Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Hei! Bor i sameie. I et enderekkehus. Vi er to stk. nye på hver sin ende. Sameiets tomt er såkalt felles, men likevel er alle hagene "naturlig inndelt" i parseller med hekk rundt, for å få det privat - flott det! problemet er at de andre som bor her, påstår at det er spesielle regler for oss som bor på enden. Vi har 1 nabo som hele tiden går forbi med hundene sine på vei til og fra skogen og dette har gått oss begge på nervene. Vi har fått beskjed om at alt er felles og at vi må finne oss i dette enten vi liker det eller ikke. Når vi da nevnte at det var pussig med egne regler for oss på enden, og at vi da kanskje kunne benytte oss av de innhekkede parsellene til de andre sa de at det var anderledes, for de hadde nytterett til "sin parsell". Vet ikke hva som er rett eller galt, men skulle gjerne hørt om det er noen med kunnskap om denslags der ute om hva som er riktig, hva vi kan gjøre og hva disse forskjellige uttrykkene betyr; bruksrett,nytterett etc..etc.. For ordens skyld, har vi stilt oss helt åpen for at folk trakker forbi huset vårt ved vedlikeholdsbehov og dugnader etc.. men at vi ikke ønsker oss daglig trafikk forbi hele tiden. Er vi urimelig,eller hva synes dere?? Det er 1 person i et sameie på 9 enheter dette gjelder. Og argumentet hans er at han har behov for å ta sine to hunder til og fra skogen slik og at han ikke ønsker å ha hundene i huset sitt. Så han tar dem direkte fra turen og inn til hundegården sin på baksiden av huset. Når de da skal inn fra hundegården og i hus, ønsker ham dem ikke trakkende gjennom kjellerstuen sin for de er så skitne (!) og de har ikke tilang til resten av huset for de skal bo i gangen, og han må gå i dress på jobb og da skal alle justere seg etter ham!! Han fremstiller for de andre i sameiet at dette har kanonstor effekt for alle, men de bare ler og rister på hodet av ham - problemet er at han også sitter i styret og har prestert å lage dette til en styresak nå!! Dette er på Holmenkollen og han er den verste,største klysen dere kan tenke dere!!! Hele tiden er det; jeg har jo vokst opp her i en stor villa nedi gaten blablablabla . SPY!!! Jeg er så lei og frustrert nå, og trenger virkelig gode råd,jenter!! Håpefull klem til dere!
Gjest niomi Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Jeg er ingen jurist, så det er sagt. Men jeg vil mene at sedvane (at felleshagen er delt opp i parseller), vil tilsi at dere har rett på "deres" parsell. Jeg er en liten faen til tider, og hadde det vært meg, ville jeg satt opp hekk/gjerde. Noe du vil ha rett til pga sedvane. Men er ikke helt sikker, altså. Mange med god jus-insikt på VG Debatt (jada, kan da brukes til noe ), så hvis det ikke gjør noe, legger jeg inn innlegget ditt på jus-forumet der.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Jatakk, Niomi - legg det gjerne inn der - men fint om du fjerner info om 9 enheter, så ikke ¤#%=--;¨¤#" kjenner seg igjen...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå