Gjest *Just-Me* Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 JA,dette står på manges lister... men hva er det egentlig? Skal jeg bare gå i butikken å si jeg skal ha sånn til å fryse melk i?? MÅ man ha noe spesiellt å ha det i visst man skal fryse ned melk???
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Man trenger ikke spesielle poser for å fryse ned melk. Og du trenger nok ikke å handle det inn før etter fødselen uansett! Det er sjelden man trenger å pumpe seg før det har gått litt tid. (Ammingen skal helst være godt i gang før man begynner med flaske.)
Siam Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Jeg ble anbefalt å fryse melk i isbitposer, men jeg syntes det var et klin å få dem fylt opp, så jeg endte opp med å kjøpe bokser fra Avent. De kan brukes 5 ganger (må kokes mellom hver gang) til morsmelk. Fine bokser med skukork som kan fryses. Nå bruker jeg dem til å ha grøtpulver i til stellebagen.
cappocino Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Ellers så kan du kjøpe fryseposer på apoteket. Som regel har produsentene av pumpene også poser som hører til. Men jeg tror du kan bruke de fleste om hverandre. Jeg brukte Medela sine, syns de hadde gode håndtak til å knyte igjen posen med og virket litt mer "roboste" enn andre.
Grooo Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Jeg fryser i små syltetøyglass jeg har kokt, gidder ikke bruke penger på egne dingser når man stadig får tomme glass på andre måter...
Coria Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Jeg brukte poser fra Medela, og de var ganske greie. Men jeg oppdaget raskt at fryseren (kombiskap) vår ikke var god å fryse melk i. All melken fikk vond smak og sønnen min ville ikke ha den. Mange sliter med at melken blir dårlig i fryseren.
Susan Sto Helit Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 Jeg ble anbefalt å fryse melk i isbitposer, men jeg syntes det var et klin å få dem fylt opp, så jeg endte opp med å kjøpe bokser fra Avent. De kan brukes 5 ganger (må kokes mellom hver gang) til morsmelk. Fine bokser med skukork som kan fryses. Nå bruker jeg dem til å ha grøtpulver i til stellebagen. ← Hvorfor kan de ikke brukes mer enn 5 ganger?
Siam Skrevet 27. september 2006 #8 Skrevet 27. september 2006 Hvorfor kan de ikke brukes mer enn 5 ganger? ← Tja, ikke vet jeg. Det var det det sto på pakken. Kanskje de ikke tåler å bli kokt flere ganger uten at de kan garantere for at de ikke sprekker?
Susan Sto Helit Skrevet 28. september 2006 #9 Skrevet 28. september 2006 Tja, ikke vet jeg. Det var det det sto på pakken. Kanskje de ikke tåler å bli kokt flere ganger uten at de kan garantere for at de ikke sprekker? ← Høres ut for meg som om de forsøker å selge så mange som mulig...
Totalya Skrevet 29. september 2006 #10 Skrevet 29. september 2006 Jeg brukte fryseposene til Avent sist, de var veldig greie da de også hadde en egen flaske som vartilpasset disse posene, slik at jeg slapp å toppe melken over i noe annet. Men denne gangen vurderer jeg disse boksene (de fantes ikke sist) En ting jeg undres litt over er at det i spedbarnsboka står at melka kan oppbevares i romtemperatur i ca 8 timer. Jeg håndmelka ut litt en dag, og det skilte seg nesten med en gang...!
Susan Sto Helit Skrevet 29. september 2006 #11 Skrevet 29. september 2006 Hvis det skiller seg, og det gjør det visst veldig fort, så skal det bare være å riste melka før bruk. Sa hvertfall amme-ekspert- Jordmor jeg var på kurs med igår.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #12 Skrevet 29. september 2006 jeg bruker medela sine flasker. de kan kobles rett på pumpa og brukes omigjen.
Murmelmy Skrevet 29. september 2006 #13 Skrevet 29. september 2006 Jeg kjøpte Dr.Browns fryseposer på apoteket. 20 stk for hundre kroner. Nå har jeg begynt å bruke isbitposer fra Rema1000 hvor man får 10 stk for 10 kr. Har ikke hatt noe klin med å få melken oppi
Grooo Skrevet 29. september 2006 #14 Skrevet 29. september 2006 Jeg har hørt at vanlige isbitposer ikke er bra fordi for mye av fettet i melka blir liggende igjen i sidene i posen når den tømmes...
Imax Skrevet 30. september 2006 #15 Skrevet 30. september 2006 Isbitposer funker som bare rakkern her i huset (øvelse gjør mester Siam! ) Grooo - du har rett, det sies at fettet setter seg fast i plastemballasje. Men det ser greit ut så vidt jeg ser. Dessuten er isbiter en grei måte å posjonere ut på, det er lett å slenge på litt til dersom du trenger det. (jeg får 8 isbiter av 100 ml, så kan man jo regne ut hvor mye en isbit er).
Cathie Skrevet 1. oktober 2006 #16 Skrevet 1. oktober 2006 Syns egentlig det med isbitposer høres veldig smart ut.. Men et litt teit spørsmål fra meg Man må jo alltid koke flasker og smokker før man bruker de, er det "trygt" å bruke isbitposer da? Tenker på om det kan sitte igjen sånn produksjonsrester inni posene...
Susan Sto Helit Skrevet 1. oktober 2006 #17 Skrevet 1. oktober 2006 Syns egentlig det med isbitposer høres veldig smart ut.. Men et litt teit spørsmål fra meg Man må jo alltid koke flasker og smokker før man bruker de, er det "trygt" å bruke isbitposer da? Tenker på om det kan sitte igjen sånn produksjonsrester inni posene... ← JM på sykehuset sa at isbitposer var fint da vi var på barselkurs. Og så sa hun at de steriliserte da ingenting der, og spedbarn fikk kaldt vann fra springen, som bare var varmet litt. Der mates det forøvrig fra små begre i plast, som altså taes nye rett fra skapet.
jordbær Skrevet 1. oktober 2006 #18 Skrevet 1. oktober 2006 Hm.. Jeg har lurt litt på det med aventboksene jeg også! Har sterilisert de mer enn 5 ganger, og de ser klin lik ut slik de gjorde før bruk. Men jeg har ikke brukt til frysing av melk, fordi den produksjonen stoppet seg selv.. Jeg brukte den til midlertidig oppbevaring i kjøleskap av brystmelk(mens jeg enda hadde litt), og senere til oppbevaring av ferdigmåte MME-pulverdoser.. Og til slutt endte de opp i fryser med ferdiglagd grønnsakspurè til snuppa blir 4mnd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå