Gå til innhold

Vanlig lønn i Statoil?

Gjest Gjest_Solskinn_*

Anbefalte innlegg

I forhold til de jobbønskene du nevner over her, så vil nok ett firma som statoil være interessant vil jeg tippe. det er stort og det kan jo hende det er utviklingsmuligheter der også som kan gjøre det interessant.

selv har jeg nok jobbet i mellomstore bedrifter når man sammenligner med statoil, altså firmaer som kanskje har en 160 ansatte pluss minus.

tror det er både fordeler og ulemper med store bedrifter, så som at det kan være muligheter for å søke andre jobber internt i firmaet etter litt tid, og sånn sett få sjansen til å utvikle seg.

men igjen, i små bedrifter (har ikke jobbet i, men ser litt på det selv) innbiller jeg meg at man får være med på litt mer, får litt mer varierte arbeidsoppgaver og ta del i fler avgjørelser.

jeg har blitt tilbudt jobb i ett av norges største konsern, men de hadde for lav lønn, så jeg takket pent nei, selv om det selvsagt hadde vært stor mulighet for at jeg hadde sittet i en helt annen stilling i firmaet om ikke for lang tid, og dermed kunnet endre lønningen.

men der jeg er idag, vil jeg ha en ok lønn til å begynne med.

hadde jeg vært yngre, hatt få must i forhold til lønna og ikke hatt erfaringen jeg har, så hadde jeg nok tatt den jeg fikk tilbud om rett og slett pga mulighetene ett stort firma kan by på.

(fjernet bare siteringen jeg, siden det ble så langt med den også) :)

Endret av aline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Solskinn_*

aline:

Ja, hører det er bra, men jeg gruer meg som en hund til jeg skal opp der og begynne. Magefølelsen sier at jeg skal ha en annen jobb...

Prøvde å forhandle lønn med Adecco, men de sier at det 'bare er sånn', og at de har lite å gå på i forhold til Statoil. Dette er vel bare tull? Der jeg jobbet før sa de at vi vikarene er ganske så dyre i drift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du føler at det å jobbe der er helt feil for deg, så synes jeg ikke du skal ta den jeg.

og ang lønn, det er endel firmaer som gir sin faste sum, og av den summen, får du din lønn + at byrået får sin del, som jeg vil anta fra store byråer som adecco, er endel....

det er det som er ulempen med de store, jo større de blir, jo større del av det bedriften betaler, går faktisk til dem.

jeg mener, de skal jo tjene på å ha vikarer, så i ditt tilfelle så betaler jo ikke statoil bare din lønn, de betaler din lønn PLUSS det adecco skal ha til seg selv, noe som nok ofte er ganske mye.

så vikarer kan nok være dyre i drift, selv om det ikke nødvendigvis betyr at vikaren får særlig godt betalt. ;)

har du sagt ja og angrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være litt vanskelig når du ikke har arbeidserfaring, er at du ikke har så mye forhandlingsgrunnlag selv. Om du hadde hatt tidligere jobber (gjennom eller utenom byrå) hvor du hadde fått høyere lønn vil jeg tro det faktisk er et nokså godt argument å nevne dette, jeg har i hvert fall hørt flere som har fått ganske bra tillegg i lønna utfra hva de har hatt _andre_ steder.

Vanskelig å gi kjempegode råd for meg (du får jo mye bra fra Aline, da), men dersom dette er en av de første sekretærjobbene du tar, og du ønsker deg denne type erfaring, kan jo det være viktigere enn akkurat lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*

Jeg følte meg presset til å si ja, og har ingen god magefølelse for det. Føler at jeg bryter prinsippet mitt, hadde absolutt ikke tenkt meg å jobbe for under 125 kr/t.

Kunne nesten like godt jobbet på en bensinstasjon som på hovedkontoret da lønnsmessig...

Føler meg utnyttet, og at jeg sleiker dem opp etter ryggen, rett og slett. Vet at de fleste jeg gikk i klasse med har fått en anstendig lønn. Og jeg var faglig sterkere enn de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler du det blir helt feil, så ville jeg ringt til kontaktpersonen din hos adecco og forklart at du angerer på at du svarte ja, forklar at du følte deg litt presset og svarte før du egentlig hadde bestemt deg for hva som var rett for DEG!

har du skrevet under på noen arbeidsavtale enda?

har du ikke det, så er det så kort tid siden at det ihvertfall ikke bør være noe problem for dem.

at de må finne en annen, er faktisk ikke ditt problem, tro meg, de tar seg godt betalt for å finne vikarer for div firmaer, så det er faktisk jobben deres.

ikke ta noen jobb fordi du føler vikarbyrået mener du bør det, du skal fokusere på hva som er rett for deg, ikke hva som er riktig for vikarbyrået.

de hadde ikke gjort noe om det ikke var til deres eget beste, tro ikke at byrået ville tatt hensyn til deg som gikk utover deres egne regler i firmaet.

så gjør det som er rett for deg!

de kan nok kreve raske svar til tider, rett og slett fordi de må ha noen i jobben innen en viss tid, det er da du er tvunget til ta raske avgjørelser for din egen del.

men av og til må man ta sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Solskinn_*

Det viser seg nå at oppsigelsestiden er 1 mnd, jeg trodde den var 2 uker som på de andre oppdragene jeg har tatt i samme byrå... Er 1 mnd vanlig i alle jobber inntil man har vært der flere år?

Er ikke bare byrået som sier Statoil er bra, det sier også diverse andre. Ringte også og snakket med Jorunn Fragge som har jobbet som sekretær i mange år og driver eget firma i Oslo.

Men jeg har som sagt en dårlig magefølelse. Ringte hun i selskapet og stilte et generelt spørsmål om hva som er vanlig begynnerlønn for sekretærer ansatt gjennom selskapet. Dette var et generelt spørsmål. Stilte det fordi jeg tenkte at adecco kom til å prøve å presse ned lønna. Da ringte hun straks vikarbyrået, og konsulenten ringte meg og kjeftet meg ut. (Sånn er det å være ung og uerfaren...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke særlig bra å begynne å snakke med kunden ang lønn nei, det er jo sånn sett adecco som er arbeidsgiveren din, ikke statoil.

så det står faktisk i flere personalhåndbøker at lønn ikke skal diskuteres med kunden.

1 mnd oppsigelse er vel ikke uvanlig tror jeg, og når du har vært ansatt mer en seks mnd, så blir den gjerne satt til 3 mnd. ihvertfall i stillinger som ikke er vikarstillinger.

men om det er ett vikariat i 10 mnd og med 1 mnd oppsigelse, dersom du allerede har skrevet under på avtale med adecco om det allerede og uansett har 1 mnd oppsigelse.

det kan jo hende du blir positivt overasket, og om du ikke blir det, så sier du opp og jobber ut den ene mnd oppsigelse før du slutter.

en mnd går fort sånn sett, så det kan gå greit det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*

Jeg skjønner at det var dumt, men ikke noe å gjøre med det nå.

Har iallefall dårlig magefølelse ang. dette, og ville gjerne hatt med meg intervjuet jeg er innkalt på på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg nå at oppsigelsestiden er 1 mnd, jeg trodde den var 2 uker som på de andre oppdragene jeg har tatt i samme byrå... Er 1 mnd vanlig i alle jobber inntil man har vært der flere år?

Er ikke bare byrået som sier Statoil er bra, det sier også diverse andre. Ringte også og snakket med Jorunn Fragge som har jobbet som sekretær i mange år og driver eget firma i Oslo.

Men jeg har som sagt en dårlig magefølelse. Ringte hun i selskapet og stilte et generelt spørsmål om hva som er vanlig begynnerlønn for sekretærer ansatt gjennom selskapet. Dette var et generelt spørsmål. Stilte det fordi jeg tenkte at adecco kom til å prøve å presse ned lønna. Da ringte hun straks vikarbyrået, og konsulenten ringte meg og kjeftet meg ut. (Sånn er det å være ung og uerfaren...)

Det var jeg som skrev jeg hadde 304.000 kr i året.

