Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det mest rettferdig å ordne følgende situasjon :

-Kjæresten min har bygd seg nytt hus til X antall kroner for ca et år siden

- Han har et lån som er ca 500 000 kroner mindre enn hva boligen totalt kom på

- Han og familien har i tillegg lagt ned stor egeninnsats i form av arbeid i huset

Dersom vi skal flytte sammen, ønsker jeg å kjøpe meg inn i huset med 50 %. Hvordan ordner vi dette, og hvilken sum skal man regne ut i fra? Kostpris på huset? Kostpris + en eller annen sum for egeninnsats? Markedsverdi? Hva mener dere er riktig?

Ønsker å sikre meg selv, samtidig som jeg ikke skal snyte ham om det skulle gå helt galt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Markedsverdi! Uten tvil... Den arbeidsinnsatsen de har lagt ned i huset må også tas med i beregningen.

Skrevet
Markedsverdi! Uten tvil... Den arbeidsinnsatsen de har lagt ned i huset må også tas med i beregningen.

Enig at det er markedsverdien som må gjelde.

Egeninnsatsen gjenspeiler seg i markedsverdi og lån. Hadde egeninnsatsen vært mindre så hadde han måttet kjøpt tjenester og ergo så hadde lånet vært høyere.

Skrevet

Markedsverdi!

Det er dette huset er verd i det øyeblikket du kjøper deg inn. Og da har du også rett på å få 50% av markedsverdi den dagen huset selges.

(Hvis ikke kunne dette ført til en ny diskusjon om du evt. skal kjøpes ut igjen senere.)

Skrevet

Du tar over halvparten av lånet og betaler ham halvparten av differanse (markedsverdi - lånebeløp). Så må du også betale dokumentavgift på halvparten av markedsverdi, samt tinglysningsgebyr.

Om alt skal være korrekt. Med mindre du alt eier noe du skal selge, vil en slik løsning ha ganske store økonomiske konsekvenser for deg i lang tid da. Jeg ønsket også å gjøre det slik, men vi fant ut at med felles økonomi var det dustete at jeg skulle ha så mye høyere gjeld enn ham, så vi fant en annen løsning.

Skrevet
Du tar over halvparten av lånet og betaler ham halvparten av differanse (markedsverdi - lånebeløp). Så må du også betale dokumentavgift på halvparten av markedsverdi, samt tinglysningsgebyr.

Om alt skal være korrekt. Med mindre du alt eier noe du skal selge, vil en slik løsning ha ganske store økonomiske konsekvenser for deg i lang tid da. Jeg ønsket også å gjøre det slik, men vi fant ut at med felles økonomi var det dustete at jeg skulle ha så mye høyere gjeld enn ham, så vi fant en annen løsning.

Høres jo fornuftig ut! Vi må jo finne en løsning begge kan leve med, og en løsning som gjør at ingen av oss blir sittende med katta i sekken.

Regner med at vi også kommer tilå ha felles økonomi når vi flytter sammen.

Skrevet

Vi gjorde det slik at jeg tok over halve lånet uten å betale noe i mellom.

Tinglyste halvparten av eiendommen over på meg, etter verdien han kjøpte for 5 år tidligere (ikke gjort forbedringer), og betalte dokavgift av halve dette beløpet.

Hadde en intern avtale uten advokat (vi regner oss som mennesker som ikke ville lagt oss i krig og vært urimelige ved et brudd - sikkert et sjansespill, men det gikk bra) om at dersom jeg flyttet ut/vi brøt før det var gått to år, skulle han ta tilbake lånet og betale meg kun halve prisstigningen den tiden jeg bodde der.

Vi tok en verdivurdering da jeg flyttet inn, den viste 650 000 over summen jeg "kjøpte meg inn på", dette regnet vi som hans eiendom alene de første årene.

Nå har vi bodd sammen i 5 år, bygget ut og doblet verdien på boligen. (Og størrelsen på gjelden :frustrert: ). Vi er nå likeverdige, og ved et evt. brudd ville vi delt markedsverdi-gjeld 50/50.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...