Gå til innhold

Alkohol i bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ville vært litt redd for å drikke hvis det var fri bar, nettopp fordi jeg ikke ville påføre brudeparet store utgifter. Det er en fin gest, men jeg ville altså kvidd meg for å benytte meg av tilbudet, særlig hvis jeg visste at paret gjerne skulle igang med boligbygging og full pakke.

Hvis man skal ha fri bar med det i tankene at folk drikker sikkert bare 1-2 drinker hver bør man kjenne folkene temmelig godt. Man kan jo risikere at gamle tante Elna bestemmer seg for å slå seg helt løs for en gangs skyld, eller lignende.

Merkelig måte å ressonere på...

Brudeparet har jo selv valgt dette! Og om brudeparet har råd, så velger de jo denne lösningen nettopp for den saks skyld.

Det er nok av voksne mennesker i vår vennekrets og famile iallefall som forstår at VI önsker at gjestene har det hyggelig. Gjestene er for oss de aller viktigste på denne dagen... Det er ingen ungdomsfest ;) Der man blir flau for mye god mat og drikke.... Tror de har sette verre, for å si det slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Merkelig måte å ressonere på...

Brudeparet har jo selv valgt dette! Og om brudeparet har råd, så velger de jo denne lösningen nettopp for den saks skyld.

Det er nok av voksne mennesker i vår vennekrets og famile iallefall som forstår at VI önsker at gjestene har det hyggelig. Gjestene er for oss de aller viktigste på denne dagen... Det er ingen ungdomsfest ;) Der man blir flau for mye god mat og drikke.... Tror de har sette verre, for å si det slik.

Hva om de egentlig ikke har råd, men har valgt det fordi de er redd for å bli anklaget for å være gnien? Hvis man vet de har god råd, så er det jo helt ok, men hvis man vet at de ikke akkurat er rike, så synes jeg det er litt ekkelt å bruke pengene deres på alkohol, for det er jo det man i praksis gjør.

Skrevet
Hva om de egentlig ikke har råd, men har valgt det fordi de er redd for å bli anklaget for å være gnien? Hvis man vet de har god råd, så er det jo helt ok, men hvis man vet at de ikke akkurat er rike, så synes jeg det er litt ekkelt å bruke pengene deres på alkohol, for det er jo det man i praksis gjør.

Helt enig :klappe:

Og her inne på KG tørr man jo ikke å gjøre noe annet enn å ha fri bar, ellers er man jo så gnien og ikke unner familien en fest :ironi: Ikke så lett å tilfredsstille alle på en gang. Noen er alltid uenig, enten det har med valg av meny, drikkealternativer eller musikk.

Skrevet
Helt enig  :klappe:

Og her inne på KG tørr man jo ikke å gjøre noe annet enn å ha fri bar, ellers er man jo så gnien og ikke unner familien en fest  :ironi: Ikke så lett å tilfredsstille alle på en gang. Noen er alltid uenig, enten det har med valg av meny, drikkealternativer eller musikk.

:) Det er ikke noe som noen gang bare kan väre "greit" her...

Skrevet
:)  Det er ikke noe som noen gang bare kan väre "greit" her...

Og vi har alle hørt hva du har å si et par ganger nå.

• 2 uker senere...
Skrevet

vi var nettopp i et bryllup med fri bar, det var veldig moro. men gjestene (oss inkludert) drakk veldig mye å baren måtte fort fylles på...... det var ikke mangen som kun hadde to drinker her..........

Skrevet

Vi spanderte

Velkomstdrink

Øl, vin og min.vann til middag (regnet 1 flaske pr. hode)

Avec til kaffen

Etter det måtte gjestene betale resten selv.

Vi var 49 stk og det gikk ca. 30 flasker vin, en kasse øl og 10 flasker min.vann.

Hvor mye folk drakk etterpå vet jeg ikke helt, men tipper det gikk mer enn 2 pr hode ja...

Skrevet

Må nok se av gjestene litt også, vi kommer til å be masse venner og vet at alle de er glade i å ta seg en fest og drikker en del. Så en kasse øl regner vi med ikke holder lenge.

Skrevet

I vårt bryllup har vi bestemtt at vi betaler velkomstdrink, vin og øl til maten, avec og 1/2 bong(er) pr. pers (ikke endelig bestemt). Skal hver enkelt gjest ha mer etter det må de betale selv. Årsaken til det er at mange i vår omgangskrets er "utrolig glad i fest" og siden jeg kommer fra en familie med store alkoholproblemer (les: far, onkler...) ønsker vi ikke at det skal være fritt fram. Leser at mange her ikke skjønner dette ønsket, men det driter jeg i for vi skal ha det som vi ønsker det, og ikke sånn som "alle andre" synes er vanlig.

Skrevet

De fleste oppegående mennesker forstår nok at brudeparet ikke kan betale drinkene til 60 gjester, spesielt hvis man har det et sted der man ikke kan ta med sin egen alkohol.

Jeg synes du skal gjøre det som økonomien deres tilsier er overkommelig, og ikke bry dere om at folk som har misforstått hensikten med festen synes dere er gjerrige.

Jeg synes bonger er helt ok. Det hjelper dere å holde kontrollen slik at dere ikke sitter igjen med en regning som dere strever med å betale. Og så blir det jo en bekymring mindre på selve dagen. Dere har sikkert mer enn nok å tenke på da... :)

Skrevet

Vi skal ha fri bar.. Det syns vi er greit, det blir jo litt rimeligere iogmed at vi kan ha med all alkohol selv til lokalet.. Da er det koselig å kunne spandere dette på gjestene..

Men har full forståelse for at folk ikke har den muligheten også..

Er det virkelig vanlig at det ikke går mer enn 2-3 drinker pr. pers i en åpen bar? Da er tydeligvis de bryllupene jeg har vært i noe spesielt, for der har de fleste drukket mye mer enn det.. ;)

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg var i et bryllup en gang, og på 80 gjester gikk det med 20 flasker rødvin, 10 flasker hvit, 6 kasser øl og 40 flasker med sprit og annet bardrikke.  :overrasket: Men gud, så gøy det var!

Om du vil ha fri bar eller ikke er jo opp til hvor mye dere ønsker å betale selv. Ville gått for bonger fremfor at gjestene tar med selv.

Gjestene der skulle da liksom ha drukket:

0,5 flaske sprit, 0,375 flaske vin og 1,8 flasker øl hver + litt av det andre som liksom var i baren. Og dette tror du på selv?

Gjest Madam Felle
Skrevet
Helt enig  :klappe:

Og her inne på KG tørr man jo ikke å gjøre noe annet enn å ha fri bar, ellers er man jo så gnien og ikke unner familien en fest  :ironi: Ikke så lett å tilfredsstille alle på en gang. Noen er alltid uenig, enten det har med valg av meny, drikkealternativer eller musikk.

så vi som valgte fri bar, har gjort det bare fordi vi ikke tørr gjøre noe annet?

Og må man ha et så stort bryllup at en ikke har økonomi til å holde gjestene sine med mat og drikke, bør en kanskje revurdere gjestelisten i stedet. Man må ikke invitere alt som kan krype og gå, og kan fint spare inn på å ha et mindre bryllup.

De som ahr økonomi til å ah store bryllup, må for all del gjøre som de vil. Men en bør ikek kalge på at drikken blir for dyr, om en har valgt å invitere 100 personer. For man må ikke ha 100 personer tilstede den dagen.