Etter å ha lest det du har skrevet nå, så føler jeg kanskje du tar feil skritt når du forhandler lønn. Altså, det å ringe Statoil for å høre om lønn er HELT uakseptabelt. Ble litt flau på din vegne nå faktisk....Det er Adecco som er arbeidsgiveren din. Tror ikke dette var det rette inntrykket du ville gi Statoil, husk at det er førsteinntrykket som teller mest....

Jeg er selv 26 år, har ingen relevant sekretærutdannelse, men jeg har 3 år på BI, er utdannet Diplommarkedsfører.

Det som er fint med store selskap er den solide økonomien deres, noe som også vil si gode lønnsøkninger, i tillegg til diverse goder.I tillegg er det mulig å arbeide seg "oppover", spesielt hvis du har en grei utdannelse i bakhånd.

Hvis du ikke har noen særlig arbeidserfaring, så kan du heller ikke kreve så mye i lønn. Derimot, hvis du gjør en god jobb, og de får gode tilbakemeldinger på deg, så kan selvfølgelig lønnen forhandles etter f.eks 6 måneder. Du skal ikke se bort fra at du da kan gå opp fort 10 kr i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*

Javel, da glemmer jeg Statoil, så slipper jeg å jobbe for det byrået igjen. Er vant til at de lurer meg på lønn, og jeg hadde ikke tenkt å la dem gjøre det igjen i en mer langvarig jobb.

Kanskje jeg skal studere fire-fem år først, så kanskje jeg lærer meg spillereglene i arbeidslivet?

Denne saken gjør meg så nedfor og stresset at jeg ikke synes det er verdt det. Kan like godt ha en servicejobb som jeg trives med, og tjene like mye som i Statoil. 10 kroners lønnsøkning etter seks mnd, er det det jeg kan regne med, altså?

Den eneste grunnen til at jeg kunne tenke meg å ta denne jobben er at folk sier Statoil er bra, selv har jeg aldri hatt noen ønske om å jobbe i en stor bedrift.

Gjest:

Du har bachelor fra BI og jobber som sekretær? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da glemmer jeg Statoil, så slipper jeg å jobbe for det byrået igjen. Er vant til at de lurer meg på lønn, og jeg hadde ikke tenkt å la dem gjøre det igjen i en mer langvarig jobb.

Kanskje jeg skal studere fire-fem år først, så kanskje jeg lærer meg spillereglene i arbeidslivet?

Denne saken gjør meg så nedfor og stresset at jeg ikke synes det er verdt det. Kan like godt ha en servicejobb som jeg trives med, og tjene like mye som i Statoil. 10 kroners lønnsøkning etter seks mnd, er det det jeg kan regne med, altså?

Den eneste grunnen til at jeg kunne tenke meg å ta denne jobben er at folk sier Statoil er bra, selv har jeg aldri hatt noen ønske om å jobbe i en stor bedrift.

Gjest:

Du har bachelor fra BI og jobber som sekretær? Hvorfor det?

Det er jo mulig du ville fått mer i lønnsøkning, men min erfaring med Adecco er at de gir generelt dårlig lønn. Men en ting er iallefall sikkert : hadde du fått fast jobb hos Statoil hadde du fått langt mer enn 115 kr timen. Når jeg selv begynte i det selskapet jeg jobber nå, hadde jeg 112 kr timen :overrasket: .

Jo, har bachelor fra BI. Gikk ut med gode karakterer også, hadde B i gjennomsnitt. Men jeg valgte dessverre feil retning, skulle valgt økonomisk retning istedet for markedsføring. Innen markedsføring er det svært begrenset med jobb, med unntak hvis man vil jobbe innen salg, og det er helt uaktuelt for meg. Helst ville jeg jobbet i markedsavdelingen i en stor bedrift. Men det jeg lærte etter jeg kom ut i arbeidslivet er at i markedsavdelingene i bedriftene sitter det som regel enten sivilingeniører eller siviløkonomer. Da kommer man ikke langt med en ussel bachelor grad.

Men slik jeg har løst det er at jeg går på skole ved siden av jobben min. Så nå er jeg snart ferdig med nok en bachelor grad, innen regnskap.

Det er som regel slik at hvis man vil ha god lønn, må man ha en bra utdannelse. Tidene er nok ikke lenger slik at man lett kan jobbe seg oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Solskinn: Jeg skjønner at det ikke er en enkel beslutnin for deg.

Er eneste grunn til at du ikke vil jobbe hos Statoil lønnen?

Husk da på at du mest sannsynlig enten kommer til å jobbe der som vikar en relativt kort periode (0,5 år, kanskje 1), eller at Statoil velger å ansette deg fast. Og hvis de synes du gjør en god jobb og ser de har bruk for deg, vil de garantert gjøre dette fremfor å leie deg inn via vikarbyrå.

Jeg jobber selv blant annet med rekruttering, og det at søkere har jobbet for store og godt anerkjente selskaper gir et stort pluss i boka.

Dersom dette er din første jobb og du ikke har utdanning, synes jeg heller ikke at du kan kreve så mye. Hvis dette er tilfellet, ville jeg heller si du er heldig som har fått tilbud om jobb i Statoil! Det blir litt dumt å skulle gjøre et dårlig valg fordi du er sur på vikarbyrået? Siste spørmål er forutsatt at eneste grunnen til at du ikke vil jobbe hos statoil er pga lønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er Adecco som er kjipe her, det er Statoil som har slike faste rater med vikarbyråene. Adecco og Proffice har vel en rammeavtale med de og har da faste satser å forholde seg til. Dvs Statoil får gode priser på vikarene og det går ut over vikarene som da må kraftig ned i timelønn. En slik stilling ligger normalt på 125-150 alt ettersom erfaring via vikarbyrå. ;)

Lønn skal aldri forhandles med bedriften så lenge man jobber for et vikarbyrå, da forholder man seg til byrået og forhandler med byrået som er din arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er Adecco som er kjipe her, det er Statoil som har slike faste rater med vikarbyråene. Adecco og Proffice har vel en rammeavtale med de og har da faste satser å forholde seg til. Dvs Statoil får gode priser på vikarene og det går ut over vikarene som da må kraftig ned i timelønn. En slik stilling ligger normalt på 125-150 alt ettersom erfaring via vikarbyrå. ;) 

Lønn skal aldri forhandles med bedriften så lenge man jobber for et vikarbyrå, da forholder man seg til byrået og forhandler med byrået som er din arbeidsgiver.

Jeg som skrev litt ovenfor igjen...

Her er det mulig at du tar feil. Jeg så tilfeldigvis en faktura fra Adecco da jeg var innleid, hvor timesprisen min var på 289 kr (jeg fikk 112 i lønn). Jeg er fullt klar over at arbeidsgiveravgift, forsikringer etc. skal dekkes av dette, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev litt ovenfor igjen...

Her er det mulig at du tar feil. Jeg så tilfeldigvis en faktura fra Adecco da jeg var innleid, hvor timesprisen min var på 289 kr (jeg fikk 112 i lønn). Jeg er fullt klar over at arbeidsgiveravgift, forsikringer etc. skal dekkes av dette, men likevel...

Timesprisen der skal dekke sosiale kostnader etc på nesten 42 prosent i tillegg til at det skal dekke alle kostnader Adecco har til sine ansatte, markedsføring, lokaler etc. Adecco må jo tjene på tjenestene sine de også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er horrible krav om lønn her hos noen, har sjekket opp og i det offentlige er tariffen etter 10 års ansiennitet og fagbrev som kontormedarbeider eller sekretærutdannelse kr.269 000, dvs. ca. kr.138 i timen.

Sitter selv og skal ansette en sekretær nå og finner ingen pga for høye lønnskrav, det er snakk om å rydde på kjøkkenen, punche ordre og ta forefallende kontorarbeid, krever ingen utdannelse, bare en bra person med kunnskaper i excel og med god orden. Dette krever vikarbyrået mellom kr.240 og kr.300 for pr time + moms, og de skylder på sekretærene som krever kr.350 000 i året.

Sorry, men det er altfor høyt, for å oppnå det her i bedriften må en ha min 3 års høyere utdannelse og sitte på betydelig mere ansvar.

Som nyutdannet begynte jeg selv med vikarjobb i Adecco, dette var i 2002 og begynte da på kr.130 som minstepris. De andre fikk kr.115, men jeg fikk mer pga av høy utdannelse. Etter 4 mndr økte jeg til kr.140, i samme oppdrag.

Kr. 115 er for lite, jeg hadde spurt om kr.120 og så tatt jobben. Statoil er en veldig bra bedrift å videreutvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*

...Sitter selv og skal ansette en sekretær nå og finner ingen pga for høye lønnskrav, det er snakk om å rydde på kjøkkenen, punche ordre og ta forefallende kontorarbeid, krever ingen utdannelse, bare en bra person med kunnskaper i excel og med god orden. Dette krever vikarbyrået mellom kr.240 og kr.300 for pr time + moms, og de skylder på sekretærene som krever kr.350 000 i året.

Sorry, men det er altfor høyt, for å oppnå det her i bedriften må en ha min 3 års høyere utdannelse og sitte på betydelig mere ansvar...

...Kr. 115 er for lite, jeg hadde spurt om kr.120 og så tatt jobben. Statoil er en veldig bra bedrift å videreutvikle seg....

Jeg blir ikke i bedre humør av å høre dere sitte her og prate om at jeg har valgt feil. Jeg valgte å følge magefølelsen min i går, som sa at å ta denne jobben ville ha vært feil for meg.

Og jeg hadde som prinsipp å ikke jobbe for under 125 kr/t. Jeg synes ikke det er mye forlangt. Har jobbet for Adecco tidligere, og kundene var godt fornøyd med meg. Hun jeg var på intervju hos på Statoil hørtes veldig positiv ut, og mente jeg ville passe godt inn.

Selvfølgelig hadde det vært noe annet å kreve 350.000 i året. Nå spurte ikke jeg engang om 250.000 kr i året...

Jeg sa da han ringte med betingelsene, at jeg syntes jeg fortjente mer. Men han ville ikke gå opp fem kroner engang, etter at jeg hadde argumentert, fordi de 'hadde så lite å gå på med Statoil'.

Det var dessuten snakk om en del overtid, fordi de visstnok har så mye å gjøre. Dette skremte meg, da jeg har en stresslidelse (PTSS), og ikke er sikker på om jeg klarer mer enn 100% jobb.

Da får det ikke hjelpe om Statoil er landets mest populære arbeidsgiver. Jeg har aldri ønsket meg en karriere der, og ikke ønsket å gjøre spesiell karriere generelt sett.

Det viktigste for meg er å trives i jobben. Og jeg ser etter en jobb der jeg får ha det kjekt, uten at det blir for stor belastning når det gjelder stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*
...Innen markedsføring er det svært begrenset med jobb, med unntak hvis man vil jobbe innen salg, og det er helt uaktuelt for meg. Helst ville jeg jobbet i markedsavdelingen i en stor bedrift. Men det jeg lærte etter jeg kom ut i arbeidslivet er at i markedsavdelingene i bedriftene sitter det som regel enten sivilingeniører eller siviløkonomer. Da kommer man ikke langt med en ussel bachelor grad.

Men slik jeg har løst det er at jeg går på skole ved siden av jobben min. Så nå er jeg snart ferdig med nok en bachelor grad, innen regnskap.

Det er som regel slik at hvis man vil ha god lønn, må man ha en bra utdannelse. Tidene er nok ikke lenger slik at man lett kan jobbe seg oppover.

At man ikke kan jobbe seg oppover lenger er tull. En jeg kjenner har jobbet seg opp fra lagermedarbeider til innkjøper og tjener godt. Han har heller ikke så mange år på baken.

Innen salg er det også gode muligheter, og skal du jobbe med markedsføring vil jeg tro det er en fordel at du kan selge. Det er jo hva faget i bunn og grunn dreier seg om..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*

Selv kunne jeg godt tenkt meg en jobb som er litt rettet mot salg, dersom jeg ikke må starte med beinhardt direktesalg. Trives med mennesker og kundekontakt!

Noen som har forslag til hva slags virksomhet dette kunne være? Jeg har sendt en del åpne søknader, og blir innkalt til intervjuer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...