Gjest Bryllupsgjest Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 For noen uker siden var jeg invitert til kaffen i et bryllup. Bare noen timer før vielsen fikk vi beskjed om at vi måtte betale alt i baren selv. Vi fikk riktignok både velkomstdrink og en konjakk til kaffen, men allikevel syntes jeg det var litt stusselig servering. Det var ikke snakk om noe lavbudsjettbryllup, og jeg tror ikke det var spart på pengene når det gjaldt klær til brudeparet, lokaler, hotellovernatting etc. Hadde vi fått beskjed om betalingen i god tid hadde jeg kanskje ikke reagert sånn, men nå var vi innstilt på at vi i hvert fall skulle få litt og drikke utover kvelden. Er det her en helt vanlig måte å gjøre ting på, eller? Er det jeg som er kravstor?
marsy Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 (endret) ai ai ai.. dette temaet er det mange som har meninger om!! personlig synes jeg det er ufint at kaffegjester må betale for mye i baren uten å ha fått beskjed i god tid. Hvis burdeparet ikke har mulighet til å ha fri bar synes jeg et godt alternativ er at alle får 2-3 bonger hver i tillegg er jeg imot kaffegjester i det hele tatt, men det er en annen diskusjon Endret 26. september 2006 av marsy
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 ai ai ai.. dette temaet er det mange som har meninger om!! Ja... jeg har lest drøssevis av opphetede diskusjoner om ja/nei til kaffegjester og for/mot fri bar, så kanskje var det dumt av meg å starte enda en tråd om dette. Kan legge til at jeg i utgangspunktet synes det er helt greit å være kaffegjest, spesielt siden det stort sett var familien som ble bedt til middag og vi ikke kjenner brudeparet særlig godt. Jeg synes også det er helt greit å ikke ha fri bar når man først har spandert både middag og kake. Men kombinasjonen av disse tingene synes jeg ble litt ... underlig.
Gjest Gjesta Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Er vel litt forskjellig hvordan folk ønsker å gjøre dette... Men ei jeg kjenner var i bryllup. Der fikk middagsgjestene 3 bonger, mens kaffegjestene måtte betale alt i baren selv... Da synes jeg du lager et litt unaturlig skille på gjestene. Vi kommer sannsynligvis til å ha kaffegjester fordi det blir veldig mange gjester. Men vil ha fri bar til alle. For å få til dette har vi heller valgt et sted uten servering for å spare litt penger...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Har vært mange tråder her inne om brudepar som er så gjerrige at de har kaffegjester eller at gjestene må betale for drinkene. Blir høy tempratur hver gang, fordi de gjerrige forsvarer de simple valgene sine med nebb og klør. Det er og blir og vil alltid være veldig kjipt å forlange betaling av sine gjester.
Leyla77 Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Trådstarter: du sier dere ikke kjente brudeparet særlig godt..... Hvorfor i all verden ba de dere da? Vi prioriteter venner framfor fjerne slektninger, for å slippe at noen må komme som B-gjest. Dessuten har vi spart både brennevin og vin i snart et år for å kunne ha fri bar. Alle familiens taxfree kvoter de siste 12 mnd serveres i vårt bryllup
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Alle jeg har snakket med sier at barregningen faktisk ikke blir så ille som man er redd for på forhånd. De fleste har fått i seg nok under middagen og det er vel grenser for hvor mye kaffegjestene klarer å få i seg i løpet av kvelden. Vi går for fri bar i vårt bryllup, og regner med at det skal gå greit.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Trådstarter: du sier dere ikke kjente brudeparet særlig godt..... Hvorfor i all verden ba de dere da? Jeg formulerte meg litt dårlig, tror jeg. De inviterte familien og muligens noen veldig nære venner til middag, mens vi som ikke er fullt så nære venner ble bedt til kaffen. Vi er venner, men ikke bestevenner, hvis du forstår.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 jeg syntes det burde vært skrevet i innbydelse også syntes jeg de burde holdt kaffe/brus/vann til alle utover hele kvelden og de som skal ha alkohol kan kjøpe selv.........(kanksje de gjorde det)
Gjest Neffi Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 Vi var også på et slikt bryllup i sommer - bare det at vi hverken fikk velkomstdrink eller noe til kaffen... Vel - uansett, vi kommer til å ha fri bar - og alle til middag. Dette koster oss max ..kanskje 20 000 ekstra. Men vet du hva!? Det er det skikkelig verdt! Vi har mulighet til å spare opp ganske mye penger i forkant..., nettopp fordi vi valgte å planlegge bryllupet til neste år - da vi faktisk har råd til å ha en FEST, ikke bare fine klär. Så nei, jeg synes faktisk at man burde ha noe å tilby alle sine gjester. Men såklart det er slik jeg tenker - ikke alle er som meg! Heldigvis
Havfrua Skrevet 26. september 2006 #11 Skrevet 26. september 2006 Alle jeg har snakket med sier at barregningen faktisk ikke blir så ille som man er redd for på forhånd. Stemmer ikke for vår del. Barregningen vår kom på 10.000 kroner i tillegg til alt som var inkl i pakken (velkomstdrink, vin til maten, cognad/likør til kaffen) og vi var bare 45 gjester.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Jeg er i mot både kaffegjester og betaling i baren så da jeg giftet meg i sommer kjørte vi full pakke på alle gjestene. Så da ba vi heller litt færre gjester dvs. vi ba alle de vi hadde god kontakt med av familie og venner, mens de som liksom man skulle be bare for å be, de fikk ingen invitasjon. Jeg har nemlig vært i flere bryllup tidligere hvor det har vært praktisert både bonger og betaling i baren. I det ene bryllupet var middagen ferdig kl. 20:00 og etter det måtte alle kjøpe drikke i baren (til utestedpriser). Siden festen holdt på til 02:00 ble det en dyr affære... Så slik ville jeg ikke at mine gjester skulle ha det. Ville at mine gjester skulle føle at vi satte pris på å invitere akkurat dem. Og det hørtes ut som alle var veldig fornøyde etterpå. Så ble det en dyr affære for oss, men man gifter seg jo bare en gang! (Det er iallefall det jeg tror og håper...)
Gjest Trådstarter igjen Skrevet 26. september 2006 #13 Skrevet 26. september 2006 jeg syntes det burde vært skrevet i innbydelse også syntes jeg de burde holdt kaffe/brus/vann til alle utover hele kvelden og de som skal ha alkohol kan kjøpe selv.........(kanksje de gjorde det) ← Ja, det er det jeg også mener. Hadde vi fått beskjed tidligere hadde vi kanskje ikke reagert. Hadde de spandert brus, farris el.l hadde det også vært greit, men det gjorde de altså ikke.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #14 Skrevet 26. september 2006 Stemmer ikke for vår del. Barregningen vår kom på 10.000 kroner i tillegg til alt som var inkl i pakken (velkomstdrink, vin til maten, cognad/likør til kaffen) og vi var bare 45 gjester. ← Syntes ikke det var så ille jeg. Vi var 70 gjester og hadde budsjettert med 18000 i barregning og da hadde vi samme pakke som dere omtrent. Og vi endte opp omtrent som på budsjett. Det er dyrt å gifte seg, spesielt hvis man ikke kan ta med drikke selv på lokalet.
Havfrua Skrevet 26. september 2006 #15 Skrevet 26. september 2006 Jeg er forøvrig enig med trådstarter om at det burde opplyses om på forhånd, om det er fri bar eller ikke. Det gjelder jo for alle gjestene. Syns historien om middagsgjestene som fikk 3 bonger og kaffegjestene som ikke fikk noen var noe av det værste jeg har hørt...
Gjest Trådstarter enda en gang... Skrevet 26. september 2006 #16 Skrevet 26. september 2006 Må bare presisere litt her, tror jeg, så jeg ikke høres ut som en skikkelig kravstor møkkagjest som aldri blir fornøyd Jeg er i utgangspunktet for at folk kan organisere bryllupene sine slik de selv ønsker og har økonomi til. Jeg synes også at det viktigste er å bli gift, ikke at man holder verdens mest perfekte selskap. Jeg kan gjerne gå i et skikkelig lavbudsjettbryllup med minimal servering hvis det er det brudeparet har råd til og de har gitt beskjed om det på forhånd (gjerne sammen med innbydelsene). Alt er egentlig greit så lenge man vet om det på forhånd og kan ta avgjørelser ut fra det (om man vil komme, hvor dyr gaven skal være, osv). Men jeg synes det bør være et visst samsvar mellom hvor mye penger brudeparet bruker på seg selv til klær, overnatting og annet, og hvor mye de bruker på gjestene. Det så det ikke ut til å være i dette tilfellet, dermed fikk vi en følelse av at vi var mer statister enn gjester.
Gjest Neffi Skrevet 26. september 2006 #17 Skrevet 26. september 2006 Må bare presisere litt her, tror jeg, så jeg ikke høres ut som en skikkelig kravstor møkkagjest som aldri blir fornøyd Jeg er i utgangspunktet for at folk kan organisere bryllupene sine slik de selv ønsker og har økonomi til. Jeg synes også at det viktigste er å bli gift, ikke at man holder verdens mest perfekte selskap. Jeg kan gjerne gå i et skikkelig lavbudsjettbryllup med minimal servering hvis det er det brudeparet har råd til og de har gitt beskjed om det på forhånd (gjerne sammen med innbydelsene). Alt er egentlig greit så lenge man vet om det på forhånd og kan ta avgjørelser ut fra det (om man vil komme, hvor dyr gaven skal være, osv). Men jeg synes det bør være et visst samsvar mellom hvor mye penger brudeparet bruker på seg selv til klær, overnatting og annet, og hvor mye de bruker på gjestene. Det så det ikke ut til å være i dette tilfellet, dermed fikk vi en følelse av at vi var mer statister enn gjester. ← Enig, heeeelt enig.
Havfrua Skrevet 26. september 2006 #18 Skrevet 26. september 2006 Syntes ikke det var så ille jeg. Vi var 70 gjester og hadde budsjettert med 18000 i barregning og da hadde vi samme pakke som dere omtrent. Og vi endte opp omtrent som på budsjett. Det er dyrt å gifte seg, spesielt hvis man ikke kan ta med drikke selv på lokalet. ← Glemte å opplyse om at det også var 3 drinker pr pers inkl i pakken vår, så jeg syns 10.000 i tillegg var ganske mye jeg da.
Gjest Neffi Skrevet 26. september 2006 #19 Skrevet 26. september 2006 10 000 er faktisk ikke mye om kjolen din koster like mye... Det spörs jo hva man verdsetter. Det viktigste for meg er at mine närmeste skal ha det bra - og föle at de får en flott fest av oss, ikke at de må betale dyrt for at vi skal glanse.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #20 Skrevet 26. september 2006 Synes også det virker litt kjipt å ha spandert haugevis av penger på kjolen og lokale og alt slikt, og så være gjerrig med gjestene. Da kan man heller ha et litt mer beskjedent kjolebudsjett, ha et litt mindre fancy lokale, og så heller sørge for at gjestene føler seg velkommen og verdsatt. Men herregud, dere som sier 10 000 ikke er mye.. For enkelte er det faktisk veldig mye! Ikke alle som håver inn gryn, eller har foreldre som betaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå