Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Jeg er veldig usikker på om min kommende tør å holde tale. Jeg har aldri sett han si noe i store forsamlinger, han liker det ikke. Han er litt den tøffe typen, som egentlig er ganske usikker (noe han har vanskelig for å innrømme, men som en dame forstår av kroppspråket...) Men jeg ønsker å inderlig at han skal si noen nære ting, og noen ting han vanligvis ikke sier til andre, om meg. Men som erklæres på denne dag... (ikke ukjent for dere...? ) Hva om jeg blir skuffet? Han har giftet seg en gang før, men da var stilen en helt annen. Dama var ikke jålete, og det var et veldig enkelt og lite bryllup. Nå derimot vet han at jeg ønsker meg et romantisk bryllup. Ikke sånn kjempesvært, noe i underkant av 50 gjester. Det kommer heller ikke så mange han ikke kjenner, og stilen kommer ikke til å være stiv. Likevel tviler jeg på om jeg får tale.. Hjelp! Noen andre i samme situasjon? burde jge fortelle han at jeg forventer at han sier noen ord, da blir det liksom ikke så romantisk heller. Tenk om han ville overraske...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 glemte en ting. i sitt første bryllup holdt han ingen tale, og det var det ingen andre som gjorde heller tror jeg. han kommer fra en liten familie(vokst opp kun med mor), og har ikke hatt så mange rundt seg i sin oppvekst.
Susan Sto Helit Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Jeg er veldig usikker på om min kommende tør å holde tale. Jeg har aldri sett han si noe i store forsamlinger, han liker det ikke. Han er litt den tøffe typen, som egentlig er ganske usikker (noe han har vanskelig for å innrømme, men som en dame forstår av kroppspråket...) Men jeg ønsker å inderlig at han skal si noen nære ting, og noen ting han vanligvis ikke sier til andre, om meg. Men som erklæres på denne dag... (ikke ukjent for dere...? ) Hva om jeg blir skuffet? Han har giftet seg en gang før, men da var stilen en helt annen. Dama var ikke jålete, og det var et veldig enkelt og lite bryllup. Nå derimot vet han at jeg ønsker meg et romantisk bryllup. Ikke sånn kjempesvært, noe i underkant av 50 gjester. Det kommer heller ikke så mange han ikke kjenner, og stilen kommer ikke til å være stiv. Likevel tviler jeg på om jeg får tale.. Hjelp! Noen andre i samme situasjon? burde jge fortelle han at jeg forventer at han sier noen ord, da blir det liksom ikke så romantisk heller. Tenk om han ville overraske... ← Kan du ikke fortelle at det er vanlig at mannnen holder tale, og vise til en side der det står hva brudgommens tale skal inneholde?
Gjest Madam Felle Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Blir det mer ekte, om han sier det i en stor forsamling? Og må alle andre vite hva han mener om deg, for at det skal bli en stor dag for deg? Må han gå totalt på bekostning av seg selv, fordi du forventer å få høre hvor mye du betyr for han? Er bryllupsdagen bare brudens dag, eller skal den også være spesiell for brudgommen også? For ut i fra dine forventninger kan du risikere at brudgommen kommer til å grue seg gjennom hele dagen bare fordi du forventer at han sier noen ord høyt. Hva er egentlig viktigst for deg? Og er dette så viktig for deg at du kan risikere å bli kjempe skuffet om du ikke får noen ord, da bør du virkelig snakke med han om det. Og ville han overraske, så vil jo du fortsatt bli kjempe glad for de ordene.
Gjest Bellatrix Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Mannen min er heller ikke glad i å snakke i forsamlinger. Dagen skulle være hans dag også så han slapp å gå og grue seg. Hvorfor skal folk tvinges til noe de ikke vil på deres egen store dag?
kvick Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 burde jge fortelle han at jeg forventer at han sier noen ord, da blir det liksom ikke så romantisk heller. Tenk om han ville overraske... ← Jeg synes absolutt ikke du skal si til ham at du "forventer" tale. Sånt noe skal vel være litt lystbetont? Skal jo være en fantastisk dag for ham også, veldig synd hvis han skal bruke masse energi på å gå og grue seg. For min del ville det tatt litt glansen av en tale hvis jeg visste at jeg hadde "bestilt" den på forhånd.. Tror du bare skal la være å forvente noe og innstille deg på at han kanskje ikke tør. Så får det heller bli en veldig gledelig overaskelse hvis han faktisk sier noen ord. En annen ting er at jeg håper for han sin del at han tør. Trist for ham hvis han ikke finner mot til det, det blir jo forventet av alle gjesten og av deg..
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Ikke for å være ekkel, men jeg får helt brekninger av alle bryllupsreglene folk er så fanatiske med her... Det er en fest, det er -deres- fest, og -dere- bestemmer hvordan dere vil ha festen. Ikke "Jammen, det er tradisjon med ditten og datten, så da MÅÅÅÅ vi gjøre det selv om vi synes det er helt idiotisk". Jeg synes IKKE du skal si til ham at han må holde tale! Jeg hater å snakke i forsamlinger selv, og jeg hater å snakke om følelser. Hvis jeg noen gang gifter meg kommer jeg i beste tilfelle til å reise meg og takke for at folk kom og takke for presangene. Hvis han har fobi mot å tale kommer jo bryllupet deres til å bli et helvete for ham. Vil du det?
*Emma* Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Jeg syns du skal la han gjøre som han vil. Det er jo deres bryllup - ikke bare ditt. Min samboer liker ikke taler (han har ingen problemer m å snakke for mange feks på jobb, men han liker ikke den typen personlig oppmerksomhet som en slik tale i bryllupp vil gi han). Det er lite jeg skulle ønske mere enn at han holdt en romantisk og "tåredryppende" tale for meg, men vil han ikke så vil han ikke og jeg har ikke tenkt å si 2 ord om det heller.
Gjest Kitten Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 Jeg synes ikke du bør forvente deg tale, eller si at du forventer tale... Hva med heller å evt. bli gledelig overrasket om det skulle komme en? Jeg kommer ikke til å holde noen tale når jeg og forloveden gifter oss, regner ikke med å få noen heller... Det er liksom ikke det helt store for oss når ingen av oss trives med å snakke i store forsamlinger, og jeg synes absolutt ikke man skal prøve å tvinge den andre heller!
Susan Sto Helit Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 Synes fortsatt hun bør informere han om at det er vanlig at brudgommen holder tale. Er jo ikke sikkert han vet det, siden han slapp sist. Så kan han heller si ifra på forhånd at det klarer han ikke. Enig i at dette er begges dag, og man bør gi og ta litt. Men hun kan ikke bare forvente at han holder tale, hun bør fortelle at det er vanlig, og spørre om han kommer til å gjøre det, eller om de skal finne på noe helt annet. Blir jo litt dumt hvis alle de andre "standardtalene" kommer, men ikke brudgommens tale? Hos oss satt brudgommens far under hele middagen og gruet seg til talen sin, til tross for at den ikke var påkrevd. (Han hadde ønsket å holde tale selv.) Hadde vi visst det, hadde vi nok enten tatt hans tale først, eller spurt om han kanskje ville gjøre noe annet enn å holde tale. Så det kan jo være han vil, selv om han vanligvis ikke er så tøff.
Gjest gjesta Skrevet 26. september 2006 #11 Skrevet 26. september 2006 Har du spurt han? jeg gikk og var redd for at min kjære ikke ville si noe og ditt og datt (trener ingen tale, men vil gjerne ha), men da jeg spurte sa han at han faktisk kom til å gjøre det, litt fordi han måtte, men også fordi det er veldig fint å si noenotd til hverandre. og han er veldig sjenert, og synes det er skremmende med oppmerksomhet.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Synes fortsatt hun bør informere han om at det er vanlig at brudgommen holder tale. Er jo ikke sikkert han vet det, siden han slapp sist. Så kan han heller si ifra på forhånd at det klarer han ikke. Enig i at dette er begges dag, og man bør gi og ta litt. Men hun kan ikke bare forvente at han holder tale, hun bør fortelle at det er vanlig, og spørre om han kommer til å gjøre det, eller om de skal finne på noe helt annet. Blir jo litt dumt hvis alle de andre "standardtalene" kommer, men ikke brudgommens tale? Hos oss satt brudgommens far under hele middagen og gruet seg til talen sin, til tross for at den ikke var påkrevd. (Han hadde ønsket å holde tale selv.) Hadde vi visst det, hadde vi nok enten tatt hans tale først, eller spurt om han kanskje ville gjøre noe annet enn å holde tale. Så det kan jo være han vil, selv om han vanligvis ikke er så tøff. ← Gah, saueflokkmentaliteten altså.. "Alle andre gjør det, da må du også". Om det er vanlig eller ikke bør overhodet ikke være noe argument for om han skal gjøre det eller ei. Arme mann.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #13 Skrevet 26. september 2006 Det var da voldsomt så hissige svar hun fikk da! Hun må jo få lov å ønske seg noe, uten at hun automatisk er ond og gjør bryllupsdagen til mannen til et helvete, TS hvet jo ikke en gang om han ikke har lyst til å tale! Jeg er veldig usikker på om min kommende tør å holde tale. ..... Hva om jeg blir skuffet? .... Noen andre i samme situasjon? burde jge fortelle han at jeg forventer at han sier noen ord, da blir det liksom ikke så romantisk heller. Tenk om han ville overraske... ← Jeg ville (som alltid) anbefale deg å snakke med din kjære, og rett og slett (på en hyggelig måte) fortelle han at du har litt lyst til at han skal holde tale, Jeg håper dog at du dersom du forstår at han ikke har lyst gir han klar besked om at han selvfølgelig ikke trenger, at det ikke må overskygge hans dag at han skal holde tale. Ingen skal tvinges til noe på sin bryllupsdag, det er bare det, at om TS ikke sier noe, og blir skuffet, så kan det godt hende at hun om mange år oppdager at mannen ikke forsto hvor viktig dette var for henne! Derfor er det alltid best å snakke om hvilken forventinger og ønsker man har til både hverdags og fest, da slipper man unødvendige missforståelser, og kan gi hverandre mer!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #14 Skrevet 26. september 2006 Det var da voldsomt så hissige svar hun fikk da! Hun må jo få lov å ønske seg noe, uten at hun automatisk er ond og gjør bryllupsdagen til mannen til et helvete, TS hvet jo ikke en gang om han ikke har lyst til å tale! Jeg ville (som alltid) anbefale deg å snakke med din kjære, og rett og slett (på en hyggelig måte) fortelle han at du har litt lyst til at han skal holde tale, Jeg håper dog at du dersom du forstår at han ikke har lyst gir han klar besked om at han selvfølgelig ikke trenger, at det ikke må overskygge hans dag at han skal holde tale. Ingen skal tvinges til noe på sin bryllupsdag, det er bare det, at om TS ikke sier noe, og blir skuffet, så kan det godt hende at hun om mange år oppdager at mannen ikke forsto hvor viktig dette var for henne! Derfor er det alltid best å snakke om hvilken forventinger og ønsker man har til både hverdags og fest, da slipper man unødvendige missforståelser, og kan gi hverandre mer! ← En ting er å si at man ønsker seg tale, en annen ting er å kreve å få en!
aline Skrevet 26. september 2006 #15 Skrevet 26. september 2006 tror nok også jeg ville tatt en liten prat i forkant, IKKE si du forventer tale, fortell at du synes det hadde vært innmari koselig og spesiellt om han hadde gjort det, MEN at dersom dette er noe han ikke ønsker, så kan dere kanskje finne på en annen vri, eller noe annet? få hans tanker og følelser rundt det, og gi ham dine. ikke forvent av ham, det er litt dårlig gjort synes jeg. man kan ønske seg ting, det er mye enklere å forholde seg til synes jeg. Man kan nok strekke seg langt for å glede noen man er glad i, og ihvertfall om man vet de vil bli skrekkelig glad for det. men dersom en føler man MÅ gjøre noe, for ellers blir samme man er glad i utrolig skuffet over en? det skaper press uten glede bak, og det regner jeg ikke ville ønske.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 26. september 2006 #16 Skrevet 26. september 2006 Prat med han i god tid, og spør om han har tenkt til å holde tale. Du kan gjerne også nevne at det er vanlig at brudgommen holder tale. Uansett hva de over sier om saueflokk-mentalitet, etc, så er det faktisk sånn at enkelte tradisjoner ligger såpass dypt at folk vil reagere på at brudgommens tale. Jeg føler faktisk selv at det hører et bryllup hjemme at både brud og brudgom holder tale. Jeg holdt tale i mitt eget bryllup. Var så kvalm gjennom hele forretten, fordi jeg gruet meg, men så utrolig glad jeg var for at jeg hadde holdt talen da jeg var ferdig! Personlig synes jeg det er tull å ikke skulle gjøre ting bare fordi man gruer seg. Det er jo sånt man blir sterkere av! Hilsen en som hater å snakke i forsamlinger, og som blir klam i kroppen bare av tanken...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #17 Skrevet 26. september 2006 Jeg føler faktisk selv at det hører et bryllup hjemme at både brud og brudgom holder tale. ← Jeg vet ikke om jeg er enig i at det hører hjemme, det kommer helt an på type bryllup. Men jeg er helt enig i at det er vel så naturlig for bruden å holde tale som for brudgommen. Syns det er så rart at vi er i 2006 og mange bruder som klager på at mannen ikke vil holde tale når de ikke har tenkt å holde selv.
Trampe Skrevet 26. september 2006 #18 Skrevet 26. september 2006 (endret) Vil han ikke så bør han slippe. Dere bør snakke om det på forhånd, du kan vise han nettsider med tips og råd, kanskje kjøpe ei bok eller noe. Men om han sier at han ikke vil kan du ikke tvinge han. Du vil vel ikke at han skal gå rundt og grue seg til sitt eget bryllup? Er du redd for hva han kam komme til å si? Det eneste du kan gjøre da er å hinte om hva en tale kan inneholde - og la det stå til. Jeg har også en mann som kan si både det ene og det andre, snakker litt før han tenker og han har til tider sagt merkelige ting - men talen hans var gjennomtenkt og helt nydelig. Uten min hjelp. Mannfolk klarer det meste bare de finner ut at de vil Endret 26. september 2006 av Ithaca
Helen Skrevet 26. september 2006 #19 Skrevet 26. september 2006 Hvorfor MÅ han holde tale??? Da vi giftet oss så holdt ikke min kjære noen tale, jeg hadde heller ikke ventet det for han er heller ikke av den typen som tør snakke i større forsamlinger. Jeg har vært i flere bryllup, kun i ett av de bryllupene holdt brudgommen tale, jeg tror ikke det er så vanlig med tale som alle tror. Han er tross alt en voksen mann, så det er ingen som kan tvinge han til noe han ikke vil, selv ikke han tilkommende.
Bobeline Skrevet 26. september 2006 #20 Skrevet 26. september 2006 (endret) Jeg vet ikke om jeg er enig i at det hører hjemme, det kommer helt an på type bryllup. Men jeg er helt enig i at det er vel så naturlig for bruden å holde tale som for brudgommen. Syns det er så rart at vi er i 2006 og mange bruder som klager på at mannen ikke vil holde tale når de ikke har tenkt å holde selv. ← Enig. En annen ting jeg la merke til i mange av innleggene er det å fortelle at det er vanlig for brudgommen å holde en tale for sin brud. Like etter kommer påstandene om at hun ikke må legge press på mannen. Skaper ikke dette forventingspress? Å si at tale er vanlig i et bryllup, og at hun ønsker seg en tale fra han? Å unngå et slikt "usynlig forventningspress" tror jeg det er lettere å gjøre ved å se på timeplanen til bryllupet og deretter spørre om det skal legges inn tid til taler. Da er det letter å kunne gi et oppriktig og ærlig svar på spørsmålet om tale. Er det et nei, så er det et nei om at han ikke ønsker å holde tale. Er det et ja, så er det kanskje noe han alt har tenkt på eller ønsker å gjøre fordi hun nevner det uten indirekte press om hva som er vanlig. Endret 26. september 2006 av Bobeline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå