Gå til innhold

Vanlig lønn i Statoil?

Gjest Gjest_Solskinn_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Solskinn_*

Jeg har fått tilbud om en stilling som sekretær i Statoil gjennom et vikarbyrå. Mangler foreløpig erfaring, men intervjueren hørtes veldig positiv ut, og mente jeg ville passe godt inn. Jobben hørtes også kjekk ut.

Men... Jeg ble tilbudt en timelønn på 115 kr, og synes det høres veldig lite ut!? Til sammenligning fikk ei fra klassen min ca 140 kr i begynnerlønn i en lignende jobb, også dette via vikarbyrå, og i et stort selskap.

Jeg fikk høre at, 'sånn er det bare i Statoil', og at 'det vil bli lønnsforhandlinger før jul og etter et halvt år'.

Er det noen som vet hvor stort lønnsspenn/hvilken lønn som er vanlig for sekretærer i slike selskaper? Hvor mye kan jeg regne med å gå opp i lønn dersom jeg gjør en god jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_pippi_*

Nå vet jeg ikke hos Statoil ,men mitt vikarbyrå sa at sånne jobber( sekretær/sentralbord) lønnes med ca 120- 130 kr timen..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*

Noen flere, please?

Jeg er frustrert nå... Er iallefall kjipt å få mye mindre enn andre i samme jobb og med samme erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Det er enkelte jobber man bør se på som en erfaring, og ikke ha lønn som den avgjørende faktor. Statoil er absolutt et slikt sted.

Ville ikke vært i tvil om du skal ta jobben eller ikke. Statoil går jo for å være den mest ettertraktede arbeidsplassen i Norge. Hvis du gjør en god jobb, og de er fornøyde med deg, er det jo mulig de ønsker å ansette deg fast og da vil de også sikker tilby bedre betingelser.

Er litt usikker på om du er ansatt av vikarbyrået, men utleid av dem til Statoil, eller om du faktisk ansettes av Statoil via et vikaryrå. Uansett ville jeg takket ja!

Det er forøvrig relativt vanlig å lønne nye mindre i begynnelsen, for heller å øke lønnen når man ser hva vedkommende er god for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk sekretærlønn i Statoil ligger på i snitt kr. 370 000,-

For å få denne lønnen må du ha jobbet en god stund i Statoil. Det er mulig at mange ligger på dette, men da er det fordi de har jobbet med dette i > 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ganske lite ut, jeg. Ei venninne har hatt slike jobber gjennom vikarbyrå, dels uten relevant utdanning og erfaring, og fått minst 120 kr timen. Avhenger vel litt av alderen din også. Jeg ville forhørt meg om det ikke var mulig å få f eks 120 kr timen, men også gjort meg opp en klar mening om jeg kom til å takke ja uansett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl
Jeg synes det høres ganske lite ut, jeg. Ei venninne har hatt slike jobber gjennom vikarbyrå, dels uten relevant utdanning og erfaring, og fått minst 120 kr timen. Avhenger vel litt av alderen din også. Jeg ville forhørt meg om det ikke var mulig å få f eks 120 kr timen, men også gjort meg opp en klar mening om jeg kom til å takke ja uansett eller ikke.

Synes det virker veldig fornuftig det du skriver her.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et stort selskap, tilsvarende Statoil. Når jeg jobbet gjennom vikarbyrå fikk jeg 128 kr timen, og nå som fast ansatt har jeg 156 kr timen. Jobber som avdelingssekretær.

115 kr timen er ALTFOR lite. Hvis du godtar denne lønnen, kan du være sikker på at vikarbyrået tjener grovt på deg.

På den annen siden kan det ende med at du får fast jobb hos Statoil, og da får du ihvertfall ikke mindre enn 150 kr timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et stort selskap, tilsvarende Statoil. Når jeg jobbet gjennom vikarbyrå fikk jeg 128 kr timen, og nå som fast ansatt har jeg 156 kr timen. Jobber som avdelingssekretær.

115 kr timen er ALTFOR lite. Hvis du godtar denne lønnen, kan du være sikker på at vikarbyrået tjener grovt på deg.

På den annen siden kan det ende med at du får fast jobb hos Statoil, og da får du ihvertfall ikke mindre enn 150 kr timen.

Glemte å si at årslønna mi er 304.000 + bonus (15.000) + dekning av treningsabbonement (400 kr per måned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at årslønna mi er 304.000 + bonus (15.000) + dekning av treningsabbonement (400 kr per måned)

men fikk du den lønna allerede som nyansatt og uten erfaring fra tidligere?

jeg kjenner overhode ikke til statoil, men jeg har jobbet med kontor/sekretær i 8-10 år, og jeg vil ikke ta noe annet en 300.000 som startlønn, men det er rett og slett pga min erfaring som er såpass bred som den er.

jeg hadde ikke forventet det om jeg ikke hadde verken erfaring eller utdanning til å backe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn - trådstarter

Jeg har sekretærutdanning, men mangler foreløpig relevant praksis.

Jeg vet at 115 kr/t er veldig LITE, og blir ganske så irritert på vikarbyrået fordi de alltid presser ned lønna så godt de kan. Jeg har jobbet for dette byrået (Adecco) tidligere, og begynner å bli fed up av de dårlige betingelsene.

Hadde regnet med en startlønn på minst 125 kr, og det er sikkert ikke noe problem å få dette og mer til dersom jeg finner meg jobb selv. Har blitt innkalt på flere intervjuer etter å ha sendt åpne søknader/presentasjoner, eller søkt på utlyste jobber.

Men hvor mye er denne praksisen i Statoil verdt, og hvor lenge må jeg være der for å kunne si at jeg har jobbet der, og få tilbakemeldinger?

Jeg har før jeg begynte å søke jobb ikke hatt noen spesielle ambisjoner om å jobbe i et stort selskap, men jobben høres allright ut. Lurer på om jeg skal ta det som en ny erfaring.

MEN er irritert på byrået! Føler meg dårlig behandlet.

Er praksisen i Statoil så mye verdt at jeg kan godta luselønna for en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Solskinn_*

Please, gi meg litt feedback fort. Må svare byrået nå, de har visst mye å gjøre i konsernet og trenger noen med en gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig å svare på, det kommer jo helt an på din økonomiske mulighet til å ta den hovedsakelig som erfaring.

er det en jobb du tror kan gi deg verdifull erfaring og du har råd til å leve på den lønna i en periode, så ville jeg vurdert å ta den.

jeg vet at jeg selv er villig til å gå så mye som 25.000 ned i lønn i året, dersom stillingen er skikkelig interessant.

er den ikke interessant nok til at jeg tror det for meg personlig er verd å leve trangt på, så vil jeg heller lete videre etter andre muligheter.

lønnsmessig er jeg enig med deg i at adecco ikke er de flinkeste, jeg har fått en helt annen respons når jeg har vært i møter via andre byråer. hos adecco synes de jeg var dyr siden jeg har satt minimumslønn på 140, og det er absolutt minimumslønn og kun akseptabelt i en prøveperiode.

andre byråer jeg har vært i kontakt med, ser det som en selvfølge at jeg skal kunne få 300.000 i året og synes overhode ikke det er å være dyr med tanke på erfaringen min. og disse andre byråene jeg har vært i kontakt med, har kommet med mange fler jobbtilbud en det adecco har fremskaffet for meg.

men igjen, for mange er nok erfaring viktig.

vil likevel tipse om firmaer som Top Temp og BjørgFjell, begge firmaer som både driver med vikariater og også rekruttering rett ut i jobb.

de er mindre en adecco, men har bra oppdrag og er slik jeg ser det, flinkere på vilkårene til oss brukerne.

uansett, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aline, og det hun sier om andre vikarbyråer stemmer godt overens med erfaring ei venninne har. Uansett tror jeg det kan være verdt det å prøve å forhandle litt om lønn allerede - såframt du ikke er 100% avhengig av å få akkurat denne jobben ville jeg sagt til vikarbyraet hva jeg anså som minimumslønn (i hvert fall 120-125 kr timen). Det kan faktisk hende man får jobben likevel, så lenge man ikke er helt urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Solskinn_*

Jeg er 22 år, og har ikke rukket å skaffe meg så mye erfaring. Har ingen økonomiske forpliktelser, og lever relativt nøkternt. Leier leilighet med samboer.

Ønsker meg i en litt kreativ retning, og trives med å yte service og treffe mye folk. Jeg har tenkt siden jeg var ferdig utdannet, at et stort selskap ikke var noe jeg ønsket meg inn i. Jobben i Statoil hørtes imidlertid mer variert ut enn jeg hadde trodd.

Har også søkt på en del jobber som var utlyst, skal på intervju neste uke til jobb som kontoransvarlig i en mindre bedrift. Sendte også en del åpne presentasjoner av meg selv, og ble oppringt fra et reklamebyrå, noe jeg har trodd hele tiden at var 'drømmejobben'. Her er imidlertid bakdelen min at jeg ikke har erfaring med designprogrammene på data.

Foreløpig ikke hørt mer fra dette firmaet. De skulle ha en altmuligdame...

Adecco presset meg til å svare ganske fort, og det regnes visst med at jeg skal jobbe en del overtid, noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker.

Synes jobben hørtes interessant ut til å være Statoil, en veldig rutinepreget jobb passer meg dårlig tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*

aline:

Har du kun jobbet gjennom vikarbyråer? Jeg har vært i dialog med TopTemp, men ikke fått tilbud fra dem enda. Men de hørtes positive ut, og var veldig hyggelige. Jeg regner med at ikke du begynte på så lav lønn?

Hvordan vet jeg om praksisen i Statoil er nyttig for meg? De fleste jobbene de har er ikke i den retningen jeg ønsker meg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aline:

Har du kun jobbet gjennom vikarbyråer? Jeg har vært i dialog med TopTemp, men ikke fått tilbud fra dem enda. Men de hørtes positive ut, og var veldig hyggelige. Jeg regner med at ikke du begynte på så lav lønn?

Hvordan vet jeg om praksisen i Statoil er nyttig for meg? De fleste jobbene de har er ikke i den retningen jeg ønsker meg mest.

nei, har jobbet via vikarbyrå en gang tidligere for lenge siden, men er nå i søkeperiode igjen og nå er jo stort sett alt av jobber via enten vikarbyråer og/eller bemanningsbyråer, så har vært i møter med opptil flere.

Top Temp var en veldig positiv overaskelse, har jo ikke fått jobb enda, men har heller ikke vært i kontakt med dem i mer en en uke og allerede vært på ett intervju via dem + har to andre de presenterer meg for.

samme med BjørgFjell, de har ikke fullt like mye, men de har fått meg på intervju med en jobb jeg veldig gjerne vil ha og venter svar i denne uken.

jeg aksepterer ikke like lav lønn nå nei, men det er jo fordi jeg har jobbet innen kontoryrker med veldig mange forskjellige arbeidsoppgaver i nærmere ti år allerede, og er 32 år, så krever mer nå en jeg ville gjort om jeg var nyutdannet og yngre ja.

husker ikke hvor mye meg fikk før, når jeg var uten erfaring, men det er så mange år siden også at det blir ikke relevant, men det var ikke mye. men så hadde jeg ikke så mange utgifter heller, så jeg hadde så jeg klarte meg.

pr idag tar jeg helst ikke noe som gir meg under 150,- timen, jeg kan gå ned til 140 i timen om det er en veldig spesiell jobb som jeg virkelig gjerne vil ha, men ikke ellers. det må være en drømmejobb i tilfelle.

hvordan vite om statoilen er god praksis for deg.. tja, det kommer litt an på hva du vil, hvor du vil og hva stillingen hos statoil kan tilby i forhold til det.

skal du kunne bruke det som god arbeidserfaring bør du jo på en måte være der gjerne ett år eller to, slik jeg ser på det ihvertfall, så har det arbeidsoppgaver du tror kan være interessante for deg i noen år, så kan den være nyttig.

men er det ikke krise for deg, og du ikke føler jobben er noe du ønsker i litt tid, så ville jeg vurdert å ha litt is i magen og se om det kommer noe du finner interessant.

men igjen, det kommer helt an på.

hvor lang periode av gangen er det avtalen er på?

så lenge det er vikariat, så kan du jo sånn sett prøve ut litt, og finner du ut at det ikke er interessant for deg og du ser andre jobbmuligheter som er viktiger, så slutter du og tar det andre.

men det kommer også an på hvor lang periode vikariatet er for, settes det til seks mnd, så får du prøvd deg, er det interessant, så fortsetter man om det er åpning for det, og er det ikke interessant så har du ingen krav til å forlenge vikariatet eller gå over i fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Solskinn_*

aline:

Jeg ønsker meg som sagt en jobb der jeg først og fremst får treffe mye folk, og jeg liker å organisere, samt 'ha oversikt'. Tror også jeg kunne trivdes i en litt salgsrettet jobb.

Har du vært innom store selskaper selv, eller jobbet mest i mindre bedrifter?

BjørgFjell har visst ikke avdeling her i Stavanger. Adecco har jeg jobbet en del for før som sagt, men er rimelig fed up. Så før at jeg fikk et mye mindre helgetillegg enn de som var ansatt gjennom bedriften. Fikk mistillit til dem, og hadde det ikke vært snakk om Statoil her, så hadde jeg 'dumpetæ byrået for lenge siden!

Søker jo som sagt jobber selv, og kommer på intervjuer. Men så sier jo 'alle' at Statoil er så bra. Adecco snakket om ti mnd i utg.punktet, med lønnsforhandlinger etter 1 mnd og 6 mnd. Hva kan man gå opp da dersom man gjør en bra jobb? Fem kroner, eller? Byrået vil jo helst slippe å snakke om lønn.

Kanskje jeg heller burde studert, kjenner at tanken på å være i en jobb i flere år framover nå skremmer meg... Plutselig blir alt så seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...