BergensAnd Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Jeg skjønner at RSS er en slags abonnement-metode, men der stopper det også. Hvordan skal jeg bruke det? Hva må jeg laste ned? Når jeg får opp et XML-dokument hva i all verden gjør jeg feil da? Er det problemer med RSS og Firefox? Hvorfor heter det ATOM på min blogg! Hjelp!
Gjest gjest1 Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 RSS, eller Real Simple Syndication, baserer seg på XML. XML er en standard som er laget for å beskrive data snarere enn å vise dem fram. For at et XML-dokument skal kunne vises på en pen og pyntelig måte, så må man koble det til et stilsett. Det at XML kun beskriver data, gjør det også svært allsidig og fleksibelt. Det kan brukes i mange ulike sammenhenger, eksempelvis i forbindelse med programvare. Åpne dokumentformater i Word og OpenOffice baserer (eller skal basere seg) seg på XML. Når du åpner et XML-dokument "as is", så er det fullt leselig også for et menneske, men data blir ikke presentert i kolonner, rader, med farger, osv, osv. RSS-formatet er ment å brukes i forbindelse med applikasjoner enten på webben eller på datamaskinen. Typisk har man gjerne en egen RSS-leser. Både Opera og Firefox har dette innebygd, IE har det ikke. Får å legge en RSS-feed inn i Firefox, så klikker du bare på RSS-ikonet i adresselinjen. Det å lage en RSS selv er veldig enkelt, men dette finner du nok av stoff om på webben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå