Gjest Gjest_Kitekatt_* Skrevet 25. september 2006 #1 Del Skrevet 25. september 2006 Etter å ha rådført oss masse med foreldre og svigerforeldre etc, har vi fått enstemmig at mørkt tregulv vil bli for tungt i det nye huset vårt. Siden vi har barn i "ripe opp parketten" alder anbefaler de eik på gulvet da det er sterkt. Vi har mørkebrune møbler bl.a. spisestue som vil være på kjøkkenet og jeg ønsker meg mørk brun benkeplate som matcher møblene. Hvott kjøkken. Vil det bli greit med eik til mørke møbler og benkeplate? Hva er deres erfaring med eikeparkett? 14 mm så vi kan slipe den senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kitekatt_* Skrevet 25. september 2006 #2 Del Skrevet 25. september 2006 Etter å ha rådført oss masse med foreldre og svigerforeldre etc, har vi fått enstemmig at mørkt tregulv vil bli for tungt i det nye huset vårt. Siden vi har barn i "ripe opp parketten" alder anbefaler de eik på gulvet da det er sterkt. Vi har mørkebrune møbler bl.a. spisestue som vil være på kjøkkenet og jeg ønsker meg mørk brun benkeplate som matcher møblene. Hvott kjøkken. Vil det bli greit med eik til mørke møbler og benkeplate? Hva er deres erfaring med eikeparkett? 14 mm så vi kan slipe den senere. ← HVITT kjøkken skulle det stå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 25. september 2006 #3 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg synes eik er et veldig nøytalt valg på gulv som passer til det meste. Det vil passe til mørke møbler også. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #4 Del Skrevet 25. september 2006 Har selv eikeparkett og bare mørke møbler. Det funker kjempefint. Eik passer til det meste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 25. september 2006 #5 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg synes eik er et veldig nøytalt valg på gulv som passer til det meste. Det vil passe til mørke møbler også. Hilsen Lille meg ← Enig i det. Ikke verdens mest spennende gulv, og aldri helt in, men ikke ut heller, om du forstår. Vi har eik natur over hele hovedetasjen og har vært fornøyd med det i 12 år. Det har tålt unger og bikkjer, og er fremdeles pent. Veldig sterkt. klarer ikke å ta knekkken på det mmed det første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #6 Del Skrevet 25. september 2006 Hva er deres erfaring med eikeparkett? 14 mm så vi kan slipe den senere. ← Vi har nå hatt eikeparkett i huset i 14 år. Har hatt både heltre stavparkett og lamell plank eikeparkett. Kan skrive litt om min erfaring: Da vi skulle skifte parkett på kjøkken/spisestue, forhørte jeg meg hos en med kunnskap (byggvarefirma). Fikk da tilbakemelding om at man bør velge oljet parkett på kjøkken, da lakken med tiden vil sprekke ved vannsøl. Siden vi selv har erfart det, var jeg overbevist. Vi la derfor oljet eikeparkett. Har fått vannsøl av en oppvaskmaskin med dårlig pakning. Er så glad nå for at det er oljet gulv som ligger der, for selv om vi har hatt flere lekkasjer, vises ikke noe. Siden jeg personlig liker best plank parkett, anbefaler jeg det. Unngå heltre plank, da man kan få sprekker/vridninger i gulvet hvis det ikke er godt nok tørket (har fått det selv...). Det problemet har man ikke med lamellparkett. Om du lurer på forskjellen på ulike parkettsorter (lamell, heltre, plank, stav osv.), la jeg inn ett svar for noen dager siden her inne der jeg forklarte forskjellen (søk evt. på stavparkett og/eller plank). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 26. september 2006 #7 Del Skrevet 26. september 2006 Syns eik er Har dere vurdert fliser? Skulle jeg hatt parkett mot mørke møbler ville jeg valgt en lys variant. Bjørk eller lønn f.eks. Sikkert lurt med oljet gulv i stedet for lakket, men blir det ikke vanskelig å rengjøre da? Innbiller meg at dritten setter seg fast i oljet gulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spica Skrevet 26. september 2006 #8 Del Skrevet 26. september 2006 Har selv eikeparkett og bare mørke møbler. Det funker kjempefint. Eik passer til det meste! ← Samme hos oss. Men jeg vil jo si at eiken ikke tåler alt heller. Vi har fått "kjeft" av svigers fordi gulvet er blitt styggere på de årene vi har bodd i huset, enn da de bodde der i 40 år. Men så er vi heller ikke like strenge med barna, de får lov å leke med biler og klosser i stuen. Det fikk ikke min mann lov til når han var barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spica Skrevet 26. september 2006 #9 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Syns eik er Har dere vurdert fliser? Skulle jeg hatt parkett mot mørke møbler ville jeg valgt en lys variant. Bjørk eller lønn f.eks. Sikkert lurt med oljet gulv i stedet for lakket, men blir det ikke vanskelig å rengjøre da? Innbiller meg at dritten setter seg fast i oljet gulv. ← Det er jo smak og behag, eik eller ikke. Fliser er veldig hardt å gå på, noe man kan få ryggproblemer av. Men det jeg vil si, er at vi har slipte ned vårt eikegulv og oljet det. Ble kanonfint!! MEN oljen forsvant, uansett hvor mye olje vi pøste på virket det som om den ikke trakk skikkelig ned i treverket. Vi brukte kun tørre metoder når vi rengjorde gulvet. Vi måtte dessverre lakke det etter flere forsøk med oljing. Det oljete gulvet var mye flottere enn det som var lakket, når oljen var på vel og merke. Vet ikke om det har noe å si at vi har gamle eikeparkett i fliser. Er de hardere enn de nye stavene?? :klø: Endret 26. september 2006 av Spica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #10 Del Skrevet 26. september 2006 Innbiller meg at dritten setter seg fast i oljet gulv. ← Første gang jeg har hørt en slik problemstilling... Tenk på alle som har oljet bord både innendørs og utendørs - det burde i tilfelle være ett enda større hygiensk problem. Gulvene her i huset er iallefall rene (nok). Bruker vaskemiddel beregnet på oljet gulv, men stort sett støvsuges det kun - er ikke så mye dritt vi drar inn i huset, og søle gjør vi lite av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #11 Del Skrevet 26. september 2006 Det er jo smak og behag, eik eller ikke. Fliser er veldig hardt å gå på, noe man kan få ryggproblemer av. Men det jeg vil si, er at vi har slipte ned vårt eikegulv og oljet det. Ble kanonfint!! MEN oljen forsvant, uansett hvor mye olje vi pøste på virket det som om den ikke trakk skikkelig ned i treverket. Vi brukte kun tørre metoder når vi rengjorde gulvet. Vi måtte dessverre lakket det. Det oljete gulvet var mye flottere enn det som var lakket, når oljen var på vel og merke. Vet ikke om det har noe å si at vi har gamle eikeparkett i fliser. Er de hardere enn de nye stavene?? :klø: ← Så dumt da. Aner ikke om gammel eikeparkett (regner med du mener i staver) er hardere, eller hvorfor dere fikk det problemet. Kan det ha vært igjen lakkrester i dybden (kun tipping fra min side)? Vi har lamell plank parkett på kjøkken/spisestue + alle soverom. Soverommene har nå hatt i ca 3 år. Har kun brukt oljerefresher. Skulle gått over å oljet, men gulvene ser like fine ut som da de var nye (med unntak av litt småriper her og der...