Caramia Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Hei! Jeg har 2 små snuskemarsviner som virkelig betyr alt for meg. Jeg bor ikke i Norge, men vil innen ett år flytte tilbake. Er det noen av dere som vet hvilke regler som gjelder for import av smådyr?? Kan ikke tenke meg at dyr som ikke er ute må sitte i karantene el. Må de for eksempel ha dyrepass?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Jeg tror du må ha veterinærattest (?), og dyret må såvidt jeg vet sitte i hjemmekarantene en stund. Kommer også an på hvilket land du tar dem med fra. Mattilsynet har en egen kjæledyr og eksport/importseksjon, sjekk på siden deres eller send dem en mail.
Trampe Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Det spørs jo hvor du bor? Jeg har tatt med meg marsvin fra Sverige, det er null problem. Men snakk med veterinær eller mattilsynet så får du svar!
Caramia Skrevet 25. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2006 Jeg bor i Nederland, så reglene er sikkert ikke så mye forskjellig fra de nordiske landene. Hva vil det si at de evt må sitte i hjemmekarantene?
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 En ting er ganske så sikkert, du får ikke disse med eg på flyet altså. Flyselskapene godtar ikke gnagere på fly.
Caramia Skrevet 26. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2006 En ting er ganske så sikkert, du får ikke disse med eg på flyet altså. Flyselskapene godtar ikke gnagere på fly. ← Huff da Så det kommer ikke til å bli så lett som jeg trodde det skulle bli.... Hva hvis jeg ikke får tatt dem med meg da???? Det må jo være en eller annen ordning for dette....
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Kjenner du noen som skal fra Nederland til Norge med bil/tog/buss?
Caramia Skrevet 27. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. september 2006 Nopes, ikke akkurat. Vi blir å sende tingene våre med container sjøveien, og selv hadde vi planlagt å fly. Leste på sas.no at du kun får ha katt el hund i kabinen, andre dyr må under flyet. Men så redd som marsvin blir for ukjente lyder og steder, tror jeg ikke det er et alternativ. Så jeg har ikke peiling på hva vi blir å måtte gjøre......
la Flaca Skrevet 27. september 2006 #9 Skrevet 27. september 2006 Hvor lang tid tar flyturen? Personlig tror jeg at jeg hadde prøvd å smugle dem med meg inn i kabinen i en egnet diskret innpakning, type bauty bag med luftehull.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 27. september 2006 #10 Skrevet 27. september 2006 Hvor lang tid tar flyturen? Personlig tror jeg at jeg hadde prøvd å smugle dem med meg inn i kabinen i en egnet diskret innpakning, type bauty bag med luftehull. ← Du tror ikke det avsløres i sikkerthetskontrollen?
Malama Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 Det avsløres SELVSAGT i sikkerhetskontrollen (og blir det ikke det ville jeg definitivt ikke satt meg på det flyet, hva annet kunnenoen smuglet inn da?) og er slett ikke en måte å løse problemet på (hva skulle man da gjort når det ble oppdaget? Ehh, nei, ikke reise? Sende det under flyet likevel, uten å ha et tilpassrt bur (for det har man jo ikke om man har tenkt å smugle det under jakka) eller sette det igjen? Nei, når du har funnet den ultimate "backupløsningen", så er det dette som ER løsningen, å smugle det inn i kabinen er og blir ingen løsning. Ta kontakt med flyselskapet og spørr hva de anbefaler. Kanskje en dyrlege kan dope ned dyret slik at de ikke er redde når de er i lasterommet? Eller så må de fraktes på et annet vis. Og kontakt mattilsynet angående karanternebestemmelser.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Jeg tror faktisk det beste blir å selge/gi vekk marsvinene, med mindre du kan få fraktet dem hjem via tog/bil.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 27. september 2006 #13 Skrevet 27. september 2006 Det er ikke lov og ha gnagere i kabinen. kan du tenke deg hva som skjer hvis de kommer seg løs oog man er i luften? Garantert landing snarest og bot for eieren av dyret!
Caramia Skrevet 27. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 27. september 2006 Nei den smuglinga er ingen løsning Vet ikke helt hva jeg synes om å dope de ned heller, etter at vi ankommer Oslo må vi nemlig videre med en innenlands flygning. Får høre med dyrlegen hva han sier om det, men jeg tror jeg har hørt at man helst ikke skal sette narkose på små dyr pga at de ofte ikke tåler det.... Og neddopning kan vel betraktes som en slags narkose, eller??? Gi bort mine kjære små? Nei da får jeg heller lage meg litt ekstra arbeid hvis det er det som må til (evt reise med tog). Jeg kan jo ikke bare dumpe de for at vi vil flytte...... Er det noen som vet hvor man får tak i dyrepass? Så enkelt som hos vetrinæren kanskje?
onyx Skrevet 27. september 2006 #15 Skrevet 27. september 2006 Dyrepass får du hos vetrinær ja. For hund og katt Må du ha rabiesvaksine og en ormekur før og etter innreise. Rabiesvaksine tar5-6 måneder å få godkjent. Hvilken bestemmelser som gjelder smådyr vet jeg ikke, men mattilsynets sider har en oversikt og du kan sende mail og spørre! Angående flyselskap, så kan det lønne seg å sjekke litt rundt. Det kan jo være muligheter for å ta de med i cabinen i godkjent bur, men å reise i lasterommet er heller ikke så ille! Det er roligere (dvs ingen stressende medpasassjerer), og siden de er to har de selskap i hverandre. Og lasterommet HAR lys, varme og riktig trykk!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 29. september 2006 #16 Skrevet 29. september 2006 Noe til ettertanke? http://www.aftenposten.no/nyheter/dustorev...icle1477380.ece
Trampe Skrevet 29. september 2006 #17 Skrevet 29. september 2006 Selvsagt smugler man ikke ting på fly. Det sier seg selv. Men prøv å ring flyselskap, noen godtar gnagere, har selv reist med dansemus i kabinen - så lenge buret var tett og godkjent, og inne i en bag, gikk det helt fint. Men ikke alle flyselskap godtar det... Ellers må du nok satse på tog ja. Men det går vel bare greit det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå