Gå til innhold

Psykologi

animelona

Anbefalte innlegg

Hva slags snitt trenger man får å kunne studere psykologi? Og kan man studere det andre steder enn på universiteter? Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hvor du vil inn, på NTNU trenger du kun vitnemål.. men det er profesjonsstudiet, for å komme videre må du jobbe hardt og få toppkarakterer.

www.samordnaopptak.no har opptakskrav på andre plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi kan såvidt jeg vet bare studeres på Universitet. Du har Årsstudium som er et slags grunnfag, også kan du gå videre på embetsstudiet, eller ta en bachelor i generell psykologi, eller så kan du ta bachelor i feks. arbeids- og organisasjonspsykologi. Evnt. Kan du ta medisin først og så gå veien for å bli psykiatrer.

Snittet på å komme inn på årsstudium ligger på rundt 4,6, på generell psykologi noe høyere, rundt 5 et sted. Men sjekk samordna opptak, der er de mer oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i år er siste året det vil være opptak til profesjonsstudiet gjenom karakterer fra årsstudiumet! så fra neste høst er det lagt opp til nytt system som baserer seg på karakterene fra videregående. blir jo spennende å se hva snittet blir da, men blir jo antageligvis veldig høyt! populært studie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i år er siste året det vil være opptak til profesjonsstudiet gjenom karakterer fra årsstudiumet! så fra neste høst er det lagt opp til nytt system som baserer seg på karakterene fra videregående. blir jo spennende å se hva snittet blir da, men blir jo antageligvis veldig høyt! populært studie  ;)

Har du noe grunnlag for å komme med en slik uttalelse som kan tolkes som om dette vedtaket skal gjelde ALLE Universitetene her til lands? Såvidt meg bekjent er denne ordningen forbeholdt UiO foreløpig. NTNU, UiB og UiT kjører fortsatt med at man må ha gode karakterer fra ÅRSSTUDIUMET/INTRODUKSJONSSTUDIET i psykologi for å komme inn på profesjonsstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe grunnlag for å komme med en slik uttalelse som kan tolkes som om dette vedtaket skal gjelde ALLE Universitetene her til lands? Såvidt meg bekjent er denne ordningen forbeholdt UiO foreløpig. NTNU, UiB og UiT kjører fortsatt med at man må ha gode karakterer fra ÅRSSTUDIUMET/INTRODUKSJONSSTUDIET i psykologi for å komme inn på profesjonsstudiet.

jeg går på årsstudiumet i oslo, og vi fikk informasjon om dette ved studiestart. jeg forsto det som at dette var noe som gjalt for alle universitetene, da de snakket om at det ikke var mulig å ta opp fag/forbedre fag ved å ta årsstudiumet flere ganger slik mange nå gjør. men mulig jeg misforsto.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, vel, det er vel ikke så fryktelig radikalt? Man forholder seg jo gjerne til sitt eget universitet, og glemmer fort "verden utenfor". Det er da ingen dødssynd.

Det er jo ulike systemer på alle universitetetene, så at man forholder seg til de reglene som gjelder på sitt eget, skulle da bare mangle.

Og det er sånt som Adonia sier, fra om med høsten 2007 vil man begynne å gjøre opptak til prof. stud på grunnlag av videregående karakterer. Ettersom hvordan jeg har forstått det, vil det være en innkjøringsperiode der opptak gjøres BÅDE på grunnlag av vgs og årsstudium.

Men målet er å få statistikken på den andelen studenter som tar årsstudium igjen og igjen uten å lykkes å komme inn. Det er mye tid og ressurser som brukes "unødig", og det anses som mer hensiktsmessig å forbedre vgs karakterer fordi disse kan også benyttes i andre retninger enn kun psykologi.

Da jeg gikk siste trinn på barneskolen var vi den første skolen i landet til å prøvekjøre "nullte-klasse", og den siste til å slippe tiende klasse. Disse reglene gjelder nå over hele landet. Så det er langt fra radikalt av Adonia å tenke at opptaket baseres på det samme karaktersystemet over hele landet.

Personlig synes jeg gjestens innlegg ovenfor stort sett var preget av surmaget oppgulp.

Adonia: Lykke til med opptaket! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:legrine: Surmaget når man forsøker å oppklare noe som jo er en misforståelse på egne vegne som man portretterer her inne til å nærmest skulle bli en sannhet som gjelder ALLE lærestedene våre som tilbyr profesjonsutdanning innen psykologi, fom. neste høst. NTNU f.eks. har faktisk ingen planer om å følge Oslos eksempel (selv om det kanskje kommer en gang i fremtiden likevel). Nei vettu hva. Er det noen som er surmaget her er det i tilfelle deg ;) Hva som burde ligge til grunn for inntakskravene er èn ting, hva som faktisk fungerer som kriterier er noe helt annet. Og det er sistnevnte studentene ved NTNU, UiB og UiT må forholde seg til.

Jeg kjenner mange psy-studenter, og de har slettes ikke levd i sin egen verden mht. opptakskravene hos øvrige læresteder enn sitt eget. For å komme inn på profesjon og dermed drømmestudiet, slik psykologi jo er for veldig mange idag, er det greit å vite litt om hvor strenge opptakskravene er rundt om ved de ulike universitetene. Kjenner folk som har kommet inn i Tromsø, men som aldri hadde kommet inn ved de andre lærestedene. èn B kan funke ett sted, mens andre steder krever kun A'er. Det er sånn det fungerer, og studentene gjør seg selv en tjeneste ved å sette seg inn i kriteriene ved de ulike lærestedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...