Donpedro Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Hva slags ulike taktikker finnes når man skal gi bud i et område hvor leiligheter som regel blir solgt over takst?
Gjest Deception Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Min erfaring er at det i hvertfall er liten vits i å starte budrunden særlig lavt, for fører stort sett til at prisen stiger høyt og raskere enn hva som kanskje ellers hadde vært nødvendig. Da vi kjøpte bolig sist, la vi inn kun ett bud, på 80 000 over prisantydning, og fikk tilslag. Og det var ikke en spesielt høy pris, heller.
Donpedro Skrevet 25. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2006 Min erfaring er at det i hvertfall er liten vits i å starte budrunden særlig lavt, for fører stort sett til at prisen stiger høyt og raskere enn hva som kanskje ellers hadde vært nødvendig. Da vi kjøpte bolig sist, la vi inn kun ett bud, på 80 000 over prisantydning, og fikk tilslag. Og det var ikke en spesielt høy pris, heller. ← Var det bare dere med i budrunden? Har hørt at runder hvor man legger på 10.000 om gangen har lett for å ende høyt pga er "lommerusk". Vet liksom ikke om man bør starte under takst, over takst og hvor høyt over evt. Må jo se på hva mna har råd til også.
Gjest Deception Skrevet 25. september 2006 #4 Skrevet 25. september 2006 Var det bare dere med i budrunden? Har hørt at runder hvor man legger på 10.000 om gangen har lett for å ende høyt pga er "lommerusk". Vet liksom ikke om man bør starte under takst, over takst og hvor høyt over evt. Må jo se på hva mna har råd til også. ← Dette var jo borettslag, men vi visste at det var en del som hadde meldt forkjøp, og flere med høyere ansiennitet enn oss. Men ved å legge inn et såpass høyt startbud, fikk vi aldri andre bud, og unngikk også (faktisk) at den gikk på forkjøp. Vi har erfart det du sier, at budrunder som starter lavt, og hvor man legger på 10 000 og 10 000, har det med å ende høyt. Vi har også tjent på akkurat den taktikken fra kjøpers side selv.
Gjest Lea Skrevet 25. september 2006 #5 Skrevet 25. september 2006 Jeg har også god erfaring med å starte høyt. Da får man ofte ristet av seg de som har lite å gå på. Om man vet at boligen kommer til å gå for 200 000 over takst, så kan man f.eks starte 50 000 over takst og øke med 50 000 om gangen. Da gir man liksom signaler om at "Vi har penger og vi SKAL ha boligen!" Men det er jo ingen garanti. Kanskje er det noen som virkelig HAR penger og som også SKAL ha boligen.
Gjest Turi Skrevet 25. september 2006 #6 Skrevet 25. september 2006 Hvis du skal starte under verdiantydning, kan du legge inn bud på 1 krone. Om området er presset får du uansett ikke tilslag, og det eneste du oppnår er å starte budrunden (og fornærme selger), samt at du skal informeres om nye bud. I et presset område, ville jeg rett og slett lagt inn det jeg mente huset var verdt - hatt 50 000 å gå på for å riste en ekstra budgiver og sett meg om etter neste mulighet om jeg ikke fikk tilslaget. Vedrørende hva man har råd til er det selvsagt en viktig faktor. Men har du ikke råd til prisantydning en gang i et område der det meste går over, ville jeg ikke brukt energi på å drømme, men bare gått videre til noe jeg HADDE råd til...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 En mulighet er også å ringe megler å si at man ikke kan komme på fellesvisningen, og så spørre om en kan komme litt før. Si fks at du skal på ferie eller noe. Hvis du liker boligen kan du legge inn bud, over prisantydning. Når det da er fellesvisning vil mange få "sjokk" over at det allerede er kommet inn et høyt bud. Hvis du i tillegg har kort frist på budet kan det være vanskelig for andre og rekke å ordne med finansiering. Var på en visning for en stund siden på et hus med prisantydning 1975000. Da vi kom var det allerede kommet inn bud på 2,450000 som gikk ut klokken halv ti dagen etter. Da ble de fleste litt lange i maska for å si det sånn. Ikke så veldig moralsk måte å gjøre det på spør du meg, men her i byen er boligmarkedet ganske hektisk, og det gjelder visst å være frekk for å få det man vil ha.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Vi la inn et bud på 50000 over takst, ingen andre la inn bud og vi fikk huset. Da hadde vi vært på utkikk en stund og bl.a. vært med på en budrunde på et annet hus, hvor motstander bød 1000 kr over hver gang vi gikk opp 10 000. Vi ga opp, og megler var også litt oppgitt over de andre byderne (men taktikken deres virket, de fikk jo huset).
Susan Sto Helit Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 Jeg har også god erfaring med å starte høyt. Da får man ofte ristet av seg de som har lite å gå på. Om man vet at boligen kommer til å gå for 200 000 over takst, så kan man f.eks starte 50 000 over takst og øke med 50 000 om gangen. Da gir man liksom signaler om at "Vi har penger og vi SKAL ha boligen!" Men det er jo ingen garanti. Kanskje er det noen som virkelig HAR penger og som også SKAL ha boligen. ← Har egentlig erfaring med at i enkelte områder, og med enkelte typer bolig, er presset så stort, at det ofte er mange budgivere som prøver seg på denne taktikken samtidig. (Noe som fører til at boligen kan gå oppmot millionen over prisantydning fordi mange SKAL ha den, og har penger. ) Vi mistet "drømmeboligen" vår på den måten. Nå har vi skaffet oss medlemskap i det boligbyggerlaget også, så vi slipper å by neste gang, men kan sitte på gjerdet og vente.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 Jeg har et eksempel som viser dette med taktisk bugivning veldig godt. Vi hadde en gang to identiske leiligheter til salgs. De ble lagt ut for salg samme helg. De lå i samme gate, i samme etasje (selveierleiligheter i 6 mannsboliger) og var bygget samtidig. Den ene leiligheten hadde høyere standard: Flislagt bad og parkett på gulv, mens den andre hadde våtromsplater og tepper). Den med høyest standard hadde en prisantydning 30 000 over den andre. Alle som var interressert gitt selvsagt på visning på begge leilighetene. Et par la inn førstebud 30 000 over prisantydning, og med kort frist, på den med høyest standard. Ingen bød over. Dermed fikk de tilslaget. På den andre begynte budrunden 40 000 under prisantydning. Alle de andre begynte å by over hverandre. 10 000 økninger hele tiden. Til sist ble resultatet at den med lavest prisantydning ble solgt for 40 000 mer enn den med høyest prisantydning...
Susan Sto Helit Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 Jeg har et eksempel som viser dette med taktisk bugivning veldig godt. Vi hadde en gang to identiske leiligheter til salgs. De ble lagt ut for salg samme helg. De lå i samme gate, i samme etasje (selveierleiligheter i 6 mannsboliger) og var bygget samtidig. Den ene leiligheten hadde høyere standard: Flislagt bad og parkett på gulv, mens den andre hadde våtromsplater og tepper). Den med høyest standard hadde en prisantydning 30 000 over den andre. Alle som var interressert gitt selvsagt på visning på begge leilighetene. Et par la inn førstebud 30 000 over prisantydning, og med kort frist, på den med høyest standard. Ingen bød over. Dermed fikk de tilslaget. På den andre begynte budrunden 40 000 under prisantydning. Alle de andre begynte å by over hverandre. 10 000 økninger hele tiden. Til sist ble resultatet at den med lavest prisantydning ble solgt for 40 000 mer enn den med høyest prisantydning... ← Det jeg har vært og sett på har det faktisk vært veldig vanlig att alle "oppussingsobjekt" eller boliger som involverer mye oppussing går LANGT høyere i pris enn de som er innflyttningsklare. Har ofte vært snakk om 4-500.000 i forskjell. Det virker som mange ønsker å pusse opp selv.
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Eller at potensielle kjøpere lar seg trollbinde og tror at de gjør et godt kjøp når det er et oppussingsobjekt og dermed tøyer strikken litt lengre i budrunden Ordet oppussingsobjekt brukes bevisst i markedsføringen, uansett om leiligheten er helt nedslitt eller bare ikke har den høye standarden som kjøperen forventer. Hvis man virkelig vil ha salgsobjektet er erfaringen min at det å ha litt store sprang mellom budene hele budrunden fort siler ut de som ikke er kjempeinteressert. Ulempen er at du da kan risikere å betale litt "for mye".
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #13 Skrevet 27. september 2006 Jeg har et eksempel som viser dette med taktisk bugivning veldig godt. Vi hadde en gang to identiske leiligheter til salgs. De ble lagt ut for salg samme helg. De lå i samme gate, i samme etasje (selveierleiligheter i 6 mannsboliger) og var bygget samtidig. Den ene leiligheten hadde høyere standard: Flislagt bad og parkett på gulv, mens den andre hadde våtromsplater og tepper). Den med høyest standard hadde en prisantydning 30 000 over den andre. Alle som var interressert gitt selvsagt på visning på begge leilighetene. Et par la inn førstebud 30 000 over prisantydning, og med kort frist, på den med høyest standard. Ingen bød over. Dermed fikk de tilslaget. På den andre begynte budrunden 40 000 under prisantydning. Alle de andre begynte å by over hverandre. 10 000 økninger hele tiden. Til sist ble resultatet at den med lavest prisantydning ble solgt for 40 000 mer enn den med høyest prisantydning... ← Det jeg har vært og sett på har det faktisk vært veldig vanlig att alle "oppussingsobjekt" eller boliger som involverer mye oppussing går LANGT høyere i pris enn de som er innflyttningsklare. Har ofte vært snakk om 4-500.000 i forskjell. Det virker som mange ønsker å pusse opp selv. ← Begge leilighetene var "nye". Kun ca. 5 år siden de ble bygd.
ringblomst Skrevet 27. september 2006 #14 Skrevet 27. september 2006 Jeg ville aldri lagt under takst med unntak av på leiligheter/hus som har vært ute på markedet lenge og som har problemer med å bli solgt (men det er veldig få slike tilfeller i disse dager). Jeg hadde lagt i hvert fall inn bud på takst, gjerne 50.000-100.000 over (må da selvfølgelig være som markedet i dag at det går over takst uansett). Hvis det blir budrunde med flere, så ville jeg økt med større summer, for å få unna de som ønsker å øke 10.000 hver gang. Og ikke minst ikke glem evt forkjøpsrett på borettslagsleiligheter, sjekk ansiennitet til de du er i budrunde med (spør megler) - så du ikke er i budrunde med deg selv .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå