Gå til innhold

Engelsk litteratur.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker å lese litt britisk engelsk litteratur innimellom, sånn at jeg holder engelsken ved like. Er det noen som har noen gode bøker å anbefale, det er litt vanskelig å finne noe selv, når ingen av dem som jobber i bokhandlerene som jeg har vært i har lest noe selv. Fint om det er bøker i pocketutgivelse..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les alt du kommer over av Haruki Murakami, Nick Hornby og Ian Rankin - da har du mye å gjøre i lang tid fremover! Finnes i pocket alle sammen, og er henholdsvis fantasifullt, hverdagsliv og krim.

Skrevet

Kommer ann på hvilken sjanger du liker det!

Selv liker jeg blant annet disse:

The hitchhiker`s guide to the galaxy

Hele The vampire chronicles

de fem første bøkene i Wheel of time

Liker mye bedre å lese engelsk enn norsk, engelsk er et mye mer beskrivende språk:)

Skrevet

Det er litt vanskelig å anbefale noe når du ikke sier hva du liker å lese, så her kommer en liste over litt forskjellig:

- The Secret History av Donna Tartt. En stor, velskrevet og spennende bok, som får deg til å ville lese, lese, lese for å finne ut hva som skjer (men dette er ingen vanlig krim- eller spenningsbok)

- The Blindfold av Siri Hustvedt. En forholdsvis kort, men drivende god bok om bisarre mennesker og underlige hendelser i New York (se forøvrig bokanmeldelse i dagboka mi, link under her).

- The Secret Life of Bees av Sue Monk Kidd. Denne står det allerede mye om her på forumet.

- I Capture the Castle av Dodie Smith. En 'coming-of-age' bok med en herlig tone.

- 1984 av George Orwell. Klassikeren som lanserte begrepet 'Storebror ser deg'.

- His Dark Materials av Philip Pullmann. Egentlig barnebøker a la Harry Potter, men mye bedre. Jeg leser ikke fantasy, men disse tre bøkene elsker jeg.

- Unless av Carol Shields. En vakker bok av en av Canadas fremste forfattere. Alt annet av Shields er også anbefalt.

Skrevet

Takker for svar. Jeg leser veldig forskjellige bøker, har vel ikke noen favorittkatogogi. Kjekt å lese litt forskjellig bare det ikke er totalt elendig skrevet..

Skrevet

Ja, men da kan du jo få litt flere alternativer også:

- Our Man in Havana av Graham Greene. En lettlest og morsom bok, samtidig som Greene er fantastisk flink med språket. Han har en egen evne til å si veldig mye med veldig få ord.

- Rebecca av Daphne du Maurier. En spenningsroman (som senere ble filmatisert av Hitchcock) satt i Cornwall, England. Kanskje har du hørt setningen "Last night I dreamt I went to Manderley again"? Det er den første setningen i boka.

(- Og skulle du like Rebecca, vil du kanskje også like Rebecca's Tale av Sally Beauman.)

- Slaughterhouse 5 av Kurt Vonnegut.

- White Teeth av Zadie Smith. Om det multikulturelle London, fortalt med glimt i øyet. Gikk forresten som tv-serie for en tid tilbake.

- Sarajevo Marlboro av Jergovic. En samling fortellinger fra Sarajevo før/under krigen.

- Money av Martin Amis (eller det meste av Martin Amis)

Skrevet

the vampire chronicles slukte jeg når jeg var 13-14 år. var god engelsk trening! holder nå på med prozac nation av elizabeth wurtzel. les disse sammen med en engelsk-engelsk ordbok! ;)

Skrevet

Vel, man har jo de gamle klassikerne da, fra Jane Austen, slik som;

Pride & Prejudice

Emma

Persuasion

Northanger Abbey

Sense & Sensebility

Ellers vil jeg også anbefale;

North and South av Elizabeth Gaskell (min favorittbok)

Shirley av Charlotte Brontë

Wives and Daughters av Elizabeth Gaskell

Our Mutual Friend av Charles Dickens

Middlemarch av George Eliot

Daniel Deronda av George Eliot

Vilette av Charlotte Brontë

Agnes Grey av Anne Brontë

Catcher in the Rye av J. D. Salinger

The Mermaid Chair av Sue Monk Kidd

The Undomestic Goddess av Sophie Kinsella

Can You Keep a Secret? av Sophie Kinsella

If You Could See Me Now av Cecilia Aher

The Portrait of a Lady av Henry James

Palliser romanene av Anthony Trollope (serie);

Can You Forgive Her?

Phineas Finn

The Eustace Diamonds

Phineas Redux

The Prime Minister

The Duke's Children

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)
Annie Hawes selvbiografiske fortellinger fra livet som utlending i Italia er noen av mine absolutte favoritter :) Anbefales veldig! :) Endret av nostalgia
Skrevet

Otherland-serien til Tad Williams (Første bok heter City of golden shadow). Dette er en slags blanding av sci-fi og fantasy. Det er ikke i fjern fremtid, men i slutten av vårt eget århundre, og virtual reality har tatt helt av. Den er veldig spennende, og godt skrevet. Noe som hjelper på for min del er at fremtidsscenarioene ikke er helt på bærtur, det er ikke roboter og flygebiler og whatnot ;)

Ellers er det jo sinnsykt mye annen fantasy

Sword of Truth serien til Terry Goodkind for eksempel.

Dark Tower serien til Steven King (første boken er litt snodig, men det blir o så mye bedre fra bok to og utover)

osv.. er så mye, men disse er iallefall bra.

Skrevet

Jeg liker å lese bøker jeg har lest på norsk som barn.. Kombinasjonen av å være voksen og se dem i anne språkdrakt gjør at jeg jeg ser dem på en ny måte.. noe jeg ikke gjør i så stor grad når jeg leser gamle barnebøker om igjen på norsk..

Så med det sagt anbeføler jeg

- Narnia bøkene (7 bøker)

- Anne of Green Gables bøkene (8 bøker)

- Alice in Wonderland

- Jane Austen sine bøker..

osv osv

Skrevet

Hitchhikers er nevnt, og jeg slutter meg til den anbefalingen.

Les også Robert Rankin.

og Neil Gaiman.

og Clive Barker.

Skrevet

The Blind Assassin, Margaret Atwood :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...