Gå til innhold

Ingredienser til spontanbaking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, jeg vet ikke om overskriften ble særlig beskrivende. Saken er den at jeg baker ganske sjelden, men noen ganger kan jeg få lyst på kake (oftest en form for sjokoladekake). Som oftest har jeg ikke alle ingredienser som skal til, og det ender med at jeg ikke baker. Når jeg skal i butikken husker jeg gjerne ikke hva jeg mangler, også blir det ikke kake da heller...

Det jeg lurer på er rett og slett; hva bør jeg "alltid" ha i skapet for å kunne smelle sammen en kake? Jeg har stort sett kakaopulver, sukker, vaniljesukker og bakepulver (og natron). Av og til egg og mel også. Hva mer? Smør? Melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt som deg, får plutselig lyst til å bake sjokoladekake. Problemet mitt er som regel at jeg ikke har kokesjokolade, så da har jeg funnet et noen gode oppskrifter som jeg bruker som ikke inneholder det, og som i tillegg har en ganske begrenset ingrediensliste:

http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1mpay.php?id=103

http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1mpay.php?id=615

http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1mpay.php?id=519

Basics til alle disse tre kakene over blir som følger:

Egg

Mel

Melk

Smør

Sukker

Kakao

Vaniljesukker

Bakepulver

Melis (til glasuren til Regiakaken + evt kakestrøssel)

Lykke til :)

Skrevet

Takk skal du ha! det var akkurat sånne oppskrifter jeg trengte:-)

Skrevet

Den aller enkleste formen for impulsbaking, er poser med alt du trenger. Bare tilsett vann og evt olje/margarin!

Jeg har prøvd flere av disse posene, og muffins og sjokoladekake er bankers. Blåbærpaien var også knallgod, men veldig mektig. (resten gikk i fryser'n..)

Skrevet

Jo, det er sant at posekaker er veldig greit innimellom, men jeg synes det er litt stas å bake på ordentlig noen ganger også :)

Skrevet

Her er ei genial (og god!) sjokoladekake. Du trenger ikke egg engang!

Crazy-kake (ja, den har alltid hett det.. :) )

4,5 dl hvetemel

3 dl sukker

2 ss kakao

2 ts bakepulver

1/2 ts salt

1 ts vaniljesukker

1 dl nøytral olje

2 ss 5% eddik (eller 1 ss 7%)

3 dl kaldt vann

Bland alt det tørre først, ha deretter i det våte.

Stekes på 180 grader, midt i ovnen. Tror det er ca. 30-45 minutter..

Passer godt i en springform på 24-28 cm.

Finn en glasur som passer ut fra det du har i skapet....

Denne er helt fantastisk og har reddet mang en søndag....

Skrevet

Takk for nye tips:-) Posekaker er greit, det hender jeg kjøper det også, men sjelden jeg har det stående i skapet. Har litt lang vei til butikk, så da er det greit å kunne rote fram noe fra skapet om det står på... Siden tråden ble startet har jeg forøvrig laget kladdekake fra en av linkene til Drua - og den var kjempegod. Og i dag ble det enkel eplekake (med epler fra hagen) etter oppskrift fra en annen tråd her (Tanitas oppskrift). Også suksess! Kan vel kalle det trening.... I hvert fall ikke _bare_ matlyst...

Gjest Bertine
Skrevet

Eple pai/kake:

250g smør

90g melis

250g hvetemel

Blandes godt sammen og trykkes ut i en pai form.

Skjør ett til to epler i båter, og legg oppi.

Hell tilslutt en boks med vaniljekrem over.

Stekes på 220grader i 55 min.

Verdens beste eplekake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...