Vilje Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Lurer litt på hvor mye pleie og omsorg deres joggesko/støvletter/sko får.... jeg har feks et par semskede sko som nå etter en regnvåt høst ser helt for j**** ut. Jeg har et par nydelige sandaler som har helt nedslitt hæl. Jeg har et par støvletter med tyyynn hæl, som også er helt nedslitt. Joggeskoene er et år gamle og er blitt helt grå i fargen.
Kvist Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Stiletter og andre hæler blir byttet rød de er helt nedslitt hos skomakeren. Skomakeren har også byttet såletuppen på spisse sko noen ganger. Semsket skinn har jeg sluttet å kjøpe... det blir for fort stygt. Alle sko/støvletter i vanlig skinn blir tørket av med fuktig klut når de er skitne og så med tørr klut for å få vekk evt vannflekker. Så blir de pusset med skokrem hvis de er svarte og skinnfett hvis de er brune eller annen farge. Sko i stoff eller annet får flekkfjerning med klut og blir impregnert med spray. Joggesko som er fryktelig møkkete og ser ut som om de tåler det får en tur i maskinen på 40 grader og sprayes når de er tørre, gjerne flere ganger etter hverandre. Bruker nesten aldri samme par sko to dager etter hverandre slik at skoene får "hvile" og får luftet seg før neste bruk. Jeg er skofantast, mannen er gammelgardist... skoene våres holder seg bra
Gjest itla Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Pusser alle skinnsko ved starten og slutten av sesongen, i tillegg til at de får en ekstra runde hvis de f.eks. har blitt våte - ergo pusses vintersko oftere enn sommersko. Jeg kjøper skopuss som passer til de forskjellige skoene, men de fargene det går mest av er svart og nøytral. Vinterstøvler settes i tillegg inn med impregneringsspray, og evt. sømmer ved sålen oljes. Semskede sko pusses med gummibørste, og hvis de er ekstra skitne eller har fått vannflekker får de en runde med rens/puss for semsket skinn. Det samme gjelder forøvrig skinnveskene mine. Joggesko, tøysandaler etc tørkes av, og får en tur i vaskemaskinen hvis det trengs. Jeg bytter hælene på høghælte sko FØR de er helt nedslitt, og får lagt gummi under sko med skinnsåler. I tillegg har jeg avispapir i skoene når jeg tar dem av hvis de har blitt svette. Avispapiret trekker til seg fuktigheten så skoene tørker fortere. Man må bare huske på å ta ut papiret etter noen timer... Jeg har også sånne luktkuler (som har noe som lukter peppermynte i seg) til å legge i skoene hvis de mot formodning skulle lukte vondt.
Mini_me Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Oppbevarer alle sko i eskene, utenom joggesko. I tillegg impregnerer og pusser jeg dem, men det er vel litt etter behov.
Gjest Tweek Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 :O Så mye dere pleier skoene deres
Sofia Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 (endret) Jeg tar også godt vare på skoene mine. Kjøper stort sett ganske dyre sko, så for meg er det viktig å ta godt vare på "investeringen". Sko som er blitt stygge etter bruk rett og slett fordi de ikke blir tatt vare på, er grusomt synes jeg. Mine Bubettier blir pleiet etter beste evne... så kan man til gjengjeld knapt se at de er brukt, selv om noen er flere år gamle.. Endret 27. september 2006 av Sofia
Gjest itla Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 Mine Bubettier blir pleiet etter beste evne... ← Åh, ja, Bubetti! DET er fine sko, det!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 27. september 2006 #8 Skrevet 27. september 2006 Jeg pusser skoene når det trengs, og impregnerer dem ved inngangen av vintersesongen. Dette er sko i skinn og imitert skinn.
Sofia Skrevet 27. september 2006 #9 Skrevet 27. september 2006 Åh, ja, Bubetti! DET er fine sko, det! ← Ja de er helt fantastiske.... Forskrekkelig dyre... men sinnsykt gode og stilige da!
Karamba Skrevet 27. september 2006 #10 Skrevet 27. september 2006 Ja, må si jeg er imponert over hvor godt dere pleier skoene dere! Er utrolig sløv på dette området selv. Hver gang jeg kjøper et par så er planen at jeg skal ta godt vare på dem, men det sklir som regel ut hver gang... Impregnerer dem når de er nye og litt innimellom, tørker av dem med en klut når de er skitne. Så mye mer enn dette gjør jeg ikke...
Gjest itla Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 Ja de er helt fantastiske.... Forskrekkelig dyre... men sinnsykt gode og stilige da! ← Ja, også holder de jo i evigheter, i motsetning til limte støvletter!
Gjest gjesta Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Jeg pleier ikke skoa mine i det hele tatt. Men jeg liker uansett litt slitte og småshabby sko da, synes ikke det er noe behagelig å sprade rundt i sko som skriker at de er nye.
Sofia Skrevet 28. september 2006 #13 Skrevet 28. september 2006 Ja, også holder de jo i evigheter, i motsetning til limte støvletter! ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå