Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Jeg er totalt grønn på dette området så det kan høres en smule dumt ut dette her. Men jeg vil veldig gjerne gifte meg ute, og da helst ute i fjellheimen et sted, men er dette "lov"?
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Hvis du bruker en prest fra den norske kirke kan du bare gifte deg på et sted som er vigslet. Hvis du bruker f.eks. HEF eller en dommer kan du gifte deg hvor du vil.
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Hvis du bruker en prest fra den norske kirke kan du bare gifte deg på et sted som er vigslet. Hvis du bruker f.eks. HEF eller en dommer kan du gifte deg hvor du vil. ← Skal akkurat til å melde meg ut av statskirka så for meg gjør det ingen verdens ting med dommer. :-D Dette var koselige nyheter. Drømmen min er å fri til sambo på toppen av en eller annen fjelltop og allerede dagen etterpå ha bryllupet. Ganske utradisjonelt, men tror sambo kommer til å like det sånn, men vi snakker to år fram i tid da.
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #4 Skrevet 25. september 2006 Problemet med dommere er at du helst må kjenne en, de får ikke lov til å ta i mot penger for å vie noen, så det er litt vanskelig å få de med opp på en på en fjelltopp uten at du kjenner dem personlig. Det er lettere hvis du melder deg inn i HEF eller sosialhumanistene.
Malama Skrevet 25. september 2006 #5 Skrevet 25. september 2006 Og vigsel dagen etter frieriet er slett ikke helt lett, med tanke på papirarbeidet (prøving av vilkårene for ekteskap) som må sendes inn og fås i retur før vigsel kan finne sted, uaansett hvor/hvordan dere gjør det. forloverærkleringer og deres egne erklæringer, som skal godkjennes. Så vidt jeg vet lar ikke dette seg gjøre på en dag.
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #6 Skrevet 25. september 2006 Problemet med dommere er at du helst må kjenne en, de får ikke lov til å ta i mot penger for å vie noen, så det er litt vanskelig å få de med opp på en på en fjelltopp uten at du kjenner dem personlig. Det er lettere hvis du melder deg inn i HEF eller sosialhumanistene. ← SKal ikke ha han med opp på toppen, men ved ei sånn fjellhytte Tror faktisk det kan la seg ordne, har mine kontakter Har ikke lyst til å være innmeldt noe som helst sted dessverre.
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #7 Skrevet 25. september 2006 Og vigsel dagen etter frieriet er slett ikke helt lett, med tanke på papirarbeidet (prøving av vilkårene for ekteskap) som må sendes inn og fås i retur før vigsel kan finne sted, uaansett hvor/hvordan dere gjør det. forloverærkleringer og deres egne erklæringer, som skal godkjennes. Så vidt jeg vet lar ikke dette seg gjøre på en dag. ← Dærsken jeg er som sagt helt blank så dette er ting jeg ikke har peil på... Nei, da går nok ikke det... Men hvor fort kan det gå??
Malama Skrevet 25. september 2006 #8 Skrevet 25. september 2006 Har ikke prøvd enda.. (har 1 år og 2 dager mellom frieri og vigsel jeg, så det haster ikke for oss) Jeg vet at papirene har 4 måneders gyldighet ("svaret" du får altså, attesten på at dere kan gifte dere) så derfor har jeg ikke planer om å sende det inn på denne siden av nyttår. Men det kan sikkert noen av de som allerede ER gift svare deg på (eller, mange velger å få prøvingspapirne sendt direkte til vigsler da, så da vet man kanskje ikke hvor lang tid det tok heller)
Pasha Skrevet 25. september 2006 #9 Skrevet 25. september 2006 fikk tilbake papirene etter 1 uke (sendte dem på mandag tilbake på fredag om jeg ikke husker helt feil)
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #10 Skrevet 25. september 2006 fikk tilbake papirene etter 1 uke (sendte dem på mandag tilbake på fredag om jeg ikke husker helt feil) ← Det var raskt!!! Hmmmm... da har jeg en ny plan
Pasha Skrevet 25. september 2006 #11 Skrevet 25. september 2006 men det kan jo være at jeg bare hadde flaks da
Susan Sto Helit Skrevet 25. september 2006 #12 Skrevet 25. september 2006 Våre papirer to 4-5 uker. Så det er nok veldig individuelt.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #13 Skrevet 25. september 2006 Dærsken jeg er som sagt helt blank så dette er ting jeg ikke har peil på... Nei, da går nok ikke det... Men hvor fort kan det gå?? ← Når jeg snakket med kirken her sa de at det tok mellom 1 og 2 måneder..
Susan Sto Helit Skrevet 25. september 2006 #15 Skrevet 25. september 2006 Når jeg snakket med kirken her sa de at det tok mellom 1 og 2 måneder.. ← Men kirken har jo ikke noe med dette å gjøre. Det er papirer som skal sendes til og godkjennes av folkeregisteret.
kvick Skrevet 25. september 2006 #16 Skrevet 25. september 2006 Men kirken har jo ikke noe med dette å gjøre. Det er papirer som skal sendes til og godkjennes av folkeregisteret. ← Er klar over det. Dette var bare noe personen jeg snakket med i kirken anbefalte meg basert på deres erfaring med Folkeregisteret. Hun rådet meg til å sende inn papirene i god tid, dog ikke mer enn fire måneder før da dette er hvor lenge de er gyldige.
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #17 Skrevet 25. september 2006 Takker for informative svar :-D
Pastor Knut Skrevet 29. september 2006 #18 Skrevet 29. september 2006 Jeg er totalt grønn på dette området så det kan høres en smule dumt ut dette her. Men jeg vil veldig gjerne gifte meg ute, og da helst ute i fjellheimen et sted, men er dette "lov"? ← Det kommer an på av hvem du ønsker å bli viet. Statskirken har den hovedregel at vigsler skal finne sted i kirken eller andre steder vigslet til dette. Andre trossamfunn/livssynssamfunn/dommerfullmektige etc. kan ofte vie deg der du ønsker, hvis det passer for dem. Vil du ha et bryllup i fjellheimen, da kan godt jeg vie deg gratis der. Ta i så fall kontakt her http://unitarforbundet.org
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå