Skrållan Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Nå har vi så å si alt i hus til babyen kommer, men så kom vi på febertermometer. Men hva er best av sånn rektum-måler, og digitalt? Vi ser for oss at digitalt må være snedigere, men det måler kanskje ikke like nøyaktig? Noen som har noen erfaringer på området?
Murf Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Nå har vi så å si alt i hus til babyen kommer, men så kom vi på febertermometer. Men hva er best av sånn rektum-måler, og digitalt? Vi ser for oss at digitalt må være snedigere, men det måler kanskje ikke like nøyaktig? Noen som har noen erfaringer på området? ← Hva mener du med Rektummåler? De gamle kvikksølvtermometerne? Disse skal ikke selges lenger pga kvikksølvet, så de termometerne du får på apotekene nå er digitale. Vi har et digitalt termometer som kan brukes i rektum.
Skrållan Skrevet 24. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2006 Hva mener du med Rektummåler? De gamle kvikksølvtermometerne? Disse skal ikke selges lenger pga kvikksølvet, så de termometerne du får på apotekene nå er digitale. Vi har et digitalt termometer som kan brukes i rektum. ← Det jeg mente var sånn som brukes i rektum ja, mot sånne digitale som brukes i øret. Har ikke sett på apoteket her enda, siden jeg ikke vet hva vi vil ha, så det kan godt hende de rektum-målerne også er blitt digitale nå! Takk for svar!
Drua Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Å måle tempen rektalt er det mest nøyaktige. Slike termometere kan være digitale ja: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...ER%20TERMOMETER Dessuten er de billigere enn øretermometere, men fordelen med øretermometere er likevel åpenbar - enklere å bruke. Her er et eksempel: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...BRAUN%20IRT4520
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Beste er rektum måler for der er man nærmest den indre kroppstemperaturen. Måler i øret og andre typer er bare "justert" til å stemme, som gjør at man får en "stipulert" verdi
Skrållan Skrevet 24. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2006 Ok, da tror jeg vi går for en sånn digitalt rektum-måler! Takk for svar alle sammen!
Murf Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Blander meg litt til Rektalt er mest nøyaktig, men barnet er ikke alltid like samarbeidsvillig... Øretermometere kan være enklere i bruk, men problemet er hvis barnet ikke sitter helt i ro, kan målingen bli unøyaktig.
Far til 2 Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Vi begynte med rektum termometer, men ettersom det ble tilnærmet umulig å måle temperaturen etterhvert som barna ble eldre gikk vi over til øretermometer. Ettersom øretermometer ikke er like nøyaktig og dessuten kan gi avvik over tid medfører det at det må kjøpes nye termometer oftere og at det må gjøres kontrollmålinger mens barna er friske. Jeg benytter ikke termometeret for å måle nøyaktig temperatur, men som en indikasjon på feber, - evt høy feber. Til dette er det helt greit. Om barnet "har litt feber" betyr det at det blir hjemme. Om barnet har "høy feber" (eller dårlig almentilstand) betyr det lege. Jeg tror ikke så mange bryr seg om temperaturen er 38,2 eller 38,9. I slike tilfeller vil jeg sterkt anbefalle øretermometer, og heller overlate de mer nøyaktige målingene til et sykehus om feberen stiger for høy (eller almentilstanden for dårlig).
Gjest gjest1 Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 Jeg har prøvd øretermometer, og fikk veldig varierende resultater. Så her i huset er det nok måling i stumpen som gjelder, både for liten og stor.
liv Skrevet 24. september 2006 #10 Skrevet 24. september 2006 Øretermometer kan ikke brukes på spebarn så gå for et vanlig et du
Drua Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 (endret) Jeg tror ikke så mange bryr seg om temperaturen er 38,2 eller 38,9. I slike tilfeller vil jeg sterkt anbefalle øretermometer, og heller overlate de mer nøyaktige målingene til et sykehus om feberen stiger for høy (eller almentilstanden for dårlig). ← Vel, på sykehuset jeg jobbet hadde vi bare digitale øretermometere der også - alle viste som regel litt forskjellig selv om vi sendte de inn til kalibrering stadig vekk . På morgenrunden målte vi alltid tempen på alle pasientene, og det gikk jo raskest med øretermometer. Så som regel brydde vi oss bare om det var feber eller ikke feber slik som du gjør hjemme med barna dine, og hvis øretermometeret viste høy feber så tok vi en rektal måling for å vite mer nøyaktig. Jeg mener derfor at øretermometer absolutt er bra nok til hjemmebruk i de aller fleste tilfeller. Edit: jeg ser hva Liv skrev; godt poeng (jeg har jo ikke jobbet med småbarn). Endret 24. september 2006 av Drua
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #12 Skrevet 25. september 2006 Vi begynte med rektum termometer, men ettersom det ble tilnærmet umulig å måle temperaturen etterhvert som barna ble eldre gikk vi over til øretermometer. ← Jeg trodde det var lettere å måle i rektum på eldre barn som faktisk vet hva som skal gjøres, småbarn forstår jo ikke dette helt...
Susan Sto Helit Skrevet 25. september 2006 #13 Skrevet 25. september 2006 Jeg trodde det var lettere å måle i rektum på eldre barn som faktisk vet hva som skal gjøres, småbarn forstår jo ikke dette helt... ← Jeg husker jeg hatet dette, og det at man i det hele tatt klarte å måle var i seg selv en indikasjon på feber.... Har både og vi, og kommer vel til å starte med rektalt, siden dette er anbefalt til spedbarn. Så kan vi ha øretermometeret til oss litt større. Gir en fin indikasjon på feber/ikke feber.
-hild Skrevet 25. september 2006 #14 Skrevet 25. september 2006 Jeg spurte etter øretermometer på apoteket for litt siden - de sa "vi selger ikke sånt vi, for de er så unøyaktige. Hånda di i nakken på barnet gir like god indikasjon på feber/ikke feber som de øretermometerene". Så her i huset måler jeg rektalt på minstejenta hvis jeg føler for en nøyaktig måling.
liv Skrevet 27. september 2006 #15 Skrevet 27. september 2006 Vi har kjøpt et termometer nå som bare bruker 10 sekunder på å ta tempen, mins å huske de en måtte ligge med i godt over minuttet tidligere.
Grooo Skrevet 27. september 2006 #16 Skrevet 27. september 2006 Vi jar et digitalt til å måle i panna vi... Kjekt når babyen sover. Har "vanlig" også, bruker det for å ev. kontrollmåle hvis det andre faktisk viser feber.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 27. september 2006 #17 Skrevet 27. september 2006 Jeg har alltid blitt målt tempraturen på under armen, med sånt vanlig termometer, også som liten (ikke som baby, men så lenge jeg kan huske). Da pluss 0,6grader. Trodde det var helt vanlig jeg, men ser det er ingen andre her som gjør det..? Har aldri målt verken i øret, munnen eller bak.
Gjest Bertine Skrevet 27. september 2006 #18 Skrevet 27. september 2006 Da jeg jobbet på en sykehus avd brukte vi også bare øretermometer. Der lærte vi at om det brukes rett, så er de like nøyaktige som rektal termometer. Men er nok lurt å starte med rektal termometer på spedbarn, å heller skifte til øretermometer når barnet blir eldre
Gjest Myztica Skrevet 27. september 2006 #19 Skrevet 27. september 2006 Da jeg var i praksis på barneavd, målte vi rektalt på de aller minste og i øret på litt eldre barn
Gjest Hedda Gabler Skrevet 27. september 2006 #20 Skrevet 27. september 2006 Vi måler under armen og legger til 0.4. Vet at det ikke er særlig nøyaktig, men foretrekker det framfor rompestyret - det er ille nok å få i dem stikkpille de få gangene det har vært nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå