Gå til innhold

Upassende?

Mustang Sally

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gifte meg for andre gang i sommer, med mannen i mitt liv. Jeg var veldig ung første gangen, og det var nok ikke helt gjennomtenkt. Denne gangen VET jeg at jeg gjør det rette!

Så er spørsmålet: Er det upassende å gifte seg i kirka?

Min kjære vil så gjerne det, og han har jo ikke vært gift før, men jeg er litt i tvil. Jeg har jo også barn med min første mann, som er 11 og 15 år.

Vi skal også ha tradisjonell fest etter vielsen, ikke så stor, kun den nærmeste familien og noen venner.

Hadde vært fint å få noen synspunkt på dette!

Mustang Sally

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er upassende å gifte seg i kirka. Gjør det du føler er riktig selv. Lykke til :D

Skrevet

Enig med Arwen22 - jeg synes ikke det virker upassende, følg følelsene dine og lykke til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg synes ikke det er upassende. Gjør det som føles riktig for dere. Og det at han gjerne vil gifte seg i kirken synes nå jeg at må veie tungt. Det er jo første gang for han.

Skrevet

Dersom du vil gifte deg i kirken ser i hvertfall ikke jeg noen grunn til at du skal la vær.

Ingen andre har noe som helst med hva dere to velger, eller hvilken grunn det var til at det ikke gikk så bra sist.

Den eneste du har å forholde deg til er mannen du skal gifte deg med!!

Kos deg på vei opp til alteret! La det bli en festdag!!

Lykke til (det trenger vi vel alle...)

Skrevet

Synes det er upassende å gifte seg i kirka kun dersom man ikke er kristen. Dersom man er kristen er det jo bare flott å få en slik ramme rund den store dagen. Det har blitt helt vanlig at folk gifter seg i kirka - også for andre gang- så dersom noen reagerer er det sikkert bare et par snerpete gamle tanter som man ikke trenger bry seg om. Med mindre du holder til på et veeeldig religiøst sted på vestlandet da...

Gjest Magdalina
Skrevet

Hei.

Synes heller ikke det er upassende.

Men du er klar over at en prest kan nekte å vie dere? For jeg tror det er sånn at en prest avgjør selv om han/hun ønsker å vie et par som en eller begge partene har vært gift før. Men vil vel tro at de færreste gjør det!!!!

Skrevet

Ja det der stemmer desverre. Presten der hvor jeg kommer fra nektet kusinen min å være fadder på søsterens sønn fordi hun kun var samboer og ikke gift... :evil:

Idiotisk men sant...

Guttens foreldre var også bare samboere men det var helt greit å døpe ungen. Men de måtte reise til et annet sogn for å finne en villig prest.

Det er sognepresten som avgjør tilslutt om du får gifte deg i deg kirken du vil, og hvis presten der ikke vil må / kan du finne en prest som er villig selv.Heldigvis er ikke de fleste så sneversynte...

Skrevet

Hvis dere vil gifte dere i kirken og det føles mest riktig for dere, så skal dere gjøre det!

Jeg forstår ikke helt disse prestene som nekter å vie par eller som nekter noen å være fadder på den måten som er fortalt her. Skal ikke kirken være åpen for alle? Jeg synest disse prestene dømmer folk, og det er ikke riktig. Jeg blir skikkelig provosert av sånt! Finn dere iallefall en prest som støtter dere fullt ut.

Skrevet

Da min mor giftet seg for andre gang (28 år) giftet hun seg også i kirken. Jeg var jo ikke mer enn 10 år da, men jeg tror ikke det var noen som reagerte på det. Det eneste er jo om presten går med på det. Men, det er alltid iallfall en prest i hver kirke som gjør det. Lykke til med planleggingen og sånt! :D

Gifter meg 2.august 2003 :P

Skrevet

Takk for alle innspill!

Å gifte seg i kirka er det som blir rett for oss, selv om det er andre gangen for meg. Fint å høre at det ikke blir sett skjevt på lenger.

Må si at det var min mor, som ofte er kritisk og gammeldags, som syntes det passet seg best å gifte seg stille og rolig, med bare forloverne til stede.

Gleder meg sånn!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikkje for å øydelegge den gode stemninga her, men eg syns faktisk at det skurrer litt å gifte seg i kyrkja for andre gong. Det er noe med at ein lovde faktisk "til dauden skiller dykk". Eg ville iallefall personleg fått litt problem med å love det for Gud to gongar (eigentleg er det jo forferdeleg vågalt å tore å love for Gud noko som kan vere så skjørt). Også er det noko med heile ramma rundt: kvit kjole, kjyrkje og den pakka, vil ikkje det berre minne deg om forrige bryllaup? Dette er ikkje for å vere fordømmande på noko vis. Klart at du og din kjære må feire denne dagen slik som de ynskjer. Men viss det hadde vore meg ville eg nok ha gjort noko litt alternativt og utradisjonelt. Berre for mi eige skuld.

Gjest Afrodite
Skrevet

Jeg syns ikke det er upassende å gifte seg i kirken enten man er kristen eller ikke, eller om man har värt gift för.

Jeg tror flesteparten av de som gifter seg i kirken, ikke gjör det pga religion, men for nettop å få en fin ramme rundt bryllupet, og det er flott - ettersom at kirken er åpen for alle! (Og at man lover "til döden skiller oss ad", tror jeg er mer for hverandre enn for Gud. )

Dessuten er det kjempeforskjellig i ulike situasjoner. Tenk om man gifter seg i kirken med en mann man elsker over alt, og siden fnner ut at han er voldelig -skal man da straffes når man önsker å gifte seg på nytt, og ikke få oppleve det fine fordi man giftet seg med feil mann? Og her dreier det seg også om "uvitenhet" (riktignok på en annen måte) -at man ble gift når man var ung og stormforelsket.

Jeg håper virkelig du finner en prest som stötter deg helt i det valg du velger å ta - nyt dagen- den er deres!

Klem C :briller:

Skrevet

Joda, gjest, jeg har tenkt det samme selv.

Love evig kjærlighet og troskap to ganger. Denne gangen føler jeg at jeg virkelig KAN det, hadde litt andre forutsetninger den første gangen. Det skjedde også endel ting i mitt første ekteskap som ikke er til stede i dette samlivet, heldigvis. Jeg er også mer bevisst på verdier, både hos meg selv og den andre, etterhvert.

Det at jeg giftet meg i kirka første gangen, bør ikke være utslagsgivende for at min samboer ikke får oppleve dette. Jeg blir kan hende minnet om mitt første bryllup, men sikkert kun i korte glimt. Det er jo endel av min fortid uansett, og det er jo også så mye som 16 år siden, så jeg ser ikke det som det helt store problemet.

Vi skal også ha en litt annerledes fest etterpå, ikke så formell, og jeg skal heller ikke ha hvit kjole. Har veldig lyst til å ha en champagnefarget kjole, som også kan brukes senere.

Det som er annerledes denne gangen, er at vi planlegger og betaler alt selv! Og det er deilig!

Den første gangen ble alt arrangert over hodet på meg av min mor og svigermor. Var som sagt veldig ung, og hadde ikke stort å komme med i forhold til de to.

Derfor storkoser jeg meg nå, sammen med min kjære, med å planlegge et bryllup som er sånn som VI vil ha det!

Skrevet

Kjære deg, jeg synes det er kjempefint at dere har lyst å gifte dere i kirka. Fint å få med seg Guds velsignelse på veien inn i samlivet! Tror ikke Gud er like sneversynt som en del mennesker er, prester eller ikke.... Han skjønner seg på oss mennesker, og vet at det ikke alltid er så lett. Så klart kan vi love å være trofast i gode og onde dager, og alt slikt, men likevel kan et samliv gå galt avsted. Jeg synes det er fint og optimistisk at du går inn for ditt nye ekteskap med tro, håp og kjærlighet, og at du ønsker Guds velsignelse over dette ekteskapet. (og jeg arbeider i kirka) Lykke til med samlivet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...