man kan f.eks si verdier som ærlighet, oppriktighet og samarbeid, det er jo ganske universale verdier.

Ellers spørsmål:

-Fortell om deg selv

-Hva er dine tre beste kompetanseområder?

-Hvorfor har du søkt denne jobben?

-Hva finner du tiltrekkende med vår bedrift?

-Hva sier venner/ektefelle/sjefene dine/kollegaer/underordnete om deg som person?

-Hvilke tilbakemeldinger får du når det gjelder samarbeid?

-Hvordan ser du på dine kommunikasjonsevner?

-Har du noen gang vært involvert i konflikter? (Ikke si nei her...)

-Hivlke rolle har du i grupper/blant venner/i livet?

-Hvilke verdier betyr mest for deg i hverdagen?

-Hva betyr lojalitet for deg?

-Hva får deg til å føle deg trygg?

-Fortell om dine beste resultater hittil (kan være god idè å spørre om intervjuer mener privat, på jobben eller hva)

-Hva er din lederfilosofi?

-Hva gjør deg til en god leder/hvilke tilbakemeldinger får du som leder?

-Hvordan håndterer du konflikter?

-Hva vet du om oss?

-Hva kan du tilføre oss/hvorfor skal vi ansette deg?

-Hvordan vil du beskrive din arbeidskapasitet?

-Hvordan takler du stress?

Selvsagt ikke meningen at du skal få alt dette, men tenker du gjennom disse spørsmålene har du forberedt deg godt. Ellers, som flere har sagt, forbered deg på bedriften, snakk med folk du kjenner som jobber der, søk på nettet, hjemmesiden til bedriften osv...

Og viktig, få med deg stillingen og ansvarsområdet til folkene du blir intervjuet av fra starten av, eksempelvis, du vil vite hvem som f.eks er avdelingsingeniør, han kan du snakke teknisk til, mens en personalsjef kanskje føler seg litt dum dersom du drar frem masse faguttrykk.

Og forbered noen spørsmål om bedriften! Gode spørsmål.

Jeg har spurt om hvordan opplæringen for nyutdannede er, hvilke kurs og sertifiseringen jeg blir tilbudt osv.

Lykke til, det kommer sikkert til å gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei som sa en gang at det viktigste med intervju er å få en "god" samtale med den som intervjuer deg. Uansett på hvor "riktig" og bra en sier, så nytter ikke det om det er full skjærings med kjemien.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Ikke tenk altfor mye på at dette er drømmejobben! Man kan bli nervøs av mindre... og der snakker jeg av erfaring.

Du finner mange gode intervjutips og aktuelle spørsmål på aetat.no.

Lykke til med jobbintervju! :)

PS: Til Tingeling som skreiv lenger oppe... ikke meninga å stjele nicket ditt... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst; Væremåten!

Vær deg selv. Sitt i ro(ikke rot med håret eller gynge med foten så bordet rister)

Ikke bit deg i leppa eller gni hendene mot hverandre.

Sitt avslappet i stolen, med beina i kryss.

Veksle litt mellom å ha hendene i fanget eller å lene deg litt fremover med albuene i bordet( når et intr. emne dukker opp)

Ikke flakk med blikket. Se den som intervjuer deg inn i øynene( om du sliter med å holde blikket, se personen mellom øynene...da ser det ut som om du ser dedm i øynene ;) )

Kroppsholdning har MYE å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Revenka

Jeg har vært på intervjuet. Syns det gikk fint jeg :) Jeg har en god følelse. Syns de 3 som intervjuet meg og jeg hadde god kjemi. Jeg var den første som var ute til intervju, og 8 skal totalt inn til intervju. Det er to stillinger som skal besettes, så er det loddtrekning (noe det ikke er..) så har jeg 1/4 dels sjanse. Jeg sa rett ut at muligheten for å jobbe akkurat der var årsaken til at jeg valgte studiet mitt osv. Var der i nesten 2 timer. :) Desverre må jeg vente helt til slutten av mnd før jeg hører noe fordi de skal bruke et par uker på å gjennomføre alle intervjuene. Så skal innstillingen sendes til et tilsettingsråd, og de har bare møte siste fredagen i mnd.

Jeg har sååå lyst på jobben. Blir dårlig bare jeg tenker på det. Æsj.. tihi

Var på intervju på en annen jobb i dag. Den var ikke så veldig spennende akkurat, så var det også 2,5 timers reisevei tilsammen tur/retur. Syns det er litt mye. De vil ha en som kan begynne med en gang, og de sa at de ikke kunne vente til jeg får svar fra den jobben jeg var på intervju for på mandag. :sur: Veldig dumt. Jeg har ikke fått tilbud ennå, og det er jo ikke sikker jeg får det, men hvis jeg får det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Vil jo heller ha drømmejobben. Urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest squeeky

Du får ha litt is i magen....bedre å vente på svar fra drømmejobben enn å hoppe i noe du ikke har så veldig lyst å gjøre....da blir det bare til at du begynner å jakte på ny jobb igjen....

Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...