Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Jeg skal lage hveteboller i morgen. Kan jeg droppe smøret som står i oppskriften, eller har den en annen hensikt enn smak? Blir konsistensen annerledes?
Leo Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 De smaker litt mindre og blir litt tørrere, men ellers kan du fint droppe smøret hvis du erstatter den væsken smøret representerer med noe annet, f.eks. melk.
Drua Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 (endret) Jeg prøvde å google etter oppskrift på boller uten smør, men det fant jeg ikke. Her er Grete Roedes boller, som inneholder ganske lite smør: http://www.greteroede.no/oppskrifter/kaker...rtid351933.html Her er en annen oppskrift på boller som inneholder olje istedet for smør: http://treningsforum.thereses.net/arkiv/20...ler_delite.html Endret 25. september 2006 av Drua
Gjest niomi Skrevet 25. september 2006 #4 Skrevet 25. september 2006 Smaken fra smøret, kan erstattes med litt sitronsaft og salt (det gjør jeg når jeg skal lage pose-bernaise). Ellers bør du nok bruke noe fett i bollene, for ellers blir deigen veldig lite smidig. Litt smaksfattig olje, altså, og sitronsafto g salt.
Lady_Sharon Skrevet 25. september 2006 #5 Skrevet 25. september 2006 Jeg har byttet ut smør noe ganger med solsikkolje. Går like fint det.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #6 Skrevet 25. september 2006 TINE har en oppskrift på boller med kesam og lite smør (mindre enn Grete Rhode). De er veldig gode!!!
nessi Skrevet 25. september 2006 #7 Skrevet 25. september 2006 Jeg bruker cottage cheese i bollene isteden for smør. Husker ikke helt oppskrifen nå, men har laget de mange ganger, og de blir kjempe gode.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #8 Skrevet 28. september 2006 Bruk kesam istedenfor smør. De blir gode. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå