Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Jeg er så veldig usikker med hva vi skal gjøre med alkohol i bryllupet. Vi har det i selskapslokale og vi må kjøpe alkohol av dem. Vi skal ha aperitif + vin til maten + avec. Og så hadde vi utgangspunktet tenkt at gjestene selv betaler for alkohol utover det. Men nå er jeg blitt usikker, vil jo ikke være gniten men fri bar til 60 gjester blir jo noen tusen. Hva synes dere? - gjesten belater alt ? - en bong eller to til gjestene? - fri bar?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Denne diskusjonen har gått ørten ganger tildligere, se her søk på kvinneguiden Der skulle du nok få ørten ulike svar på det du lurer på, og du oppdager raskt at det er meget delte meninger om temaet.
mowgli Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Denne diskusjonen har gått ørten ganger tildligere, se her søk på kvinneguiden Der skulle du nok få ørten ulike svar på det du lurer på, og du oppdager raskt at det er meget delte meninger om temaet. ← De fleste temaer har jo vært opp før, det må jo være lov å legge inn ett nytt innlegg uten å måtte søke tilbake på "gamle" innlegg? Ellers ville det vel bli litt "stille" her etterhvert?
mowgli Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Jeg personlig syns at hvis brudeparet ikke har råd til fri bar så ville jeg holdt meg til utgangspunktet deres. Altså at gjestene betaler for drikken selv etter at avec er servert
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 Vi skal også ha bryllupet vårt et sted hvor lokalet står for alkoholen. Da vi var og så på lokalet, og fikk satt opp et tilbud, fikk vi beskjed om at 90% av de som hadde bryllup der, lot gjestene betale for en del av drikken etter maten selv. Løsningene var jo flere med forskjellig antall bonger etc. Vi kjommer dog til å velge fri bar, da dette passer for oss, og med det budsjettet vi har satt opp. Men det må jo være opp til hvert enkelt par.
MAcy Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Vi skal ha alkoholfritt bryllup, men om vi skulle hatt alkohol tror jeg vi hadde valgt bonger. MEd to-tre til hver. Da har dere letter kontoll ogver utgiftene og slipper kjempe overraskelser i etterkant. Synes ikke det er nødvenig at gjestene skal drikke en hel masse på dere og bli fulle. Så 2 per pers synes jeg er nok også får de heller betale om de vil ha mer, de får jo drikke til maten også. hadde vært noe annet om dere selv kunne kjøpt inn spriten til lokalet deres... Da kunne dere hadlet i taxfree og til gtreie priser på polet.
Gjest Kitten Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 (endret) Vi skal leie lokale hvor vi ordner med mat og drikke selv, nettopp pga prisen... Jeg vil si at fri bar er den mest ideelle løsningen; men jeg har selvsagt forståelse for de som ikke har råd. Ellers har jeg hørt om de som spanderer vin og øl på gjestene, evt. kaffe avec, og lar gjestene betale for drinkene sine selv. Det kan jo kanskje være en grei løsning? Endret 27. september 2006 av Kitten
Kykkelikokos Skrevet 27. september 2006 #8 Skrevet 27. september 2006 De færreste av gjestene drikker vel særlig mer enn to drinker/glass fra baren uansett? Det er jo som oftest servering av 1. Velkomstdrink 2. Vin til forrett, 3. vin/øl til middag, 4. Vin til dessert, 5. Avec til kaffe. Det blir til sammen vanligvis regnet som rundt 3/4 flaske vin til 1 flaske vin + Velkomstdrink og avec til kaffen. Med to drinker/glass i baren, så er det nok for de fleste vil jeg tro Derfor velger mange å ha fri bar i visshet om at gjestene kommer til å være rimelig forsynt etter "vanlig" servering. Dette avhenger selvfølgelig av at gjestene ikke sitter og tørster under middagen med tomme glass. Vi skal ha bonger. Jeg driter i om det virker smålig. Etter bongene får de betale selv
Gjest K Skrevet 28. september 2006 #9 Skrevet 28. september 2006 veldig riktig det darkness skriver over her. Vi har valgt å ha fri bar da personale på restauranten vi skal være sier at det sjeldent går mer enn 2-3 enheter per pers allikevel. M.a.o vil gjestene syns det er flott at vi har fri bar, men egentlig er det jo det samme som å ha bonger, men vi slipper å tenke på at noen evnt syns vi er gniene. I tillegg til dette syns jeg det er hyggelig å spandere dette på gjestene. De har tross alt kjøpt gaver, kjøpt ny kjole, betaler for overnatting osv. Da syns jeg de skal slippe å ha med seg lommeboka i bryllupet:)
Malama Skrevet 28. september 2006 #10 Skrevet 28. september 2006 Det var det jeg kom frem til også, ettersom jeg leser her inne hvor mange drinker man ca må beregne pr gjest, og da er det ikke sååå stor forskjell på det og å gi hver gjest f.eks 2 bonger. Men vi har det på et lokale der vi selv kjøper inn drikkevarene, og da blir det jo uansett rimligere for oss enn på et sted med bar da. I et slikt tilfelle ville jeg i alle fall satt en maxgrense for baren (altså at når de hadde servert så mye at det overskred dnne grensa skulle dere informeres om det og få velge om dere ville begrense det deretter) slik mange har fortalt at de har gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #11 Skrevet 28. september 2006 Egentlig samme hvilken løsning man velger bare man nevner noe om det på forhånd. Greit som gjest å huske å ta med seg penger.........
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #12 Skrevet 28. september 2006 Jeg var i et bryllup en gang, og på 80 gjester gikk det med 20 flasker rødvin, 10 flasker hvit, 6 kasser øl og 40 flasker med sprit og annet bardrikke. Men gud, så gøy det var! Om du vil ha fri bar eller ikke er jo opp til hvor mye dere ønsker å betale selv. Ville gått for bonger fremfor at gjestene tar med selv.
Kykkelikokos Skrevet 28. september 2006 #13 Skrevet 28. september 2006 Dette kan ikke ha vært bare barregningen. Det må ha vært for hele kalaset. 2personer pr flaske sprit +++? Høres drøyt ut.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #14 Skrevet 28. september 2006 Vi skal ha fri bar, siden 99,9% av gjestene våre må reise langt, bestille overnatting osv. Det blir mye penger for de som skal komme (overnatting, gave, klær for å nevne noe) så da skulle det bare mangle at vi ike spanderte på de litt drikke på kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #15 Skrevet 29. september 2006 Personlig synes jeg nesten det er flaut aa vaere i bryllup hvor alt er betalt. Saa jeg har ikke noe i mot aa betale for drikken etter kaffen selv og synes det egentlig er ganske selvfoelgelig at gjesten gjoer det. Men naar det er sagt saa skal absolutt min kjaere ha alt inkludert saa vi kommer til aa kutte i gjeste-listen i stedet. Synes ikke det er gnient om dere velger aa ha alle gjestene men lar dem betale noen drinker selv Lykke til med planleggingen!
Hildegard Skrevet 29. september 2006 #16 Skrevet 29. september 2006 Det er heller ikke imponerende med fri bar når bartenderen er utstyrt med cola light, en sliten lime, brun rom og en flaske vodka, og ikke noe mer enn det.... Men sikkert effektiv sparing, for da blir det et snevert utvalg og ikke så mange som forsyner seg.
Kykkelikokos Skrevet 29. september 2006 #17 Skrevet 29. september 2006 De fleste drikker vel uansett pils, cider og vin?
marsy Skrevet 29. september 2006 #18 Skrevet 29. september 2006 veldig riktig det darkness skriver over her. Vi har valgt å ha fri bar da personale på restauranten vi skal være sier at det sjeldent går mer enn 2-3 enheter per pers allikevel. M.a.o vil gjestene syns det er flott at vi har fri bar, men egentlig er det jo det samme som å ha bonger, men vi slipper å tenke på at noen evnt syns vi er gniene. I tillegg til dette syns jeg det er hyggelig å spandere dette på gjestene. De har tross alt kjøpt gaver, kjøpt ny kjole, betaler for overnatting osv. Da syns jeg de skal slippe å ha med seg lommeboka i bryllupet:) ← hvor mange drinker/øl/glass vin vil jo komme an på hvor mange timer baren er åpen... hvor mye skal man beregne? 1-2 drinker i timen?
Gjest Neffi Skrevet 29. september 2006 #19 Skrevet 29. september 2006 Personlig synes jeg nesten det er flaut aa vaere i bryllup hvor alt er betalt. Saa jeg har ikke noe i mot aa betale for drikken etter kaffen selv og synes det egentlig er ganske selvfoelgelig at gjesten gjoer det. Men naar det er sagt saa skal absolutt min kjaere ha alt inkludert saa vi kommer til aa kutte i gjeste-listen i stedet. Synes ikke det er gnient om dere velger aa ha alle gjestene men lar dem betale noen drinker selv Lykke til med planleggingen! ← Du må bli flau for mye... Vil du forklare hvorfor det er flaut å väre på en fest der brudeparet så gjerne vil spandere på deg, fordi de vil gjöre det enkelt for deg? Og setter pris på deg... Noen av mange grunner...
Gjest Gjest_una_* Skrevet 29. september 2006 #20 Skrevet 29. september 2006 Du må bli flau for mye... Vil du forklare hvorfor det er flaut å väre på en fest der brudeparet så gjerne vil spandere på deg, fordi de vil gjöre det enkelt for deg? Og setter pris på deg... Noen av mange grunner... ← Jeg ville vært litt redd for å drikke hvis det var fri bar, nettopp fordi jeg ikke ville påføre brudeparet store utgifter. Det er en fin gest, men jeg ville altså kvidd meg for å benytte meg av tilbudet, særlig hvis jeg visste at paret gjerne skulle igang med boligbygging og full pakke. Hvis man skal ha fri bar med det i tankene at folk drikker sikkert bare 1-2 drinker hver bør man kjenne folkene temmelig godt. Man kan jo risikere at gamle tante Elna bestemmer seg for å slå seg helt løs for en gangs skyld, eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå