Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Ble litt nyskjerrig. Er det vanskelig å få sånne jobber?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Ble litt nyskjerrig. Er det vanskelig å få sånne jobber? ← Ingen som vet?
juliannae Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Jeg er det i perioder når jeg har annledning. der jeg jobber er det iallefall alltid behov for folk. Hadde jeg ønsket det hadde jeg kunne jobbet 100% der nå, men siden min utdanning ikke er relevant for det, jobber jeg bare der når det paser seg slik
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 En pleieassistent er en som verken har sykepleier- eller hjelpepleierutdanning (helsefagarbeider som det nå heter). En pleieassistent gjør derfor slike oppgaver som sykepleiere og hjelpepleiere (helsefagarbeidere) delegerer bort.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Ble litt nyskjerrig. Er det vanskelig å få sånne jobber? ← Heihei Først og fremst ville jeg tatt kontakt med styrer på et sykehjem o.l der du ønsker å jobbe.. er som oftest ikke vanskelig å få foten innenfor.. Jobber selv som pleieassistent, og stortrives med det Tilbereder mat for beboere, dusjing, stelling, vasking osv. Varierte oppgaver.. Jeg begynte med dette i begynnelsen av året, og har vel jobbet 100% siden det, om ikke mer i perioder.. om du viser at du duger, er flink å ta intiativ, så skal det ikke være så vanskelig :D Lykke til =)
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Ble litt nyskjerrig. Er det vanskelig å få sånne jobber? ← Jeg har jobbet som pleieassistent både på sykehjem og på sykehus. Oppgavene mine bestod hovedsakelig i stell/dusjing/personlig hygiene/toalettbesøk, hjelpe pasienter/beboere med måltider, og å være sosial/prate med de. Samt hjelpe sykepleierne/hjelpepleierne hvis de trenger hjelp til ulike prosedyrer. På sykehuset måtte jeg også ta temp, blodtrykk, puls, blodsukker samt hjelpe til med aktivisering/mobilisering av pasienter+++ Ellers er det også en del forefallende arbeid som skyllerom, fylle på bleier,hånduker osv Fikk begge jobbene ved å søke på utlyst stilling og fikk jobbene uten intervju. Trivdes kjempegodt i begge stillingene, selv om jeg synes det ble litt tungt fysisk enkelte ganger. Tror ikke det er vanskelig å få seg jobb som pleieassistent, helsevesenet trenger også ufaglærte. Så er du positivt innstilt og kan ta i et tak er det sikkert ikke så vanskelig
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Det høres ganske variert ut hvertfall
Gjest Gjesten Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Spennande og givande; altfor, altfor lite pengar til at det er verdt det...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 Spennande og givande; altfor, altfor lite pengar til at det er verdt det... ← enig særlig fordi man sjelden får fast stilling, så det blir veldig uforutsigbart i tillegg. Jeg jobbet som pleieassistent en sommer, og hadde i utgangspunktet tenkt å fortsette, men fant fort ut at det ikke gikk an å leve sånn for meg. Og nå klarer jeg meg faktisk på langt under 200 000 i året. Men det er en fin jobb. Om arbeidsmiljøet i tillegg er bra, og du får nok vakter til "ditt bruk" er det bare å stå på.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. september 2006 #10 Skrevet 27. september 2006 Det går vanligvis ganske greit å få pleieassistent-jobber. Jeg har jobbet som dette på sykehjem og psykiatrisk sykehus i ferier, og det kan være veldig givende. På sykehjem var det til tider ganske slitsomt, men en fin erfaring. Der gikk det mye i fysisk arbeid, som morgen- og kveldsstell, følge på do, servere og gjøre i stand mat. Hadde ofte dårlig samvittighet for at jeg ikke fikk bare satt meg ned og pratet med de gamle. På psykiatrisk sykehus er den viktigste jobben å sitte med pasientene. Der jeg har jobbet har det ikke vært noe stell og det har vært eget kjøkkenpersonale som har tatt seg av mat og oppvask på hverdagene. Det er lagt mer opp til at man skal prate med pasientene, ta dem med på tur, spille med dem m.m. Til tider en veldig rolig jobb, samtidig som det plutselig kan bli veldig travelt. Men stort sett ikke veldig skummelt, så sant man ikke jobber på sikkerhetsavdeling. Jeg har hvertfall trivdes veldig godt med en slik feriejobb.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 Spennande og givande; altfor, altfor lite pengar til at det er verdt det... Jeg jobber som pleieassisten ved et sykehjem, er helt ufaglært og har fått fast stilling hver tredje helg. Grunnlønna mi er 137,70 pr time. kveldstillegg ol kommer naturligvis i tillegg. Jeg klager ikke!! Jobben er variert, og det er godt å kjenne at jeg kan hjelpe noen med det de ikke selv kan utføre.
juliannae Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Jeg jobber som pleieassisten ved et sykehjem, er helt ufaglært og har fått fast stilling hver tredje helg. Grunnlønna mi er 137,70 pr time. kveldstillegg ol kommer naturligvis i tillegg. Jeg klager ikke!! Jobben er variert, og det er godt å kjenne at jeg kan hjelpe noen med det de ikke selv kan utføre. ← Da har du veldig høy lønn, kjenner flere inkludert meg selv som jobber ved sykehjem som ikke har det i grunnlønn. Men jeg har mer men det er fordi jeg har fire år høyere utdanning. Derfor du og har det? Ansinitet spiller og en rolle
Drua Skrevet 27. september 2006 #13 Skrevet 27. september 2006 Jeg jobber som pleieassisten ved et sykehjem, er helt ufaglært og har fått fast stilling hver tredje helg. Grunnlønna mi er 137,70 pr time. kveldstillegg ol kommer naturligvis i tillegg. Jeg klager ikke!! ← Herlighet, det var godt betalt. Jeg hadde 113,25, og hadde jobbet der i 5 år.
Gjest Gjesten Skrevet 27. september 2006 #14 Skrevet 27. september 2006 Eg har jobba på sikkerhetspsykiatrisk avdeling, der er løna litt høgare for ufaglærte fordi det er såpass farleg. Der hadde ein 114,- i timen, pluss tillegg. Eg hadde 157,- pga høgare utdanning i pedagogikk. Så om du har over 137 er du kjempeheldig, og ein av få...
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #15 Skrevet 28. september 2006 Da har du veldig høy lønn, kjenner flere inkludert meg selv som jobber ved sykehjem som ikke har det i grunnlønn. Men jeg har mer men det er fordi jeg har fire år høyere utdanning. Derfor du og har det? Ansinitet spiller og en rolle Nei, jeg holder på med en høyskoleutdanning, men har en stund igjen, så denne teller ikke. Men det er ansiniteten som teller her ja. Har full lønnsansinitet pga tidligere arbeid og omsorg for barn. Når jeg er ferdig sykepleier er nok ikke spranget i lønna så stort at jeg jubler med tanke på hvor mye jeg har idag.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #16 Skrevet 28. september 2006 Herlighet, det var godt betalt. Jeg hadde 113,25, og hadde jobbet der i 5 år. ← Og jeg har jobbet på samme sykehjem i 7 år og har 107, 8kr/time i grunnlønn. Bedritent i forhold til den jobben vi gjør.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #17 Skrevet 28. september 2006 Og jeg har jobbet på samme sykehjem i 7 år og har 107, 8kr/time i grunnlønn. Bedritent i forhold til den jobben vi gjør. ← Det hørtes VELDIG lite ut - har de glemt å oppjustere etter ansinnitet? Jeg fikk 106-107 kr timen, da var jeg 28 år og hadde nokså lite tellende arbeidserfaring (hadde studert lenge, ting som ikke er relevant for jobben, og "gadd ikke" å samle sammen det jeg hadde av deltidsjonner o.l for å kanskje komme over to år). For meg ble det så lite overskudd at jeg ikke gadd mer etter en stund. Når man kanskje får 1-2 vakter i uka noen ganger, og det ikke engang er full dag blir det svært lite penger av det. Nå bor jeg på et lite men bynært sted hvor de sikkert ikke har samme problemer med å dekke behovet for arbeidskraft som mange andre plasser. Kjenner flere som har jobbet tilnærmet fullt som pleieassistent/ekstravakt. Det går an det, det som kan være kjipt er (i tillegg til lønna) at det kan være i overkant uforutsigbart å ikke vite før samme dag om man skal jobbe eller ei.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #18 Skrevet 29. september 2006 En pleieassistent er en som verken har sykepleier- eller hjelpepleierutdanning (helsefagarbeider som det nå heter). En pleieassistent gjør derfor slike oppgaver som sykepleiere og hjelpepleiere (helsefagarbeidere) delegerer bort. ← Tømme bekken, serverer mat, rydder og vasker opp.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #19 Skrevet 29. september 2006 Man får ikke bare drittjobbene selv om man er pleieassistent/pleiemedarbeider. Jeg jobber som pleiemedarbeider i en avlastningsbolig for psykisk utviklingshemmede barn, og jeg gjør akkurat den samme jobben som de som er miljøarbeider/terapeut, vernepleier m.m. Man får "tildelt" en eller to brukere hver som man har ansvaret for på den vakta man er der. Det vi gjør med de kan være alt fra å gå på kino, gå tur, handle m.m. etter hvilken diagnose den brukeren har. Og selvsagt stell for de som trenger det. Jeg stortrives der. Det eneste som er forskjellen er lønna. Har man en tittel får man straks litt mer lønn. Jeg tror jeg har ca 114 kr timen + tillegg.
Gjest Malina Skrevet 29. september 2006 #20 Skrevet 29. september 2006 Enig i det gjesten over meg skrev; man får absolutt ikke bare "dritt-oppgaver" som de andre ikke gidder å gjøre hvis man er assistent. Fordi man er så mangel på personell MÅ mange assistenter gjøre mye av det samme som alle de andre. Jeg har jobbet sammen med en del assistenter som har jobbet i helsesektoren i årevis- uten utdanning, bare praksis, og mange av dem er rasende gode på f eks stell. Selv om ikke de har lært om alt som skjer i kroppen og sånt,så er har de masse å bidra med. Særlig på sykehjem er det mange oppgaver man kan gjøre etterhvert soim man får litt trening. Husker feks på det første praksistedet jeg var på (dement/psyk. avdeling) hvor det var en utrolig dyktig dame som lærte meg masse bra om blant annet holdninger. Plutselig en dag fant jeg ut at hun "bare" var assisent som hadde jobbet der i 10år. I slike yrker som dette lærer man utrolig mye i praksis,derfor kan mange assisenter bli veldig flinke, og få andre oppgaver etterhvert som de blir flinke. Og selvfølgelig bør det være forskjell på lønnen- men selv den varierer ikke så veldig mye. Rik blir man ikke uansett hva man er i disse pleieyrkene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå