Fiol Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Jeg har en nynorsk oppgave til i morgen, men har så klart glemt ordboka mi på skolen. Jeg fant en brukbar på nettet, men allikavel er det et par ord jeg ikke finner. Noen som vet hvordan de skrives på nynorsk? Troverdige Tilfeldigvis Gjenkjennelige Skuespillere kan hende jeg kommer med noen fler etterhvert også, men tusen takk på forhånd =)
Gjest niomi Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Æ'kke så veldig stødig lenger, nei, men lærte et par fantastiske nynorske ord av min statistikk-foreleser. Sannsynstettleik = sannsynlighet Og hold deg fast: Kringsvingskropp = omdreiningslegeme. Kanskje du kan imponere læreren med disse fantastiske uttrykkene?
CheapChampagne Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Skuespillere er vel skodespelarar. REsten aner jeg ikke.
Fiol Skrevet 24. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2006 haha, spørs om disse egner seg i en filmanmeldelse da ^^ men ellers takk! hehe!
Fiol Skrevet 24. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2006 Ja, Skodespelare kan vel stemme =)
Gjest niomi Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Troverdige = ?? (trugne?) Tilfeldigvis = ?? Gjenkjennelige = ?? Skuespillere = skodespelarar PS: Kanskje du burde legge tråden inn på språk-forumet?
CheapChampagne Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 og troverdige er vel kanskje truverdige?
Gjest niomi Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Tilfeldigvis er forresten tilfeldigvis også på nynorsk. Troverdig er truverdig. PS: Prøv nynorskordlista her
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #10 Skrevet 25. september 2006 Dessverre tror jeg du kan bruke alle disse ordene på nynorsk, bortsett fra gjenkjennelige da. Men da er det enkleste å skrive det om til "Det var lett å kjenne dei att". Noen ville gjerne brukt truverdige istedenfor troverdige, men ellers så fikk vi på min barne- og ungdomsskole alltid bruke tilfeldigvis og skuespillere, selv om skodespelarar nok er mer ekte nynorsk. Jeg gikk selv over til å ha bokmål som hovedmål på gymnaset, men snakker nynorsk... ← Nynorsk er et skriftspråk, ikke et talespråk. Man snakker derfor ikke hverken bokmål eller nynorsk. Det kan dog være du har en dialekt hvor det høres ut som om nynorsk vil være det naturlige skriftspråket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå