Gå til innhold

Puls på 56

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du er rolig? Jeg er iverfall nede i det når jeg mediterer dypt.

Gjest bamsemums
Skrevet

Lav puls er jo sjelden farlig/skadelig - så lenge man har ikke symptomer/plager av den. Symptomer kan være uttalt svimmelhet, spesielt når man reiser seg brått - men med mindre man er akutt syk (hjerteinfarkt, skade o.l.) er lavt blodtrykk og puls egentlig bare gunstig. Det minsker risikoen for hjerte/karsykdom og tyder også på at hjertet ikke har det så veldig tungt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Mener å ha hørt at idrettssutøvere/folk med god kondisjon har lavere hvilepuls enn andre. Så jeg antar at det ikke er farlig, men jeg er ingen lege...

Skrevet

Lav puls for noen trenger ikke å være lav for andre. Det kan også si hvor godt trent du er. Jeg har en hvilepuls i underkant av 60 slag per. min, og det er ikke lavt for meg.

Skrevet

Plaget med mye svimmelhet, ofte.

Men legen sa at jeg hadde litt lav puls.

Blodtrykket er litt lavt også da...

Takk for svar

Skrevet (endret)

56 er ikke veldig lavt, man får lavere hvilepuls dersom man blir i bedre form generelt. Jeg vet ikke om noen grunn til at det skulle være negativt med lav hvilepuls, men det kan så klart finnes uten at jeg vet om det.

Selv har jeg 53 i hvilepuls for øyeblikket.

Henviser til en artikkel hos løplabbet for en enkel forklaring på hvordan puls og form henger sammen.

http://www.loplabbet.no/pages/4_artikkelar.../hvilepuls.html

Endret av wind-up bird
Skrevet

Hjertet er en muskel og hvis det er godt trent slår det sterkere og trenger ikke å slå like ofte for å pumpe blodet rundt i kroppen. For menn er det vanlig med puls på ca 60, for kvinner er det vanlig med puls å 70. Men pulsen er veldig individuell, så det er umulig å sammenlikne med hva som er "normalt".

Jeg har hørt om langrennsutøvere som har så lav puls som 35-40. Nesten så legene tror hjertet har stoppet når de skal måle pulsen på slike :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...