Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koster det mye å la datan stå på døgnet rundt??

Er det skadelig for datan å bli skrudd av og på flere ganger for dagen ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre å la pc'n gå inn i sånn "sove-modus" når du ikke bruker den. Å slå den på og av ørten ganger vil nok slite på cpu'n over tid ja. Jeg bruker aldri å slå av min pc. Den står på 24/7. Trykker heller på en knapp som ser ut som en måne når jeg legger meg for natta etc. Hvis vi reiser bort derimot slår jeg den helt av.

Skrevet
Det er bedre å la pc'n gå inn i sånn "sove-modus" når du ikke bruker den. Å slå den på og av ørten ganger vil nok slite på cpu'n over tid ja. Jeg bruker aldri å slå av min pc. Den står på 24/7. Trykker heller på en knapp som ser ut som en måne når jeg legger meg for natta etc. Hvis vi reiser bort derimot slår jeg den helt av.

CPUen blir ikke slitt. Det som blir slitt er bevegelige deler som harddisk, vifter etc.

Eneste forskjellen på dvalemodus og å slå av er at maskinen starter raskere etterpå, samt bruker litt strøm mens den står i dvalemodus.

Når det gjelder kostnaden kan man se her: http://www.fjordkraft.no/Default.aspx?tabi...subsubtabid=773

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

En pc bruker ca 300w når den står på - og en skjerm bruker ca 200w - sånn løslig regnet og ørlitegrann mindre i dvalemodus. Ettersom en kWh - kilowattime - koster ca 1 kr nå inkl nettleie vil det å ha på pc'en hele døgnet koste omlag 12kr. I året blir det omlag 4380 kr. Det er mye god vin, mat eller klær det! Du sparer fort vekk inn kostnadene til ny pc ved bare å slå av pc'en din. Dessuten er det utrolig mye tryggere i forhold til brann også å slå den av.

Skrevet
En pc bruker ca 300w når den står på - og en skjerm bruker ca 200w - sånn løslig regnet og ørlitegrann mindre i dvalemodus. Ettersom en kWh - kilowattime - koster ca 1 kr nå inkl nettleie vil det å ha på pc'en hele døgnet koste omlag 12kr. I året blir det omlag 4380 kr.  Det er mye god vin, mat eller klær det! Du sparer fort vekk inn kostnadene til ny pc ved bare å slå av pc'en din. Dessuten er det utrolig mye tryggere i forhold til brann også å slå den av.

Hva i all verden har du røyka? :legrine:

Skrevet
Hva i all verden har du røyka?  :legrine:

Helt enig,denna dær må ha røyka sokka sine ( trådstarter her )

Jeg visste jo at det ikke var gratis men jeg vet jo at det ikke er et ran liksom.

Skrevet

Hvor mye koster det å bruke en PC?

Har du din PC stående på hele døgnet, eller skrur du den av etter bruk?

Her kan du se hva det koster for strømmen.

Opplysningene har vi fått av ENOVA.

* En PC som brukes 24 timer i døgnet bruker strøm for ca 800 kr i året.

* En PC som brukes 4 timer i døgnet og står standby 20 timer, bruker strøm

for ca 300 kr pr år.

Utgangspunktet er at den trekker 120 Watt i bruk, 30 Watt i standby, og at

strømprisen er ca 75 øre pr kWh (kraft + nettleie). Nyere PC`er bruker noe

mindre enn dette. Utregningen gjelder bare PC, skjerm og tastatur. Skrivere og

annet tilleggsutstyr kommer i tillegg.

Vil du sjekke strømforbruket på andre apparater?

Da kan du kjøpe en energimåler og plugge i det elektriske apparatet.

Energimåler får du kjøpt til 170 kr på f.eks Clas Ohlson.

Vi har gjort omtrentlige beregninger for en del apparater he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...