Gå til innhold

Medisinsk sekretær: Lønn? Arbeidstider? Oppgaver?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Sassy

Jeg lurer på om jeg skal bli medisinsk sekretær. Finnes det noen her inne som har jobbet/jobber som det??

Hva kan du si om yrket, positivt og negativt? Lar det seg fint kombinere med å ha barn? (Har 1)

Jeg vil gjerne vite litt om:

-lønn

-utviklingsmuligheter

-kleskode

-arbeidstider (jobber man lørdager f.eks? Vaktordninger eller dagtid?)

-muligheter for å få jobb i storbyene

-utdanningskrav

-arbeidsoppgaver

-stressnivå

-andre relevante og interessante opplysninger om tittelen

Kan noen hjelpe meg, så er jeg svært takknemlig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Juli-79, inne innl.

Jeg er med. sek. Jobber på Haukeland Sykehus-Bergen.

Begynnerlønnen er 215000, no etter vel 4 år er jeg oppe i 220000.

Jobber på en poliklinikk og har dermed arbeidstid fra 0800-1530, ingen seinvakter (men dette kan forekomme på andre poliklinikker).

Jeg går i mine egne klær, med hvit frakk utenpå (kan gå i helt hvitt dersom jeg heller vil det).

Arbeidsoppgavene består i å ta imot pas., registrere pas., betjene telefonen, skrive journaler, arkivering +++.

Det er til tider gansk mye å gjøre (stress), men det kan fint kombineres med barn.

Det kreves utdanning som med. sek., helsesek. e.l. Må beherske data godt, norsk, og ofte står det engelsk når du søker på en jobb, men dette har ikke jeg hatt mye bruk for.

Anbefaler absolutt utdann. til andre.

Vel, håper dette hvertfall var litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Sassy

Takk for infoen Juli-79! :)

Jeg lurer på et par ting til, hvis du kunne være så snill å ta deg tid.. :wink:

-hvordan er det med ferier og helligdager?

-jobber du lørdager?

-jobber du mye med PCen; er det en fordel å kunne toutch-metoden f.eks?

-kanskje et litt overfladisk spørsmål, men får du bruke sminke på jobb? :ler:

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er utdannet helsesekretær fra videregående (3-årig) og har jobbet som dette i halvannet år. Skal nå over til kjemiingeniør eller byggingeniørutdanning, men savner helsesekretæryrket i blandt..... Mange gode erfarigner og jeg angrer IKKE : - )

Lønn : Husker dessverre ikke hva jeg hadde i begynnelsen, men det var ca 100 i timen de første oppdragene (vikarbyrå). Senere har det ligget på rundt 110,-

Utviklingsmuligheter : Tja,- det spørs jo om hva du jobber innen, men det er kurs for helsesekretærer / medisinske sekretærer via helsesekretærforbundet og der tar de opp mange interessante temaer som er greit å ha med seg videre. Er man i primærhelsetjenesten kan man melde seg på en slags videreutdanning for dette personellet. Er man i sykehussektoren, er det tilsvarende videreutdanning for dem. Disse er helt individuelt, -kan dog nok lønne seg.

Noen helsesekretærer / medisinske sekr. kan også få intern opplæring av legen(e) de jobber for,- dette varierer fra sted til sted og hvilket spesialområde legene jobber med osv...

Kleskode : Sykehus :-på sengeposter og laber o.l. bør alle gå med hvit kjortel og bukse. Er man i mye kontakt med pasienter / på sengeposter og liknende , er det greit å gå i "helthvitt" . På de som går i frakk, har jeg sett alle mulige klesstiler og varianter, men jeg tror de fleste holder seg til ikke altfor dristige klesplagg.

Poliklinikker : De fleste går i egne klær + hvit frakk.

Primærhelsetjenesten : Stort sett hel uniform (hvitt, lyseblått, lyserosa e.l.), men endel går også i bare frakk. Har man skiftestuearbeid / assistering / laboratoriearbeid med blodprøvetakning og analysering, er det vanlig å bruke mer heldekkende uniform av sikkerhetsmessige hensyn.

Laboratorier : Både og,-tror jeg..... Men stort sett hel uniform.

Arbeidstider : Jobber man på et privat legesenter f.eks, eller et privat sykehus eller liknende, kan det hende man jobber lørdager av og til. Dette gjelder også hvis man jobber i en akuttavdeling eller liknende. Da er jo skrivestuen(e) bemannet 24 t i døgnet.

Jobber man på en "vanlig" sengepost, er det stort sett vanlig kontortid. Men dette varierer fra sted til sted.

Legekontor : Kommer an på åpningstidene, men stort sett "vanlig" kontortid.

Muligheter for jobb i storbyene : Er nok mye større enn i småbyer,- etter min erfaring. Det er som regel flere stillinger i Oslo, Bergen osv... enn i Mandal, Lillehammer, Stjørdal osv... Dog, arbeidsmarkedet kan jo forandre seg.

Utdanningskrav : Mange begynner å foretrekke helsesekretærutdanning som er treårig, og ikke den ettårige medisinsk sekretær / sykehussekretær / andre liknende sekretærutdanninger / kurser. Dette er fordi de fra 3-årig har mye mer dekkende utdanning og flere obligatoriske fag. Mens mitt inntrykk av privatskolene som har 1-årige utdanninger konsentrerer seg mest om det data / kontortekniske, skriving og ord og uttrykk, mens den 3-årige har mer anatomi, sosialfag / psykologi, laboratorie og skiftestuearbeid.

Dessuten er det lettere for helsesekretærer fra 3-årig å få offentlig godkjenning. Har man derimot jobbet som legesekretær / helsesekretær noen år / endel år, kan man likevel kvalifisere til å bli godkjent. Men det skjer IKKE automatisk når du tar 1-årig utdannelse innen dette.

Arbeidsoppgaver :

* Skriving : Jouralnotater, epikriser, innkomster, prøvesvar, operasjonsbeskrivelser. Brev til pasienter. Timeinnkalling.

* Arkivering, sortering og rydding av journaler

* Ekspedisjon / telefon osv.....

* Skrive inn og ut pasienter.

* Medisinsk koding

* Forefallende kontorarbeid og av og til litt rydding på kontor / resepsjon eller hvor man nå jobber

* Post : hente og sortere og distribuere (behandle inn og ut-post)

* Blodprøvetakning og analysering + lab generelt

* Assistere legen(e)

* Råd og veiledning til pasienter

* Kunne være en hjelpende hånd for pårørende

* Sette sprøyter / vaksiner o.l.

* Blodtrykk, EKG, og andre liknende "sykepleieroppgaver"

Bare husk at det er forskjellige oppgaver på et sykehus og hos en fastlege / spesialist. Sykepleierne / hjelpepleierne tar som regel alt av pasientkontakt, mens bioingeniører tar over på laboratorie-relaterte oppgaver. Så helsesekretærer / med.sekretærer har mest kontor/post/telefon/timebestilling/skriving/hente ting på lager osv....(dette varierer selfv. også)

Mens i primærhelsetjenesten får sekretæren utbytte av HELE utdannelsen og har anledning til å bruke nesten alt de kan. Og det er jo moro da :-)

Arbeidsoppgaver kan også selvfølgelig variere fra sted til sted, fra avdeling til avdeling, osv... Alt ettersom.

Stressnivå : HØYT! (i 97 % av tilfellene) Å kunne takle stress her er en vesentlig nødvendighet.... Men liker man jobben og oppgavene,- er det absolutt verdt det! Og man får kjørt seg litt og kan få GOD bruk for disse erfaringene siden :D

Du ville vite mer om tittelen :

BARE de som er utdannet 3 årig kan kalle seg tittelen helsesekretær.

De som har 1 årig er enten legesekretærer / medisinsk sekretær / sykehussekretær. Dette er fordi helsesekretærtittelen skal bli beskyttet. Dette igjen fordi det er en vesentlig forskjell mellom de forskjellige utdanningsmulighetene. Og mange andre ting. (Autorisasjon)

Men det har sannsynlig ikke noe særlig å si mht jobb ennå. Og vil kanskje ikke få stor betydning. Det er stort sett et ganske stort behov for helsesekretærer / medisinske sekretærer ihvertfall i storbyene, og det er ofte enda bedre om de er voksne / modne og gjerne har barn / livserfaring. Mange nyutdannede 19-åringer (som meg dengang) har problemer med å få seg jobb. Derfor valgte jeg å prøve i et vikarbyrå først. (har aldri angret på det...)

-Mange av de jeg har jobbet sammen med, har barn. Det har ikke vært noe stort problem for dem såvidt jeg har sett. Tror det går like greit å ha barn i dette yrket som i de fleste andre yrker.

-Greit å være god i norsk, skriflig og muntlig, og gjerne engelsk og da man før eller siden vil komme i kontakt med utenlandske pasienter / pårørende.

-Det anbefales å ha touch-metoden innlært, men det lærer du ganske fort etter å ha begynt i en slik jobb. Da jeg begynte i mitt første oppdrag, kunne jeg ikke mye, men jeg lærte det likevel ganske raskt :) Heldigvis! Da går det jo faktisk mye fortere :D (Med mindre du har en annen metode for å skrive i et greit tempo da. Alle har forskjellige måter å gjøre ting på)

Ferier og helligdager :

Går du vakt, må du belage deg på å gå noen helligdager / fridager av og til, men dette skal ikke bli så grusomt mye da. Folk bytter heldigvis på det :)

Jeg har bare jobbet lørdager på et akuttmottak,- ikke andre steder.

-Mye PC-arbeid for øvrig i de fleste arbeidsoppgaver.

-Sminke på jobb er absolutt tillatt :D Man skal da få sminke seg som man pleier, bare ikke OVERDRIVE veldig. Jeg har jobbet flere ulike steder og ikke sett at noen har gjort det i allefall. Skal nok mye til :)

Synes ikke det var noe overfladisk spm jeg :) Det er da greit å vite ?

Du kan evt. se på siden til helsesekretærforbundet :

http://www.nhsf.no/

Da får du nok mer utfyllende svar :D

¤ Jeg ønsker deg lykke til med utdanningen din og kan så absolutt anbefale deg yrket. Det er varierende og spennende, og man får brukt mange av sine personlige egenskaper. Det er også rom for å gå oppover i gradene,- (kontorleder/ o.l.) og ingen dager er like.

Klem, Diva :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften/nyttårsaften jobber vi halve dager (dersom disse dagene faller på ukedager). Ellers kan du si at alle helligdager som er merket med "rødt" på kalenderen (som søndager) da jobber vi ikke.

Jeg jobber ikke lørdager, men dette må gjerne påregners, det spørs selvsagt hvor du får jobb.

Ja, vi jobber MYE med med PC'en, vi sitter forran den, mer eller mindre hele dagen. Om du ikke skriver toutch-metonen helt, så er nok ikke det så farlig, selv skriver jeg fort, men ser endel ned på tastaturet når jeg skriver.

Sminke kan brukes, men de fleste jeg jobber med bruker lelst bare maskara og evt. litt lepestift.

Ellers vil jeg bare legge til at jeg nå har jobbet som med. sek. i snart 4 år og da kan jeg etter hvert ta sikte på å få tittelen helsesekre. (pga lang erfaring) i tillegg har jeg skiftestuearb., lab.-delen etter som jeg er MEDISINSK sekretær.

Lykke til hvertfal, det er et svært spennende yrke, men jeg vet at det ikke er så mye ledige jobber (hvertfall i Bergen) fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Sassy

Kjære Diva og Juli-79, tusen hjertelig takk for all infoen!! :)

Har nesten bestemt meg for å satse på å bli medisinsk sekretær/legesekretær.

Hvilke personlige egenskaper vil dere si er en fordel å ha i dette yrket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Bare hyggelig å kunne hjelpe !

Personlige egenskaper :

- Tålmodig

- Blid (mener ikke at du må glise hele tida asså! men det er greit å ha smilet på lur i de fleste sammenhenger. hjelper både deg selv, dine kolleger og pasienter / pårørende gjennom dagen)

- Være serviceinnstillt / være et godt medmenneske i de situasjoner som kreves i dette yrket

- Vise empati (kunne sette seg inn i andres situasjon)

- Positiv

- Tåle litt stress

Tja, det er det jeg kom på i farta :)

Hvis du først er interessert i dette yrket og er interessert i å kunne møte pasienter / pårørende med en positiv innstilling og at du kan samarbeide med andre,- tror jeg du blir en god helsesekretær / legesekretær :D

Håper du velger den utdannelsen da. Det trengs flere flotte og positive sekretærer! Det er kjempeinteressant :)

Lykke til igjen :briller:

Klem, Diva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...