Sun Mei Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Ja, dere som jobber redusert stilling etter endte fødselspermisjoner - hvordan får dere det til å gå rundt økonomisk? Har dere måttet fire på noe? I så fall hva?
Octavia Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Jobber 70 % i år, og jeg kutter ned på klær og "luksusartikler" til meg selv. Sjeldnere til frisøren, sjeldnere på kjøpesenter hvor jeg blir fristet til å kjøpe ting jeg ikke trenger. Er også mer bevisst på pris på mat, og handler gjerne frukt i fruktbutikk hvor det er billigere.
Gjest Kane Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Når du klarer deg med 80% mens du er hjemme ett år på perm klarer du deg vel med 80% etterpå også uten å måtte kutte ut noe? Barnehage er ikke såå dyrt - dessuten brukte jeg mer på å "slynge" hjemme enn jeg gjør når jeg jobber - jeg har ikke ofret noe slik jeg kan se det - jeg har tjent på det ved at jeg slipper stresset hver morgen og kveld ved at jeg jobber kortere dager...
Sun Mei Skrevet 25. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2006 Jo, det er i og for seg sant, men om du jobber 80% så må man jo ha barnehageplass 80%, og den utgiften har man jo ikke når man er ute i permisjon. Jeg bare lurte på hva dere måtte "ofre" om det var noe dere måtte ofre i det hele tatt. Klart det viktigste er å slippe stresset og ha bedre tid til barna sine, det er vel derfor de aller fleste velger reduserte stillinger i ettertid
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #5 Skrevet 25. september 2006 Jeg føler også som Kane, om man må legge om på noe så får man så mye mer; mindre stress, samvær med barna, en større del i deres barndom... Men, nå, det var ikke det du spurte om. Jeg tror det først og fremst er "luksus" man må kutte ned noe på. Litt mindre restaurantliv, litt mindre ekslusive klær osv. Jeg føler vi lever veldig bra, men nå er ikke jeg kjempeopptatt av f.eks. status og sydenturer. Vi går ut og spiser med barna i blandt, vi handler fint på Cubus, er bevisst på husholdningsbudsjettet osv. Vi har hus, studiegjeld, to biler, to barn og etter min mening alt vi trenger, men vi klarer oss på 100+60% inntekt. Jeg har kansje ikke like mye "frihet" som enkelte av mine venninner, men jeg trives veldig god. (Av og til må jeg f.eks. vente med å kjøpe noe til lønna kommer inn, eller prioritere et rimeligere innkjøp.) La meg forklare; vi kjøpte i fjor digitalkamera og valgte ett til 3000 som hadde fått god omtale og anbefalinger. Venninna mi -måtte- ha et til 7900.- kr. De reiser på høyfjellet i påska og bor på hotell med badeland osv. Vi leier hytte i et rimeligere strøk, besøker badeland kansje en dag og bruker resten av tiden på aktiviteter sammen. Vi tar turen til Danmark i sommer, de skal til Mallorca...
Sun Mei Skrevet 25. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2006 Jeg føler også som Kane, om man må legge om på noe så får man så mye mer; mindre stress, samvær med barna, en større del i deres barndom... Men, nå, det var ikke det du spurte om. Jeg tror det først og fremst er "luksus" man må kutte ned noe på. Litt mindre restaurantliv, litt mindre ekslusive klær osv. Jeg føler vi lever veldig bra, men nå er ikke jeg kjempeopptatt av f.eks. status og sydenturer. Vi går ut og spiser med barna i blandt, vi handler fint på Cubus, er bevisst på husholdningsbudsjettet osv. Vi har hus, studiegjeld, to biler, to barn og etter min mening alt vi trenger, men vi klarer oss på 100+60% inntekt. Jeg har kansje ikke like mye "frihet" som enkelte av mine venninner, men jeg trives veldig god. (Av og til må jeg f.eks. vente med å kjøpe noe til lønna kommer inn, eller prioritere et rimeligere innkjøp.) La meg forklare; vi kjøpte i fjor digitalkamera og valgte ett til 3000 som hadde fått god omtale og anbefalinger. Venninna mi -måtte- ha et til 7900.- kr. De reiser på høyfjellet i påska og bor på hotell med badeland osv. Vi leier hytte i et rimeligere strøk, besøker badeland kansje en dag og bruker resten av tiden på aktiviteter sammen. Vi tar turen til Danmark i sommer, de skal til Mallorca... ← Og det svaret ga meg mye Tusen takk
Sun Mei Skrevet 25. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 25. september 2006 Og det svaret ga meg mye Tusen takk ← Men så kommer vel også dette an på hvor høy lønn man har. 100% + 60% er vel veldig forskjellig fra husstand til husstand 1
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2006 #8 Skrevet 25. september 2006 Tror at veldig mange av oss egentlig har en del å gå på når det gjelder å spare inn, det handler om prioirteringer og valg. jeg er i allefall slik at jeg bruker etter evne. Har jeg bedre råd blir jeg litt mindre sparsommelig, litt mindre prisbevisst, litt mer impulsdrevet.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #9 Skrevet 25. september 2006 Men så kommer vel også dette an på hvor høy lønn man har. 100% + 60% er vel veldig forskjellig fra husstand til husstand ← Det er klart at både inntekt og evt. bosted vil virke inn (vil tro boligprisene i Oslo versus f.eks. Tynset varierer stort ), men vi er ikke spesielt høytlønnede. Velger du 50-60% stilling, kan du også søke noe kontantstøtte som tilsvarer barnehageutgiftene tilsvarende. (Vi får håpe regjeringen holder full-dekning-og-maksprisløftet sitt til neste år.)
Ephemera Skrevet 25. september 2006 #10 Skrevet 25. september 2006 (endret) Men kan man f.eks. ha 80 % barnehageplass, f.eks. 4 hele dager i uka isteden for 5? Og hvor mye billigere er i tilfelle det? Og får vi i tilfelle noen prosenter kontantstøtte da? *Veldig lyst til å jobbe 80 % stilling etter permisjonen, men også veldig glad i penger...* Endret 25. september 2006 av Ephemera
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #11 Skrevet 25. september 2006 Huff da, jeg er trøtt i kveld; det skal selvfølgelig være at kontantstøtten REDUSERER barnehageutgiftene, ikke tilsvarer dem...
Sun Mei Skrevet 25. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2006 Men kan man f.eks. ha 80 % barnehageplass, f.eks. 4 hele dager i uka isteden for 5? Og hvor mye billigere er i tilfelle det? Og får vi i tilfelle noen prosenter kontantstøtte da? *Veldig lyst til å jobbe 80 % stilling etter permisjonen, men også veldig glad i penger...* ← I din kommune går barnehageprisene etter antall oppholdstimer og ikke etter prosent plass. Dette kan du sjekke opp på kommunens nettsider. Tror ikke det er veldig stor forskjell i sum om du har 80% plass eller 100% plass. Derfor kan det kanskje være lurt å se litt på feks 60% jobb / 60% bhg.plass
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #13 Skrevet 25. september 2006 Sakset fra trygdeetaten.no: Satser for kontantstøtte De oppgitte satser gjelder pr. 1. januar 2006. Satser Avtalt oppholdstid i barnehagen (timer pr uke) Beløp pr måned 0 kr 3.303,- 1-8 kr 2.642,- 9-16 kr 1.982,- 17-24 kr 1.321,- 25-32 kr 661,- 33 og mer kr 0,- Som du ser, får du ikke kontantstøtte for 80% plass (trygdeetaten beregner hver dag til 9 timer, selv om barnet f.eks. bare benytter 6 timers dag. Man kan altså ikke sjonglere særlig med oppholdstiden). Det er heller ikke så kjempemye å spare i forhold til hva man betaler barnehagen. I "vår" barnehage tror jeg det skiller ca 400 kr mnd på 80 og 100% plass. Men, som sagt, "belønningen" ligger helt andre steder.
Gjest allium Skrevet 25. september 2006 #14 Skrevet 25. september 2006 Min erfaring er at man kan spare inn på de "belønningene" man unner seg fordi man er så sliten når man jobber full tid. Eksempel: En venninne fortalte meg at "ferien vår kostet 40000, men vi fortjente det, vi er så slitne og jobber så hardt". Ferien min koster vel en tiendedel, men jeg synes ikke jeg trenger mer. Og når man begge jobber fullt og vakler slitne hjem hver kveld, er det fort gjort å bestille en pizza fremfor å lage maten selv. Eller å gå ut og spise. Vaskehjelp "må" man også ha. Og noe nytt og dyrt, "fordi jeg fortjener det".
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #15 Skrevet 26. september 2006 Jeg jobber bare 60% i et lavtlønnsyrke. (sykepleier) Dette er et valg jeg har tatt for å få mest mulig tid med snuppa, men også et valg som har gjort at jeg må kutte vekk all "luksus". Det jeg har valgt å prioritere bort er ting til meg selv. Har færre klær enn noen av mine andre venninner, men har det bra alikevell. Går sjeldent til frisøren osv. Føler likevell det er verd det når man slipper å stresse i hverdagen. Datteren min går hos dagmamma i stedet for barnehage de dagene jeg jobber. Da får vi jo kontantstøtte. Den hjelper veldig på. Tror de fleste kan klare det. Det er faktisk bare snakk om prioriteringer.
Heidipia Skrevet 26. september 2006 #16 Skrevet 26. september 2006 I din kommune går barnehageprisene etter antall oppholdstimer og ikke etter prosent plass. Dette kan du sjekke opp på kommunens nettsider. Tror ikke det er veldig stor forskjell i sum om du har 80% plass eller 100% plass. ← Forskjellen i pris på 80 og 100% plass ligger på under 200 kr.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #17 Skrevet 26. september 2006 Ja, dere som jobber redusert stilling etter endte fødselspermisjoner - hvordan får dere det til å gå rundt økonomisk? Har dere måttet fire på noe? I så fall hva? ← Jeg jobbet 80 og 69% i perioder. Vi hadde lite gjeld og det hjalp selvfølgelig mye, følte derfor at vi ikke måtte kutte så mye. Men vi hadde også to år hjemme, et år hver, uten lønn og det var tøffere. Det var det året jeg klarte å spare til langt hår igjen. Ingen av oss har/hadde noen topplønner men det gikk akkurat, men noen store utskeielser ble det ikke. Handlet på salg, benyttet oss av alle mattilbudene og spiste hjemme. Ungene var såpass små på den tiden så det var ikke stort annet enn oppmerksomhet fra oss foreldre de krevde.
tuji Skrevet 26. september 2006 #18 Skrevet 26. september 2006 Jeg jobber ikke i det hele tatt for tiden, så vi lever på en inntekt. Vi har ikke huslån, men betaler 6000 i leie i måneden. Vi har billån, to studielån, og en datter i barnehage. Det går rundt med nød og neppe. Alle store innkjøp må planlegges, f.eks. er det ikke bare å gå ut og kjøpe nye vinterklær til lillejenta uten videre. Kommer det uforutsette utgifter, velter det hele greia. Jeg er vant til å bruke en del penger på "luksus", så dette er en stor omstilling for meg. Heldigvis er det bare for en periode, men nå vet jeg i hvert fall at om jeg skulle ønske å jobbe redusert en periode, klarer vi det økonomisk.
Gjest Mayamor Skrevet 26. september 2006 #19 Skrevet 26. september 2006 Vi klarer oss helt fint. Må selvfølgelig tenke igjennom en del ting, men ikke spesielt mer enn andre hvor 2 er i 100% stilling vel... Mayamor
ceca Skrevet 26. september 2006 #20 Skrevet 26. september 2006 Jeg jobbet 50% på kvelden da jeg var ferdig med permisjonstiden. Jeg var sammen med ungene på dagtid, og når jeg var på jobb var mannen min hjemme. N er vi lavtlønnede begge to, men mens vi fikk kontantstøtte hadde vi god økonomi. Da den forsvant måtte det strammes gdt inn. Ingen ferier annet enn å lånte hytter. Ikke en bytur på mor/far. Ingen nye klær, trengte vi noe ønsket vi oss det av foreldre til jul / bursdag. Til ungene arvet vi noe klær, og kjøpte en brukte klær / kun på salg. Mannen min klippet håret mitt - langt hår så det var kun tuppene. Kjøpte klippemaskin, og jeg klippet mannen min. Sluttet med frisør-shampooer / balsam. Kuttet ned på alt av "utenom-mat" og kose-mat. Smurte matpakke til ha på jobben. Det var til tider tøft, med nyinnkjøpt hus, to små barn, og trang økonomi. Da ungene var fem begynte de i park. Vi har ikke hatt sfo til dem, men de har med seg venner hjem så ofte de vil. Ungene merker ikke ennå at vi har litt , mindere å rutte med enn andre. Det hender vi snakker om at hvis mamma får seg en annen jobb, og jobber hver dag , da kan dere og få den nye playstation og gameboyen ol som er. Men da synes de det er helt greit med de vi har kjøpt brukt på finn. , og heller ha mamma hjemme mye. Men nå vet ikke de om noe annet, kun det de ser hvordan det er hjemme hos andre. Kjøper ofte en del leker (gaver) på salg, så får du mye fint til en ok penge, og så har du liggene. Det er ikke moro når det ramler inn bursdags-invitasjoner og du da må tenke over når du bruker bilen for det skal fylles bensin, den litt bedere middagen man hadde tenkt å handle inn til helgen må droppes ol pga. man må ha gaver. Men det går det og!! , men man må innstille seg på at det kan være tøft, og at man må prioritere. Og a ofte prioritere bort sine egne vaner og "luksus-ting". Ceca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå