Gjest gjest1 Skrevet 27. september 2006 #21 Skrevet 27. september 2006 Hvis det er tydelig for begge parter at den ene ikke vil og det likevel blir gjennomført av tvang så er det voldtekt.
Solskinnsbolla Skrevet 27. september 2006 Forfatter #22 Skrevet 27. september 2006 Det blir ett definisjonsspørsmål, tror jeg. Man må egentlig si nei, for at noe skal kunne defineres som voldtekt. Men samtidig blir det litt annerledes dersom man feks er i ett forhold hvor man ikke tør å si nei, fordi man vet av erfaring at det vil medføre sanksjoner. Da vil jeg kalle det ett overgrep, men jeg synes fortsatt ikke ordet voldtekt passer inn. ← nei, ordet voldtekt passer ikke inn! fordi vi har idag en tanke om at vold er fysisk;gir blåmerker, bein brekkes, åpende, blødende sår... men MANGE voldtekter skjer ikke slik, tror jeg. ofte er det ikke fysisk vold inne i bildet i det hele tatt(men kanskje sanksjoner som), men allikevel er det et seksuelt overgrep. for ikke å forvirre folk, og for at rettsapparatet skal kunne dømme overgripere for voldtekt, burde man gå inn og bruke termen "ufrivillig samleie" dette vil vise at det er et psykisk aspekt ved denne problemstillingen, som kanskje ikke blir tatt hensyn til/forstått... jeg veit ikke... har ikke blitt utsatt for VOLDtekt, jeg har hatt en del ufrivilllige samleier med en fæl eks... følelsene som du sitter igjen ved er kanskje de samme, men ettervirkningene er like så ille, det skjedde med en som "elsket deg" i forbindelse med mishandling leste jeg følgende kategorier av mishandling 1- aktiv fysisk mishandlign 2-passiv fysisk mishandling 3-aktiv psykisk mishandling 4- passiv psykisk mishandling så jeg tenker nå 1- aktiv fysisk voldtekt(det skjer et basketak mellom partene,med følger som blåmerker og blødende sår, feks) 2- aktiv psykisk voldtekt(det er ingen basketak mellom partene, men under ligger det trussel om sanksjoner og straff, samleiet skjer under ufrivllig tvang) eller noe slik...?? bare noen tanker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå