Gå til innhold

Noen som er flinke i nynorsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nynorsk oppgave til i morgen, men har så klart glemt ordboka mi på skolen. Jeg fant en brukbar på nettet, men allikavel er det et par ord jeg ikke finner. Noen som vet hvordan de skrives på nynorsk?

Troverdige

Tilfeldigvis

Gjenkjennelige

Skuespillere

kan hende jeg kommer med noen fler etterhvert også, men tusen takk på forhånd =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æ'kke så veldig stødig lenger, nei, men lærte et par fantastiske nynorske ord av min statistikk-foreleser.

Sannsynstettleik = sannsynlighet

Og hold deg fast: Kringsvingskropp = omdreiningslegeme. :ler: Kanskje du kan imponere læreren med disse fantastiske uttrykkene? :klappe:

Skrevet

Skuespillere er vel skodespelarar. REsten aner jeg ikke.

Skrevet

haha, spørs om disse egner seg i en filmanmeldelse da ^^ men ellers takk! hehe!

Skrevet

Ja, Skodespelare kan vel stemme =)

Skrevet

Troverdige = ?? (trugne?)

Tilfeldigvis = ??

Gjenkjennelige = ??

Skuespillere = skodespelarar

PS: Kanskje du burde legge tråden inn på språk-forumet?

Skrevet

og troverdige er vel kanskje truverdige?

Skrevet

Tilfeldigvis er forresten tilfeldigvis også på nynorsk. Troverdig er truverdig.

PS: Prøv nynorskordlista her

Skrevet
Dessverre tror jeg du kan bruke alle disse ordene på nynorsk, bortsett fra gjenkjennelige da. Men da er det enkleste å skrive det om til "Det var lett å kjenne dei att". Noen ville gjerne brukt truverdige istedenfor troverdige, men ellers så fikk vi på min barne- og ungdomsskole alltid bruke tilfeldigvis og skuespillere, selv om skodespelarar nok er mer ekte nynorsk. Jeg gikk selv over til å ha bokmål som hovedmål på gymnaset, men snakker nynorsk...

Nynorsk er et skriftspråk, ikke et talespråk. Man snakker derfor ikke hverken bokmål eller nynorsk. Det kan dog være du har en dialekt hvor det høres ut som om nynorsk vil være det naturlige skriftspråket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...