Gå til innhold

Bilderedigering på picasa,photoshop,osv..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fotografen_*
Skrevet

Har nettopp oppdaget picasa2, og det er jo så mye spennende du kan gjøre med bildene! Særlig når bildene blir litt "dusete", i svarthvitt, sepia, osv. Kjempeflott veggbilder da :) Men forblir de slik dersom man fremkaller de sånn? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ikke til picasa, men generelt må du passe på hvilket filformat, fargemodus og oppløsning (og størrelse) du lagrer bildet i (og hvilken oppløsning de er i i utgangspunktet). Orker ikke gå i detalj her, men vil anbefale deg å lære litt om disse tingene. Man kan få seg en kjip overraskelse om man har lagret et bilde i 72 dpi og så forstørrer det...

Skrevet

Ja, de blir sånn når du kopierer dem, men det er slett ikke sikkert at de blir akkurat slik som du ser dem på sjermen din. Det er avhengig av om skjermen din er riktig kalibrert/innstilt.

Ta en utskrift, så ser du omtrent hvordan det blir.

Gjest Gjest_Fotografen_*
Skrevet
Ja, de blir sånn når du kopierer dem, men det er slett ikke sikkert at de blir akkurat slik som du ser dem på sjermen din. Det er avhengig av om skjermen din er riktig kalibrert/innstilt.

Ta en utskrift, så ser du omtrent hvordan det blir.

Har tatt utskrift nå, og det ble samme kvalitet... Pleier å fremkalle via nettet, men kanskje det likevel er lurt å stikke innom en fotobutikk for å høre hva de mener??

Skrevet

Hvis det er "viktige" bilder kan det kanskje lønne seg å stikke innom en fotobutikk, men da bør du velge et sted der de har skikkelig greie på framkalling.

Sjøl skriver jeg ut det meste på egen printer, men i spesielle tilfeller går jeg til en proff. Da er jeg med underveis om mulig, for å unngå at de gjør noe jeg ikke vil at de skal gjøre, og for evt å lære noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...