Man kan dra ned utgiftene på klær, blomster, pynt ol, men i mine øyne drar man ikke ned utgiftene på mat og drikke til gjestene. Det er smålig, og det er nå min mening enten den er her på KG eller i det virkelige liv ;)

Skrevet
De færreste av gjestene drikker vel særlig mer enn to drinker/glass fra baren uansett? Det er jo som oftest servering av

1. Velkomstdrink

2. Vin til forrett,

3. vin/øl til middag,

4. Vin til dessert,

5. Avec til kaffe.

Det blir til sammen vanligvis regnet som rundt 3/4 flaske vin til 1 flaske vin + Velkomstdrink og avec til kaffen. Med to drinker/glass i baren, så er det nok for de fleste vil jeg tro :) Derfor velger mange å ha fri bar i visshet om at gjestene kommer til å være rimelig forsynt etter "vanlig" servering. Dette avhenger selvfølgelig av at gjestene ikke sitter og tørster under middagen med tomme glass.

Vi skal ha bonger. Jeg driter i om det virker smålig. Etter bongene får de betale selv :)

Blir ikke (enkelte) gjester (litt for) fulle av alt dette?

hmm.. Mine venner går på en snurr etter to glass..

(Kanskje vi burde ha alkoholfritt?)

Skrevet

I gjennomsnitt drikker gjestene 2 drinker pr. mann. Etter en middag med vin, velkomstdrinkt osv.

Skrevet

Så lenge alle gjestene er invitert til middag kan jeg ikke skjønne at det skal være gjerrig å ikke ha fri bar. Men å være invitert som kaffegjest, og så bli avspist med et par bonger, synes jeg er gjerrig , smålig og direkte uhøflig !!!!

Gjest Madam Felle
Skrevet
Blir ikke (enkelte) gjester (litt for) fulle av alt dette?

hmm.. Mine venner går på en snurr etter to glass..

(Kanskje vi burde ha alkoholfritt?)

Blir de på en snurr, om de drikker et glass kl.17 og det andre glasset kl. 19? Det er snakk om at det kan gå flere timer i mellom, og de ferreste er full i bryllup.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg skal komme med så mye ifht denne diskusjonen. (Eller, jeg klarer kanskje ikke la være) Dere/vi kommer aldri til å bli enige om det er smålig/gnient/ frekt, eller om det ikke er det.

Jeg hadde ikke syntes det hadde vært smålig med "bare" 2 bonger etter maten. Alle er klar over at bryllup koster, og dersom motivasjonen for å dra i bryllup er gratis fest, så får de nesten bare ha det så godt.

Vi skal gifte oss, og i og med at vi skal ha det et sted hvor vi verken kan stå for mat eller drikke selv, blir det nok utdelt 2-3 bonger hos oss. Tror vi heller prøver å gjøre noe morsomt ut av det, som å f.eks lage egne "penger", med bilde av brudeparet. Man kan også eventuelt be de som måtte ønske mer, henvende seg til toastmasteren for en bong til.

Og en ting til....Synes folk har en tendens til å virkelig ta frem BrideZillaen her i forumet. I allefall enkelte.... Blir litt oppgitt jeg rett og slett :riste:

Skrevet
Jeg tror ikke jeg skal komme med så mye ifht denne diskusjonen. (Eller, jeg klarer kanskje ikke la være) Dere/vi kommer aldri til å bli enige om det er smålig/gnient/ frekt, eller om det ikke er det.

Jeg hadde ikke syntes det hadde vært smålig med "bare" 2 bonger etter maten. Alle er klar over at bryllup koster, og dersom motivasjonen for å dra i bryllup er gratis fest, så får de nesten bare ha det så godt.

Vi skal gifte oss, og i og med at vi skal ha det et sted hvor vi verken kan stå for mat eller drikke selv, blir det nok utdelt 2-3 bonger hos oss. Tror vi heller prøver å gjøre noe morsomt ut av det, som å f.eks lage egne "penger", med bilde av brudeparet. Man kan også eventuelt be de som måtte ønske mer, henvende seg til toastmasteren for en bong til.

Og en ting til....Synes folk har en tendens til å virkelig ta frem BrideZillaen her i forumet. I allefall enkelte.... Blir litt oppgitt jeg rett og slett :riste:

Folk drikker ikke mer enn 2-3 drinker igjennomsnitt uansett. Du behöver ikke lager bonger :)

Og er det noe vi ikke har råd til så blir det iallefall ikke selve festen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...