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #12 Del Skrevet 26. september 2006 Syns eik er Har dere vurdert fliser? Skulle jeg hatt parkett mot mørke møbler ville jeg valgt en lys variant. Bjørk eller lønn f.eks. ← Jeg synes bjørk og lønn er Og spesielt til mørke møbler, men smaken er heldigvis forskjellig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 26. september 2006 #13 Del Skrevet 26. september 2006 Jeg synes bjørk og lønn er Og spesielt til mørke møbler, men smaken er heldigvis forskjellig. ← Den er jeg enig i, synes lønn og bjørk er altfor blasst og livløst. Selv kunne jeg godt tenkt meg et mørkere gulv enn eik, men tror muligens det kun er en motedille jeg har akkurat nå, så vi kommer til å legge oljet eikeparkett i hele huset. Det er pent og vil ikke gå ut av mote noensinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 26. september 2006 #14 Del Skrevet 26. september 2006 Første gang jeg har hørt en slik problemstilling... Tenk på alle som har oljet bord både innendørs og utendørs - det burde i tilfelle være ett enda større hygiensk problem. Gulvene her i huset er iallefall rene (nok). Bruker vaskemiddel beregnet på oljet gulv, men stort sett støvsuges det kun - er ikke så mye dritt vi drar inn i huset, og søle gjør vi lite av. ← Vi har bare oljet treverk ute, så jeg er ikke så kjent med dette. Der setter alt seg, men det er jo dårligere kvalitet på trevirket da... Tenkte bare at det kanskje trakk mer til seg, mens et lakket gulv preller av. Har en venninne med ubehandlet treverk inne, det er i alle fall et helvete. Vi har barn, så vi drar en god del dritt inn i huset, og søler både mat og vann/drikke på kjøkkengulvet rett som det er - melka smeller i gulvet ivhertfall ukentlig. Vet ikke om det med fliser er hardt, det har aldri jeg tenkt på. Men det eneste vi har lagt i det siste er mdf-fliser, og det er i gangen så det blir jo litt annerledes da. Har merbau-parkett på kjøkken og spisestue, og mørke møbler. Det ser kjempefint ut, men er ikke sikker på om jeg ville lagt det om jeg kunne velge selv. har lønn i salongen, og det er ikke matt. Men det var dritdyrt da, vi hadde nok ikke tatt oss råd til det om vi ikke var i gang med en større ombygging... Det jeg virkelig KAN anbefale - sånn bruksmessig er ekte kork. Har det på et av barnerommene og det er helt fantastisk. Men blir kanskje også for mørkt og litt voldsomt på et stort gulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #15 Del Skrevet 26. september 2006 Vi har bare oljet treverk ute, så jeg er ikke så kjent med dette. Der setter alt seg, men det er jo dårligere kvalitet på trevirket da... Tenkte bare at det kanskje trakk mer til seg, mens et lakket gulv preller av. Har en venninne med ubehandlet treverk inne, det er i alle fall et helvete. Vi har barn, så vi drar en god del dritt inn i huset, og søler både mat og vann/drikke på kjøkkengulvet rett som det er - melka smeller i gulvet ivhertfall ukentlig. ............. ← Ubehandlet treverk er selvfølgelig være noe helt annet. Oljet gulv er behandlet, og får en beskyttende hinne. Vi har små barn (barneskolealder), men skitten dras likevel ikke inn i huset. De få flekkene etter matsøl, fjernes lett med en fuktig klut (fester seg ikke nedi gulvet, oljen fungerer som en hinne). Nei, den problemstillingen har aldri streifet meg. (Merbau anbefales ikke uansett - ødelegger regnskogen/klimaet.) Fliser kan bli hard å stå på, spesielt der man står over lang tid eks. på ett kjøkken. Merket faktisk forskjell mellom lakkert og oljet parkett. Tidligere hadde vi lakkert gulv, og jeg kunne da kjenne det i bena, hvis jeg stod lenge på kjøkkenet. Etter vi la oljet kan jeg stå i "timesvis" uten å kjenne det på samme måten. Til TS: Oljet parkett er varmere å gå barbeint på. Fordelen med oljet parkett er at hvis man får hakk e.l. kan man enten få det vekk eller gjøre skaden mindre (legge varm klut/strykejern - ikke for varmt - e.l. på hakket). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå