Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2003 #1 Skrevet 18. januar 2003 Vi er veldig glad i barn og valgte derfor å invitere barna til søskenbarna mine(som er invitert til middag) til kaffe.Fant ut at vi ville ha en aldersgrense på 10 år og vi har ikke gjort forskjell på noen ang. innbydelser. Men, så er det da at noen reagerer litt på at søskenflokker da for noen blir oppdelt og spør om ikke den og den også kan komme osv. Vi har også en som vil være ett år da, som egentlig ikke er invitert-men som foreldrene ser på som en selvfølge skal være med.Det er egentlig bare den eldste som er invitert, men de henger seg opp i at den midterste ikke får komme-selv om vi har forklart dette med alder og at det må være likt ellers blir det iallefall intriger i familien. Vi kommer til å holde på 10-årsgrensen, men kan vi si til de at ettåringen heller ikke er ønsket? Da er det jo liksom to som ikke får bli med, isteden for bare en. Så har vi et annet par som har sin førstefødte som da vil være 10 måneder, det ser vi i grunnen ikke på som noe problem om de tar henne med så lenge de selv ordner pass for den lille.Moren ammer ikke. Vi skal feire på et hotell og alle må reise dit og overnatter der. Hvordan unngår vi at de minste barna blir med under middagen, uten å si noe uhøflig som fornærmer dem? Noen hinter også frempå at alle barna skulle være med under middagen så slapp en å bekymre seg for barnepass frem til kaffen. Det er helt uakuelt, vi er mange som det er og har ikke råd til det, pluss at det var et poeng at barna kom når det var ferdig med taler osv. Er det noen som har noen gode råd? Bør vi si at de under ett heller ikke kan komme, da vi ikke har noen anledning til å stille opp med noen som kan passe barnet for dem og ikke vil ha de med under middagen? Hjelp mottas med takk.
Gjest emelou Skrevet 19. januar 2003 #2 Skrevet 19. januar 2003 Hei.Jeg skjønner godt ditt problem,men jeg synes at når du setter en aldersgrense på 10 år så kan heller ikke de under 1 år komme(det får rett og slett være foreldrenes problem.Jeg er faktisk forelder selv.).Da må du jo sette en grense på 0 til 1 år og fra 10 år,noe som blir upraktisk.Jeg er sikker på at de foreldrene det gjelder vil få mye mer kos ut av middagen og resten av festen uten barn(små barn),enn med. Jeg vet hvor stressende det kan være med unge skrik.Husk dette er din og din manns dag,resten skal takke for at de er innvitert til å dele denne gledens dag med dere. Lykke til og følg hjertet og det du/dere har lyst til å få ut av DERES bryllups dag(det er ONCE IN A LIFE TIME-for håpentlig Lykke til med dagen.
Gjest Pip Skrevet 19. januar 2003 #3 Skrevet 19. januar 2003 Jeg må bare si jeg syns faktisk det er litt frekt jeg, å 'klage' på invitasjonene...! Man bør da tross alt være beæret og glad for at man selv blir invitert, og ha full respekt for den vurdering brudeparet har gjort! Ærlig talt... Jeg kan for min egen del huske utallige overnattingsbesøk hos både besteforeldre, tanter og onkler i anledning at mamma og pappa var invitert i bryllup. Man må da være litt smidige vel!? Jeg syns også at dere godt kan være helt konsekvente, og ikke ha de under 1 år heller - iallefall så lenge ikke mødrene ammer. Det er DERES bryllup! :D Lykke til!
gleder meg! Skrevet 22. januar 2003 #4 Skrevet 22. januar 2003 Jeg synes at det blir litt annerledes med babyer, er ikke alle foreldre som liker å sette bort babyen når den er så liten!!! Men, akkurat hvor grensen går er litt vanskelig å si! Men, å nekte foreldrene å ha med babyen sin blir for meg helt feil!!!
Rose Skrevet 22. januar 2003 #5 Skrevet 22. januar 2003 Tror dere skaper mye vondt ut av å sette en grense slik at noen barn får komme mens andre ikke. Alle eller ingen er bedre - og ikke splitt søsken i alle fall. Tenker meg selv hvor utrolig lei meg jeg hadde blitt dersom min storebror fikk dra i bryllup som er alle småpikers drøm mens jeg måtte være hjemme!
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2003 #6 Skrevet 22. januar 2003 det å sette grensere er ikke bare fult akseptabelt, det er det eneste riktige.. en klar aldersgrense er mye mer rettferdig enn å ta den ene søskenflokken, men ikke den andre... for min del har jeg tenkt å ha en klar nedre aldersgrense på 15 år! det skal være et bryllup for voksne!! det vil bli bare en deltaker som er under 18 (det er hun på 15) så jeg skal snakke med foreldrene hennes på forhånd når det gjelder problematikken omkring alkohol mine yngre slekninger (alder 3-8.. ) skal jeg forsøke å hjelpe foreldrene med å finne barnevakt for Barn under 1 år er et dilemma... det er jeg enig i.. men elles liker jeg min grense på 15 og anbefaler denne for alle som vil ha et voksent bryllup
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #7 Skrevet 24. januar 2003 jeg var i et par brylluper selv som barn.. og jeg hadde det ikke spes morro... ikke tror jeg at mamma syntes det var så morro å ha meg hengende i skjørtet heller.. brylluper er en "voksengreie"
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #8 Skrevet 24. januar 2003 Hei fikk bare lyst til å kommentere innlegget ditt. Min mening er at alle barna i en søskenflokk må bli bedt, man setter jo ikke et barn igjen hjemme.... selv kan jeg huske hvor fælt det var og ikke kunne få være med på det store som skulle skje, for "alle" snakket jo om hvordan de gledet seg til bryllupet. Nei, be alle du, og så kan de minste barna bli hentet etter middagen av barnevaktene, da blir alle fornøyde. Det skal iallefall jeg gjøre i mitt bryllup til sommeren! De små barnas mat koster ikkkkke mye!
Gjest Vestlandstausa. Skrevet 24. januar 2003 #9 Skrevet 24. januar 2003 Hei hei. Vil gje ett innblikk i korleis vi skal gjere det. Ingen barn under 10 år til middag. <<<datra vår på to skal heller ikkje være med. Lagar heller ett selskap for dei med mat, godteri og leik. Etterpå kan dei eldre ungane få komme, dei minste får vi noken til å passe. Eg har valgt å gjere det slik fordi eg trur at ungane ikkje vil like å sitte ved bordet i 3-4 timar. Har vore i bryllup der det har vore ungar, og det blir rett og slett travelt og lite kos for foreldra. Lykke til, giftar oss 2.august... Vestlandstausa.
Mailin Skrevet 24. januar 2003 #10 Skrevet 24. januar 2003 Eg har sjølv vore den som måtte vera heima mens storebror og -søster fekk vera med i bryllupet til eine onkelen år. Det synest eg sjølvsagt var veldig veldig dumt, men eg var for liten, sånn var det berre. Er det er aldersgrense, så er det ei aldersgrense. For søsken følest det alltid urettvist å ikkje få det same som andre søsken, og for foreldre er det spesielt vondt å måtte skuffe ungane sine, men born må faktisk læra seg at dei ikkje alltid KAN få det same som t.d. eldre søsken. Sånn er det faktisk i livet. Og viss eg, med mitt sarte sinn (eg var eit VELDIG følsomt barn!) klarte å forstå det, så klarer andre barn det også. Kanskje det vil vera lettare viss dei som ikkje fekk vera med i bryllupet fekk gjera noko anna moro? (Ikkje det at brudeparet skal arrangera dette, det er berre ein idè eg "kastar" ut i farten) Viss dei har ein barnevakt som er veldig gøy å vera med, eller fekk overnatta hjå vener, og på ein måte så dei ikkje følte at dei vart plassert ein stad fordi dei ikkje får vera med på det gøye som dei andre får, men at dei fekk sin eigen gøye ting å gjera, som dei andre ikkje fekk. Det kan jo vera ein måte å vinkla det på. Er i alle fall enig med Emelou, det får faktisk vera foreldra sitt problem. Viss dei seier "alle eller ingen" til dykk, så får dei heller velga "ingen" sjølve. Og viss nokon synest eg var litt "kvass" eller verkar sur, så er det nok fordi eg er veldig premenstruell i dag, og då klarar eg ikkje heilt å ordlegga meg så diplomatisk. Ville berre nemna det.
Pip Skrevet 24. januar 2003 #11 Skrevet 24. januar 2003 Er egentlig enig med Mailin, jeg... Det er faktisk helt logisk, og til og med viktig(!) at storesøsken av og til har noen 'privilegier' - får lov til noe som ikke de små får. Sånn er livet! Dessuten så skal jo det å være størst ha noen lyse sider også - ikke bare at man får skylda for alt og må være sjalu... :D Jeg var også hjemme når de andre var i bryllup. Jeg hadde nok sikkert lyst til være med, men kan aldri huske at det ble noe bråk - jeg var for liten, og sånn var det, liksom... Og så brukte mamma å ordne med at jeg fikk sove over hos noen onkler og tanter jeg likte ekstra godt eller noe... :o)
viwi Skrevet 24. januar 2003 #12 Skrevet 24. januar 2003 Babyer som ammes må jo selvsagt få være med. Det er ikke bare bare å få barnepass til så små barn. MEn ellers syns jeg det burde være greit å få barnevakt. JEg syns og det er frekt å "klage" på invitasjonene. Vi hadde et liknende tilifelle til vårt bryllup. Vi inviterte tante og onkel uten barn. De ringte mine foreldre og sa at ja da kommer vi alle 4- (barna er 11 og 8 ) hvorpå jeg måtte ringe og si at vi ikke inviterte barna! DE ble dritsure og det endte med at ingen av de kom. Drit i dem!!!- sier jeg da! Stå på ditt! Det er deres bryllup!!!
Gjest Hannah (ikke logget inn) Skrevet 24. januar 2003 #13 Skrevet 24. januar 2003 Vi giftet oss nettopp, og da vi hadde ett veldig lite bryllup valgte vi og la de som ville ta med seg sine barn. De som hadde jenter gjorde det mens de som hadde gutter valgt og skaffe barnevakt. Naa var det veldig greit siden ingen hadde baade gutter og jenter. I allefall var det 4 jenter (1 1/2, 5, 6 og 10 aar). De 3 eldste saa vi lite til etter middagen - da de var opptatt med og leke, mens den minste maatte passes paa (noe som ble gjort ov foreldrene - de byttet bordplassering slik at de satt paa enden av langbordet). Da den minste begynte og bli trett kjorte en av foreldrene henne hjem - hvor bestemor stod parat som barnevakt. Selv syns jeg det var koslig at barna var med, selvom det var voksen selskap med voksen mat og vin etc. Det sagt saa syns jeg det burde vaere opp til en selv og velge om man innviterer barn eller ikke. Jeg har bare lyst til og poengtere at det ikke alltid er like greit og "sette barna bort" for en kveld med evt. overnatting hvis man kommer sent hjem. Om man bor i omraadet hvor bryllupet skal vaere blir jo alt litt greier, searlig hvis besterforeldre eller andre naere ogsaa bor i naerheten, MEN det er faktisk ganske mange som ikke er fullt saa heldig at de har anledning til og benytte seg av slikt, og da kan det bli litt komplisert, searlig hvis barna ikke er vant til barnevakt. Om man maa reise langt til ett bryllup og overnatte paa stedet saa er det jo naturlig at man tar med seg barna, searlig hvis man prover og lage en langhelg eller litt ferie ut av det hvis det er ett fint omraade eller man kanskje ikke har veart der for. Uten aa skrive for mye saa syns jeg bare det er viktig at man prover og se det fra begges sider og at man er inneforstaatt med at om man inviterer uten barn saa er det noen som velger og ikke komme, og da kan man ikke vaere mere sure paa de enn de er paa dere for aa ikke haa invitert barna. Man maa respektere at man har forskjellige synspunkt. Ett annet punkt som ogsaa bor nevnes er at om gjestene kommer langveis fra og barna trenger barnevakt saa selvom man ikke betaler for barnevakt burde man nok undersoke mulighetene. Jeg har selv ennaa ikke barn, men naar den tid kommer - hadde jeg aldri turd og reise i ett bryllup til ett ukjent sted for saa og overlate mine barn til en ukjent barnevakt. Som overskriften sier - saa kan det jo bli komplisert men man faar som mange her har sagt gjore som man selv vil. Det er tross alt deres bryllup, saa lenge man har litt forstaaelse for de problem som oppstaar etc. Lykke til i allefall.
Gjest Tex Skrevet 29. januar 2003 #14 Skrevet 29. januar 2003 Hei på deg, for meg går det mest på hvilken "rang" barna har, jeg har 16 søskenbarn der alle er voksne unntatt tre som er fem, sju og ti. For meg blir det feil å ikke invitere dem på lik linje med alle søskenbarn. Men ingen andre barn blir invitert, ikke søskenbarns barn eller noe, jeg vil også ha et mest mulig voksent bryllup. Men våre egne to vil være seks og ti og de skal jo SELVSAGT være med!! Men som alle de andre har sagt: Dette er DITT bryllup, og ikke la frekke kommentarer ødelegge dagen for deg. Folk klarer å skaffe seg barnevakt for å gå på julebord ol... Hipp Hipp Hurra bare 487 dager igjen!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå