Gå til innhold

Hey! This is the Internet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et "fenomen" her på KG, og på andre tilsvarende forum på internett, som jeg undres litt over. Eller, det er vel mest riktig å si at jeg irriterer med litt over det, fordi jeg ikke helt skjønner det kanskje. Det er ikke noen stor og viktig sak, og det gjelder laaangt fra alle, men jeg føler for å kommentere det litt likevel.

Ofte når noen starter er tråd om et eller annet tema som angår dem personlig, ender det gjerne med at de blir såret og fornærmet, hvis noen argumenterer mer eller mindre heftig mot deres meninger og synspunkter (jeg ser selvsagt bort fra personhets og usakligheter her). Noen tar kritikk så vanvittig personlig, på et fora som er alt annet en akkurat det!!!

I sånne sammenhenger får jeg ofte på følelsen at vedkommende er ute etter støtte og sympati for sin "sak", men dersom de opplever det motsatte, setter de piggene ut og blir veldig fornærmet. Argumentet da er gjerne "du kjenner ikke meg", "du vet ikke nok om denne saken" "du kjenner ikke min familie" etc.

NEI SELVSAGT vet man ikke "nok" om denne saken. Dette er internett. Men det betyr jo at man som leser og debattant på dette forumet kun kan forholde seg til den informasjonen som andre legger ut. Ofte er dette ensidig fordi andre berørte parter ikke kommer til orde i debatten. Det betyr jo i praksis at man må forsøke å sette seg inn i en evt motparts situasjon selv, og argumentere på bakgrunn av det. Eller rett og slett bruke egne erfaringer fra tilsvarende problemstillinger.

Jeg fatter virkelig ikke at noen kan bli så forulempet som de tilsynelatende blir, gjennom kritikk de får i et endimensjonalt fora som dette. Dersom man ønsker å diskutere rundt "egen sak", må man være oppmerksom på de begrensninger dette gir, og ikke avspise videre debatt med det som er helt åpenbart: Nemlig at en sak gjerne er mer omfattende en det som kommer frem. Og det gjelder faktisk FLERE sider av saken en ens egen.

Ikke ta alt så personlig hele tiden!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg Lula, noen ganger er det utrolig hvor såret noen kan bli av svar som ikke helt er i tråd med det de tydligvis ønsket å få.

Ofte kommer det først en problemstilling frem, og etter at personen har fått en del uønskede svar så kommer det en masse tilleggsopplysninger som jeg ofte får følelsen av at kommer for at brukerne skal endre oppfatning slik at de snur om.

Dersom man ikke tåler å høre hva andre måtte mene så er det tull å legge en problemstilling ut på nettet, da kan det umulig komme noe godt ut av dette.

Og en ting jeg til stadighet legger merke til, er at personer ofte etter en tråd hvor de har møtt litt motgang, passer på å hevne seg i en ny tråd, og da gjerne i en "gjeste" opptreden.

Når jeg svarer på en tråd her inne, så gjør jeg det ut i fra den oppfattningen jeg får av problemstillingen i innlegget. Jeg sitter ikke å leter etter hvem av de fast personene som nå skjuler seg bak "gjest" for å ta denne personen. Dette er internett og jeg har overhode ikke noe personlig forhold eller ønske om å ta/forfølge noen her inne.

Det overrrasker meg hvor personlig ting kan oppfattes.

Skrevet

Ut fra min egen opplevelse av dette har jeg lyst til å si:

1. Noen ganger ønsker man bare å lufte sine meninger(opplevelser)..og det kan da oppleves som et "angrep" at andre legger ut om sine meninger..Selv om de er aldri så gode og fornuftige. Man bør nok kanskje lese litt bedre hva innskriveren egentlig er ute etter..Gjør man ikke det kan det like så godt hevdes at det er den som svarer som ikke evner å se annet enn sin sak. Det er ikke alltid nødvendig å drive "folkeopplysning".

2. Nå er det også engang slik at man ikke lever her og nå, men at man tar med seg alt det man vet om de andre i et forum som dette f. eks i senere diskusjoner...Dette er vel ikke til å unngå. Det er vel da neppe så rart om man kan føle seg støtt dersom man ikke får være i fred..Det finnes også de som stadig må hevde sin mening.

3. Like mye som det er "lov" til å komme med innspill og spørsmål må det også være "lov" til å forsvare seg...og da trenger det ikke bety at man snur for å få andre på sin side, men saken er kanskje mere/mindre omfattende enn det virker ved første øyekast.

4. Egentlig synes jeg ikke det er merkelig at folk blir fornærmet eller forulempet..det hadde vært verre om de var føleseskalde internettzombier..

Dette er ikke skrevet til forsvar for mine innlegg, men som et generelt synspunkt fra meg.

Mirabella

Skrevet

Personlig blir jeg verken såret eller fornærmet ut i fra hva ukjente personer på Internett skriver til meg. :roll:

Det som jeg derimot reagerer på, er personer som er såå standhaftige i sine synspunkt, at de ikke engang gidder å høre på andres sitausjon.

Deler man et personlig problem/dilemma, kan det faktisk være sårende å få tilbakemeldinger som at man ikke kan være riktig god i toppen.

Dette er jo i og for seg ganske normalt. Mennesker har følelser, og de reagerer på ting.

Internett kan faktisk utløse følelser det også.

Enten det er en avisartikkel i en nettavis, en videosnutt du laster ned, en debatt på kvinneguiden...

Debatter engasjerer. Hadde vi vært uten følelser, hadde vi ikke brydd oss om å delta i det hele tatt.

Det normale, er vel kanskje å ta seg nær av ting der og da, og ikke tenke så mye på det etterpå...

Jeg gidder i alle fall ikke å la bagateller ødelegge dagen min. :ler:

Skrevet

Når det hele dreier seg om ukjente menneskers meninger om mennesker de ikke kjenner - er det noe å bry seg om og i enkelte tilfeller la seg personlig fornærme??? I såfall tør jeg påstå at noen sliter med personlige problemer.

Skrevet

Litt på siden, men samtidig aktuell (?)

Ut fra min egen opplevelse av dette har jeg lyst til å si:

1. Noen ganger ønsker man bare å lufte sine meninger(opplevelser)..og det kan da oppleves som et "angrep" at andre legger ut om sine meninger...

Mirabella, jeg har sett du har sagt dette tidligere, men syns ikke det passet å ta det opp da. Men jeg gjør det her i stedet fordi du svarte her & nå og fordi tema legger opp til det.

Jeg syns det er et helt uholdbart argument at du bare skal få lufte meningene dine i et OFFENTLIG FORUM og samtidig si at du ikke vil at andre mennesker skal ha meninger om det du sier. Hadde det vært dagboka di eller hos psykologen eller i lignende privat rom så er det selvfølgelig ikke noe galt i det - det fins jo ikke andre refleksjoner enn ditt eget der. Men i et offentlig forum fins også vi, oss andre, og du kan ikke "tvinge" oss ved den uttalelsen til ikke å ha en mening om det.

Vil du ikke at vi skal ha noen mening om det får du la være å legge det ut.

Skrevet
Litt på siden, men samtidig aktuell (?)

Jeg syns det er et helt uholdbart argument at du bare skal få lufte meningene dine i et OFFENTLIG FORUM og samtidig si at du ikke vil at andre mennesker skal ha meninger om det du sier. Hadde det vært dagboka di eller hos psykologen eller i lignende privat rom så er det selvfølgelig ikke noe galt i det - det fins jo ikke andre refleksjoner enn ditt eget der. Men i et offentlig forum fins også vi, oss andre, og du kan ikke "tvinge" oss ved den uttalelsen til ikke å ha en mening om det.  

Vil du ikke at vi skal ha noen mening om det får du la være å legge det ut.

Jo, du har vel litt rett i det du sier. Men enkelte ting kan jo sies her uten å få noen tilbakemeldinger, mens slike "personlige utblåsninger" lett fanger opp andres synspunkter..Det er vel egentlig ikke så uforståelig heller. Jeg tenkte faktisk lenge og vel før jeg skrev innlegget..men jeg var bare skuffet....Jeg klarer meg kanskje bra uansett hva jeg får i bidrag, men det er liksom noe med helhetstanken. Og for å si det som det er; jeg savnet litt forståelse for min situajon også da! Det er de samme folka som ALLTID dukker opp når jeg tar opp dette. Jeg synes de burde prøve å se saken fra andres hold...og jeg synes det er uhørt å legge ut andre navn selv om man da også er "anonym". Dette har jeg jo skrevet om tidligere så jeg lar det være med dette.

Det er jo ikke slik at jeg vil "tvinge" noen til å ikke ha meninger. Men de trenger vel ikke alltid luftes der og da...En annen ting er at når man starter et innlegg med "sorry" så har man allerede innsett at man har trådt over en grense, og da bør man vel også selv forvente litt tilbakemeldinger..

Og til slutt; en ting er å ha meninger - en annen ting er

hvordan de blir fremsatt.

Og en ting er å ha meninger om en SAK, en annen ting er når man har meninger om personen i saken.(skille sak/person)

Til slutt vil jeg si; jeg savner veldig ofte argumentasjon bak folks meninger. Man kan ikke bare si; dette er bare tull..uten å begrunne hvorfor man mener det!! Og slike meningsløse uttrop respekterer jeg ikke i det hele tatt.

Vel, vel..dette er jo internett..så jeg forlanger kanskje mere enn jeg burde...Men enkelte har da også planer om å opptre som "fagfolk" her..

Mirabella

Skrevet

Når en legger inn ett personlig innlegg her så bør en nok tenke gjennom "om en tåler" å høre kritikk. En kan få mange ulike reaksjoner og for en person som kanskje sliter "med livet" for tiden så kan det være tøft.

Er i utgangspunktet helt enig med Lula, men samtidig så kan folk som svarer på personlige innlegg tenke gjennom hvordan en gir fra seg kritikk. Som @lfa skreiv, det kan være sårende å få høre at en ikke er helt god i toppen.

Mange har jo ett stort nettverk av venner og familie som en kan søke råd og støtte hos. Men noen har kanskje bare internett og KG. Det trenger ikke være de har noen psykiske problemer, men livet bare er sånn. Og da har en bare en gjeng "fremmede" internett venner til å lufte problemene med. Vi er jo ingen psykologer her inne. Og det bør alle tenke på, vi skriver innlegg utifra personlig opplevelser og lærdom. Jeg sier ikke at vi ikke skal være ærlig i tilbake meldingene, men tenke litt gjennom hvordan en sier ting.

Forresten, dersom en ønsker å lufte tankene sine, uten å ha noen tilbakemeldinger, så kan en jo legge de inn på personlige innlegg "til seg seg". Eller skrive dagbok...det er vel gjerne det beste...

Gjest Lottemor
Skrevet

man skal ikke stille spørsmål man ikke kan takkle alle svar på.....

Syntes det blir for mye som blir tatt for personlig.

Hvordan kan det bli personlig kritikk når vi ikke kjenner hverandre og hvor mye folk vet om oss hær på innternet velger vi selv.

så om man ikke tåler alle svar så bør man da fatte at man har gitt ut litt for mye av oss selv enn hva vi klarer å takkle.

Så det bør være en liten tanke til alle før vi poster innleg,takkler vi alle typer svar og responser på dette innleget?

Og mange ganger så vet man hvilken respons man får,men vil egentlig få en hel annen for vi vil ikke ha rett om oss selv.

nei tenke oss om før vi utleverer for mye om oss selv det er noe vi alle burde gjort spes de som tar seg for nær av responser de har fått på sine innleg ....

Skrevet

Når noen skriver et innlegg som de ønsker synspunkter på, så er det klart andre skal skrive sine synspunkter, uansett om de er enig eller uenig.

Men når man kun skriver, så kan det fort bli misforståelser.

Jeg har opplevd et par ganger at jeg har skrevet et innlegg om noe, fått svar som er uenige med meg og jeg har fortsatt å argumentere for det jeg står for, så har noen skrevet "når du legger ut dette, må du takle å høre andre synspunkter enn dine egne".... Selv om jeg har gjort det, jeg har bare fortsatt å argumentere fra mitt ståsted og forklart hvorfor/hva jeg har ment osv, fordi jeg har følt folk har misforstått hva jeg har ment.

Så det kan fort bli misforståelser, fordi ikke alle skriver på samme måte, ikke alltid folk forstår hva man mener, osv...

Dette er jo et debattforum, og debatter skal vel argumenteres både for og imot?? Men man må ta høyde for at selv om en person skriver "hissige innlegg" tilbake er det ikke dermed sagt de ikke tåler å høre andres meninger. De ønsker kanskje bare at folk skal forstå hvorfor man føler/skriver som man gjør, og argumenterer videre for sitt synspunkt. Når en blir veldig engasjert i en debatt, er det fort gjort at andre tolker det som at en ikke takler at folk sier imot en. Det har jeg opplevd flere ganger, selv om jeg ikke har tatt meg nær av innleggene som motsier meg.

Jeg er også enig i det @lfa sier, at det er ikke så rart om noen blir såret e.l. når noen motsier deg med "du må jo være dum i hodet" osv, for det er ikke slikt man sier til folk uansett om man er enig eller uenig.

Et eksempel: Jeg har en liten konflikt gående med en venninne, prater med noen jeg kjenner (IRL) om det, og den personen hører allerede fra min side at min venninne er den som har rett i saken. Derfor svarer personen med at "du er jo helt teit, du tar fullstendig feil!" Det ville vært temmelig sårende IRL, for å si det sånn. Selv om man ønsker synspunkter fra andre er det ikke dermed sagt man vil høre om man er teit eller dum eller whatever.

KG har jo blitt et lite "samfunn" på en måte, folk prater jo som om de kjenner hverandre sååå godt her innimellom. Og da er det kanskje noen som tar seg nær av slikt uansett...

Det har litt med måten man motsier personene på, og ikke hva som egentlig blir sagt... Tror jeg.

Det blir lett misforståelser når det kun er tekst man leser og ikke ser personen man "snakker" med.

Lillian - som sikkert blir misforstått med hva jeg mener nå :ler:

Skrevet

Det blir sagt at man skal passe seg for hva man legger ut om seg selv...Vel. Da forstår man kanskje hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde. Mitt utgangspunkt var at jeg ville være anonym, og det kan jo være mange grunner til det..Selv om jeg kunne valgt å forholde meg taus, og selv om folk ikke kunne vite 100% sikkert om det var meg, så valgte jeg å "stå fram".

Jeg er enig i mye av det Lillian skriver. Når folk skriver at man ikke ser ut til å ha fattet poenget uten å begrunne hva de selv anser for å være poenget så hjelper det jo lite..Man må jo få lov til å argumentere for det en selv mener og tror. Det ser ofte ut som om man helst vil at den andre skal tie..Det handler jo mye om å slipe sine synspunkter og meninger mot andre, og å kunne både gi og ta.

Og bare for å ha det sagt; jeg liker veldig godt å få tilbakemeldinger på det jeg skriver og å diskutere. Men når jeg velger å si ifra på forhånd at jeg ikke ønsker å diskutere så er det ikke bare pga meg selv, eller at jeg ikke kan forsvare mine meninger. Og at jeg svarer har heller ingenting med det å gjøre at jeg blir SÅ såret(selv om jeg kanskje blir det litt), det VIKTIGSTE for meg er alltid å kunne argumentere for det jeg mener. Jeg blir jo litt redd for at folk har misforstått...

Og som sagt jeg velger som oftest å la meg provosere...

det kan jo være greit å få fram det en mener også!!

Leste et sted at noen tror at taushet er et "gode" ...men det er vel snarere et tegn på feighet og at det ikke er så mye hold i det en kommer med..eller hva??

Mirabella

Ikke noe vits å omtale andre brukere som du har diskutert med i andre tråder, Mirabella. Vil du si noe til den brukeren, bruk Personlige meldinger eller send en pm. Bare husk å være innlogget.

Tusenfryd - moderator

Skrevet

Finnes det noen i det hele tatt som tåler kritikk? Ja, dersom det er konstruktiv kritikk som kommer fra folk som kjenner oss godt, og som kjenner situasjonen din.

De aller fleste har problemer med å ta til seg kritikk fra ukjente -det skjer i de fleste forum på nettet - jeg har deltatt i en god del, både norske og utenlandske - Kvinneguiden er intet unntak.

Kritikk er uungåelig i et forum på nettet full av forskjellige personligheter -dersom en overhodet ikke takler kritikk, trenger man da heller ikke forverre det med å oppsøke det.

Jeg synes Lady har et godt poeng - det finnes ingen psykologer her inne - og det er utrolig viktig å få frem.

Jeg har følelsen av at endel av de som skriver innlegg, tror kanskje at folk her inne skal komme med et fasitsvar på et evnt problem en har (og det fasitsvaret bør helst være det samme en har laget selv oppe i topplokket mens en skrev innlegget) - men blir istedet møtt med kritikk - vel, er det rart at ting blir tatt opp personlig?.

Det er jo enkelt - når vi i utganspunket ikke får det vi trodde vi skulle få...ja, da kan det bli bråk :roll:

SSax :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil gjerne snu problemstillingen. Det finnes de som svarer som mener at de har det eneste rette svaret også!

Mirabella

Skrevet

Så lenge folk passer seg bitelitegrann for å kalle andre mindre pene ting bare fordi de har en annen mening eller ikke VIL bli overbevist om en ting, så er jeg fornøyd.

Dog, jeg skjønner at det er lett å bli såret av ting her. Det er tross alt mange forskjellige personer her på KG, men det går an å tenke LITT før man skriver og ikke pøse ut med ufine ord fordi noen holder på sitt. DET er jeg lei av og i sånne tilfeller blir jeg faktisk sint og lei meg. Selv om det er på internett.

Når dere sier en litt ekkel ting her på forumet,- hadde dere turt å si det samme face to face ? Spør dere selv.....

Det er ikke alltid kritikken og spørsmålet om å "tåle" svar etc., men rett og slett å ordlegge seg ordentlig og ikke komme med usakligheter av verste grad. DET er det endel som har problemer med både her og IRL. Jeg synes man bør oppføre seg like ordentlig her som IRL.

Dette er ikke noe søppel-sted! Det er et diskusjonsforum. Og jeg mener absolutt ikke at alle skal være enige med hverandre og dulle med hverandre. Men det må gå an å ha LITT respekt,- selv om to personer forskjellige som dag og natt, har en heavy diskusjon på gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...