juliannae Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 Mitt er at jeg legger vekk over halvparten av lønnen min hver mnd på en annen konto som jeg ikke har minibankkort til. Jeg legger vekk slik at jeg har ca 6000 igjen å leve for (vi er to) Han betaler på huslånet og privateregninger (blader og mobiltelefon. Jeg tar de andre fellesregningene + mine private regninger, det er også jeg som handler mat og diverse til hustanden. Dette funker godt for oss, har allerede betalt mer enn 100 000 på huset enn det vi trenger i år. En sjelden gang må vi ta ut penger fra den andre kontoen hvis det kommer uforutsette regninger ferie ol. Ikke lever vi vondt, spiser god mat, handler klær når vi har lyst. Men vi har begge den oppfatningen at vi ikke trenger det dyreste og det beste. Lær meg noen triks dere og, eller kommenter mitt triks!
Litt Lost Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Min sparemetode er at jeg legger penger til sparing, mens han betaler mesteparten av maten. Han klarer ikke sette penger til sparing, men han er villig til å sette mer penger inn i matinnkjøp. Så da sparer jeg for oss begge og det blir gjennomført. En annen metode jeg har til bsu kontoen min som jeg neglisjerer altfor mye... Jeg setter penger inn der når jeg har alt i fra et par hundrelapper til flere tusen til overs. Hadde en boks full av mynter, vekslet dem og rett inn på kontoen. Ser jeg at jeg har litt penger å rutte med, f.eks når jeg fikk feriepenger, da smeller jeg inn det jeg ser økonomien min kan klare. Har jeg 200 igjen før lønning, setter jeg det inn på bsu.
Susan Sto Helit Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Ganske likt ditt da, men... Har for flere år siden regnet ut hvor mye jeg trengte pr.mnd. for å betale lån, husleie og faste boutgifter. Så la jeg på litt i tilfelle renteøkning, og setter disse pengene over på en egen konto (Der lån og husleie trekkes.) Etter at renta falt, så har jeg ikke justert på beløpet, og dermed sparer jeg endel penger på denne kontoen hver måned. Setter også inn feriepenger og skattepenger hit, og tar bare ut når jeg virkelig trenger det. Det første året, mens renta var høy, genererte den kontoen nok til at jeg kunne fylle BSU full mot slutten av året. Senere har beløpet som står der blitt høyere og høyere for hvert år. (Renta gikk ned, og serielånet blir bare mindre.) Dette er penger jeg uansett har dedikert til bolig, og disse skal ikke brukes til annet enn nedbetaling av lån eller kjøp av ny bolig. (Alternativt oppussing.)
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Jeg har vel ingen ordentlig sparemetode, men sparer mye i det små i hverdagen. Handler på Rema, og impulskjøper aldri. Kjøper lite småting og har alltid med meg lunsj hjemmefra. Hvis jeg skal kjøpe en større ting, sjekker jeg alltid ut masse på nett først for å finne ut hvor det er billigst (det er det mye å spare på framfor å gå i den første butikken man ser). Har generelt forholdsvis lavt forbruk i forhold til medstudenter. Har hele tiden vært innstilt på at studenttilværelsen er en priode av livet, og at det ikke vil være sånn for alltid. Samtidig ønsker jeg heller ikke å ha et høyt forbruk, selv i framtiden når jeg begynner å jobbe. Syns samtidig at jeg har det bra. Penger er aldri noen hindring for å gjøre ting. De jeg kjenner som jobber mye utenom studiene og som har høyt forbruk, snakker alltid om penger, og kontoen deres er alltid tom. Sånn orker jeg ikke å ha det. Jeg vil gjerne ha mye penger på kontoen, men vil helst ikke tenke på penger i det daglige. Det har blitt mye automatikk i de små sparemetodene i hverdagen, så kontoen har økt jevnlig siden jeg ble student. Selv om jeg har mye penger på kontoen, bruker jeg dem ikke. For meg er det ikke noe poeng i å sette pengene på en annen konto, fordi forbruket har ingenting med kontostørrelse å gjøre.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 Nå skal det legges til at vi verken har leilighet, bil, barn eller begynt å betjene lån, så sånn sett har vi kanskje en "enklere" og mer oversiktiglig økonomi enn en del andre. Gjør det kanskje lettere å ikke måtte beregne hvor mye vi har til forbruk hver måned.
juliannae Skrevet 27. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 27. september 2006 TS her. Jeg sparer også på BSU, men dog bare fast trekk på 200 kr i mnd. Kanskje jeg skulle begynne å sette mer av sparepengene mine inn på BSU, men da synes jeg det er litt skummelt siden jeg ikke har mulighet til å ta ut igjen pengene hvis det skulle vært behov. Men jeg kunne kanskje satt mer av pengene mine på BSU og beholdt sparekontoen utenom. Nå har vi kjøpt leilighet i lag, men vi har begge beholdt hver våre BSU til huskjøp.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 Jeg sparer også ved at jeg setter over en del av lønnen til en annen konto. Summen er basert på hvor mye jeg har budsjettert i overskudd for den aktuelle måneden. Men dukker det stadig opp uforutsette utgifter, så i det siste har det dessverre minket på de oppsparte midlene.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #8 Skrevet 27. september 2006 Jeg har en konto for regninger som ikke forfaller hver måned; strøm, lånekassen osv. Der setter jeg inn en fast sum. Så har jeg en lønnskonto, der huslånet blir trukket og en konto med kort til som er til forbruk. Jeg har en del penger på en Spar-X-konto som jeg får utbetalt våren 09. I tillegg har jeg en høyrentekonto der jeg setter inn alt av ekstrainntekter som kommer inn, fra en bijobb jeg har, skattepenger, etterbetaling fra lønnsoppgjør, kilometergodtgjørelse og sånt dill. Dette er penger jeg har valgt å "glemme" at jeg har.
Sjanten Skrevet 27. september 2006 #9 Skrevet 27. september 2006 Jeg har satt et fast trekk fra lønnskontoen min til høyrentekontoen min, hver mnd. Setter over 300,- Det er et beløp jeg ikke merker noe særlig til på lønnen min. Det er min såkalte "krisekonto". Tar bare ut når det ikke finnes noen annen løsning. Og jeg har en god gammeldags sparegris hjemme, som jeg ofte putter alle myntene mine i. Er utrolig hvor mye det blir av "småpenger" etterhvert..... Jeg har også en utgiftskonto der lån o.l. blir trekt fra, hvor jeg overfører litt mer enn hva jeg trenger...
Malama Skrevet 27. september 2006 #10 Skrevet 27. september 2006 Vi innstilte oss jo også på en "mager tilværelse" som studenter, slik Frk Åberg skriver om. Det vi har spart mest på er vel at vi i ettertid fortsatte denne livsstilen, så godt det lot seg gjøre. Først fordi vi brukte litt tid på å få jobb begge to, og deretter rett og slett bare forsatte vi slik. Handler ikke så mye klær, handler mesteparten av maten på Rema, går ikke til frisøren mer enn nødvendig (jeg har langt hår som jeg bare stusser et par ganger i året og aldri farger eller behandler på annet vis) ikke røyker vi, og ikke går vi på byen (det handler mer om mennesketype enn sparetips da, vi bare går ikke på byen, og jeg er avholdsmenneske, så det går minimalt på alkohol) Ja, bare bruker lite. Vi fyller BSU hvert år, men ellers så har vi generlt ikke noe organisert paring, bare bruker minst mulig. Sparekontoen skulle egentlig gå til bolig (men boligen er kjøpt og fullfinaniert ved lån, så det blir heller å betale ned litt fortere enn planlagt da) Ettersom vi skal gifte oss neste sommer har vi dog nok å bruke sparepengene på akkurat nå, men er iden heldige situajson at vi et år før den store dagen har nok sparepenger til å kunne betale hele gildet selv. Derfor kan altå det vi sparer det neste året heller gå til nedbetaling av lån enn å måtte spare til bryllupet. Men noe særlig tips har jeg ikke, vi bare rett og slett bruker ikke mer enn vi må vi. Og ingen av oss har problemer med å ha penger ståened på den kontoen vi har kort på uten å bruke dem. Derfor har vi ikke "regningskonto" eller "legge halvparten på en konto vi ikke har kort til"-løsninger, rett og slett fordi vi vet at vi alltid HAR penger til å betale enhver regning, ventet eller uventet (med andre ord, selv om vi skal bruke sparepengene på bryllup beholder vi en "buffer" til uventede regninger) og bruker ikke mer eller mindre penger avhengig av salgo på kortet.
L@dy Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 Nå er dette første uken da, så helt konkret hvor mye vi sparer vet jeg ikke. Men jeg har nå laget en middagsmeny oversikt som viser hva vi skal ha til middag, utifra denne lager jeg handleliste og går nå på butikken og handler to ganger i uken. Tror vi vil merke at det er slutt på impulshandling ja. Dessuten, så røyker ikke jeg lenger. Mange handler jo en gang i uken, men vi drikker en del melk og det kan være ok å få fyllt på med da. Dessuten, har vi ikke bil så det må være greitt å bære posene med seg hjem. Forøvrig er det jo ett sparetips å ikke ha bil også.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Sparer 4000,- hver måned. Disse pengene røres først når vi skal investere i noe (bil, vaskemaskin, el.l.)..
Gjest gjest1 Skrevet 28. september 2006 #13 Skrevet 28. september 2006 Sparer ikke på noen annen måte enn at jeg betaler ned lån. Når jeg har noe ekstra, bruker jeg også det til å betale ned ekstra på boliglånet. Ser på det som en bedre investering enn å ha pengene i banken. Men har ikke regnet noe på dette i det hele tatt, bare brukt magefølelsen. Har ingenting spesielt jeg sparer til, bare leiligheten, som nå er kjøpt, så jeg trenger ikke å legge meg opp en kapital ved siden av den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå