Gå til innhold

Sitte å tisse VS Stå å tisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
«HJELP! Vi vasker mye tiss rundt doene på trinnet og nå begynner vi å bli lei. Snakk om dette hjemme, og guttene SKAL sitte og tisse på skolen. Tusen takk!» skriver kontaktlærerne på ukeplanen.

REF ; Denne siden

:overrasket:

Er det bare meg eller reagerer dere også nå en skal tvinge guttene slik det fremgår i notatet som sendes hjem - og hva skal man gjøre for å håndheve dette på Dvergsnes skole? Stå vakt over gutta som skal på do??

:overrasket:

En latterlig sak - det er ikke noe problem å bytte ett av toalettene i fellesarealet ut med et pissoar så er saken løst vel??

Hjelpe meg så mye rart man skal høre om.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er latterlig av moren å reagere så voldsomt på det. Herregud, gutten tar da ikke skade av å sitte å tisse? Hvis han vegrer seg for å gå på do fordi "det er sånn jentene gjør det" så er det fordi moren har lært ham det, rett og slett. Jentene sitter og bæsjer også, han må kanskje stå å gjøre det også, da? Ellers kan jo noen tro han er homo. Makan.. Skjønner godt at skolen ber dem sitte å tisse, ser bare på fellestoalettet her hvor inderlig mye griseri det er, og her er det snakk om voksne menn! Jeg regner med smågutter søler enda verre og er enda slappere med å tørke opp etter seg. De vil jo ofte ut til friminuttet igjen så raskt som mulig.

Skrevet

Det står vel at dette har vært vanlig praksis på skolen i flere år, og først nå reagerer enkelte foreldre. Jeg er forsåvidt enig i at den ene doen kanskje kunne vært skiftet ut til pissoar, men det er faktisk ikke sikkert det er praktisk mulig eller budsjett til det?

Tror ellers ikke det er fryktelig vanskelig eller traumatisk for gutter å lære å sitte og tisse i visse sammenhenger. Det er da bedre enn at de gjør toalettet vått og ekkelt for andre som bruker det. Jeg har vært på arbeidsplasser (med voksne normale arbeidstakere) hvor det er oppslag på toalettet om at om man ikke klarer å treffe doen får man sitte og tisse. Enkelt og greit. Man trenger ikke overvåke folk for å se om de sitter - hva de gjør ser man jo på om det er piss rundt doen eller ikke.

Skrevet

La gutta stå å tisse!!! Nå er det snart ikke noen forskjell på jenter og gutter lengre!

Skrevet

:ler: man kan krangle om alt her i verden !!

Nå har jeg både en gutt og en jente på småtrinnet. På deres skole er det en felles do for gutter og jenter på hvert trinn. Begge mine har i alle år fortalt at det er mye "søl" på do, og at de av og til har sagt til læreren at det ikke går ann å tråkke på guvet pga av det er vått...

Nå er det ikke moro for jentene å sette seg på en ring om er full av tiss. Men hvorfor lærer ikke foreldre guttene sine til å løfte opp denne ringen - tisse - og så legge den og dolokket etterpå ? Da blir det ivertfall ikke søl der jentene skal sette seg. (evt guttene hvis de skal noe annet).

At noen gutter bommer, er ukonsentrerte ol. er nok riktig. Her hjemme har jeg etter guttebesøk innimellom vasket veggen ved siden av do :overrasket:

Tror ikke man kan be gutter om å tørke doen/gulvet etter seg. For jeg tror de rett og slett ikke får med seg at de søler.

Men verre er det å tenke på hvor mange barn det er som ikke vasker hendene etter et dobesøk? Her hjemme pleier jeg å nevne det i forbi farten til de som har vært på do - husket du å vaske hender? Og glemte de det, tusler de tilbake på badet og gjør det.

Selv har jeg og mannen min terpet dette på ungene. Men den sølingen til gutter,

det går rett og slett på at de har dårlig tid - eller glemmer å holde "snoppen" så tisset havner rett.

Hva med å vaske gulvet / doen litt oftere. Og samtidig passe på at det er såpe og papir til å tørke seg med , både nedentil og til hendene ! Søl er det og på de fleste offentlige toaletter. Så ungdom / voksne er vel ikke noe bedere eksempel !

Ceca ;)

Skrevet
La gutta stå å tisse!!! Nå er det snart ikke noen forskjell på jenter og gutter lengre!

og en av de viktigste tingene som gjør gutter til menn er at de får pisse på doringen og gulvet på doen alle bruker :Nikke: Det er jo det som er poenget her. Hvorfor skal ikke guter lære å ta hensyn? Hvis de tørker opp eller ikke søler så kunne de vel fått stå, men det gjør de åpenbart ikke.

Skrevet

Til informasjon: gutter har utovertiss, jenter har innovertiss. Dette endrer seg ikke selv om guttene sitter når de tisser. Når folk spør seg "hva er det som gjør gutter til gutter" er det neppe stående tissing de aller først nevner. At gutter er redd for å at å stå og tisse vil gjøre dem jentete, så synes jeg ikke det er noe godt argument for å få lov til å grise ned hele toalettet til sjenanse for alle andre. Eller er det å krype rundt på gulvet og vaske opp tiss etter gutteguttene det som gjør jenter til jenter?

Skrevet
Til informasjon: gutter har utovertiss, jenter har innovertiss. Dette endrer seg ikke selv om guttene sitter når de tisser.

Er det den eneste forskjellen på gutter og jenter, mener du?
Skrevet

En annen ting er jo det at nå har de funnet ut at det "sunneste" for guttene er om de sitter på do. Hvis de står så får visstnok ikke blæra tømt seg skikkelig, og det er ikke sunt...

Skrevet

Så er det da vel også slik at fra et medisinsk synspunkt anbefales det at gutter/menn sitter, for da får de tømt blæren skikkelig, noe som ellers kan skale "trøbbel i systemet" på sikt.

Så, kan det være så trøblematisk at skolen ønsker at de sitter, særlig med tanke på de som kommer etter dem og kanskje skal gjøre noe mer sånn at de MÅ sitte på den klissete doen?

Det som gjør gutter annerledes enn jenter er ikke om de står og tisser på do (eller utenfor det) men heller det at de fysisk sett er laget slik at de KAN gjøre det. Utovertissen krabber ikke innover om de setter seg ned...

Skrevet
Er det den eneste forskjellen på gutter og jenter, mener du?

Står det noe sted at det er den eneste? *lese* Nei, jammensanten gjør det ikke det.

Skrevet

Nei, der er et par forskjeller til I forbindelse med sin innovertis har jentene oppi er en livmor og noen eggstokker, mens guttene har litt andre organer. Også har jentene pupper, når de blir store.

Var det flere? ;)

Skrevet
Nei, der er et par forskjeller til I forbindelse med sin innovertis har jentene oppi er en livmor og noen eggstokker, mens guttene har litt andre organer. Også har jentene pupper, når de blir store.

Var det flere?  ;)

Gutter får, som regel, mer hår i ansiktet når de blir eldre.

Og la oss ikke glemme at menn har flink-i-matematikk-og-slike-vanskelige-saker-som-kvinnfolk-bør-holde-seg-langt-unna-gener, mens kvinner derimot har flink-til-å-lage-mat-og-passe-barn-og-vaske-klær-og-dett-er-dett-genet :sjarmor:

Skrevet

Jeg vet om en mor som har sagt til de tre mennene/guttene i familien at de kan velge mellom å sitte på do, eller å ha ansvar for å vaske badet. Da sitter de pent alle sammen. Jeg synes at de kunne løse dette problemet med å ha do for gutter og jenter hver for seg. Nettopp det at gutter søler overalt er jo grunnen til at guttedo er ekle å gå på. Det kan jo faktisk føre til alvorlige problemer for jentene også hvis de går rundt og holder seg hele dagen for å slippe å gå på tilsølte doer.

Skrevet
Jeg vet om en mor som har sagt til de tre mennene/guttene i familien at de kan velge mellom å sitte på do, eller å ha ansvar for å vaske badet. Da sitter de pent alle sammen. Jeg synes at de kunne løse dette problemet med å ha do for gutter og jenter hver for seg. Nettopp det at gutter søler overalt er jo grunnen til at guttedo er ekle å gå på. Det kan jo faktisk føre til alvorlige problemer for jentene også hvis de går rundt og holder seg hele dagen for å slippe å gå på tilsølte doer.

Enig i at det er en god ide, men det vil fremdeles være ekkelt for guttene når de skal bommelomme. Da må de jo ned på ekle våte doet.

Skrevet
Gutter får, som regel, mer hår i ansiktet når de blir eldre.

Og la oss ikke glemme at menn har flink-i-matematikk-og-slike-vanskelige-saker-som-kvinnfolk-bør-holde-seg-langt-unna-gener, mens kvinner derimot har flink-til-å-lage-mat-og-passe-barn-og-vaske-klær-og-dett-er-dett-genet  :sjarmor:

Jaahhhh... hår i ansiktet glemte jeg.

Men jeg har også "flink-i-matematikk"-genet, i tillegg til innovertiss og pupper...

Men for å holde oss on-topic:

Jeg likte løsningen ayraneth forteller om. På hjemmebane. Det funker jo ikke å gi guttene ansvar for å vaske toalettet på skolen da. Men at de skal sitte synes jeg ikke burde være noe tort problem. Og ja, å sette seg på et do som er klissete av gutte-tiss hadde i alle fall fått meg til å holde meg til jeg kom hjem! Med de problemer det kan skape. (nå hadde vi separate gutte og jentedo på min skole da, bortsett fra ett på vgs som var "unisex", og på barneskolen fantes det vel ikke verre skjebne enn for en gutt å være på jentedo eller motsatt (ypperlig mobbeaktivitet, det å anbringe en på "motsatt do", og ha en hel gjeng stående og presse igjen døra så de ikke skulle komme seg ut. JENTELUS!!!)

Men i all hovedsak: gutter kan sitte på do. Jeg vet ikke hva min forlovede gjør, har aldri falt meg inn å spørre, men det er aldri griseri på do i alle fall, så enten sitter han elelr så sikter han godt, eller så vasker han etter seg? Veldressert utgave av mannfolksorten. Får vi sønner forventer jeg at han lærer dem opp i samme stil. (Ellers faller do-renholdsansvaret på mannfolkene i huset ja, uansett alder (over bleiestadie da))

Skrevet

Jeg for min del er dritlei av å vaske doen selv, så jeg støtter forslaget ett hundre prosent. Å si at det bare er å lære gutta å løfte opp ringen er bullshit, jeg har gjort svært lite annet enn å mase på sønnen min i åresvis, men tror du det hjelper? NEI. Og blir det søl? JA!! :sur:

Ja til tvangssitting på do!!

Skrevet
Hva med å vaske gulvet / doen litt oftere. Og samtidig passe på at det er såpe og papir til å tørke seg med , både nedentil og til hendene !  Søl er det og på de fleste offentlige toaletter. Så ungdom / voksne er vel ikke noe bedere eksempel !

Ceca  ;)

Og hvem skal vaske doen oftere? å øke bemanningen av vaskepersonale koster penger. Og da blir det snakk om prioriteringer: skal skoleelevene få lage mat på skolekjøkkenet i stedn for å sitte å tegne maten eller skal guttene få stå og tisse?

Skrevet

Når man synes det er et problem at man sitter og tisser for å slippe masse søl, da har man lite problemer da!

Skrevet

En latterlig sak - det er ikke noe problem å bytte ett av toalettene i fellesarealet ut med et pissoar så er saken løst vel??

Hjelpe meg så mye rart man skal høre om.......

Det er ingen fellesarealer. Det er en do...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...