Gå til innhold

Kjæresten flytter inn hos meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten flytter inn i min bolig.

Klok av skade fra eget og venninners tidligere forhold og samlivsbrudd, ønsker jeg nå å sikre meg ved et evt. samlivsbrudd.

Her er situasjonen:

Jeg eier boligen, har nedbetalt litt gjeld og har god økonomi til å klare meg alene fremover også. Ønsker ikke at boligen skal bli felleseie, og kommer ikke til å ta imot penger av han for å betale på boliglånet. Men naturlig nok kommer han også til å bidra til andre utgifter som mat, strøm osv. Han kommer også til å hjelpe til med vedlikehold og evt. mindre oppussing, ikke nødvendigvis økonomisk, men med arbeidskraft.

Dersom forholdet tar slutt ønsker jeg ikke at han skal ha rett på noe verdistigning på boligen, eller kompensasjon for arbeid/vedlikehold han har vært med på. Eller at han på noen måte skal ha eierandel i boligen.

Hvordan kan jeg sikre meg mot dette? De fleste samboerkontrakter jeg har sett er stort sett beregnet på samboere som har felles bolig. Dette blir mer som at han leier hos meg..

Må det skrives noe avtale for å unngå at han automatisk får rettigheter bare av å bo der og bidra med matinnkjøp osv..?

PS!

Ønsker ikke svar om at dette er urimelig fra min side. Det er gode grunner for at jeg gjør det på denne måten, og han er fullstendig inneforstått med og enig i dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo avtalefrihet her i landet, så det er ingenting i veien for å sette opp en samboeravtale der dere avtaler at boligen er og forblir din, og at dere ellers deler på utgifter til mat/strøm som dere uansett måtte betalt hver for dere, og at han deltar me arbeidskraft (ikke penger) til vedlikehold burde ikke være noe problem. Dersom det derimot er snakk om en utbedring av boligen, som hever standarden, og han bidrar økonomisk, ville det vært naturlig at han evt fikk kompensjasjon for den verdihevingen han betalte for, om det skulle bli brudd. så unngå akkurat det.

Jeg skal ikke svare at dette er urimelig, dere har frihet til å avtale hva dere vil, og så lenge dere er enige om dette burde det ikke være noe problem å få formulert det skriftlig.

Det er jo ikke dumt å planlegge for et fremtidig brudd dersom man har en slik situasjon, selv om det for meg strider mot enhver følelse av "forpliktelse" i forholdet å skulle planlegge nåtiden med tanke på et fremtidig brudd. Derfor lever vi med felles økonomi (ikke noe "mine penger" eller "hans penger", bare 100% våre penger) men vi har da ogå kjøpt hus sammen, og gifter oss om noen måneder, der vi da satser på felleseie. Derved er det en helt annen situasjon.

Jeg har full forståelse for ditt ønske om å sikre dine eierintresser i ditt hus. så lenge du står som eier, du betaler lånet, og dere avtaler at det skal fortsette å være slik, så burde det la seg ordne greit.

Han får ikke rett til eierandel i huset av å ha bidratt til matinnkjøp (da snakker jeg ikke om at han har betalt alle andre reggninger enn lånet, men altså bidratt emd "sin andel"), særlgi ikke så lenge dere har skrevet avtale på at han altå ikke gjør det.

Skrevet

At du ønsker å sikre deg i forhold til et eventuelt brudd, skjønner jeg. Jeg synes også at det er rimelig at han betaler halve strømregningen, telefonregningen etc. Men jeg synes ikke du kan kreve at han skal stille opp på oppussingsprosjekter som hever boligens verdi. Det er mulig at du ser på dette som en slags husleie, men jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan ha ønske om å tjene penger på at kjæresten bor hos en.

Du skal også være klar over at dette kan bli en kilde til konfilkt mellom dere. Du nekter ham å investere i den boligene han skal bo i og stenger ham i så måte ute fra boligmarkedet. I tilfelle brudd er det derfor han som vil bli den skadelidne. Han har ingenting å falle tilbake på. Hvis han er flink vil han benytte anledningen til å spare seg opp noen midler, men en eventuell stigning i boligmarkedet vil han være helt utelatt fra. Jeg ville aldri, aldri ha stilt meg i en så sårbar situasjon. Det er helt sikkert.

Skrevet

Takker for svar!

Føler litt trang til å kommentere:

Men jeg synes ikke du kan kreve at han skal stille opp på oppussingsprosjekter som hever boligens verdi. Det er mulig at du ser på dette som en slags husleie, men jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan ha ønske om å tjene penger på at kjæresten bor hos en.

Det er ikke for å tjene penger. Boligen er i bra stand som den er, men litt mindre oppussing gjør man jo ofte fordi man liker å holde på med det , og hvis han ønsker å delta i dette blir det jo for dumt å nekte han også..Men jeg krever det absolutt ikke, klarer fint dette selv som jeg har gjort før også.

I tilfelle brudd er det derfor han som vil bli den skadelidne. Han har ingenting å falle tilbake på.

Han flytter fra sin leide leilighet, som han ellers ville ha fortsatt å bo i. Han har ikke hatt noen planer eller ønske om å investere i noe han kan "falle tilbake" på eller tjene penger på senere.

Forøvrig er dette akkurat nå (når forholdet er nytt). Senere gjør vi det kanskje annerledes, hvis ting fungerer bra.

Men mener dere at det bare er å skrive en egen avtale selv da? Må denne gjøres av advokat eller med vitner tilstede for at den skal være gyldig?

Ønsker gjerne svar fra flere også.

Skrevet

Jeg har vært i akkurat denne situasjonen tidligere.

Fant en samboeravtale gratis på nett, som også kunne brukes i dette tilfellet.

Der fylles eierandelen av boligen ut i % (i ditt tilfelle 100%) Og så mener jeg det står noe om fordeling av løpende utgifter.

Vi skrev hvertfall en sånn.

Nå er den ikke gyldig lenger da, for vi giftet oss, og løste problemet på den måten. I tillegg har vi planer om å kjøpe noe felles. (For det vi får for min leilighet, hans sparepenger og det vi sammen får i lån.)

Skrevet

Det finnes ferdigløsninger for de som ikke eier 50% hver også ja, så et skal ikke være noe problem å ordne en fra nett.

Du TRENGER ikke advokat så lenge dere er enige og det hele er greit formulert, men dere kan evt benytte en advokattime dersom dere føler det er greit.

Skrevet

Så lenge dere ikke er gift og boligen er tinglyst på deg, vil han jo ikke få noe krav i den? Syns det er rimelig at han betaler for seg - en form for husleie - i tillegg til at han selvsagt deler løpende kostnader. Om dere setter hans betaling til en halv husleie på tilsvarende leilighet eller halvparten av dine rentekostnader styrer dere jo selv, og det vil uansett ikke gi ham rett til din eiendom ved samlivsbrudd.

Syns det er riktigst at du betaler oppussingskostnader siden det er din bolig, hans "husleie" dekker dette, men jobb bidrar han selvsagt med.

På sikt er jo ikke dette en god løsning for ham, men om dere er helt nye og han er inforstått med at det er slik det blir, ser jeg ingen problemer med løsningen. Ellers tar dere med ut det dere tar med inn, en samboeravtale blir mer enn fortegnelse av hva den enkelte eier. Samt en oversikt over eierskap til ting dere kjøper mens dere er sammen. Om dere ikke har felles/egne barn på en eller annen side, ville jeg ikke lagt advokatpenger i det.

Skrevet

hva med å sette opp en leiekontrakt som om han var en kamerat/venninne som skulle bo hos deg. da vil han ha delt ansvar for vanlige boutgifter som strøm ol.og samtidig delt ansvar for vanlig vedlikehold av boligen. Større vedlikeholdsutgifter/oppussing må påkostes av deg.

Mener du at han skal bo gratis hos deg, skjønte ikke helt det.. ?I såfall kommer han jo godt ut av det med tanke på muligheter for egen sparing. Synes ikke det er urimelig å kreve alminnelig husleie, slik at ikke du "sponser" boutgifter for ham.. Evt at han tar en større andel av husholdningsutgiftene.

Skrevet

Du trenger ingen samboeravtale for å sikre boligen din, er den din så er den din. Selvfølgelig kan ikke kjæresten din kreve noen andel av verdistigningen på leiligheten som han ikke eier noe av dersom det skulle bli slutt mellom dere. Det at han er med på oppussing og betaler strøm og eventuelt husleie (virket ikke som om du skulle kreve det) gir han på ingen måte noen eierandel i din bolig sånn helt uten videre. Jeg lurer litt på hva slags erfaringer venninnene dine har hatt...

Samboeravtaler er greie for å avtale fordelingen av faste utgifter og hvem som eier tv'en eller sofaen.

Skrevet

Vet det ikke er det du spør om, men et alternativ er jo at han investerer i en annen leilighet som han igjen leier ut. På den måten eier dere hver sin bolig, og kan dele på vedlikeholdet.

Skrevet
Kjæresten flytter inn i min bolig.

Klok av skade fra eget og venninners tidligere forhold og samlivsbrudd, ønsker jeg nå å sikre meg ved et evt. samlivsbrudd.

Her er situasjonen:

Jeg eier boligen, har nedbetalt litt gjeld og har god økonomi til å klare meg alene fremover også. Ønsker ikke at boligen skal bli felleseie, og kommer ikke til å ta imot penger av han for å betale på boliglånet. Men naturlig nok kommer han også til å bidra til andre utgifter som mat, strøm osv. Han kommer også til å hjelpe til med vedlikehold og evt. mindre oppussing, ikke nødvendigvis økonomisk, men med arbeidskraft.

Dersom forholdet tar slutt ønsker jeg ikke at han skal ha rett på noe verdistigning på boligen, eller kompensasjon for arbeid/vedlikehold han har vært med på. Eller at han på noen måte skal ha eierandel i boligen.

Hvordan kan jeg sikre meg mot dette? De fleste samboerkontrakter jeg har sett er stort sett beregnet på samboere som har felles bolig. Dette blir mer som at han leier hos meg..

Må det skrives noe avtale for å unngå at han automatisk får rettigheter bare av å bo der og bidra med matinnkjøp osv..?

PS!

Ønsker ikke svar om at dette er urimelig fra min side. Det er gode grunner for at jeg gjør det på denne måten, og han er fullstendig inneforstått med og enig i dette.

Du er sikret ved ikke gå inn i noen avtale. han må jo påberegne at han må betale sin del av husleie da han flytter inn. Selv om dere gifter dere, så har han ikke krav på noe av boligen din om det blir skillsmisse.

Skrevet
Du trenger ingen samboeravtale for å sikre boligen din, er den din så er den din. Selvfølgelig kan ikke kjæresten din kreve noen andel av verdistigningen på leiligheten som han ikke eier noe av dersom det skulle bli slutt mellom dere. Det at han er med på oppussing og betaler strøm og eventuelt husleie (virket ikke som om du skulle kreve det) gir han på ingen måte noen eierandel i din bolig sånn helt uten videre. Jeg lurer litt på hva slags erfaringer venninnene dine har hatt...

Det jeg har hørt at andre har opplevd er at hvis en bolig blir nedbetalt mens "denne kjæresten" bor der, så vil han/hun ha rett på verdistigning/økning i egenkapitalen som er komt som følge av at lånet er blitt mer nedbetalt. Dette uansett om "kjæresten" har betalt mat eller lån, så lenge han/hun har bidratt til fellesøkonomien.

Hvis boligen er gjeldfri når "kjæresten" flytter inn, så blir det noe annet.

TS

Skrevet
Det jeg har hørt at andre har opplevd er at hvis en bolig blir nedbetalt mens "denne kjæresten" bor der, så vil han/hun ha rett på verdistigning/økning i egenkapitalen som er komt som følge av at lånet er blitt mer nedbetalt. Dette uansett om "kjæresten" har betalt mat eller lån, så lenge han/hun har bidratt til fellesøkonomien.

Hvis boligen er gjeldfri når "kjæresten" flytter inn, så blir det noe annet.

TS

Det er altså helt feil. Den eneste måten en samboer kan få del i verdistigning er dersom man gifter seg meg huseieren og har felleseie. Han vil lovlig sett bare være en leieboer, kjæreste eller ei. Det er mulig at enkelte har kommet til enighet over en slik ordning, men en samboer har ikke automatisk rett til dette. Eller så kan det hende at "andre" har hatt en særdeles veltalende ekssamboer som har klart å overbevise "de andre" om at han har rett på en del av verdistigningen den tiden han har bidratt til fellesøkonomien.

Skrevet
Det er altså helt feil. Den eneste måten en samboer kan få del i verdistigning er dersom man gifter seg meg huseieren og har felleseie. Han vil lovlig sett bare være en leieboer, kjæreste eller ei. Det er mulig at enkelte har kommet til enighet over en slik ordning, men en samboer har ikke automatisk rett til dette. Eller så kan det hende at "andre" har hatt en særdeles veltalende ekssamboer som har klart å overbevise "de andre" om at han har rett på en del av verdistigningen den tiden han har bidratt til fellesøkonomien.

Nei, helt feil er det ikke. Men du har rett i at det ikke er noen automatisk rett i det.

Min advokat sa til meg etter samlivsbruddet at samboer KAN få rett til en andel av betalte avdrag hvis h*n hadde bidratt på lik linje med meg til alle husholdningsutgifter. Men han må ta det til retten hvis jeg ikke er enig. Og det gjelder altså kun betalte avdrag, ikke renter og ikke verdistigning.

Skrevet
Nei, helt feil er det ikke.  Men du har rett i at det ikke er noen automatisk rett i det.

Min advokat sa til meg etter samlivsbruddet at samboer KAN få rett til en andel av betalte avdrag hvis h*n hadde bidratt på lik linje med meg til alle husholdningsutgifter.  Men han må ta det til retten hvis jeg ikke er enig.  Og det gjelder altså kun betalte avdrag, ikke renter og ikke verdistigning.

:Nikke: Dette stemmer. Domstolene har avsagt flere dommer hvor de tilkjenner en part et vederlagskrav i slike tilfeller, ut i fra alminnelige berikelses- og restitusjonsprinsipper. Alternativt kan man også opparbeide seg en sameiedel i den andres bolig. Derfor er det veldig smart av trådstarter og være føre var, og lage en samlivsavtale som kan forhindre dette.

Skrevet

Dette er en problemstilling som også jeg møtte da jeg kjøpte hus i sommer. Jeg fant drømmehuset, og siden min kjæreste ikke hadde noen sparepenger , eller noe mulighet til å få lån, så tok jeg opp lån selv og kjøpte huset. Jeg hadde en leilighet fra før og spare penger som dekket halve kjøpesummen.

Vi skrev en kontrakt , slik at han står som leier til meg, og der stod også prisen han skulle betale meg i måneden. Denne kontrakten var det banken som ønsket.

Jeg synes det er rett og rimelig at ved et eventuellt brudd, så skal jeg sitte igjen med huset. Jeg er også klar over at dette muligens stenger han ute fra boligmarkedet, men foreløpig er det ikke noe problem , da han aldri i verden hadde fått et lån likevel.( Han har studielån og holder på med hovedoppgave og ikke noen sparepengereller fast jobb) Altså situasjonen for han om han hadde vært alene hadde også blitt å være leieboer.

Nå er han snekker da, og han har hjulpet meg masse med ting i huset. Slik som hele flyttingen, oppussing av min gamle leilighet , å skru opp ting osv. Jeg er litt usikker på hvordan vi skla gjøre det i forhold til dette, men min tanke var å betale han for dette, eller gjøre det slik at han da betalte mindre "husleie"

Uansett kan et huskjøp by på mange problemer, fordi et forhold blir da mye mere forretningsmessig. En vil jo ha det bra sammen og fungere som kjærester, men samtidig er jeg ikke dum heller. Jeg vil gjerne ta med meg det jeg gikk inn med ved et eventuellt brudd.

Heldigvis er kjæresten min enig med meg i dette, og han synes ikke det var noe problem.

Skrevet

Selv om din nye samboer ikke vil ha krav på noe i følge loven, ville jeg uansett ha satt opp en samboeravtale.

Det er så enkelt å sette opp en samboeravtale når alt i forholdet går bra, og det er en fin sikkerhet å ha avtalen seg i mellom skriftlig, uansett hva som skulle skje i framtiden.

Det finnes samboeravtaler på nett du kan bruke. Så vidt jeg husker fra da vi skrev vår, trenger man hvert sitt vitne til å signere avtalen for at den skal være gyldig.

Skrevet

Har nylig lært om dette med "hvem har krav på hva ved samlivsbrudd" ved ulike samlivsformer.

Samboerskap:

Hovedreget: Hver part tar sitt og gitt er gitt.

Her skal ingenting deles. Om den ene parten betaler ned på lånet til den andre, regnes dette som om det var en gave og den som har betalt har ingen krav på tilbakeføring av disse midlene eller annen godtkjørelse for det.

Det er noe HEEELT annet om man gifter seg.

Skrevet
Har nylig lært om dette med "hvem har krav på hva ved samlivsbrudd" ved ulike samlivsformer.

Samboerskap:

Hovedreget: Hver part tar sitt og gitt er gitt.

Her skal ingenting deles. Om den ene parten betaler ned på lånet til den andre, regnes dette som om det var en gave og den som har betalt har ingen krav på tilbakeføring av disse midlene eller annen godtkjørelse for det.

Det er noe HEEELT annet om man gifter seg.

Det er riktig at hovedregelen om at hver part tar sitt, og gitt er gitt. Men jeg må igjen presisere at Høyesterett i flere tilfeller har tilkjent en part som har bidratt mye et vederlagskrav, eventuelt anerkjent at en part har opparbeidet seg en sameieandel i den andres bolig. Derfor er det utrolig viktig å sikre seg med samboeravtale, dette kan ikke understrekes nok! Dette er uansett viktig for å gjøre et eventuelt mest mulig ryddig "følelsesmessig" sett, en slik kontrakt vil forhåpentligvis være egnet til å forhindre en del konflikter. For øvrig trenger man ikke vitner ved undertegnelse av en slik kontrakt, det er tilstrekkelig at begge parter undertegner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...