Gå til innhold

Leieboer betaler ikke husleia!

Anbefalte innlegg

Gjest usikker gjest
Skrevet

Jeg leier ut en bolig til et hyggelig par. Av ulike grunner ble aldri depositumet ordnet. De skulle ordne det når de fikk tilbake fra dem de leide av før men det drøyde også ble det avglemt.

Saken er at de enda ikke har betalt husleie for september som forfalt 1. september. De har eget firma og da jeg søkte hos Brønnøysund fikk jeg se at firmaet er begjært konkurs nå nettopp.

Jeg har fått muntlig lovnad om at de straks skal betale husleia, men vet ikke hvor lenge jeg tør stole på det. Oktober husleia forfaller jo om en uke og da skylder de meg to husleier.

Hvordan bør jeg gå fram? Jeg ønsker ikke å gjøre ting vanskelig for dem hvis de sliter økonomisk nå, men siden jeg mangler depositum sikkerhet tør jeg ikke vente stort lenger heller.

Hvordan bør jeg forholde meg? Min plan så langt er å sende et brev der jeg ber om at husleie for september og oktober blir betalt innen 1. oktober og at jeg kommer til å begjære tvangs fullbyrdelse og utkasting hvis de ikke betaler. Er det en grei ting å sende ut? Må jeg sende rekomandert for at det skal være et gyldig varsel? Bør dette varselet inneholde noe mer?

Jeg syns situasjonen er fryktelig ekkel og ønsker å løse den på en riktig og ordentlig måte for alle parter. Tar veldig gjerne i mot gode råd og tips fra andre som vet noe om dette eller som har vært i lignende situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags selskap driver de, er det ansvarlig selskap med eller uten begrenset ansvar eller AS?

Og lurer på om du må gi dem to ukers varsel for å kaste dem ut?

Kjenner flere som sliter med vanskelige leieboere. Mitt råd er at man aldri må godta leieboere uten depositum!!!

Skrevet (endret)

Du kan sende purring på leia for september, leia for oktober kan du ikke purre på før det er gått 14 dager over forfall. Purringen skal ha 14 dagers betalingsfrist, og det må stå i den at du truer med utkastelse. Utkastelse kan kun skje via namsmannen, som du tar kontakt med dersom de ikke har betalt, innen fristen på purringen har gått ut. Purringn kan sendes i vanlig post, tilsvar osv kommer ikke inn i bildet før namsmannen tar over.

Du bør sende en purring snarest, slik at du har ditt på det tørre, dersom det trekker enda mere ut. Deres økonomiske problemer kan ikke du ta ansvar for, dersom de har for lav inntekt er det deres ansvar å ta kontakt med sosialkontoret for å få hjelp.

Endret av Eir
Skrevet

Det stemmer ikke at du først kan sende purring 14 dager etter forfall, det kan sendes allerede ved forfall. Allerede nå kan du sende varsel, denne skal ha en frist på 14 dager før saken går videre til namsmann. Her er det viktig at det står at tvangsfravikelse kan unngås dersom beløpet, renter og omkostninger betales. Jeg har fått en mal fra namsmannen jeg har brukt. Dersom du vil ha den malen kan jeg sende deg den som pm.

Skrevet (endret)
Det stemmer ikke at du først kan sende purring 14 dager etter forfall, det kan sendes allerede ved forfall. Allerede nå kan du sende varsel, denne skal ha en frist på 14 dager før saken går videre til namsmann. Her er det viktig at det står at tvangsfravikelse kan unngås dersom beløpet, renter og omkostninger betales. Jeg har fått en mal fra namsmannen jeg har brukt. Dersom du vil ha den malen kan jeg sende deg den som pm.

En avsporing: purring for oktober kan vel ikke sendes nå? Huseier må vel vente til 2. oktober før det sendes purring på husleie som forfalt 1. oktober (det tar litt tid for bankene å overføre pengebeløpet).

Når det ikke er depositum tilstede, kan vel husleie begjæres fra konkursboet?

Endret av Bobeline
Skrevet

Syns ikke du skal være redd for å gjøre ting vanskelig for dem hvertfall. Det er en fin tanke, men ikke noe du skal bry deg om så lenge måten du fikk vite dette på, var å søke i Brønnøysund selv. De burde bedt deg om utsettelse!

Skrevet

Tusen takk for svar til alle :klem:

Dette har vært til stor hjelp, takk for råd og linker og spesielt takk til Abelille for mal.

Sånne saker er lite morsomme og det er nok viktig å kunne de formelle spillereglene og formalitetskravene. :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...