Gå til innhold

Barn men ikke lappen på bil....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke lappen og foreløpig er det uaktuelt for å ta den. Det er rett og slett for dyrt. Jeg lurer på om du eller noen du kjenner har barn, og klarer seg uten sertifikat.

Er ikke på jakt etter de "åh herregud..uten lappen?? ja da hadde ikke jeg overlevd" svarene. Kjæresten har forøvrig lappen og bil. Ja, jeg skal beg. å øvekjøre med han, men som sagt, økonomien strekker ikke helt til...

Har så inderlig lyst på et lite nurk snart, men fatter ikke hvordan livet går rundt for familier uten 2 biler og full pakke...

:sur: busser (som synes det er helt greit fordi hun ikke er vandt til noe annet)

Videoannonse
Annonse
Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Da jeg var liten hadde vi en bil som pappa alltid brukte på jobb, så jeg og mamma tok bussen eller gikk til barnehagen og butikken ol. Det var sjeldent mamma kjørte noe sted. Så jeg skulle tro det ikke var noe stort problem å være mor og ikke kunne kjøre. Spørs jo også hvordan kollektivtilbudet er i traktene, og om butikker, legesenter, barnehage ol er i gåavstand.

Skrevet

Slapp av - det går helt fint. :)

Jeg har riktignok hatt lappen i flere år før jeg fikk barn, men bil har jeg først hatt råd til de siste par årene.....

Dvs. at fram til ungen var omtrent 10, så har all henting/bringing, reising, bæring av handlenett, skjedd med offentlig kommunikasjon eller med sykkel.

Og når du i tillegg har en samboer med bil så vil det vel ikke være noe problem i verden.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor du bor. :) Bor du et sted med brukbart kollektivtilbud bør det ikke være noe problem. Her hvor jeg bor går det buss 1-2 ganger i døgnet og man må reise min. 3 mil hvis man skal noe annet enn på nærbutikken, da fungerer det dårlig uten egen bil.

Skrevet

jeg hadde to barn og var alenemor i mange år uten bil. Det gikk helt fint.

Og jeg hadde langt bedre kondis den gangen........... :sjenert:

Skrevet

Kommer nok ann på hvo du bor.

Her vi bor er det et veldig lite tilbud av busser. Til/fra barnehageog skole kan man gå /sykle, men aktiviteter barna skal på - da må man ha bil, for det går ikke buss på den tiden. Men det er fullt mulig å sitte på med noen, da det er vanlig med samkjøring til aktiviter. Så kan du heløt sikkert stille opp for dem på en annen måte.

Ceca ;)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

:klem:

Takk for fine svar!! Jeg bruker en time på å komme meg på jobb hver morgen. Er i Bergen så kollektiven er OK. Det jeg er redd for er eks. barnehageplass, henting/bringing, v/sykdom, tannlege osv. Dersom jeg skal eks. til tannlege selv forsvinner jo halve dagen bort i buss osv.

Men for all del... er jo sikkert noen år til det enda og hvem vet om lotto kupongen har gått inn innen den tid!! ;)

Skrevet

Min mor har ikke lappen, og hun klarte da fint å oppdra meg og min bror likevel. Pappa kjører bil. Mamma tok oss med på bussen, gikk, syklet, dro oss på kjelke (ja, vi har en fin kjelke som mamma dro oss på når det var mulig. Etter EN tur med to akebrett ble det kjelke...) og det gikk fint. Var ikke verdens beste kollektivtrafikk i området, men det gikk fint.

Selvsagt, med barnehage, tannege etc som du sier... men han du planlegger skal bli faren til dette barnet har jo lappen, og bil, så vidt jeg skjønner. Og da må det jo ordne seg.

(forøvrig, husk vagt på at å få et barn koster langt mer enn å ta lappen da...)

Skrevet
:klem:

Takk for fine svar!! Jeg bruker en time på å komme meg på jobb hver morgen. Er i Bergen så kollektiven er OK. Det jeg er redd for er eks. barnehageplass, henting/bringing, v/sykdom, tannlege osv. Dersom jeg skal eks. til tannlege selv forsvinner jo halve dagen bort i buss osv.

Men for all del... er jo sikkert noen år til det enda og hvem vet om lotto kupongen har gått inn innen den tid!!  ;)

Jeg er alenemor uten bil og sertifikat. Eller vil si, jeg har sertifikat, men har ikke kjørt på mange år og får meg liksom ikke til å gjøre det. Bor i sentrale strøk og det går greit. Barnehagen er 3 min gange unna og bussene går hvert kvarter. Slitsomt er det i helgene og sånn når vi må ta tog og buss for å komme oss rundt og kollektivtilbudet er mye mer begrenset. Å kjøre tog i 3 timer med en 2-åring er en prøvelse kan jeg fortelle deg! Men, man venner seg til alt!

Skrevet

Jeg tok lappen samtidig som jeg var alene med en 5 åring ( mange år siden nå )

Årene før der var veldig tungvint.

Men det gikk.

En erfaring det også.

Ei jeg kjenner har 3 barn, alene og har ikke lappen,hun har det veldig slitsomt,2 unger i barneskolen og en i barnehagen,så skal hun eller ungene til tannlegen,frisøren,legen,ut å handle,leveres i barnehage og alt dette gjøres til fots.

Så det er ingen dans på roser.

Bil er dyrt og lappen er dyrt,men idag er ikke bil en luxus lenger.

Skrevet

det går vel helt fint!vokste selv opp uten bil jeg.brukte beina hvis jeg skulle noe sted :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet (endret)

Da jeg var barn var det mange foreldre til barn på skolen som ikke hadde bil. Det så ikke ut til å være noe problem så lenge de bodde midt i byen.

Edit: De fleste vennene mine i dag som har barn har heller ikke lappen. Mange av dem bor også utenfor sentrumskjernen.

Endret av *Snart medlem*
Skrevet

Sikker på at det går helt fint. Men har du ikke barnehage i nærheten, blir belastningen større for samboen din enn om du hadde lappen da, han vil måtte kjøre en del. Selv har vi barnehage i nærheten og selv om jeg har både lappen og bil går vi som regel. Går gjerne dit vi skal ellers også, men er glad jeg slipper tog og buss når vi skal på lengre turer.

Hva koster lappen i dag da?

Tenker litt på at barn også koster. Du skal ha barneseng, barnevogn, barneutstyr for sikkert minst 10 000 ++. Men det har jo selvsagt med prioriteringer å gjøre ;)

Som småbarnsmor, spesielt i permisjonstiden, tror jeg nok du ville hatt glede av lappen, selv om dere ikke har to biler.

Skrevet

Så lenge du bor i by kan jeg ikke tro det blir noe stort problem, selv om noen ting sikkert vil ta mer tid enn om du kjørte. Dere får bare finlese kollektivrutene, og planlegge hvordan det er mest praktisk å gjøre det. Moren min har ikke lappen, og flere av naboene hjemme (drabantby) var billøse hustander. Det har gått utmerket. Nå bor jeg på landet uten lappen selv, og det går faktisk greit. men om vi flytter lengre vekk fra kollektivtransport måtte jeg nok bitt i det sure eplet og kjørt opp.

Skrevet

Vi har to barn. Han har lappen, jeg har ikke.

Ikke har vi bil heller. Vi låner av svigisene i prekære tilfeller, feks jul med mye farting rundt. Når lønningen kommer kjører min mor meg handletur for å fylle opp frysen.

Vi bor sentralt, går til jobb og skole.

Når ungene skal rundt omkring i bursdag, på kamp osv. må vi alliere oss med andre i klassen og på laget. Det går helt fint.

Ikke har vi råd til bil heller, ei heller til sonekortet vi måtte hatt for å parkere her ved huset.

Skrevet
Hva koster lappen i dag da?

Jeg betalte i overkant av 30 000,-

Vi bestemte oss for å utsette prøvinga til etter at jeg hadde fått lappen. Det gjør ting så mye enklere. Siden det letter hverdagen for begge (og at vi har helt felles økonomi) Har nok mannen min betalt veldig mye på førerkortet mitt. En dobbelttime i uka i ca 7 mnd blir dyrt, men økte utgifter får man jo med barn også. Vi brukte det som trening på å ha mindre penger vi. Betryggende at det gikk rundt med såpass mange tusen ekstra ut i måneden.

Skrevet
Jeg betalte i overkant av 30 000,-

:overrasket::overrasket::overrasket::overrasket:

Ok, da skjønner jeg problemet.

Uansett - man kan fint ha barn uten lappen, det er bare litt mer tungvint og du blir mindre selvstendig enn med.

Skrevet

Vi har körkort/lappen och bil båda två men körde inte bil med sonen när han var baby. Det ska vi inte göra nu när lillsyster kommer heller.

Varför?

Vi behöver inte. Vi bor nära bussar och tunnelbana, har nära till butiker och centrum samt till den lilla familjen och vänner som bor i stan.

Vi slipper böket och stöket med vagn som ska i och ur bil, otympliga babysäten och vi får motion och frisk luft när vi går med vagnen. Vi slipper hitta parkering och ha parkeringspengar. För mig är det en frihet att bo och leva utan tvång på att ha bil - för andra är det en frihet och nödvändighet.

Den här gången funderar vi till och med på att sälja bilen. Vi kan handla mat på internet för 100 kr hemkörning, och eventuellt åka taxi eller hyra bil om vi har behov för någon bilresa. Det blir billigare än att äga och köra egen bil.

Fast det är VI det. Som VI bor och VI lever klarar vi oss. Vi behöver egentligen inte bil alls till vardags, bara för sommarens resor. Visst kör jag bil till jobbet emellanåt men det hade gått lika bra med tunnelbana om än tagit en liten längre stund.

Jag skulle råda er till att pröva bli gravida även om du inte har lappen. Vem vet om ni lyckas inom tre månader eller fortfarande är barnlösa efter 3 år? Längtar ni efter barn så sätt igång! Lappen kanske du får råd till och hinner ta innan ni lyckats - kanske lyckas ni med en gång och du får börja spara pengar till lappen för att ta om några år.

Skrevet

Jeg har ikke lappen.

Det er klart det har vært enklere med den. Hive ungen i bilen og kjøre til helsestasjonen eller kiropraktor.. Eller bare kjørt seg en tur..

Menne.. Det går greit. Jeg går mye. Er det krise, tar jeg taxi eller buss..

Skrevet

Vi bor midt i sentrum av Oslo, venter barn og har ikke bil. Tror ikke vi kommer til å kjøpe før om ett-to år heller. Jeg tror det blir mer pes med bil i sentrum enn å ta vognen ut og inn på bussen/trikken/banen. Man må finne parkering, slepe vogna ut og inn av bilen, spenne fast barnet osv osv osv. Har hatt bil i byen før og syntes det var litt masete, selv om det er supert når man skal på langtur.

Vi har lappen begge to, da, så når vi får bil kan begge kjøre. Dere bor i Bergen så det burde også fungere veldig greit med deg på kollektivtransport. Kanskje du kan begynne å spare litt nå, så kan du ta lappen om noen år? Siden mannen din har bil og kjører så ser jeg hvertfal ikke hva problemet er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...