Gå til innhold

Vanlig lønn i Statoil?

Gjest Gjest_Solskinn_*

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri ønsket meg en karriere der, og ikke ønsket å gjøre spesiell karriere generelt sett.

Det viktigste for meg er å trives i jobben. Og jeg ser etter en jobb der jeg får ha det kjekt, uten at det blir for stor belastning når det gjelder stress.

Jeg ser du har en stresslidelse. Da må du vel ta hensyn til det :)

Men kanskje det å finne en velstående mann, og være hjemmeværende barn kan bli bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser du har en stresslidelse. Da må du vel ta hensyn til det  :)

Men kanskje det å finne en velstående mann, og være hjemmeværende barn kan bli bedre?

Hun bør altså finne seg en ny pappa? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke kan jobbe seg oppover lenger er tull. En jeg kjenner har jobbet seg opp fra lagermedarbeider til innkjøper og tjener godt. Han har heller ikke så mange år på baken.

Innen salg er det også gode muligheter, og skal du jobbe med markedsføring vil jeg tro det er en fordel at du kan selge. Det er jo hva faget i bunn og grunn dreier seg om..?

Jeg er ikke hovedinnlegger altså....

Jeg mente ikke at man ALDRI kan jobbe seg oppover, jeg mente at det er ikke lenger som før i tiden. Nå krever de fleste steder en viss type utdannelse. Selvom du kjenner 1 stk som har jobbet seg oppover, betyr ikke det at du kan dra en konklusjon som gjelder mange. For sånn er det bare ikke det fungerer i arbeidslivet idag.

Og nei, markedsføring er langt ifra bare salg. Salg er faktisk en meget liten del av studieretningen markedsføring. Det dreier seg om det man kan kalle forberedelse til salg, de 4 P`er. Product price place and promotion, som tar for seg f.eks hva markedet etterspør, distribusjonskanaler, strategier, kommunikasjon osv osv. Salg er det aller siste leddet.

Men uansett, den gang jeg valgte markedsføring og BI var jeg 18 år, og etter jeg rundet 24 år fant jeg ut at jeg vil heller ha en mer økonomisk rettet utdannelse. Men markedsføring er selvfølgelig et stort pluss å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart man KAN jobbe seg opp, men det er nok noe i at det kreves mye mer av deg nå om du skal få den sjansen.

jeg er en av de som har gjort det i de to siste jobbene jeg har vært i, har startet som kundebehandler på lavt nivå, men sentralbordarbeid, post etc og har etter to-tre år fått muligheten til å jobbe henholdsvis som markedskoordinator i ene firmaet og markedsanalytiker i den siste jeg var i.

men det krevdes mye av meg for å komme dit, og det var ikke mange innen firmaene som faktisk fikk den muligheten, det er på en måte ikke noe man FÅR, man må jobbe for det også TA det.

og det helt uten utdannelse, men viser man at man er en arbeidstaker firmaet bør holde på, så kan man faktisk få kursing etc på det man ikke kan.

men igjen, det krever mye om en vil jobbe seg opp istedenfor å studere lengre, det er ikke sånn sett en enklere løsning en å ta utdannelse.

ikke slik jeg oppfatter det ihvertfall.

i den ene situasjonen satt jeg i lang periode med to jobber samtidig og jobbet døgnet rundt nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*
Jeg ser du har en stresslidelse. Da må du vel ta hensyn til det  :)

Hei gjest,

Jeg er faktisk så heldig at jeg har en samboer som tjener bra, han har faktisk kun vgs. ;) Og han sier at jeg ikke trenger å tjene allverdens, fordi han tjener godt.

Men å være hjemmeværende tror jeg ikke er det beste. Til det er jeg for sosial, og siden jeg er innflytter har jeg ikke så stort nettverk her. Det gjør det å ha jobb enda viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*
klart man KAN jobbe seg opp, men det er nok noe i at det kreves mye mer av deg nå om du skal få den sjansen.

jeg er en av de som har gjort det i de to siste jobbene jeg har vært i, har startet som kundebehandler på lavt nivå, men sentralbordarbeid, post etc og har etter to-tre år fått muligheten til å jobbe henholdsvis som markedskoordinator i ene firmaet og markedsanalytiker i den siste jeg var i.

men det krevdes mye av meg for å komme dit, og det var ikke mange innen firmaene som faktisk fikk den muligheten, det er på en måte ikke noe man FÅR, man må jobbe for det også TA det.

Klart man ikke kan sitte med hendene i fanget og vente på en høyere stillingstittel! Og det har også med flaks å gjøre, det å være på rett sted til rett tid.

Flesteparten av oss damer er alt for snille i jobbsammenheng, og mange blir glad bare de får en jobb, stiller ikke krav, eller prøver å oppnå noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flesteparten av oss damer er alt for snille i jobbsammenheng, og mange blir glad bare de får en jobb, stiller ikke krav, eller prøver å oppnå noe mer.

Det stemmer dessverre. Du har rett, og kvinner burde skamme seg for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst kan du jobbe deg oppover. Hvor har folk det fra at man ikke kan det? Du kan faktisk gjøre det i alle bransjer! Selv i stat og kommune -som vel er mest striksne her- går det. Har to veninner som har gjort det, i Statoil og Phillips. Neida, de sitter ikke i direktørstolen, men begge har meget grei lønn. Tror nok ikke du kan jobbe deg inn i himmelen uten utdannelse, for å si det slik, men de fleste firma har tilbud om kursing osv.

Det var ikke bare i gamle dager man kunne gå gradene, men de som er unge i dag har ikke hatt så mange år i arbeidslivet ennå. Sønnen til ei jeg kjenner er butikksjef i en større elektrokjede. (20 år) Han tok ikke ferdig fagbrev som elektriker, men er på full fart oppover i det systemet han er i, fordi han har kunnskapen. Det er muligheter for dem som kan og vil noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg høres rart ut... jeg er nemlig helgevakt bak disken på Statoil, går siste året på vgs og tjener mer enn deg:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ikke innlogget_*

Nå skal vi i hvert fall ha én ting i bakhodet her, og det er at vikarbyråene kniver seg i mellom om oppdrag. Det er en del ting som er superviktige når man er i en by og får seg kontakter etter hvert; hold stien ryddig for konflikter ift hvem som kjenner hverandre, og terg aldri en konsulent du kan få bruk for senere - MEN, viktigst av alt, ikke glem at vikarbyråene kniver seg i mellom, og at de jevnt over couldn't care less om sine "rekrutter" - de sleiker sine oppdragsgivere oppetter ryggen og forhandler seg frem til rammeavtaler, og så presser de lønn ned for sine vikarer i stedet.

Jeg skal ut på markedet igjen nå snart, og jeg kommer til å bruke alle knep jeg har lært, for å skaffe meg det jeg trenger - jeg kommer ikke til å sitte og la det være opp til en ansatt i et vikarbyrå å sette en pris på meg.

Adecco ligger helt utrolig lavt i lønn, det er en kjensgjerning.

Det er en grunn til at byråer spør om hva slags lønnsforventning man har, og det er lurt å ikke selge seg selv for billig. Finn den rimelige prisen og sleng på en femmer i timen, så skjønner de i det minste at du mener alvor.

Jeg har bred erfaring og god fartstid, og har ikke tenkt til å gjøre som venninnen min; godta spottpris fordi hun startet i en ny bedrift hun veldig gjerne ville inn i. Mine tjenester er verdt det det er verdt hos den som betaler mest for dem - og hvorfor skal jeg ta i mot mindre? Sett ulike tilbud opp mot hverandre, hent inn flere eksempler og si på en pen måte at "beklager, dere ligger langt under det andre byråer gjør i tilsvarende oppdrag, så jeg må si nei takk denne gangen. Takk for hjelpen."

Mulig Statoil er et greit sted å jobbe, men la oss innse det, det er da ikke det eneste store konsernet her i landet. Har du mulighet til å bruke litt tid på det, ha litt is i magen. Det dukker garantert opp flere muligheter. 125 er alldeles ikke urimelig - det er Adecco som er labert.

Top Temp er bra lønnsmessig, men pass opp for å gjøre noe feil ift dem, de kan kjapt skvise deg ut. Proffice har jeg ok erfaringer med, greit nok lønnsnivå. Manpower er helt avhengig av hvilken kundekonsulent du kommer i kontakt med, stort sett ok men en av konsulentene Vest-Agder burde finne seg ny jobb (seksuell trakassering), men lønna er ok (litt avhengig av oppdragsgiver også - det er faktisk ikke uvanlig at de største konsernene er kjipest og kjører vikarbyråene hardest fordi de vet vikarbyråene kniver om å ha dem som kunder). JobZone er up and coming, har hørt de er ok på lønn.

Jorunn Fragge er en oppegående dame, men jeg vil tro hun foretrekker mer alder/erfaring? Hun har innmari mye gode innflytelsesrike kontakter, men hun digger initiativ, så stå på, og kle deg "corporate".

Åpne søknader levert personlig, pent kledd og med selvtillit, til Ernst&Young og andre større aktører faller ofte i god jord - dere slipper et fordyrende mellomledd også.

Det er bare én person som kan passe på dine interesser, og det er deg - så gjør det du må gjøre for å oppnå det du vil. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*
... ikke glem at vikarbyråene kniver seg i mellom, og at de jevnt over couldn't care less om sine "rekrutter" - de sleiker sine oppdragsgivere oppetter ryggen og forhandler seg frem til rammeavtaler, og så presser de lønn ned for sine vikarer i stedet.

...

Jeg skal ut på markedet igjen nå snart, og jeg kommer til å bruke alle knep jeg har lært, for å skaffe meg det jeg trenger - jeg kommer ikke til å sitte og la det være opp til en ansatt i et vikarbyrå å sette en pris på meg.

Adecco ligger helt utrolig lavt i lønn, det er en kjensgjerning.

...

Mulig Statoil er et greit sted å jobbe, men la oss innse det, det er da ikke det eneste store konsernet her i landet. Har du mulighet til å bruke litt tid på det, ha litt is i magen. Det dukker garantert opp flere muligheter. 125 er alldeles ikke urimelig - det er Adecco som er labert.

Top Temp er bra lønnsmessig, men pass opp for å gjøre noe feil ift dem, de kan kjapt skvise deg ut. Proffice har jeg ok erfaringer med, greit nok lønnsnivå. Manpower er helt avhengig av hvilken kundekonsulent du kommer i kontakt med, ..

...Det er bare én person som kan passe på dine interesser, og det er deg - så gjør det du må gjøre for å oppnå det du vil. Lykke til!

Hei gjest,

Takk for informativt svar. Det er godt å høre at flere har samme tanker som meg i forhold til avgjørelsen jeg tok i forhold til Statoil. Det er ikke noen god følelse å føle seg utnyttet av byrået, og vite at man tjener langt under det andre gjør i tilsvarende begynnerjobber i samme firmaet.

Jeg er ung og mangler erfaring fra kontorarbeid. Men har gode karakterer og gode referanser fra de jobbene jeg har vært innom tidligere. Har også sendt en presentasjon av meg selv til enkelte bedrifter, og denne har jeg fått god tilbakemelding på.

Men føler jeg faller igjennom når det kommer til intervju på jobber jeg aelv har søkt på. Da er det jo flere erfarne søkere å konkurrere med, og vanskelig å selge seg selv uten å ha resultater å vise til fra en lignende jobb.

Hva mener du i forhold til Top Temp når du sier at man skal passe seg for å gjøre feil i forhold til dem? Jeg er i dialog med dem nå, det er derfor jeg lurer...

Nå har jeg selvfølgelig tenkt å være varsom, og ikke gjøre lignende brølere som den jeg gjorde i forhold til Statoil-jobben. Når det gjelder Manpower, så har jeg samme inntrykk som deg. Konsulenten jeg traff på da jeg første gang meldte meg hos dem hadde jeg ikke så god kontakt med, og jeg ser nå at jeg blir henvist til henne igjen, nå når jeg kontaktet dem igjen.

Jeg synes jeg har et dilemma her, jeg vil jo gjerne få en fot innenfor kontor, uten å selge meg selv på billigsalg! Jeg fortjener en anstendig begynnerlønn selv om jeg er fersk. Dette mener jeg er minimum 125 kr/t. Samtidig kan jeg jo ikke kreve allverdens så lenge jeg mangler erfaring... Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...