momo Skrevet 27. september 2006 #1 Del Skrevet 27. september 2006 Mannen min har jobbet hele jula vær eneste dag 2 år på rad og han er satt opp til og gjøre det samme i år igjen. Både han og jeg er dritt lei av at vi ikke ser han i jula, vi har en jente på 5 år sammen og, de andre ansatte har ikke barn. Det kan da ikke være riktig at han må jobbe vær jul. Han skulle be om og få fri den jula her, men egentlig tviler jeg på at han får det. Er det noe man kan få gjort med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. september 2006 #2 Del Skrevet 27. september 2006 Jobber han i butikk? Da er det i så fall lite å få gjort med saken. Ellers kan du søke etter arbeidsmiljøloven og se hva som står i den om helligdagsarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelpepleier Skrevet 27. september 2006 #3 Del Skrevet 27. september 2006 Selv jobber jeg i helsetjenesten på en institusjon. Jula ifjor jobbet jeg julaften, 1. og 2. juledag, året før jobbet jeg nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Begge årene jobbet jeg også i romjulen. Samboer har alltid fri hele julen, så vi har ikke fått mye tid sammen i jula de siste årene. På min arbeidsplass jobber vi turnus, men hvis det er noen som stadig må jobbe i høytidene så byttes det på sånn at det ikke alltid er de samme som aldri har fri på sånne dager. Jeg har også et barn, å iår faller heldigvis ikke mine vakter på hverken julehelgen eller nyttårshelgen. Men hvis de dagene hadde falt på min turnus så ville jeg vært prioritert til å fått fri siden jeg allerede har jobbet i jula 2 år på rad. Din mann må bare begynne å undersøke nå om det er mulig at han kan få byttet vakter eller muligheten for fri eller avspasering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 27. september 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 27. september 2006 Tusen takk for svar!! Han jobber på bensinstasjon fast natta, han jobber da 8 dager på og 6 dager av. Hans 8 dager har alltid startet rett før julaften og vart da til rett før nyttår. Han var og ba om og få fri i år, siden han har jobbet 2 år på rad før og takk og pris så var ikke sjefen på jobb, men han som har ansvaret for vaktlistene. Så han fikk fri. Er helt utrolig. Jeg hadde nesten ikke trodd det. Så da får vi feire jul sammen i år da, så det er helt fantastisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelpepleier Skrevet 27. september 2006 #5 Del Skrevet 27. september 2006 Tusen takk for svar!! Han jobber på bensinstasjon fast natta, han jobber da 8 dager på og 6 dager av. Hans 8 dager har alltid startet rett før julaften og vart da til rett før nyttår. Han var og ba om og få fri i år, siden han har jobbet 2 år på rad før og takk og pris så var ikke sjefen på jobb, men han som har ansvaret for vaktlistene. Så han fikk fri. Er helt utrolig. Jeg hadde nesten ikke trodd det. Så da får vi feire jul sammen i år da, så det er helt fantastisk. ← Vil det si at han ikke ville fått fri av sjefen Jeg vet ikke om det finnes noen lover og regler om det, men de fleste arbeidsplasser bytter vel om på vaktlistene til sånne høytider sånn at alle har mulighet til å feire hjemme sammen med sine. Uansett hvordan livssituasjonen og sivilstatusen er så har de aller fleste behov for fri i høytider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå