Gå til innhold

Kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått en liten katt, kanskje 4 uker, vet ikke helt fordi jeg "fant" den. Selv om det ikke virka som om mora passa på den visste jeg ikke at kattunger skulle tas fra mora når de var 3mnd... Men kunne liksom ikke bare ignorere den heller..

Saken er at jeg aldri har hatt katt før, jeg vet ikke stort om de, men er mer enn intr å få mange tips og råd fra dere!

det er en hannkatt som eeeelsker å kose seg i armkroken min. har kjøpt sånn kattedo til han, men det er litt høyt så jeg vet ikke helt om han vil utforske den..

jeg er ikke helt villig til at han skal få gå rundt i huset hele tiden (han vil jo også bare kose) fordi det er så mange kroker å krype inn i å tisse, under kjøkkeninnredninga feks...

Skjønner jo på en måte at han må få lov til det også for å bli kjent med hvor doet er henn, men jeg tar han med der titt og ofte sånn at han forhåpentligvis skal gjøre fra seg. Tror ikke han har gjort det enda.

Skal jeg gjøre noe har jeg han i en kasse. der tisser han i. om natta har han til nå vært i dusjen, fordi han bare kravler ut av kassen der den har mat og drikke. Han ligger på håndklær så det er mykt.

Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal lære han til å gå på do..

tenkte å sette doet også i dusjen i natt slik at det kanskje går opp et lys for han.

er mottagelig for alle tips og råd! -i hele tatt for oppdragelse.

på forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Du "fant" den sier du. Mange mødre går rundt og lar ungene være alene en stund. Den er tatt altfor tidlig fra moren. Nå må må du gjøre det som moren skal gjøre. du bør kontakte en vetrinær for å få opplysninger kordan du ska te deg i forhold til kattungen. Får jo håpe den lever opp da.

Skrevet

Oi, så ung! Nå har du tatt på deg et stort ansvar! Sett deg inn i informasjonen på denne siden så har du forhåpentlig gode forutsetninger for å ta deg av den lille. Her finner du mye om kattehold generelt.

Skrevet

Moren pleier hjelpe kattungen på do den første tiden. Sleiker den litt bak og sånn. Du kan jo vurdere det ;) Desuten må du la den gå løs. Tåler du ikke at den sniker litt her og der burde du jo egentlig ikke ha katt, for katter gjemmer seg overalt. 4 uker er altfor tidlig. Mange mennesker må ta den lille pusen for den ser jo såå alene ut. Mor pleier sjeldent være langt unna, og ungen trenger henne i allefall fire uker til.

Skrevet

Registrer deg på forumet til www.dyrenett.no. Der er det mange erfarne katteeiere som kan guide deg gjennom denne kattungetiden.

Skrevet

Jeg har ikke så god peiling på katt, men hvis den er tatt fra moren lenge før "tida" ville jeg tro at den mister mye av opplæringa den burde ha hatt. Skjer dette med hunder ender det ofte opp med hunder som mister språk osv og avlivning står for døra.....

Med min pus som var 4 mnd når jeg fikk henne og de første dagene satt jeg henne ofte opp i kassa. Katter liker "å gå" i sand og foretrekker det. Jeg ville hatt en kasse jeg var sikker på at den klarte å komme opp i.....

Skrevet
Moren pleier hjelpe kattungen på do den første tiden. Sleiker den litt bak og sånn. Du kan jo vurdere det ;)

Det stemmer, frem til de begynner å spise fast føde er dette måten de går på do på. Så du bør massere den forsiktig på magen, og tørke den i rompa med en fuktig q-tip etterpå, frem til den begynner å bæsje skikkelig. Dette bør du gjøre 3-5 ganger om dagen.

Så bør du også kjøpe morsmelkerstatning til den, og gi den det ved siden av mat ihvertfall i noen uker til. Kjøp også kattungefor, av god kvalitet på en dyrebutikk. Når kattungen er såpass liten anbefaler jeg Royal Canine, siden de har ett eget for for kattunger under 12 uker, som har veldig høyt næringsinnhold, og veldig små knøtter, som er lettere å spise for en sånn liten tass.

Å bruke kattedo pleier å være enkelt å lære katter, siden de har sterke graveinstinkter. Når den begynner å bæsje vanlig må du sette den i doen med jevne mellomrom, og gjerne grave litt i sanden mens den ser på, for å trigge graveinstinktene dens. Finner du bæsj utenfor kassa er det lurt å plukke den opp, og legge den i sanden, også løfte katten oppi etterpå, og grave over den, mens den ser på. Å kjefte på katten er ingen vits, og du må regne med uhell til den er 8-12 uker gammel, ihvertfall.

Dersom kattedoen er så høy at han ikke kommer opp i den, kan du bruke en pappeske du klipper ned kantene på inntil videre.

Når det gjelder hvor stor område den skal ha tilgang på er det greit at den har det litt begrenset til å begynne med, siden kattunger er litt forsiktige i starten. Men den bør ha en soveplass, mat og do-kasse såpass nærme hverandre, at den kan bevege seg imellom disse på egen hånd. Og det beste er om dette også er i nærheten av der du oppholder deg mesteparten av dagen.

Skrevet

takk for svar alle sammen.

Når jeg sa 4 uker bare gjetter jeg, virker som om det er utrolig liten siden dere reagerte så sterk !!

Den kan like så godt være 8 uker, men jeg vet ikke.

-Uansett, den greier seg bra til nå. Han har bæsjet 2 ganger allerede i dag (ikke på do), og har tisset en 3-4 ganger på doet sitt. Da har jeg bært han der titt og ofte. Men tror ikke helt den har skjønt at den kan gå der selv... ;)

har kjøpt kattemelk og kattungemat på dyrebutikk som er tilpasset for de under 4 mnd.

Hvorfor skulle den ikke overleve når den får mat og drikke, eller tilbud om det, hvert 30.min og kos så det holder i lange baner?? (foruten å slikke han i rompa o.l.)

Kattedoet kommer han seg både ut og inn i, den bare virka så høy..

Eir, det du sa om å ha basjen i doet og grave og sånn skal jeg prøve!

Den har soveplass og do tett ved siden av seg.

det tar vel bare tid å få lært han det. Skjønner jo at den må få gå litt rundt i kriker og krker, men det blir utrolig dritt hvis den gjør fra seg bak komfyren eller oppvaskmaskina feks... den ha nemlig en liten rute der.

takk for nettsidene, skal sjekke dem nærmere! :)

Skrevet

sperret opp øynene en stund. Syntes jeg leste at du dusjet den hver natt. Tenkte at det var litt vel crazy. Heldigvis leste jeg det bedre for en gangs skyld.

Gratulerer med pusegutt, har en liten en jeg og. Eller er 10 mnd snart.

Du har fått mange gode tips som du kan følge, det med å tørke opp etter han når han går på do på feile steder er lurt. Legg hele papiret med dritt på i kattedoen og la pus se at du gjør det.

Bra at du har kjøpt ordentlig mat til han. Det gjør masse for pus sine indre organer og pels. Slik mat gjør at han ikke så ofte går på do og avføringen ikke er bløt. (diare)

Jeg ville ha gitt han et begrenset område hvor han kan få spankulere selv. Da får han gjort seg kjent, og det er litt lettere dor deg å finne han. Det er ikke grenser for hva en guttepus kan finne på å klatre oppetter osv.

Vi fikk pus når han var 8 uker, og da var han total avhengig av oss han skreik om natten hvis han ikke fikk være inne på rommet vårt. Sto jeg utenfor og tok en røyk hørte jeg mjauingen hans ut. Men nå er han vokst seg stor og sterk og ikke så opptatt av matmor lenger. Bare litt kos når vi har lange og gode morgninger og på kveldstid.

Skrevet
men det blir utrolig dritt hvis den gjør fra seg bak komfyren eller oppvaskmaskina feks... den ha nemlig en liten rute der.

I forhold til slike steder er det enkleste å kattesikre der i forkant. Bruk feks pakketeip og papp og teip en pappbit godt fast over slike åpninger, så er du sikker på at han ikke kommer seg inn der. Samme er lurt å gjøre under kjøleskap, badekar ol, så de ikke skviser seg inn under der og setter seg fast.

Skrevet
Desuten må du la den gå løs. Tåler du ikke at den sniker litt her og der burde du jo egentlig ikke ha katt, for katter gjemmer seg overalt.

Den første tiden er det best å ha den på et avgrenset sted i forhold til å få den renslig. Særlig med tanke på at den ikke har en mor som kan hjelpe til. Katters instinkt går ut på å ikke gjøre fra seg på soveplassen. Hvis katten er på begrenset plass vil den lettere se forskjell på soveplass og do. Når du er hjemme og kan passe på bør du selvsagt la kattungen springe rundt på egen hånd, men hvis den er hjemme alene vil det lett ende med at den gjør fra seg i et hjørne og legger seg på en soveplass i et helt annet rom.

Og riktig som det sies at hvis katten er så liten som 4 uker må du stimulere systemet ved å gnikke i rumpa. Gi den kattungemat fra dyrlege/dyrebutikk. Ikke gi annen melk enn morsmelkerstatning, det viktigste er at katten får så nøringsrik mat som mulig. Husk å behandle for ormekur, kjøp banmith på apotek og les pakningsvedlegget nøye!

Skrevet

min kattunge som vokste opp i et fjøs skjønnte ikke at han skulle gå på katte doen selvom vi satte han i doen ofte. Så jeg satte meg ved doen, satte katten oppi og gravde litt rundt der oppe og da bla han nysgjerrig og grave selv og vips! gikk han på doen :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Uansett om den er 4 eller 8 uker gammel, har den blitt tatt fra moren sin for tidlig.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du tar kontakt med dyrlege for å få avklart hvordan du skal oppfostre katten. Dyrlegen kan si hvor gammel den er, og ut fra det gi deg tips i forhold til foring, lære den til å gå på kattedo osv.

Skrevet

Hva mener du med at kattedoen er høy? Er det vanskelig for kattungen å finne ut av den? Første skritt er å ha en kattedo som kattungen kommer inn i med letthet. Deretter må du i begynnelsen løfte ham opp i doen hver gang han har spist, slik at han skjønner hvor han skal gjøre fra seg. Men jeg synes også det var et godt råd å få tips fra dyrlegen.

Skrevet (endret)

Jeg tok en gang til meg en kattunge som var fire uker gammel. Moren ble påkjørt og døde, så det var eneste alternativet fremfor å avlive ham. Det gikk helt greit. I begynnelsen la jeg ham på badet (varmekabler) oppå masse myke tepper. Jeg tenkte at vanlig kattemat var for sterkt for ham, så jeg kokte ris i begynnelsen, men det ville han ikke ha, nei! :ler: Til slutt kjøpte jeg kattungemat som jeg la i vann til det fikk grøtkonsistent og blandet det i risen, da gikk det litt bedre.

Bortsett fra det så passet jeg bare på å gi ham mye fysisk nærhet, holdt og bar ham masse (men lot ham selvsagt få utforske omgivelsene selv). Hvorvidt jeg masserte ham for å få ham til å gå på do, husker jeg ikke. Men jeg har vokst opp med katt og har hatt katt hele mitt voksne liv, og jeg har aldri hatt problemer med å lære dem å bruke kattedoen.

Jeg setter doen lett tilgjengelig, og bærer kattungen bort og setter den oppi det et par ganger de første dagene, for å "vise ham" hvor det er. Evt. kan du sette ham oppi når du ser han skal til å gjøre noe. Som regel lærer de det helt av seg selv når de bare vet hvor det er (og klarer å komme seg oppi - derfor jeg setter den lett tilgjengelig, spesielt når de er bittesmå). I tillegg bør kattedoen gjøres rent ofte og ikke stå for nær kattematen - to faktorer som kan redusere muligheten for at katten bruker doen.

Nå var jeg heldig og hadde to litt eldre kattunger fra før, så han fikk mye sosial omgang (og juling. ;)) fra dem. Den eneste konsekvensen jeg la merke til, med tanke på at han mistet moren så tidlig, var at han var såpass kontaktsøkende at han frivillig la seg i fanget mitt når jeg badet i badekaret! :ler: Ellers var han på alle måter en sunn, frisk og energifull katt. Lykke til med din lille pus - klø ham litt bak øret fra meg. :)

Endret av Tabris
Skrevet
Den eneste konsekvensen jeg la merke til, med tanke på at han mistet moren så tidlig, var at han var såpass kontaktsøkende at han frivillig la seg i fanget mitt når jeg badet i badekaret!  :ler:

Helledussen, nå ble jeg varm om hjerterøttene her :hjerte:

Skrevet

Ja, det var supersøtt! Jeg hadde et lite "sittebadekar", så han kom og krøllet seg sammen i fanget mitt slik at halve katten lå under vann. Når han syntes det ble for mye, hoppet han ned, vasket seg "tørr" og hoppet oppi igjen. :ler:

Skrevet

For en tillitsfull og kontaktsyk liten sak.

Ble forresten rimelig rørt da katten min ble kastrert. Da han kom ut av narkosen, sjanglet han jo verre rundt og hadde det tydeligvis ganske vondt. Men likevel sjanglet han etter oss overalt i leiligheten. Brukte de lille kreftene han hadde på å hoppe opp i fanget, og hvis jeg flyttet på ham for å gå på do etc, så hørte jeg at han hoppet ned fra sofaen med en gang og slepte seg etter. Lojale lille katt :hjerte:

Unnskyld forresten, TS, ikke meningen å spore av tråden din :)

Skrevet

Beklager, her òg. :sjenert:

Ellers, skulle du ha noe du lurer på ang. lillepus, så må du bare spørre. Jeg - og sikkert mange andre - vil svare så godt jeg (vi) kan. :)

Skrevet

takk nok en gang for gode tips og fine historier :)

Det går fint med dotreninga, jeg tar han med der etter han har spist og drukket. Ser fort om han har noe å gjøre eller ikke. Hvis ikke spretter han ut før jeg har fått satt han der ;)

Maserte magen hans i sted og da kjente han vel at han måtte tisse likevel.

Det hjelper å skrape i sanden, han har prøvd litt selv, men ikke over basjen. Når jeg viser han det er han totalt uinterresert :legrine:

Han sover mye på magen min, og i armkroken. Simpelthen eeelsker oppmerksomhet.

Han har også oppdaget hans egen fysikk, leker og springer litt her og der.

Først fikk han leverpostei, men har ikke gitt han det etter at jeg kjøpte tørrfor.

Er det bra med litt forandring eller er det ikke så farlig?

Skal slike små ha ormkur allerede?

Hun på dyrebutikken sa at han skulle ha vaksine når han var 12 uker eller mer.

Kan jo ta meg en tur til dyrlegen for sikkerhets skyld..

Er blitt skikkelig glad i denne lille krabaten altså!! :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...