Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet kommer ikke på fast basis, forelder bestemmer når og da uten å høre med "steforelder" om det passer for denne aktuell helg.

Bør steforelder holde seg hjemme når barnet er der, eller syns man det er OK om den part som ikke er biologisk forelder finner på andre ting selv om barnet til samboer er på besøk ?

Tenker altså ikke på å rømme huset bevisst når barnet kommer, men om man har andre planer/kunne tenkt seg å f.eks besøkt noen ?

Nevner igjen at "steforelder" aldri blir spurt om aktuelle helger for å ha barnet passer, fordi biologisk forelder insisterer på at barnet kommer når det passer for foreldrene og barnet selv.

Legger også til at "steforelder" aldri har forlatt huset når barnet har vært på besøk til nå og overhodet ikke har noe imot at barnet kommer.

Synspunkter ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man planer så har man planer, enten det er Jørgen Hattemaker eller Kong Salomo som kommer på besøk.

Skrevet

Hvis man ikke blir spurt, kan ikke andre forvente at man skal avlyse andre avtaler. Det er jo bare blodig urettferdig, også overfor de vennene som eventuelt plutselig får en beskjed "du jeg kommer ikke i kveld alikevel" etter at de kanskje har avlyst andre planer og satt av tid og gledet seg.

Skrevet

Hadde det vært de første par gangene det var besøk hadde jeg kanskje forstått at det kunne vært en misforståelse el, og vært mer samarbeidsvillig til å avlyst egne planer for å unngått at det ble spekulasjoner på hvorfor jeg gikk. Men slik du beskriver situasjonen her, bare gjør som du hadde planlagt i utgangspunktet. De kan ikke forvente at du skal tilpasse hele livet ditt rundt deres besøksinnfall.

Skrevet

Min ste-sønn kommer jo for å besøke sin far, ikke meg.

Har jeg planer så avlyser jeg ikke dem fordi om han kommer......

Skrevet

Jeg avlyser heller ikke avtaler dersom stebarnet mitt skal komme til oss. Det er jo pappaen som skal ha samvær med ungen og, ikke jeg. Her blir oppsatt samvær avlyst/forflyttet når pappan er borte pga kurs/øvelser i forbindelse med jobben.

Gjest Gjest_haugtussa_*
Skrevet

Jeg finner stort sett på ting når ste-barna er på besøk. Som en annen sier, det er ikke meg de kommer for å besøke...

Fredagen (når de kommer) spiser vi stort sett taco, spiller spill, ser på film ol. Lørdagen har de somregel kamp, da følger far de, mens jeg ofte spiser lunch med veninner. Så har vi ofte felles middag, så drar jeg som regel ut, mens de dra på kino, besøker venner ol. Samboeren min er 13 år eldre, og har mindre behov enn meg for å fly på byen og sånn. Jeg har også mange venninnner som er single, og annenhver lørdag er jeg stort sett med de. Søndagene pleier vi å finne på noe alle sammen.

For oss fungerer dette supert. Vi finner på ting som en hel familie, de får tid alene med pappan sin og jeg får rast fra meg på byen... (og har alltid gratisskyss hjem...)

Skrevet

Vet om andre også som mente at det var helt OK at steforelder tok seg turer selv om barnet var på besøk, fordi at det jo var biologisk forelder barnet kom for å besøke - mens jeg var litt usikker på hva jeg mente om det.

Jeg er derfor litt usikker på hva andre mener er akseptabel farting for den i et samboerforhold som ikke er biologisk foreldre til barnet, på generell basis.

Fordi: Man bor sammen - vil barnet få en naturlig tilhørighet til steforelder om ikke man som samboere tilbringer tiden i hjemmet sammen med barnet ?

Biologisk forelder kan jo ikke ta seg en tur de gangene barnet er her, mens noen mener at det kan steforelder.

Vil barnet da få et distansert forhold til den som ikke er biologisk på grunn av at h*n ikke holder seg konsekvent hjemme når barnet er der ?

Skrevet
Vet om andre også som mente at det var helt OK at steforelder tok seg turer selv om barnet var på besøk, fordi at det jo var biologisk forelder barnet kom for å besøke - mens jeg var litt usikker på hva jeg mente om det.

Jeg er derfor litt usikker på hva andre mener er akseptabel farting for den i et samboerforhold som ikke er biologisk foreldre til barnet, på generell basis.

Fordi: Man bor sammen - vil barnet få en naturlig tilhørighet til steforelder om ikke man som samboere tilbringer tiden i hjemmet sammen med barnet ?

Biologisk forelder kan jo ikke ta seg en tur de gangene barnet er her, mens noen mener at det kan steforelder.

Vil barnet da få et distansert forhold til den som ikke er biologisk på grunn av at h*n ikke holder seg konsekvent hjemme når barnet er der ?

Jeg tror at barna vil få et litt distansert forhold til steforelderen om h*n ikke deltar så mye når de er på besøk. Likevel tror jeg det ofte kan være veldig bra for barn å få ha sin far/mor for seg selv litt også. De bor jo ikke sammen, og det kan være slitsomt for barnet at far/mor alltid må ta hensyn til en "annen" når de er på besøk.

Det er jo forskjellig hvor mye en kan/vil involvere seg i stebarn. Dette må steforelderen finne ut av. Jeg ville ikke avlyst avtaler til stadighet fordi foreldrene ikke klarer å planlegge.

Jeg har selv skilte foreldre, og nå føler jeg at noen mangler når mors og fars nye samboere ikke er tilstede når jeg er på besøk. Jeg har ikke vokst opp med noen av disse nye samboerne selv om mine foreldre har vært sklilt siden jeg var 5 år.

Skrevet

Dette er litt på siden, men...

Kjæresten min har samvær med sin eks-stesønn, han... Selv om hans eks har ny mann og nytt barn, og flyttet 50 mil unna. Samt at gutten også har samvær med sin egen far.

Dét er ikke så enkelt akkurat. Men tapper må man være...

Gjest Madam Felle
Skrevet
Dette er litt på siden, men...

Kjæresten min har samvær med sin eks-stesønn, han... Selv om hans eks har ny mann og nytt barn, og flyttet 50 mil unna. Samt at gutten også har samvær med sin egen far.

Dét er ikke så enkelt akkurat. Men tapper må man være...

Du burde være stolt av kjæresten din ;)

Skrevet
Du burde være stolt av kjæresten din  ;)

Enig. Jeg kjenner en som har et slikt forhold til eks-stesønnen sin, og det er da bare positivt? Han har ikke noe kronglete forhold til eksen, bare et godt vennskap til hennes sønn. Det er vel bra, vel?

Skrevet

Dersom pappaen ønsker at dere skal være sammen alle tre, bør han vel spørre deg om det passer, hvis ikke må det være greit at du gjør dine ting.

Skrevet

Gjør det som føles naturlig.

Jeg vet ikke hvor engasjert du er i stebarnet ditt.Det velger du litt graden av selv.

Imidlertid er det viktig for stebarnet at det føler seg velkommen hjemme hos dere.

At h*n ikke føler at du "rømmer huset" for at h*n kommer.

Gjør det du har lyst til, men pass på at du også er med i familien :)

Klem Guapa :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tror mange barn kan ha behov for å tilbringe litt tid alene sammen med faren sin når foreldrene er skilt og de ikke bor sammen til daglig. Så jeg syns at du bør kunne gjøre andre ting med god samvittighet hvis du har planer. Samtidig syns jeg det virker rart om man alltid rømmer huset også. Antar at du vil ha et godt forhold til dette barnet også, så da er det kanskje naturlig at man er sammen alle sammen innimellom?

Skrevet

Det er jo ikke snakk om å rømme huset heller akkurat. Hadde du konstant dratt vekk når ungen kom hadde det vært ille. Men man må da kunne opprettholde planene sine og også spontant kunne ta seg en tur på kafe feks selv om mannen har ungen på besøk! Når man er to foreldre som bor sammen, hender det da at en av dem finner på noe utenfor hjemmet, uten at det blir ramaskrik for det. Da må dette gå an når man er steforeldre også. Det går fint an å ha et bra forhold til et stebarn selv om man ikke sitter ved siden klistret til barn og far helgen igjennom. Det er ingen grunn til at ungen skal føle seg uvelkommen selv om du er utendør noen timer en dag.

Skrevet (endret)

Når det gjelder å rømme huset fordi barnet kommer, så ble vel dette nevnt i hovedinnlegget at aldri har forekommet, og det vil heller aldri skje.

Når det er sagt:

Takk for alle svar, jeg var mest ute etter en debatt på generelt nivå.

Det er nok mange måter å gjøre tingene på der ute med flere involverte - steforeldre kontra biologiske foreldre og en eller flere barn og det er interessant å se andres synspunkter på hvordan løse slike situasjoner, slik at alle blir fornøyde. :)

Endret av Sumiko
Skrevet

Jeg syns også hun kan være stolt av kjæresten som har samvær med eks-stesønn!

Ellers syns jeg det høres veldig greit ut at far og barn har litt alenetid og gjør ting sammen bare de, så lenge det ikke blir påtatt eller man får inntrykk av at stemor "rømmer huset". I familier som bor sammen er det vel ganske vanlig at bare far eller bare mor tar med seg barn ut og gjør ting alene iblant, så hvorfor skulle det ikke gjelde samværsforeldre og? Tror barn setter pris på å ha foreldre helt for seg selv iblant!

Skrevet

jeg synes det er helt greit at steforedre gjør andre ting selv om stebarnet er på besøk. jeg forventer ikke at samboeren min skal sitte hjemme å knipse med tærne fordi min datter er her (bor her). faktisk gjør jeg det motsatte. jeg oppfodrer han til å gjøre andre ting inn imellom. samme gjør jeg når hans datter er her. jeg prøver å opprettholde et vanlig liv å ikke ta så mye overdrevet eksra hensyn når hun er her. for det første ville det ha virket rart på min datter som bor her om jeg skulle ha forandret meg hver gang hans datter kom på besøk. da ville jo helle ikke hans datter ha blitt kjent med den personen som jeg er men derimot blitt kjent med en person som ikke eksisterer.

det er lov å fortsette et vanlig liv selv om det er barn inne i bilde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...